محتويات دادگاه اجازه انتشار نيافت

آرمان- محمدحسین لطف‌الهی: دادگاه سید محمدرضا خاتمی، دبیرکل حزب انحلال یافته مشارکت و نایب رئیس دوره ششم مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که به‌رغم علنی بودن دادگاه، قاضی عالیشاه اجازه انتشار اخبار و جزئیات دفاعیات متهم را به رسانه‌ها نداد. همچنین این بار امیر قطبی رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه، شخصا به عنوان نماینده دادستان در دادگاه حضور یافته بود که نشان از اهمیت این دادگاه دارد. پس از پایان جلسه دادگاه محمدرضا خاتمی در جمع خبرنگاران گفت: قصه انتخابات سال ۸۸ یک قصه عمومی است. با سرنوشت همه، نه فقط افراد سیاسی بلکه جامعه گره خورده و با گذشت ۱۰ سال صلاح نیست این قصه همچنان محل دعوای بین نیروهایی باشد که در داخل کشور می‌خواهند، فعالیت کنند. این قصه باید خاتمه پیدا کند. برای من جالب بود که از قبل بخش قابل توجهی از صندلی‌ها توسط برخی از دوستان پر شده بود و دوربین‌های فیلمبرداری که احتمالا متعلق به خود دادگاه بود، از قبل چیده شده بودند.
ماشین حساب در دادگاه!
نایب رئیس ششمین دوره مجلس ادامه داد: دادگاه عنوان علنی داشت اما بهتر از این می‌توانست برگزار شود. آقای رئیس دادگاه بسیار سعه‌صدر داشتند و اجازه می‌دادند دفاعیات بیان شود که این کار قابل تقدیر است اما آمدن خود آقای قطبی رئیس دادسرای فرهنگ و رسانه نشان‌دهنده آن است که دفاعیات اول ما بسیار موثر بوده است و به قول دوستی، ما با ماشین حساب وارد دادگاه شده بودیم. بر خلاف آنچه که یک عده تصور می‌کردند که ما دستمان خالی است، دستمان پر است و دفاعیات خود را ادامه می‌دهیم.
بودن یا نبودن؟


خاتمی درباره اینکه کیفرخواست براساس صحبت‌های او مبنی بر تقلب در انتخابات ۸۸ و تقلب در هشت میلیون رأی تنظیم شده است، اظهارکرد: برای هشت میلیون تقلب مستندات دقیقی وجود دارد که در بخش اول و دوم دفاعیات خود ارائه کرده‌ام اما هنوز بسیاری از ابعاد انتخابات سال ۸۸ باقی مانده است که بسیار اهمیت دارد اما همانگونه که بارها تاکید کرده‌ام شاید در شرایط فعلی کشور پرداختن به این موضوعات به صلاح نباشد اما به هر حال دادگاه تصمیمش را گرفته، رسیدگی کند و ما هم می‌پذیریم. با وجود اینکه بارها اعلام شده است که دادگاه علنی است اما اجازه انتشار محتویات داده نمی‌شود که مقداری علنی بودن دادگاه را زیر سوال می‌برد. وی با بیان اینکه اسناد و مدارک متقنی وجود دارد، خاطرنشان کرد: من سعی می‌کنم بر این مبنا فتنه واقعی را نشان دهم که چه چیزی بوده است. می‌خواهم دامن نظام را از موضوع تقلب تبرئه کنم و اگر فرصت شد در قسمت‌های بعدی دفاعیاتم خواهم گفت. باید بررسی کنیم که چه کسانی این دام را برای نظام پهن کردند، برای اینکه بزرگان ما را به اشتباه انداخته‌اند. انتخابات سال ۸۸ تمام شده و ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد خوب یا بد به اتمام رسیده است. نه می‌توانیم آن انتخابات را باطل کنیم و نه می‌توانیم نتایج حاصل از آن را تغییر دهیم اما باید این درس عبرتی باشد برای اینکه به قانون و آرای مردم پایبند باشیم. اگر این عبرت گرفته شود جای امیدواری است با توجه به اینکه انتخابات سال آینده نزدیک است، می‌توانیم انتخابات بهتری را برگزار کنیم. آن چیزی که برای من در این میان مهم است، دفاع از حق و حقیقت است و معتقدم حق و حقیقت است که باقی می‌ماند و اگر به این دو مهم توجه کنیم هیچ‌کس ضرر نخواهد کرد. آن چیزی که در این میان بسیار حائز اهمیت است افکار عمومی است و معتقدم در فرصت مناسب افکار عمومی را در جریان آن چیزی که در این دادگاه گذشته است، قرار خواهم داد.
درخواست از رئیس دادگاه
سیدمحمدرضا خاتمی اظهارداشت: آن چیزی که من به دست آورده‌ام ظاهر امر است مهم قصورهایی است که در انتخابات صورت گرفته است. پشت این پرده چه اتفاقاتی صورت گرفته باید روشن شود. وی در مورد اینکه در دادگاه اعلام کرده است تا شاهدانی را احضار کنند، تصریح کرد: از محضر رئیس دادگاه خواستم اعضای شورای نگهبان که در رأس آنها آقایان جنتی و کدخدایی قرار دارند و همچنین از مسئولان وزارت کشور که حداقل سه نفر هستند، آقایان محصولی، دانشجو و شریفی‌راد را احضار کنند. همچنین یکسری مسئولان استانی و استاندار را بخواهند و بالاخره شخصیت‌هایی همچون آقای محسن رضایی، آقای قالیباف، آقای شمخانی، آقای علی لاریجانی، آقای پورمحمدی و آقای علی مطهری را که من به اسناد و مدارک آنها استناد کرده‌ام را به دادگاه احضار کنند.
رسانه‌ها و دادگاه علنی
حجت کرمانی، وکیل مدافع محمدرضا خاتمی در خصوص وضعیت شبه‌علنی دادگاه به «آرمان» می‌گوید: «قانون منظور از علنی بودن را اجازه شرکت اشخاص در جلسه دادگاه می‌داند. در این دادگاه هم اجازه شرکت به اشخاص داده شد. معمولاً بسته به امکانات جلسه تعداد افراد حاضر در جلسه مشخص می‌شود. اعتراض ما این بود که تعدادی از صندلی‌ها از قبل پر شده بود و اصرار داشتیم که از این پس با توجه به اهمیت دادگاه و خواست تعداد زیادی از افراد برای حضور در جلسه، دادگاه در مکان مناسب‌تری برگزار شود تا تعداد بیشتری از افراد بتوانند در جلسه حضور پیدا کنند. او در خصوص مسأله عدم اجازه دادگاه برای انتشار گزارش جلسه در رسانه‌ها تأکید کرد: «ما قبول نداریم که رسانه‌ها نباید حق انتشار داشته باشند. قانون می‌گوید که رسانه‌ها بدون نام بردن از شخص –آن هم برای حفظ آبروی متهم– می‌توانند محتوای جلسه را کامل و جامع منتشر کنند. همه می‌دانیم حقوق طرفین دعوا نباید نادیده گرفته شود. در این جلسه اگر کسی هم به خاطر ذکر نام بخواهد شاکی شود، آقای خاتمی است که مشکلی با این موضوع ندارد. با این حال به این دلیل که دادگاه چنین درخواستی داشته ما نیز از رسانه‌ها خواستیم که حداقل فعلا دست به انتشار گزارش محتوای جلسات نزنند.»