مناظره تابوشکن

سومین مناظره سیاسی علیرضا زاکانی و مصطفی تاجزاده در مجتمع سرچشمه تهران (یادمان شهدای هفتم تیر) برگزار شد. ایلنا نوشت: علیرضا زاکانی در ابتدای این مناظره با اشاره به دو مناظره گذشته خود با تاجزاده گفت: مناظره امروز با توجه به موضوعات انتخابات سال ۸۸ و فساد اقتصادی است. آمریکا امروز به جریان‌هایی در داخل امید بسته که من به آنها مافیا می‌گویم. کسانی که دستاوردهای امام عزیز را به باد می‌دهند. وی تصریح کرد: چرا با تاجزاده مناظره کردم؟ چون احساس کردم نمایندگی این جریان را بر عهده دارد. به ذهنم رسید وقتی این جریان واکاوی شود، برای همه شفافیت ایجاد می‌شود. این فعال سیاسی اصولگرا گفت: در مناظره اول تکیه او بر نتایج کمیته شورای عالی امنیت ملی بود که من اثبات کردم نتایج آن کمیته اشتباه بود؛ عرض کردم در سال ۷۸ ظلمی به همه دانشجوها و مردم شد و علتش این بود که قتل‌های زنجیره‌ای پنهان بماند. زاکانی گفت: در مناظره دوم عرض کردم پروژه ۸۸ یک پروژه ده‌ساله است و نقش تاجزاده محوری است. همان جا عرض کردم امثال مک کین، سناتور آمریکایی در سال ۸۴ اعلام کرد ایران در مسیر انقلاب رنگی قرار گرفت و گفت رنگ آینده آنها سبز خواهد بود. وی ادامه داد: آنچه که در سال ۸۸ اتفاق افتاد مشکلی بود که از زیاده‌خواهی، قدرت‌پرستی و عدم تمکین قانون ناشی شده بود. فتنه سال ۸۸ یک فتنه آمریکایی بود که همه امید غرب به این بود که پرونده ایران اسلامی را این فتنه تمام کند. آن فتنه آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و اخلاقی را به ما تحمیل کرد.
اصلاح‌طلبان همراه آمریکا هستند
زاکانی گفت: سوال اصلی من در این مناظره از تاجزاده این است که چه شده از اول انقلاب هر وقت آمریکا دچار مشکل می‌شود شما در داخل فعال می‌شوید؟ در ادامه مسیر نفوذ، کاملا مشخص است؛ بیشترین دوستان تاجزاده در غرب و آمریکا هستند. وی گفت: در پایان جنگ تاجزاده و دوستانشان هاشمی، رئیس دولت اصلاحات و موسوی مسیری را رفتند که امام تعبیر به جام زهر کرد. بعد از آن شما مسیر جدیدی می‌بینید به معنای پایان جنگ سخت و شروع جنگ نرم. حلقه کیان، مرکز تحقیقات استراتژیک در مسیر تخریب‌های آنان در جنگ نرم بود. بعد از آن الگوی غلط اقتصادی دولت هاشمی بود. زاکانی با اشاره به هزینه‌ای که دولت هاشمی رفسنجانی برای خرید وسایل ضد شورش داد، گفت: اگر هوشیاری مقام معظم رهبری نبود، ایران وارد جنگ ناخواسته می‌شد. مسیر ادامه پیدا می‌کند هاشمی و روحانی و‌ مهاجرانی و سایرین که همه دوستان تاجزاده هستند، تلاش کردند قانون اساسی را عوض کنند و استدلال جدید ایجاد کنند که رهبری جلوی آنان ایستادند. وی همچنین گفت: فلاحیان می‌گفت، نتایج انتخابات سال ۷۶ را ابطال کنیم، رهبری نگذاشتند.
انگشت اتهام به سمت دولت روحانی است


وی افزود: سپس جنگ‌های نیابتی در منطقه شروع شد. توصیه می‌کردند به بشار اسد که راه را باز کند و با آنها کنار بیاید. زاکانی گفت: آمریکا هفت هزار میلیارد دلار در سوریه هزینه کرد. با این حال تاجزاده و دوستانش طرف آمریکا را گرفتند. سپس نفوذی‌های هسته‌ای و محیط‌زیستی مطرح شد. انگشت اتهام به سمت دولت روحانی و‌ دوستان تاجزاده است. وی اظهار کرد: مسیری که تاجزاده و دوستانش در اقتصاد دنبال می‌کنند تغیر مولفه‌های اقتصادی است. به جای اینکه مشکل اقتصادی مردم حل شود نوکیسه‌ها هستند که ثروت‌های بادآورده دارند و اسپانسر این جریان هستند. با این موضوع وارد خصوصی‌سازی شدند که بزرگ‌ترین جنایت در جمهوری اسلامی خصوصی‌سازی به قصد تاراج بردن اموال است.
نیروی انتظامی سال 78 اشتباه عمل کرد
مصطفی تاجزاده در ابتدای صحبت‌های خود گفت: از آقای زاکانی برای شرکت در این منظره تشکر می‌کنم و دعوت می‌کنم در آینده هم این موضوعات را ادامه دهیم. ایشان علت‌های شرکتشان در این مناظره را برشمردند ولی توقع داشتم حرف‌های تازه‌ای زده شود. وی با اشاره به مناظرات قبلی خود با زاکانی تاکید کرد: ما با بحث ۱۸تیر شروع کردیم و ۲۰سال از آن گذشته است و من از ایشان دو سوال پرسیدم. گفتم در شورای عالی امنیت همه گفتند نیروی انتظامی کار اشتباهی کرد. سوال من این است که آیا این نیرو کار درستی کرد؟ تاجزاده ادامه داد: پرسیدم که آیا کار لباس شخصی‌ها درست بود؟ هیچ نهادی نتوانسته اثبات کند که این توطئه بوده است. این سه محور شورای عالی امنیت ملی بود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: ادعای آقای نظری را بگویند درست است یا نه؟ آن فرمانده گفته است من با دستور وارد شده‌ام. ایشان به دستور چه کسی وارد شده است؟ ایشان گفتند که گفته‌اند اگر دانشجویان مقاومت کردند با سلاح گرم برخورد کنید. ۲۰روز دیگر سالروز این واقعه است و صداوسیما دوباره همان حرف‌ها را می‌زند. معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: من دو سوال روشن دارم. همین الان چه کسی بالای سر قبر امامی نوشته شهید امامی؟ در همان حوادث آقای پیروز دوانی هم کشته شد و ما گفتیم این پرونده‌ها هم رسیدگی شود. چرا پرونده را بستید؟ اگر جنایت اصلاح‌طلبان رو می‌شد پس چرا بستید؟ بگذریم از اینکه قتل‌های زنجیره‌ای پرونده‌ای درازمدت بود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: قطعنامه ۵۹۸ به نفع ایران بود یا به ضرر ایران؟ نظر بنیان‌گذار انقلاب که روشن است. بگویید نه نبود یا به ضرر ما بود تا من بگویم. تاجزاده تصریح کرد: می‌خواهم چند سند بخوانم که همه‌اش از جناح مقابل است تا روشن شود سال ۸۸ چه اتفاقی افتاد.
اصلاح‌طلبان علیه احمدی‌نژاد
وی بیان کرد: چرا وقتی که شکایت کردیم، رسیدگی نشد؟ چرا امروز برای اینکه ابعاد انتخابات سال ۸۸ مشخص شود، کمیته حقیقت‌یابی تشکیل نمی‌شود؟ تاجزاده ابراز داشت: اولین سند مربوط به آن است که بقیه ستادها را ستاد دشمن نامیده بودند. از دید نظامی خودی و دشمن وجود دارد و برای این کار اخلال در امر اطلاع‌رسانی را انجام داده و گفتند این کار خدمت به کشور است و تلاش جناح رقیب را برای شکست احمدی‌نژاد تلاشی برای براندازی می‌دانند. این سند این موضوع را نشان می‌دهد. معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: طبق این سند این دوستان نه فقط برای انتخابات ریاست‌جمهوری ستادی تشکیل دادند بلکه برای انتخابات مجلس هشتم هم تلاش خود را توضیح می‌دهند که رفتیم هر نامزد اصولگرایی را که خواست در برابر احمدی‌نژاد ثبت‌نام کند قانع کردیم که منصرف شود. می‌گویند ما رفتیم سیستم پیامک را از کار انداختیم. ستادی که می‌دانستند کارش این بوده، آقای زاکانی بفرمایند آیا در این ۹سال گامی برداشتند که این ستاد با چه سلسله مراتبی چنین برنامه‌ای برای انتخابات ۸۸ را شکل دادند.
بعضی از مسئولان ما منافق هستند
زاکانی در دور بعدی نوبت سخنرانی خود گفت: سردار نظری آماده است با شما مناظره کند. کاری ندارد که، شما با او مناظره کنید. احمد باطبی رفیق من است یا شما؟ الان کجاست، آمریکا. یونسی رفیق شماست یا ما؟ آقای دری نجف آبادی در خاطراتش می‌گوید معاون امنیت عضو ستاد رئیس دولت اصلاحات بوده است. من دارم اسم می‌آورم، بروید از خودتان بپرسید. وی افزود: من نمی‌دانم حرف‌های رضا خاتمی باور کنیم یا رئیس دولت اصلاحات که صوتش پخش شده که تقلب نشده است؟ مجید انصاری اعلام کرد تقلب نشده است. آنهایی که بیرون کشور اسم‌شان منافق است، محارب هستند. صراحتا می‌گویم بعضی از مسئولان ما منافق هستند. دروغ می‌گویند، حرف را وارونه می‌زنند. محمدرضا خاتمی خیلی هنر دارد مشکلش را با برادرش که می‌گوید تقلب نشده است، حل کند. زاکانی گفت: پیشنهاد خوبی دادید، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل دهیم. هرچه شد را به مردم می‌گوییم. وی همچنین گفت: در مجلس ما کی گفتیم تقلب شده است، یک مباحثی مطرح شد در مجلس هفتم پیگیری کردیم و تمام شد. این فعال سیاسی اصولگرا همچنین گفت: نکته جدی این است که ایشان وزارت اطلاعات را از خودش جدا می‌کند. همه دولت وزارت اطلاعات است. کدام یک از اعضای دولت اطلاعاتی نیستند؟ البته وزیر اطلاعات نیست که این هم از عجایب دولت است. زاکانی گفت: گزارش ۲۵خرداد را ما در مجلس خواندیم، این حرفتان هم غلط است. من هرچه نگاه می‌کنم حرف درست نمی‌زنید. این فعال سیاسی گفت: درباره قتل‌های زنجیره‌ای می‌گویید؟ من سعید امامی را محکوم می‌کنم اما آقای موسوی رفیق بنده است؟ درباره آقای موسوی صحبت کنید.
به اعتراف نظری توجه شود
تاجزاده پس از صحبت‌های زاکانی گفت: آقای سردار نظری دو اعتراف کرده و گفتم از ایشان بپرسید که می‌گوید من به دستور رفتم. اگر دروغ می‌گوید بگویید دروغگو است و اگر راست می‌گوید بگویید از چه کسی دستور گرفتی؟ وی خاطرنشان کرد: ایشان ۱۵سال بعد گفته کسی گفته به دانشجویان تیراندازی کنید. آیا این ارزش بررسی ندارد؟ شما که می‌گویید من مدافع دانشجویان هستم آیا پیگیری کردید؟ نه تنها شما بلکه هیچ‌کس به دنبال این موضوع نرفت. دادگاه آقای خاتمی را پخش می‌کردید تا مشخص شود مستنداتش چیست؟ تاجزاده ادامه داد: چند نفر می‌توانند در این مملکت پیامک را قطع کنند؟ وی افزود: اینها این‌قدر راحت به دیگران اتهام می‌زنند. حکم بازداشت ما را از مرتضوی گرفته‌ و ما را بازداشت کردند. آقای محمدرضا خاتمی گفته تقلب شده برایش دادگاه گذاشتند و شما و دیگران گفتید در مجلس ششم تقلب شد و کسی با شما کاری نداشت. دادگاه آقای خاتمی را پخش می‌کردید تا مشخص شود مستنداتش چیست. پیشنهاد من برای آینده است. می‌خواهید تکلیف مشخص شود یا نه؟ اگر می‌خواهید مشخص شود، کمیته‌ای حقیقت‌یاب را برای انتخابات سال ۸۸ تشکیل دهید که همه ابعاد مشخص شود. زاکانی در این لحظه گفت: کمیته‌ای حقیقت‌یاب تشکیل می‌دهیم برای از اول انقلاب تا الان و بیایید دست دهیم تا این کار را انجام دهیم. تاجزاده گفت: ما در زبان فارسی می‌گوییم سنگ بزرگ نشانه نزدن است. ما درباره این هم موافقیم و جلسه پیش هم گفتم. اما درباره سال ۸۸ یک موضوع مشخص را پیش رو داریم.
نمی‌توانید بگویید این دولت اصلاحاتی نیست
زاکانی گفت: امام درباره قطعنامه بهترین تصمیم را گرفتند و من هیچ‌وقت به تصمیم ایشان شک نکردم. رهبری گفتند به احمدی‌نژاد گفتم اسم کسی را نگوید، چرا اسم آورد؟ ساختمان جنت‌آباد را که مشایی در آن ساکن بود چه کسی به احمدی‌نژاد داد؟ وی ادامه داد: تصمیمات این دولت پیر پدر مردم را درآورده، نمی‌توانید بگویید این دولت اصلاحاتی نیست، اکثریت کابینه اصلاح‌طلب هستند. آقای روحانی گفت ارز در دولت احمدی‌نژاد شد ۳هزار تومان شد و ما به دوران قاجار رفتیم، الان کجا هستیم؟ پارینه‌سنگی؟ زاکانی در ادامه از عقب‌ماندگی دولت از برنامه چشم‌انداز توسعه انتقاد کرد.
صفایی فراهانی و مرعشی را کنار گذاشتیم
تاجزاده در ادامه در واکنش به اشاره چندباره زاکانی به ماجرای محمدعلی نجفی گفت: متاسفانه در جامعه دچار نظارت سه لایه شدیم. یک لایه نظارت شورای نگهبان است، یک لایه نهاد امنیتی است، یک لایه سوم را خود ما اصلاح‌طلبان اعمال کردیم و گفتیم دوستان زندان رفته کاندیدا نشوند. نتیجه‌اش شد شورای شهر تهران. بعد جلساتشان سه نفر به‌عنوان کاندیدای شهرداری تهران معرفی شدند، نجفی، صفایی فراهانی و مرعشی. همان اول صفایی فراهانی و مرعشی را کنار گذاشتیم گفتیم زندان رفتند و از اول شمشیر را از رو می‌بندند. گفتیم نجفی را انتخاب کنیم که در دولت هم بوده است و هم دهن‌کجی نکرده‌ایم و هم کار را پیش ببریم. آقای نجفی در وزارت آموزش و پرورش و شهرداری خدمت کرد. اگر واقعا طرفدار مردم هستید بگذارید این ملت آزاد به هرکس بخواهند رای بدهند. رادیو، تلویزیون و تریبون‌های رسمی که دست شماست.
نسبت به شورای نگهبان انتقاد داریم
زاکانی در ادامه گفت: شما مقابل ۱۳میلیون رای مردم تمکین نمی‌کنید ما در مقابل ۳هزار تا تمکین کردیم. شما جریان دانشجویی و مردمی را عنصر چندم حساب می‌کنید؟ آقای حجاریان گفتند دانشجو مصرف‌کننده است حداکثر تولیدکننده. وی اظهار کرد: شورای نگهبان اشتباه می‌کند، باید با هر فاسدی برخورد کند. هر کسی فساد اخلاقی و امنیتی داشت رد کند. هر کسی فساد سیاسی داشت و قانون‌شکن بود، فساد اخلاقی و مالی داشت رد کند. ما نسبت به شورای نگهبان انتقاد داریم که مراعات نمی‌شود.
منِ دیکتاتور می‌گویم انتخابات آزاد شود
تاجزاده در بخش ششم سخنانش پاسخ داد: فرض کنیم که هیچ نظارتی نباشد، آیا این مردم بعد از چهل‌سال که توانسته قدرت ۲۵۰۰‌ساله شاهنشاهی را سرنگون کنند، حق دارند نماینده خود را خودشان انتخاب کنند یا نه؟ ایشان به من می‌گویند دیکتاتور. منِ دیکتاتور می‌گویم انتخابات آزاد شود. این فعال سیاسی اصلاح‌طب اظهار داشت: شما قبول ندارید که قطعنامه خوب است چون می‌گویید جامعه باید همواره در تنش باشد. شما می‌گویید در تهدید خارجی می‌توانیم مردم را بسیج کنیم اما در تهدید داخلی خیر. وی تاکید کرد: آقای توکلی می‌گوید فساد سیستماتیک شده است. همزمان تعدادی ایرانی در خارج نامه جمع می‌کنند که نکند نخست‌وزیر ژاپن بیاید و مذاکره شکل بگیرد همان صدا از روزنامه کیهان هم می‌آید. وی افزود: دولت اصلاحات تنها دولتی است که دور دومش بهتر از دور اولش بود. آمار فساد در زمان اصلاحات کمترین میزان را داشت و نرخ رشدمان بیشتر و هم نرخ تورم کمتر بود اما با وجود این اگر بخواهیم در منطقه کار کنیم، این رشد کافی نیست.
برجام را مجلس تصویب نکرد
زاکانی در واکنش به صحبت‌های تاجزاده گفت: با چسباندن خودتان به رهبری آبرودار نمی‌شوید، جریان شما بی‌آبروست. وی گفت: آقای هاشمی، روحانی، موسوی و رئیس دولت اصلاحات، کشور سی‌سال دست شماهاست. شماها نمی‌گذارید کشور آباد شود. زاکانی به تاجزاده گفت: شما می‌خواستید قانون اساسی را تغییر دهید. به درد مردم برسید. لازم نیست کشور را با پول مردم اداره کنید. وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما زمان پهلوی هم مذاکره کردیم و آنجا هم کلاه گشادی به سرمان رفت. زاکانی ادامه داد: پرونده جیسون رضاییان سر ۴۰۰ هزار میلیون دلار همزمان با برجام پیش برده شد. بلد نیستید مذاکره کنید. نتیجه مذاکرات را اعلام کنید. ۱۷۰۰ میلیون دلار پول به کشور آمد. این فعال سیاسی اصولگرا گفت: بی‌کفایتی دولت احمدی‌نژاد شرایط کشور را خراب کرد اما ضعف این دولت به پای تحریم است؟ زاکانی در پایان گفت: ما موافق مذاکره با همه کشورها هستیم الا رژیم صهیونیستی و آمریکا با این شرایط امروز. وی یادآور شد: چند سال اول، دولت احمدی‌نژاد انقلابی بود. احمدی‌نژاد دولت اولش با دومش فرق می‌کرد. دومش به شما نزدیک شد، فاسد شد. این فعال سیاسی اصولگرا به تاجزاده گفت: برجام را مجلس تصویب نکرد این اطلاعات را چه کسی به شما می‌دهد. شورای عالی امنیت ملی، رهبری و مجلس شرط دادند، انجام نشد. شورای نگهبان ۹ شرط ما را تصویب کرد.
غنی‌سازی را ادامه دهیم که اجماع جهانی علیه ما شکل نگیرد
تاجزاده در پایان گفت: اگر نفت صفر شود منطقه، به سمت جنگ نفتکش‌ها که مقدمه‌ای بر جنگ نظامی است می‌رود. ممکن است غنی‌سازی را افزایش دهیم اما نباید اشتباه زمان احمدی‌نژاد را تکرار کنیم بلکه باید تا جایی غنی‌سازی را ادامه دهیم که اجماع جهانی علیه ما شکل نگیرد. وی ادامه داد: شما گفتید مردم دارند متوجه و آگاه می‌شوند حالا که مردم دارند آگاه می‌شوند و ما را نمی‌خواهند شما انتخابات را آزاد برگزار کنید تا در انتخابات آزاد ما را انتخاب نکنند.