دفاع وزیر ارتباطات از شبکه‌های اجتماعی

آرمان- سهیل ثابت: تاکنون در مورد فضای مجازی، استفاده یا مسدود‌سازی آن به کرات سخن گفته شده، اما هنوز به یک رویکرد منسجم و مشخص پیرامون این مساله که چه راهبردی در خصوص فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پی خواهیم گرفت، ندازیم. از این جهت است که هر جریان یا شخصی بنا به افکار و عقاید خود در این باره اظهار نظر می‌کند. وزیر ارتباطات معتقد است: «اصل رسانه‌های نوین توسط برخی هنوز تکفیر می‌شود، در مقابل عده‌ای معتقدند که این فضا باید وجود داشته باشد. بین این دو دسته هم هیچ‌گاه دیالوگی شکل نگرفته وقتی دیالوگی شکل نگیرد سندی هم تنظیم نمی‌شود.» لذا باید یک فهم مشترک در جامعه نسبت به این فضا به‌وجود آید تا همه در یک راستا و در جهت منافع ملی حرکت کنیم.
فرصت یا تهدید؟
فضای مجازی را می‌توان تهدید یا فرصت دانست ولی این مهم بسته به برداشت و رویکرد نسبت به این فضاست. آنهایی که جنبه تهدید فضای مجازی را پر رنگ می‌بینند هر اتفاقی در جامعه را به فضای مجازی ارتباط می‌دهند. از طرف دیگر آنهایی که به فضای مجازی به دید فرصت نگاه می‌کنند، از این سازوکار به عناوین مختلف استفاده کرده و بهره می‌برند. این دقیقا نقطه اختلافی است که مبتنی بر این رویکرد در جامعه بروز و ظهور می‌کند. چرا که عده‌ای با مظاهر و نسل نو ارتباطات موافقتی ندارند و در هر پدیده جدیدی تهدید و خطر می‌بینند و در این راستا عده‌ای نیز موافق بسط و گسترش این فضا برای عملکرد بهتر و موثر‌تر هستند. در این میان دولت به عنوان قوه اجرایی کشور باید به مطالبات تمام جریانات و نگاه‌های موجود در جامعه بپردازد، اما زمانی که با دیدگاه‌های متضاد برخورد می‌کند به دلیل اینکه میان این دو رویکرد گفتمانی شکل نگرفته، نمی‌تواند قوانینی وضع یا تعریف کند که همه جوانب را دربرگیرد و هر کاری که انجام دهد از سوی یکی از طرفین با مخالفت روبه‌رو می‌شود. آنچه که در این بین مهم دانسته می‌شود این است که با توجه به گسترش شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی و فضای مجازی باید خود را با تکنولوژی نوین به‌روز‌رسانی کرد و از ظرفیت‌های آن در راستای منافع ملی و مصالح مردم بهره برد.
اشراف بر فضای مجازی


وزیر اطلاعات اظهار کرد: از رسالت‌های روحانیت، جذب جوانان و آشنایی آنان با دین و مبانی دینی و تبلیغ در فضای مجازی است. اگر در اولی درست عمل کرده باشیم، جامعه از فضای مجازی واکسینه خواهد شد، و این هم الزاماتی دارد که از جمله آن ارتباط با مردم، همراهی و همنشینی با مردم، اخلاق‌مداری، عالم و عامل بودن، مهذب بودن، داشتن حسن خلق، صدق در رفتار و گفتار، مجهز بودن به علوم مختلف برای پاسخگویی به شبهات است. به نوشته ایسنا، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی در همایش مبلغان ماه مبارک رمضان گفت: نظرات اختلافی و گرایش‌های سیاسی امر طبیعی است و این به معنای خصومت نیست، امروز برای همدیگر نباید مشت گره کنیم و باید همه مشت‌هایمان را بر علیه دشمن گره کنیم و متحد باشیم. وی با بیان این که وزارت اطلاعات با کسانی که در فضای مجازی اقدام به دعوت ضد دینی می‌کنند، برخورد می‌کند، تاکید کرد: وزارت اطلاعات بر فضای مجازی اشراف دارد. وزیر اطلاعات با اشاره به گرانی‌های اخیر تصریح کرد: کار وزارت اطلاعات بیانیه دادن نیست، بلکه شناسایی جاسوسان در بخش‌های مهم نظام است، وزارت اطلاعات در سال از ۲۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند و همچنین در عرصه زمین‌خواری هم قدم‌های بزرگی برداشته است.
فضای مجازی؛ شکستن انحصار
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار داشت: امروز آنچه در فضای رسانه رخ داده است بازگشت به شیوه قدیمی توزیع اخبار مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است به طوری که هر فرد یک منبع و دریافت کننده خبر است. خبرآنلاین نوشت، محمدجواد آذری جهرمی در نخستین همایش ملی رسانه‌های نوین و شکل‌دهی نهادهای اجتماعی در دانشگاه ماهان کرمان با بیان اینکه این شیوه آفات و ثمراتی دارد گفت: ثمرات آن که مشخص است، اما آفت‌هایش موثق نبودن، سطحی بودن و ترویج سریع شایعات است. چه شده است که امروز وقتی با پدیده فضای مجازی و رسانه‌های نوین مواجه می‌شویم خودمان را منفعل نشان می‌دهیم. شما چه رسانه‌ای می‌خواهید بسازید که متمرکز بتواند با نهادهای رسانه‌ای بین‌المللی مقابله و روشنگری کند؟ وی افزود: آیا قدرت ایجاد پایگاه خبری متقابل در برابر رسانه‌های پرهزینه جهانی را داریم؟ چه ظرفیتی بالاتر از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای مقابله با این اقدامات است؟ جهرمی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم از ابزار رسانه‌های نوین استفاده کنیم اول باید ذات آن را بشناسیم عنوان کرد: ذات رسانه اجتماعی داشتن روایت است اگر روایت داشته باشیم می‌توانیم در رسانه‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی موثر باشیم. روایت صحیح یا گفتمان ما در این حوزه چیست؟ چه گفتمانی را می‌خواهیم ترویج و تبلیغ کنیم؟ وی ادامه داد: گفتمان مخالفان مردم مشخص است، ناکارآمدی نظام در راس روایت‌های آنها قرار دارد. مدیریت روایت ما در این فضا چیست؟ برخی با نگاه انتقادی و مطالبه‌گری بروند تبلیغ کنند که دولت ناکارآمد است، این روایت دستاوردی جز تقویت نگاه مخالفان ایران دارد؟ این چه حضوری در فضای مجازی است؟ آیا این مولفه حضور جریان‌ساز است؟ اصلا خود کلمه حضور جریان‌ساز به چه معناست؟ از فرمایش مقام معظم رهبری چه برداشتی شده است. وزیر جوان دولت بیان کرد: فضای مجازی فرصت بزرگی پیش روی ما قرار داده برای شکستن انحصار برخی رسانه‌های یک سویه جهانی. وی با بیان اینکه جای تعجب دارد که عده‌ای نسبت به این فضا تردید می‌کنند خاطر نشان کرد: گاهی وقتی مخالفت‌ها نسبت به فضای مجازی را می‌شنوم دچار این تردید می‌شوم که این مخالفت‌ها هدایت شده از سوی جریان‌های ضد انقلاب به منظور خفه کردن گفتمان انقلاب است. وزیر ارتباطات با تاکید بر ضرورت تدوین قوانین در حوزه فضای مجازی گفت: آیا قانون و مقررات برای فعالان فضای مجازی تعیین کرده‌ایم که بعد انتظار داشته باشیم که آن را رعایت کنند؟ وی تصریح کرد: اصل رسانه‌های نوین توسط برخی هنوز تکفیر می‌شود، در مقابل عده‌ای معتقدند که این فضا باید وجود داشته باشد. بین این دو دسته هم هیچ‌گاه دیالوگی شکل نگرفته وقتی دیالوگی شکل نگیرد سندی هم تنظیم نمی‌شود.