قيف تنگ نظارت‌ ضد كارآيي مجلس است

آرمان-حمید شجاعی: هرچه‌ بیشتر رو به جلو می‌رویم مباحث پیرامون انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه سال جاری بیش از پیش جلوه می‌نماید و مهم‌تر از آن چگونگی اقناع مردم برای حضور حداکثری و نحوه حضور جریانات سیاسی در انتخابات؛ محسن صفایی فراهانی فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه می‌گوید: «اگر واقعا شرایط تغییر نکند و انتخابات کماکان دو مرحله‌ای باقی بماند بنده خودم رای نخواهم داد. حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم.»
گذار از وضع موجود به وضع مطلوب
قاطبه تحلیلگران سیاسی و اجتماعی امروز بدین باورند که جامعه به عقلانیتی در ساحت‌های سیاسی و اجتماعی رسیده که به راحتی می‌تواند به تحلیل پدیده‌ها و رخدادهای پیش آمده در جامعه بپردازد. لذا مردم بسیار راحت از آنچه تصور می‌شود می‌توانند نسبت به عملکرد جریانات سیاسی، دولت و نهادها قضاوت و اظهار نظر کنند. همین مساله است که در فاصله 9 ماهه باقی مانده تا انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه سال جاری جریانات سیاسی را به تکاپو انداخته تا به هر نحوی شده مردم را به حضور و مشارکت در پای صندوق‌های رای ترغیب کنند. از طرف دیگر شرایط اقتصادی و معیشتی مردم نیز فصل ناگسستنی است که عنصر تاثیرگذاری در روند جاری مسائل جامعه محسوب می‌شود. عملکردهای ناموفق دولت و بعضا ضعف مدیریت در کشور باعث شده تا این مشکلات بیش از پیش رخ بنمایاند. گرچه بسیاری معتقدند که باید نوعی بازنگری در روندهای موجود صورت گیرد و مدیریت چهل ساله نظام مورد آسیب شناسی قرار گرفته تا نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف نیز به قوت تبدیل شود. کاهش اعتماد و امید جامعه مساله‌ای نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذر کرد و باید برای حل این مشکلات چاره‌اندیشی کرد. لذا لزوم هماهنگی، مدیریت صحیح و حرکت جامعه از وضع موجود به سوی شرایط مطلوب می‌تواند اعتماد و امید مردم به آینده را افزایش دهد و افق روشنی را پیش روی مردم بگشاید. همین رویکرد است که می‌تواند موجب اقناع و ترغیب مردم برای حضور بیشتر و مشارکت حداکثری در انتخابات باشد. اصلاح‌طلبان نیز به عنوان داعیه‌دار مطالبات مردم باید این مهم را مد نظر قرار دهند تا بازهم از حمایت سرمایه اجتماعی خود بهره‌مند شوند. گرچه این مسائل عزمی ملی طلب می‌کند و نیازمند هماهنگی تمامی ساختارهاست.
اصلاح‌طلب و اصولگرا اختیاری ندارند


یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با انتخابات پیش رو و چگونگی اقناع مردم برای مشارکت در انتخابات اظهار داشت: مشکل امروز کشور نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب بلکه مشکل اساسی، مدیریتی است که به صورت وحشتناکی از مسائل علمی فاصله گرفته است. محسن صفایی فراهانی به‌خبرآنلاین گفت: هنوز بعد از چهل سال بحث خودی و غیرخودی مطرح می‌شود، امروز چهل سال از شروع جمهوریت گذشته است اگر قبول نکنند که در جامعه فقط باید قانون حاکم گردد، مشکلات‌مان حل نخواهد شد. نماینده سابق مجلس ادامه داد: وقتی می‌گویند مردم کشور بالغ هستند، وقتی توقع دارند آنها در رویدادهای مختلف سیاسی مشارکت داشته باشند، باید این نگاه را در همه حوزه‌ها به آنها داشته باشند. اگر بلوغ آنها قابل قبول است پس نیاز به قیم ندارند. وی افزود: چطور موقع انتخابات که می‌شود احساس می‌کنید که این ملت این توانایی را ندارد که خودش می‌تواند در چارچوب قانون انتخاب اصلح نماید، یک نهاد واسط به جای مفاد قانون این نقش را ایفا می‌کند و باید صلاحیت کاندیداها را تایید نماید! قانون است که سن، تحصیلات، اهلیت و... را مشخص می‌کند نه اینکه برای مردم قیم بگذارند. این نگاه را بعد از ۴۰ سال باید تغییر داد. صفایی فراهانی عنوان کرد: وقتی یک قیف باریک وجود دارد که نمایندگان مجلس را از آن عبور می‌دهند و مجموع این نمایندگان آنقدر توانا نیستند که مسائل امروز ایران، منطقه و دنیا را خوب ببینند، مشخص است که کارایی محدود می‌شود. امروز به مجلسی نیاز است که بتواند مسائل ایران را در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خوب تجزیه و تحلیل کند و از مسائل منطقه شناخت داشته باشد و نسبت به روابط ما در منطقه واقف باشد. همینطور نسبت به دنیا احاطه داشته باشند. وی در مورد عدم تلاش اصلاح‌طلبان برای تغییر وضع موجود ابراز داشت: من فکر می‌کنم دائما صورت مساله را گم می‌کنیم. نه اصلاح‌طلب و نه اصولگرا آنقدر در سیستم اجرایی کشور اختیار ندارند که اصلا این تصمیمات را بگیرند. بارها در مصاحبه‌هایم گفته‌ام که اگر قوه مجریه را به مفهوم قوه مجریه بررسی می‌کنید، طبق قانون اساسی بیشتر از ۲۵ درصد اختیارات ندارد و به اندازه همان هم باید توقع داشت.
قیف تنگ
صفایی فراهانی در ارتباط با تاثیر چانه‌زنی اذعان کرد: چانه‌زنی برای فعالیت‌های محدود است و نه تعیین استراتژی. برای حل مشکلات بنیادی نیاز است که بتوانید استراتژی را تبیین نمایید. این درحالی است که اختیار تعیین استراتژی جای دیگر است، در اختیار قوه مجریه نیست. نماینده مجلس ششم گفت: اشکال این است که اصولگراها دائما می‌خواهند اصلاح‌طلبان را متهم کنند و اصلاح‌طلبان هم می‌خواهند اصولگراها را زیر سوال ببرند، اما ریشه مشکلات کشور یک جای دیگر است که به آن توجه نمی‌گردد. وی در رابطه با عدم خروجی مجلس تاکید کرد: یکی از دلایل آن به قیف تنگ نظارت برمی‌گردد. دوم، نگرش سیاسی حاکمیت که در کشور حزب قوی نداشته باشیم. وی بیان کرد: امروز مشکل کشور فقط انتخابات اسفندماه نیست بلکه مشکل این است که این همه مساله متراکم شده است و یکبار باید به این مسائل نگاه کارشناسی و حرفه‌ای داشت و نه نگاه تهمت و اتهام‌ زدن و زیر سوال بردن. وی درخصوص رایزنی اصلاح‌طلبان با اصولگرایان و شورای نگهبان و میزان رفع مشکلات کشور اظهار کرد: اگر این جلسات منتهی به نشست‌های ملی برای ایجاد یک فضای گفتمان گسترده بین صاحب نظران با هر سلیقه‌ای گردد و از یک مبنای علمی برخوردار شود که بتوانند برای اداره کشور نگاه‌ها را به صورت استراتژیک تغییر دهند و راهی برای یک تفاهم ملی گسترده به‌وجود آورد، مطمئناً جلسات مفید خواهد بود. در واقع گعده کردن‌های سیاسی مشکلی را حل نمی‌کند. وی درخصوص چگونگی جلب رضایت مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای تصریح کرد: با این شرایط نمی‌توان از صندوق رای توقع معجزه داشت! این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حضور اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر واقعا شرایط تغییر نکند و انتخابات کماکان دو مرحله‌ای باقی بماند بنده خودم رای نخواهم داد. حاضر نیستم بین بد و بدتر انتخاب کنم.