هر مثلث عشقی «شهرزاد» نیست

رضا یزدانی، نامی آشنا و چهره‌ای پُرطرفدار در عرصه موسیقی کشورمان است. همه چیز، از اجرا تا تیپ متفاوتش، علاقه او به نوستالژی نسل های مختلف و دو دهه تلاش مستمر و کارنامه موفق کافی است تا او را یک سر و گردن بالاتر از هم دوره ای هایش قرار دهد.
یزدانی در این سال ها رابطه خوبی هم با حرفه بازیگری داشته و بارها جلوی دوربین کارگردان های مختلفی، از مسعود کیمیایی تا داریوش مهرجویی رفته است. او در روزهایی که گذشت، با یک بازی به یادماندنی در نقش «مهراد» سریال «از یادها رفته»، توجه مخاطبان و منتقدان زیادی را به خود جلب کرد و نشان داد، آن هایی که از ورود خوانندگان به عرصه بازیگری یا برعکس استقبال نمی کنند، حداقل درباره «یزدانی» باید یک استثنای بزرگ قائل شوند.
او که با نقدهایی از این جنس آشناست، در واکنش به آن ها توضیح می دهد: «به اعتقاد بنده هر کسی در هر رشته هنری می تواند خودش را محک بزند، خواه این فرد خواننده باشد یا بازیگر یا حتی مجری. این مردم هستند که تصمیم می گیرند چه کسی در کدام حوزه به فعالیتش ادامه بدهد. اگر اجرا و اثرش مورد استقبال جامعه قرار گرفت و مردم آن را پسندیدند، دیگر تداوم مسیر برایش دشوار نخواهد بود. اما اگر کارش مورد پسند قرار نگرفت و نمره خوبی به او ندادند، باید کناره بگیرد و به نظر و سلیقه مخاطب اش احترام بگذارد.» با «رضا یزدانی» به بهانه ایفای نقش «مهراد مستوفی» در سریال «از یادها رفته» و همزمان سفر اخیرش به مشهد، به گفت وگو نشستیم:
 
معتقدم «مهراد» زود مُرد
مرگ، پایان حضور مهراد در سریال «از یادها رفته» است اما این روزها، نحوه خاتمه یافتن این نقش به سوژه بحث کاربران فضای مجازی تبدیل شده و رضا یزدانی هم خود از این پایان بندی دل خوشی ندارد. اما بحث دیگر کاربران، بازی خوب یزدانی در این نقش است که باعث شده خروجی کار به دل مخاطب بنشیند. خودش در این باره می گوید: اجرای این نقش دشوار بود اما تمرین و ممارست و البته همکاری و همراهی « بهرام بهرامیان»، کارگردان مجموعه باعث شد خوشبختانه نتیجه کار مطلوب مخاطبان واقع شود و «مهراد مستوفی» با استقبال بینندگان این سریال مواجه شود.وی ادامه می دهد: زیر هر یک از پست های آخر صفحه اینستاگرامم، 5 تا 6 هزار کامنت وجود دارد که بیشتر مخاطبان بر این باورند مهراد مستوفی نمرده بلکه در قسمت های دیگر سریال ظاهر می شود، آن هم با این که نقش مهراد مستوفی در سریال به پایان رسیده است. به اعتقاد بنده نیز مرگ مهراد مستوفی در قسمت 13 سریال بسیار زود بود، این اتفاق باید مثلا در قسمت بیست و یکم این مجموعه 25 قسمتی رخ می داد البته این ها تصمیم نویسنده بود و باید از او چون و چرای ماجرا را جویا شد. یزدانی یادآور می شود: خوشبختانه مردم با این سریال ارتباط خوبی برقرار کردند و این مجموعه را بسیار دوست داشتند، در واقع تعامل و همکاری بالای عوامل مجموعه سبب توفیق آن شد.


این سریال شبیه «شهرزاد» نیست
این هنرمند مطرح کشورمان در پاسخ به منتقدانی که مدعی‌اند سریال «از یادها رفته»، نوعی کپی برداری از سریال «شهرزاد» است، اظهار می کند: سریال «از یادها رفته» هیچ ربطی به لحاظ داستان و شخصیت ها با مجموعه شهرزاد ندارد و به صرف نوع پوشش شخصیت های این اثر و مثلث عشقی که محور ماجرا بوده،
نمی توان بین این دو مجموعه ارتباط برقرار کرد. وی ادامه می دهد: سوژه نیمی از فیلم ها و سریال های ایرانی مثلث عشقی است اما به یکدیگر هیچ ارتباطی ندارند و مخاطب هم آن ها را شبیه یا کپی همدیگر برداشت نمی کند.
دوست دارم تیتراژهای اجتماعی و عاشقانه، اجرا کنم
یزدانی بعضی از قطعات میانی این سریال را هم خودش اجرا کرده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است. او که در حوزه تیتراژخوانی فیلم ها و سریال ها، کارنامه پُر و پیمانی دارد، در خصوص این تجربه می گوید: تاکنون حدود 30 تیتراژ سینمایی و سریال خوانده ام که بیشتر آن‌ها را دوست دارم. یکی از حوزه های مورد علاقه من اجرا برای تیتراژ سریال ها و فیلم هایی است که مضامین اجتماعی و عاشقانه دارند. فکر می کنم کارنامه حرفه ای من به خوبی گویای این مسئله است.
اما این خواننده موفق تعریف خودش را از یک تیتراژ خوب دارد: «ممکن است مخاطب یک فیلم و سریال، آن کار را 3-2 بار تماشا کند ولی گاهی تیتراژ اگر برای مخاطب جذاب باشد، بارها آن را در خودرو، روی گوشی همراه و در رایانه اش گوش می دهد. بنابراین به باور من، تیتراژی موفق است که بتواند ظرف 5-4 دقیقه تمامی تصاویر آن فیلم را پیش چشم مخاطب زنده و او لذت تماشای اثر و قصه آن را در ذهن اش مرور کند. این هنرمند مطرح کشورمان تاکید می کند که برای او خوانندگی بر بازیگری ارجح است و توضیح می دهد: 20 سال سابقه فعالیت در عرصه موسیقی دارم که نتیجه آن 12 آلبوم صوتی و تصویری است و اگر خدا بخواهد این مسیررا  با قدرت هر چه بیشتر ادامه خواهم داد. او معتقد است که بازیگری، حرفه خواننده را تحت الشعاع خود قرار می دهد و در این باره می گوید: برای بازی در سریال «از یادها رفته» دشواری های مختلفی را تحمل کردم، چون ضبط این مجموعه یک سال و نیم به طول انجامید اما اجازه ندادم این اثر به فعالیت های من در حوزه موسیقی خدشه ای وارد کند. بنابراین در همین برهه، کنسرت هایم را برگزار و آلبومم را نیز منتشر کردم. خوشحالم که نتیجه همه این ها خوب بود. یزدانی یادآور می شود: خوشبختانه آلبوم جدیدم نیز آماده انتشار است که هنوز برای آن اسمی انتخاب نکرده ام اما امیدوارم در تابستان از آن رونمایی شود. در کنار آن نیز 3-2 پیشنهاد بازی دیگر دارم که در حال بررسی آن ها هستم.
 خطه خراسان خاستگاه هنرمندان بزرگی در عرصه موسیقی و سینماست
او که علاوه بر موسیقی پاپ، در عرصه موسیقی راک نیز فعالیت می کند، معتقد است: موسیقی راک طرفداران خاص خود را دارد و این نوع موسیقی مانند دیگر سبک های موسیقایی باید مسیر خودش را در کشورمان طی کند اما قطعا این سبک به اندازه پاپ طرفدار ندارد. حرف را می کشانیم به اوقاتی که او دور از دوربین و صحنه، به فراغت می گذراند.
به چاشنی لبخندی، جواب می دهد: سعی می کنم اوقات فراغتم را با تماشای فیلم، ورزش و سفر بگذرانم. اتفاقا چند روز پیش سفری به مشهد داشتم، در واقع 4-3 بار در سال به بهانه های مختلفی همچون جشنواره فیلم، تئاتر فجر و ... به مشهد سفر می کنم، چرا که این شهر را بسیار دوست دارم و از سفر کردن به آن بسیار لذت می برم.
یزدانی تاکید می کند: معتقدم این استان بسیار هنرمند پرور است و بزرگان بسیاری چه در عرصه موسیقی و چه در حوزه سینما از این خطه به تهران آمده و توفیقات متعدد کسب کرده اند. از طرف دیگر، خراسان مردم هنردوستی نیز دارد.