«فون درلاین» بانوی جدید اروپا

گروه بین الملل: پارلمان اروپا «اورسولا فون درلاین» ، سیاستمدار آلمانی را به ریاست کمیسیون اروپا برگزید تا این عضو بلندپایه حزب دموکرات مسیحی آلمان، نخستین زنی باشد که به این مقام اروپایی می‌رسد.
به گزارش ایسنا، شامگاه سه‌شنبه اورسولا فون درلاین با رأی ۳۸۳ تن از ۷۳۳ نماینده پارلمان اروپا به ریاست کمیسیون اروپا رسید. او جانشین «ژان کلود یونکر» می‌شود. او از اعضای بلندپایه حزب دموکرات مسیحی آلمان به رهبری «آنگلا مرکل» است و از پیش مشخص بود که دموکرات‌مسیحی‌های اروپا به او رأی می‌دهند.
پیش از رأی‌گیری، حدود دوسوم سوسیال‌دموکرات‌های اروپایی هم گفته بودند که به او رأی خواهند داد. لیبرال‌ها نیز اعلام کردند که از او حمایت خواهند کرد.
فون‌درلاین در سخنرانی آخر خود به عنوان نامزد پست ریاست پارلمان اروپا تأکید کرد که اروپا یک‌دست نیست و بین شرق و غرب، و شمال و جنوب شکاف‌هایی وجود دارد که باید برای از بین بردن آن تلاش کرد.


فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در پارلمان اروپا از سخنرانی فون‌درلاین تمجید کرد؛ به‌ویژه از حمایت او از تلاش بیشتر برای برابری زن و مرد.
رئیس جدید کمیسیون اروپا در سخنرانی خود به پدرش اشاره کرد که از اعضای بلندپایه حزب دموکرات مسیحی آلمان و از طرفداران پروپاقرص اروپای واحد بود. او گفت: «کسی که بخواهد اروپا را تضعیف کند یا بین اعضای آن شکاف بیاندازد، با مخالف سرسختی مواجه خواهد شد.»
او سخنرانی خود را با «زنده باد اروپا» به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی پایان داد.
خبرگزاری رویترز به نقل از نیکلای ویلومسن، نماینده چپ در پارلمان اروپا نوشت که چپ‌های پارلمان اروپا مخالف فون درلاین بوده‌اند.
ویلومسن از احزاب دیگر نیز خواسته است، به او رای ندهند.
سون گیگولد، نماینده حزب سبزها در پارلمان اروپا به رویترز گفته است که سبزها از رئیس کمیسیون اروپا انتظارات بیشتری دارند. آنچه فون‌درلاین در سخنرانی خود در باره حفاظت از محیط زیست بیان کرده، با آنچه سبزها در نظر دارند تفاوت محسوسی دارد.
خانم دکتر 
دکتر «اورزولا فُون‌ دِر لاین» (Ursula von der Leyen) اولین زنی است که وزارت دفاع آلمان را برعهده گرفت. او استاد سوارکاری است و اسب‌سواری را از کودکی آموخته است. فون درلاین پزشکی خوانده و مادر هفت فرزند است. 
فون در لاین در سال ۱۹۵۸ در نزدیکی بروکسل پایتخت بلژیک هنگامی که پدرش در آنجا ماموریت شغلی داشت متولد شد و به زبان‌های فرانسوی و انگلیسی همچون زبان مادری‌اش تسلط دارد.
«ارنست آلبرشت» پدر اورزولا فون ‌در لاین پس از بازگشت به آلمان از سوی حزب دموکرات مسیحی به مقام وزیر اقتصاد، وزیر دادگستری و سپس نخست‌وزیر ایالت نیدرساکسن انتخاب شد. 
فون در لاین پس از پایان تحصیلات متوسطه، تحصیلات خود را در زمینه اقتصاد در دانشگاه‌های گوتینگن، مونستر و مدرسه اقتصاد لندن آغاز کرد. او اما سپس در سال ۱۹۸۰ به تحصیل در رشته پزشکی روی آورد.
فون در لاین در سال ۱۹۸۶ یعنی یک سال پیش از پایان تحصیلات در رشته پزشکی با هایکو فون در لاین ازدواج کرد. پروفسور هایکو فون در لاین اکنون استاد علوم پزشکی و مدیر عامل یک شرکت تجاری توسعه مهندسی پزشکی است.فون در لاین در حالی که سه فرزند داشت با تولد دوقلوهایش از کار در کلینک زنان و مطب خود دست کشید و به مدت چهار سال به «خانه‌داری» پرداخت.
وزیر دفاع آلمان در سال ۱۹۹۰ به عضویت حزب دموکرات مسیحی درآمد و در سال ۲۰۰۱ در شهر زادگاهش کاندیدای این حزب برای پست شهردار شهر ایلتن شد. او تا سال‌ ۲۰۰۴عضو شورای شهر نیز بود. در کابینه آنگلا مرکل، فون در لاین نخست از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۰۹ وزیر امور خانواده، سالمندان، زنان و جوانان شد. فون در لاین از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۳ نیز وزارت کار و امور اجتماعی را برعهده داشته است.
هنگامی که روز ۱۷ دسامبر سال ۲۰۱۳ نام اورزولا فون در لاین به عنوان اولین زنی که قرار است وزارت دفاع آلمان را برعهده گیرد اعلام شد، بسیاری از «کارشناسان امور نظامی و صاحبنظران» لبخند معنی‌داری بر روی لبانشان نقش بست.
از نظر آنها: «زنی کوچک‌اندام در دنیای مردانه نظامیان و ژنرال‌ها مدت زیادی دوام نخواهد آورد».
در مورد جایگاه آتی فون در لاین در سیاست آلمان گمانه‌زنی‌های بسیاری وجود داشت. برخی او را جانشین آنگلا مرکل ارزیابی می‌کردند، اما فون در لاین بارها علاقه خود به کار در تشکیلات اتحادیه اروپا را در محافل سیاسی اعلام کرده بود. او اکنون ریاست کمیسیون اروپا را برعهده دارد؛ یک روز قبل از رای‌گیری پارلمان از مقام وزارت دفاع آلمان استعفا کرد و نوشت «این تصمیم بخاطر اروپا بوده است».
چهره نامحبوب اما مقتدر
اورزولا فون در لاین سیاستمدار چندان محبوبی نیست. نظرسنجی ماه گذشته مجله اشپیگل، او را میان نامحبوبترین سیاستمداران آلمانی در جایگاه دوم نشان می‌دهد.
مجلس آلمان در حال تحقیق و تفحص درباره فساد و رسوایی مالی و قراردادهای مسئله‌دار نظامی در وزارت دفاع در دوره تصدی فون درلاین است. 
همین مجلس گزارشی منتشر کرده حاکی از اینکه شصت درصد هواپیماهای جنگی آلمان زمین‌گیرند، هیچ‌یک از زیردریایی‌های این کشور را نمی‌توان به دریا فرستاد و اینکه در رزمایش اخیر ناتو در قطب شمال، سربازان آلمانی به جای تفنگ، مسلح به دسته جارو بودند!
فون در لاین همچنین در مقام وزیر دفاع بر قراردادهای فروش سلاح به عربستان سعودی صحه گذاشته است، آن هم در حالی که عربستان درگیر جنگ در یمن بوده و فروشندگان سلاح به عربستان در سطح جهانی آماج اعتراض بوده‌اند. در دوره وزارت دفاع فون در لاین، آلمان به اسرائیل زیردریایی فروخته و از آن پهپاد خریده و رابطه نظامی دو طرف  چنان نزدیک شده که بنیامین نتانیاهو او را دوست اسرائیل لقب داده است.
به گزارش بی.بی.سی فون در لاین پیش از آنکه وزیر دفاع شود، وزیر خانواده و سپس وزیر کار بود. 
تغییراتی که به قوانین حمایت از خانواده و یارانه‌ها داد، او را هم آماج اعتراض سوسیالیست‌ها کرد که این تغییرات را به نفع ثروتمندان و به زیان تنگدستان می‌دیدند و هم محافظه‌کاران که به تلاش برای تغییر الگوی سنتی خانواده متهمش می‌کردند.
رسانه‌ها هم دل خوشی از او ندارند. آنها لایحه‌ای را که تلاش کرد در دوران وزارت خانواده برای محدودیت دسترسی به سایت‌های اینترنتی «غیراخلاقی» به تصویب برساند، ناکارآمد و به سود مجرمان اینترنتی و به زیان آزادی بیان می‌دیدند. اعتراض‌ها تا جایی پیش رفت که رئیس جمهور آلمان حاضر به امضای این مصوبه نشد.
در آغاز عهده دار شدن وزارت دفاع هم که به بازدید از ناوگان دریایی آلمان در شاخ آفریقا رفت، خبرنگارانی از مجلات مد و بانوان همراه خودش برد و از خبرنگاران دیگر رسانه‌ها، حتی خبرگزاری آلمان (د پ آ) کسی را همراه نکرد. د پ آ هم مخابره گزارش بازدید او را تحریم کرد.
رسانه‌ها همچنین از او انتقاد کردند که به جای اینکه به فکر تجهیز ارتش باشد، سربازان را به میدان جنگی تازه‌ای می‌فرستد: میدان جنگ سایبری که به باور منتقدان، میدانی است برای جنگ با آزادی بیان.
گامی که رسانه‌ها علیه او برداشتند، برملا کردن پایان‌نامه مسئله‌دار دکترای او بود. کار به تحقیق و تفحص رسمی کشید و سرانجام تایید شد که او در پایان نامه‌اش مرتکب نقل بدون ذکر منبع و غلط‌های محتوایی شده اما مدرک دکترایش لغو نمی‌شود چون این اشکالات بیش از بیست درصد از پایان‌نامه‌اش را در بر نمی‌گیرد.
هرچند این حکم هم در مجامع دانشگاهی آلمان زیر سوال رفت و شماری از دانشگاهیان آلمانی معتقد بودند که با چنین پایان‌نامه‌ای، خانم فون در لاین صلاحیت طبابت نداشته است.
رهبران اروپا در حالی اورزولا فون در لاین را برای ریاست بازوی اجرای اتحادیه اروپا پیشنهاد کردند که نتوانسته بودند بر سر نامزدهای دیگر به توافق برسند و از سوی دیگر، به گفته ناظران، ستاره اقبال اورزولا فون در لاین هم در صحنه سیاست کشورش رو به افول بود.