۳مصوبه در حمایت از تولیدکنندگان تصویب شد

آرمان: اتفاقات فراموش‌نشدنی سال 97 که ریشه در التهابات ارزی و بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا داشت، فشارهای زیادی را به فعالان اقتصادی تحمیل کرد و فضای کسب و کار را با آشفتگی‌های بسیاری مواجه ساخت. در چنین شرایطی، عرصه برای فعالیت تولیدکنندگان خوش‌نام با محدودیت‌های بسیاری همراه شد و دیگر رغبتی برای تولید باکیفیت‌تر برای آنها باقی نماند. با این حال، امسال تحت عنوان «رونق تولید» نام‌گذاری شده است و سعی شده تا برای رفع مشکلات این بخش برنامه‌ها و طرح‌هایی در دستور کار قرار گیرد تا شاید چراغ بنگاه‌های تولیدی که طی سال‌های گذشته خاموش شده است، دوباره روشن و کارگران تعدیل‌شده به فعالیت سابق خود بازگردند. در ابتدای اردیبهشت‌ماه،‌ وزارت صمت اعلام کرد که در راستای شعار سال؛ برنامه‌هایی در هفت محور و 35 پروژه تدوین کرده است که فعال‌سازی ظرفیت خالی واحدهای تولیدی در راستای رونق تولید با به‌کارگیری ظرفیت‌های خالی 2000 واحد تولیدی با تسهیلات معادل 14‌هزار‌میلیارد ریال از جلمه این برنامه‌هاست. تولید و تعمیق ساخت داخل با اجرا و پیاده سازی پروژه توسعه خوشه‌های صنعتی به تعداد 40 خوشه صنعتی نیز از دیگر برنامه وزارت صمت اعلام شده است. از سوی دیگر، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز از تدوین برنامه اجرایی این وزارتخانه تا سال 1400 خبر داد که در همین راستا آمادگی برای تقویت هر چه بیشتر در زمینه رفع مشکلات بخش مولد اقتصادی کشور با تعامل و همکاری بخش خصوصی مورد تاکید قرار گرفته است.
با توجه به نام‌گذاری سال 98 تحت عنوان «رونق تولید» حسن روحانی رئیس‌جمهور به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها دستور داد تا در زمینه رونق تولید و رفع موانع سرمایه‌گذاری در کشور و آموزش مهارت‌های عملی با هدف رونق تولید و اشتغال‌زایی اقدام کنند. براساس این گزارش،‌ رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی دستور داد تا برای تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و رفع موانع آن به‌ویژه در زمینه مقررات زائد و دست و پاگیر و غیرضرور و جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش غیردولتی به‌طور جدی برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دهند. همچنین، در دستور رئیس‌جمهوری آمده است که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به وضعیت بارش‌ها در سال جاری و تامین شرایط مناسب برای جذب گردشگر در زمینه توسعه گردشگری اقدام کند. افزون بر این،‌ وزارت جهاد کشاورزی در جهت حصول خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی برای تولید آنها در داخل و یا در صورت ضرورت تولید از طریق کشورهای همسایه باید فعالیت داشته باشد. وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری نیز مکلف شدند با کاهش ساعات آموزش‌های صرف نظری، برای آموزش مهارت‌های عملی و توسعه آنها در مراکز آموزشی اقدام کنند. براساس این دستور، کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باید در جهت رونق فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی و همچنین اشتغال‌زایی اقدامات لازم را به عمل آورند.
تصویب ۳ مصوبه جدید
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز روز گذشته از تصویب سه مصوبه جدید توسط سران قوا برای حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران خبر داد. به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، میثم زالی با اعلام این خبر گفت: براساس ماده ۱۶۷ قانون مالیات‌های مستقیم که هفته گذشته تصویب شد، بنگاه‌های تولیدی مجاز به تقسیط بدهی‌های بانکی از سه به پنج سال شدند. این قانون منجر می‌شود بسیاری از بنگاه‌های تولیدی که تا امروز بدهی‌های مالیاتی‌شان را تعیین تکلیف نکرده بودند، این کار را انجام دهند و با تعیین تکلیف بتوانند مفاصاحساب مالیاتی بگیرند. او ادامه داد: با مصوبه جدید، محدودیت‌های اعمال شده در ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم برای این بنگاه‌ها منتفی می‌شود و آنها می‌توانند پس از دریافت مفاصاحساب مالیاتی کارت بازرگانی‌شان را تمدید و از خدمات بانکی استفاده کنند. همچنین با ثبت شرکت‌ها می‌توانند پیگیر تغییر و تحول سهامداران و مدیران شوند. طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، او با تاکید بر اینکه این مصوبات حمایت قاطع نظام از صنعتگران و تولیدکنندگان است، افزود: دیگر موضوع پیشنهادی ستاد، تجدید ارزیابی بود. این مبحث به بند ز تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۹۷ مربوط می‌شود. طبق مصوبه جدید شرکت‌هایی که حائز شرایط این تبصره باشند تا پایان سال ۹۸ می‌توانند با تجدید ارزیابی دارایی خودشان و معافیت مالیاتی سرمایه‌شان را افزایش دهند. زالی با اشاره به اینکه این مصوبه برای افزایش سرمایه بنگاه‌های تولیدی امکان بسیار خوبی است، تصریح کرد: وقتی ارزش دارایی یک بنگاه تولیدی پایین است، تسهیلات متناسب به آن تعلق می‌گیرد. اگر این بنگاه بخواهد ارزش دارایی‌اش را افزایش دهد، باید مالیات پرداخت کند. به همین دلیل بنگاه‌های تولیدی از تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه منصرف می‌شوند. این معافیت، منجر به تحقق این امر می‌شود. او سومین مصوبه جلسه سران قوا را تعویق اجرائیه‌ها؛ عنوان کرد و گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پیشنهاد داد برخی از اجرائیه‌های بانکی و سازمان‌های خدماتی همچون تامین اجتماعی، گاز، برق و… مشروط به تایید برنامه تولید و اشتغال بنگاه با مجوز ستاد به مدت یک سال به تعویق بیفتد. دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اظهار کرد: امیدوارم با ابلاغ این مصوبات، بهره‌مندی از مزایای آنها و اقدامات مشابه بیش از گذشته شاهد رونق تولید و اشتغال باشیم.