بازهم لغو كنسرت؛ اين بار بجنورد

آرمان- یاسمین طالقانی: «کنسرت می‌خواهی؛ از مشهد برو!» این جمله آیت‌ا... علم الهدی امام جمعه مشهد در اذهان بسیاری هست؛ بسیاری به این موضع گیری واکنش نشان دادند و چنین گفتند که مشهد بخشی از ایران است بنابراین نمی‌توان یک شهر را از برگزاری کنسرت که دارای محوز قانونی است محروم کرد البته مواضع علم الهدی به مشهد خلاصه نشد و در همان سال گفت: «شما به فکر آسایش جوان هستید؟ حتی برای بیکاری جوانان شعار هم نمی‌دهید و اظهار دغدغه هم نمی‌کنید. آن وقت واقعاً دغدغه جوان را دارید؟ کدام جوان است که شما از لذت وی دفاع می‌کنید؟ اینها می‌خواهند جریانی لامذهب ایجاد کنند و آن را مقابل دین قرار دهند و بی‌بندوبارها مقابل دین بایستند وگرنه بلوا راه انداختن در شهر قم نیاز بود؟ قبل از پیروزی انقلاب زنان بی‌حجاب وارد قم که می‌شدند چادر بسر می‌کردند آن وقت در این قم شما یک چنین فسق و فجوری به راه می‌اندازید؟ این یک جریان حساب شده است.» که برخی رسانه‌ها در انتشار این اظهارات امام جمعه مشهد از تیتر «واکنش علم‌الهدی به کنسرت قم» استفاده کردند. یکسال بعد یعنی در سال 96 علم‌الهدی چنین گفت: «عده‌ای مدام می‌گویند قانون در کشور برابر است، بله قانون در تمام کشور یکسان است اما اینجا سرزمین مقدس و حرم امام رضا(ع) است و حرم امام رضا(ع) حتی در عرف مسیحیت و غربی‌ها مقدس است.» که البته اردیبهشت 97 رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر چیزی حلال است برای همه حلال است و اگر حرام است برای همه است، مشهد با شهرهای دیگر متفاوت نیست، اظهارکرد: از همه مسئولان دولتی و استان خراسان رضوی می‌خواهم برای مردم بیشتر واقعیت‌ها را توضیح دهند و در برابر تخریب‌هایی که‌گاهی صورت می‌گیرد، سکوت نکنند.
لغو کنسرت در همسایگی مشهد
ظاهرا دیدگاه علم‌الهدی به شهرهای همجوار مشهد سرایت کرده است چنانکه دیروز ایرنا نوشت؛ برگزاری یک کنسرت موسیقی پاپ به خوانندگی فرزاد فرخ، دوشنبه شب، پس از یک شب اجرا، با دستور دادستان بجنورد لغو شد. علت لغو این برنامه، برخی ناهنجاری‌ها و عدم رعایت شئون اسلامی توسط افراد حاضر در شب نخست برنامه عنوان شده است. گفته می‌شود بیش از ۷۰ درصد از بلیت‌های این کنسرت در خارج از استان خراسان شمالی فروخته شده و هنجارشکنی، عدم رعایت قوانین برگزاری و تخطی از ساعت اتمام کنسرت از دیگر دلایل لغو برگزاری شب دوم این برنامه در یکی از هتل‌های بجنورد ذکر شده است. سرپرست معاونت امور هنری اداره ارشاد خراسان شمالی در این باره گفت: تمامی فرآیندهای قانونی لازم برای اجرای کنسرت فرزاد فرخ طی شده بود. ابوالحسن حیدری افزود: مکاتبات لازم با فرماندار بجنورد و فرماندهی انتظامی به انجام رسید که در نهایت هر ۲ مرجع برای اجرای برنامه اعلام هماهنگی و همکاری کردند. وی اظهار کرد: علاوه بر این، جلسه هماهنگی دیگری با حضور نمایندگان فرمانداری، نیروی انتظامی، مجموعه داریوش و مدیر موسسه مجری قبل از اجرای کنسرت برگزار شده بود. حیدری تصریح کرد: با توجه به متن مجوز، اجرای برنامه در ۲ روز و هر روز در ساعات ۱۸:30 و ۲۱:30 پیش‌بینی شد در روز اول به دلایلی همچون تنظیم صدا اجرای اول با تاخیر آغاز شد که همین امر باعث شد در مجموع پایان اجراهای روز اول با تاخیر ۴۰ دقیقه‌ای همراه شود. وی اضافه کرد: «در روز دوم همکاران نیروی انتظامی در خصوص ساعات اجرا و نیز مدیریت سالن مواردی را طرح کردند که مجموعه اقدامات و پیش‌بینی‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی برای نظم و انضباط و رعایت شئون اسلامی تشریح شد و جلسه‌ای نیز برای حل مشکل در فرمانداری تشکیل شد اما به‌رغم همه تلاش‌ها و پیگیری‌ها، اجرای سوم که آخرین اجرای برنامه بود مورد موافقت دادستان مرکز استان قرار نگرفت و لغو شد. سرپرست معاونت امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با عذرخواهی از شهروندانی که به‌رغم تهیه بلیت موفق به تماشای این برنامه نشده‌اند، اعلام کرد: وجوه بلیت این افراد توسط موسسه مجری در اسرع وقت به آنان بازگردانده می‌شود.» در حالی اعلام شده است که کنسرت بجنورد به دستور دادستان این شهر لغو شده است که حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور در سال 96 بر یکسان‌سازی رویه‌های برخورد با برخی مقوله‌های اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد و گفت: دوگانه برخورد کردن با یک موضوع در زمینه مقولات فرهنگی و اجتماعی از جمله برگزاری کنسرت‌ها مناسب و زیبنده دستگاه قضائی نیست و دادستان‌های محترم پیشنهاد‌های خود را در این زمینه ارائه کنند.
دولت مخالف لغو کنسرت


از سوی دیگر در حالی برگزاری کنسرت در برخی شهرها لغو می‌شود که دولت به‌ویژه وزارت ارشاد که متولی برگزاری کنسرت‌هاست، در تلاش بر بسط موسیقی و کنسرت در کشور است چنانکه شهریور سال گذشته یک عضو شورای شهر تهران درباره سرنوشت کنسرت‌های خیابانی به «آرمان» گفت: با وزیر ارشاد گفت‌وگوهایی داشتیم و مجوزهای لازم را از وزارت ارشاد به عنوان متولی امر دریافت کرده‌ایم. الهام فخاری افزود: باید مجوزهای انتظامی هم اخذ شود که در اینجا شورا نقش تسهیلگر و هماهنگ‌کننده را ایفا خواهد کرد. یک سال قبل از آن هم وزیر ارشاد در پاسخ به برنامه‌هایش در خصوص لغو كنسرت‌ها و اجراهای موسیقی در كشور گفت: در حال گفت‌وگو و رایزنی با بسیاری از افراد در جاهای مختلف هستیم و امیدواریم این گفت‌وگوها كه علائم روشنی نیز تاكنون نشان داده، به مرحله اجماع ملی برسیم تا قانون، مبنای عمل برای همه باشد. وی در زمینه انعكاس اخبار مربوط به لغو كنسرت‌ها در دوره گذشته، گفت: معتقدم هر مساله‌ای را باید به اندازه حساسیت و نوع واقعه پیگیری و منعكس كرد لذا رسانه‌ها باید به عنوان كنشگران اجتماعی، وزن آن خبر را تعیین كرده و به میزان آن مانور دهند. سیدعباس صالحی وزیر ارشاد نیز با تایید ارائه مجوزهای اجرای موسیقی بیان داشت: البته موارد لغو كنسرت‌های موسیقی، اندك بوده است اما پیگیر موضوع از طریق مبادی، موسسات و افراد مرتبط هستیم.