جوابیه وزارت کشور و سوالی که همچنان باقی است

نظر به درج مطلبی در شماره روز گذشته آن روزنامه وزین با تیتر «تمام نیست جناب وزیر» و  با عنایت به طرح برخی نکات غیر صحیح یا غیر دقیق در مطلب یاد شده، لطفاً دستور فرمایید  توضیحات ذیل برای تنویر افکار عمومی و آگاهی مخاطبان شریف آن روزنامه به نحو مناسب در شماره آینده آن روزنامه درج و منتشر شود.فرمانداران به عنوان مسئول هماهنگی و اجرای سیاست های دولت در مناطق مختلف کشور که مستقیم از سوی وزیر کشور منصوب می شوند، نقش مهمی در اجرای برنامه های دولت و هماهنگی امور در حوزه استحفاظی خود دارند.وزارت کشور در انتخاب فرمانداران، ضمن اتخاذ رویکرد شایسته سالاری، به ویژگی های مهمی از جمله قانونگرایی، پاکدستی و سلامت اخلاقی، همراهی با سیاست های دولت، توانایی ایجاد پیشرفت اقتصادی در شهرستان و حُسن تعامل با ظرفیت های مختلف موجود در منطقه توجه دارد.بر این اساس، انتخاب و تعیین فرمانداران، مستلزم مراحل قانونی و اداری اطمینان آوری است که بدون کوچک ترین وقفه ای درباره شهرستان هایی که با تغییر فرماندار مواجه هستند، از سوی وزارت کشور اجرا می شود. به طور مشخص در خصوص استان خراسان رضوی، بر خلاف فضای ترسیم شده در مطلب روزنامه خراسان، شرایط قانونی به شرح ذیل در روند انتخاب فرمانداران برقرار است؛
- فرمانداران شهرستان های باخرز، بجستان، بردسکن، بینالود، تایباد، تربت جام، تربت حیدریه، جوین، خواف، خوشاب، درگز، رشتخوار، سبزوار، فریمان، قوچان، کلات، گناباد، مه ولات و نیشابور با قوت و قدرت در حال ارائه خدمت هستند.
- حکم انتصاب فرماندار خلیل آباد در تاریخ 4 خرداد ماه به امضای وزیر کشور رسیده است.
- چند سرپرست فرمانداری که در حال اداره شهرستان هستند، برای نهایی شدن مراحل انتصاب معرفی شده اند و در پایان مراحل قانونی، با صدور حکم از سوی وزیر کشور به عنوان فرماندار تعیین خواهند شد.


- اداره فرمانداری قائم به فرد نیست و مجموعه ساختار مدیریتی وزارت کشور و استانداری و تشکیلات اداری فرمانداری، عهده دار اجرای وظایف و مأموریت های فرمانداری ونظارت بر آن است. در نتیجه در مهلت قانونی اداره فرمانداری با سرپرست، مدیریت سرپرست فرمانداری، با نظارت مستمر وزارت کشور، استاندار و ساختار مدیریتی استانداری در حال انجام است و اداره امور شهرستان با حداکثر دقت دنبال می شود.
در پایان باید یادآوری کرد که وزارت کشور همواره در معرض ماموریت های متعدد در عرصه های مختلف قرار داشته و بیان عباراتی نظیر این که توجه به موضوع سیل، روند انتخاب فرمانداران را باکندی یا اختلال مواجه ساخته، قطعاً غیر صحیح است.
مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور

***
خراسان رضوی: ضمن تشکر از مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل وزارت کشور درباره توضیحات ارسالی، ذکر چند نکته ضروری است:
- به دلیل ضرورت‌ های گفته شده بار دیگر تاکید می‌شود که شهرستان مشهد در طول شش سال گذشته، با احتساب فرماندار آینده شش فرماندار داشته که نشان دهنده تغییرات گسترده در این مسئولیت خطیر است، اکنون نیز هفت ماه است که فرمانداری مشهد با سرپرست اداره می‌شود.
- همان طور که در یادداشت اشاره شده غیر از مشهد، ۹ شهرستان دیگر استان از 29 شهرستان خراسان رضوی، هم اکنون فرماندار ندارند که ضروری است فرمانداری این شهرستان ها نیز هر چه زودتر تعیین تکلیف شوند. لذا این سوال همچنان باقی است که چرا روند انتخاب فرمانداران طولانی شده است.
- نکته عجیب دیگر این که در جوابیه وزارت کشور قید شده است که فرمانداران شهرستان های تایباد و خواف با قوت و قدرت در حال ارائه خدمت هستند. برای اطلاع وزارت محترم عرض می شود که فرمانداری شهرستان خواف 9 ماه است که با سرپرستی اداره می شود، همچنین پس از معرفی فرماندار تایباد به سمت مدیر کل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری، این شهرستان نیز 10 روز است که فرماندار ندارد و کارها توسط سرپرست انجام می شود.
- درباره موضوع سیل نیز استناد خراسان به مصاحبه مدیر کل دفتر سیاسی استانداری است که درباره دلایل طولانی شدن روند انجام استعلام های فرمانداران می گوید: مهم ترین دلیل این است که با توجه به حساسیت بالای سمت فرمانداری این استعلام ها باید با دقت نظر بالایی انجام شود و این دقت نظر نیازمند صرف زمان زیادی است؛ از سویی از آن جا که وزیر کشور  مسئولیت ستاد فرماندهی بحران کشور را بر عهده داشت و در سیل های گسترده امسال بخش عمده ای از فعالیت وزیر و وزارتخانه  به رسیدگی به موضوع سیل و خسارت های ناشی از آن معطوف شد، این موضوع نیز به طولانی شدن روند کار دامن زده است.