نگاه رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد دیپلماسی گفت‌وگو و مذاکره با کشورهای منطقه مذاکره با آمریکا نه، با عربستان آری

همدلی| راه پیشبرد دیپلماسی منطقه‌ای ایران بسته نیست. این مطلب را می‌توان از اظهارات روز گذشته دکتر علی لاریجانی استنباط کرد. به نظر وی باب مذاکره با بسته نیست. این نگاه رئیس مجلس در حقیقت به نوعی می‌تواند از دیپلماسی گفت‌وگو و مذاکره که از سیاست‌های مورد قبول مسئولان حکومت است، باشد.
ایران همواره بر بهبود روابط و حسن همجواری با همسایگان و کشورهای منطقه تاکید کرده است. اما برخی از کشورهای منطقه تحت تاثیر سیاست‌های فراقاره‌ای ایالات متحده قرار گرفته و سعی می‌کنند به جای آنکه به بهبود مناسبات با ایران بیندیشند و عوامل منطقه‌ای کشورهای قدرتمند تبدیل شد. علی لاریجانی در این زمینه گفت: «بنده آدم بی‌سوادی در مسائل سیاسی نیستم. با پیگیری مجموعه گفتمان‌ها معتقدم که گفتمان آمریکا تسلیم و تحقیر است. نمونه آن وضعیت سعودی است که تسلیم شد و پول هم داد اما ببینید چطور با این کشور صحبت می‌شود. یک روز می‌گوید که اگر دست از پشت آن‌ها برداشته شود به زمین می‌خورد و روز دیگر می‌گوید که این کشور فقط پول دارد.»
ایران و سعودی دو کشور قابل تامل و تاثیرگذار را تشکیل می‌دهند. بی‌تردید روابط حسنه این دو کشور علاوه بر آنکه می‌تواند نوعی موازنه سیاسی مثبت در منطقه ایجاد کند، در عین حال راهگشای بسیاری از مشکلات منطقه‌ای خواهد بود. سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در هشتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید، در حقیقت بر همین موضوع صحه می‌گذارد. دیدگاه‌های لاریجانی بازتاب دیدگاه‌های دولت و نظام جمهوری اسلامی است. در ادامه بخش‌هایی از سخنان لاریجانی را با هم می‌خوانیم.
به گزارش ایرنا، وی گفت: ملت ایران ملتی متمدن با سابقه تاریخی است و آدم‌های بی‌ریشه‌ای نیستند. بعد از جنگ جهانی که کشورها با هم جمع می‌شدند ایران همیشه بود که آن هم به خاطر عقبه تاریخی‌اش است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی باید همه روشنفکران این وظیفه تاریخی خود را انجام دهند. از من به عنوان یک کارشناس بپذیرید که این موجودی نیست که اگر به او بگویید چهارتا چیز را می‌پذیرید بعد موارد دیگری را مطرح نکند. حتماً بعد از آن جلوتر می‌آید. باید بفهمد که با سد سنگین روبروست تا کارهایش را درست کند.


لاریجانی با بیان اینکه برای شرایط خاص نیازمند تدابیر خاص و اقتصادی متناسب با آن شرایط هستیم، گفت: ممکن است برخی دستگاه‌های متولی توجهی به شرایط فعلی نکنند. حال اینکه کشور برای تصمیم‌گیری سازوکارهای مناسب خود را نیاز دارد. نمونه آن تحزب بوده که نباید آن را در کشور دست کم گیریم. در بخش‌های مختلف کشور افرادی هستند که با رای مردم انتخاب می‌شوند که این نقطه قوت نظام است. در این بین اگر مبتنی بر تشکل‌های شناسنامه‌دار نباشد، دموکراسی خام می‌شود و نمی‌توان در خیلی از تصمیمات آن نهادها به صورت کارشناسی بررسی کرد مگر آنکه پشتوانه تشکلی داشته باشد.
وی افزود: اگر انتخابات به صورت تناسبی و با رای‌های مبتنی بر اکثریت و تناسب بین گروه‌ها و تشکل‌ها باشد آنگاه همه می‌توانند وارد سیستم شوند و هیچ کسی جا نمی‌ماند. دیگر اپوزیسیونی که حذف شود وجود نخواهد داشت، همه وارد مجلس می‌شوند که این یک گام است.
لاریجانی یادآور شد: در ابتدای انقلاب حزب جمهوری اسلامی ایجاد شد که کاری بسیار به قاعده بود اما شرایط کشور را تحمل نکردند و کار این حزب متوقف شد. باید مجدداً این موارد سامان پیدا کند و ملزومات آن فراهم شود که باید به همه این‌ها فکر شود.
رئیس مجلس در ادامه گفت: موجود عجیبی سر کار آمریکا آمد و از مذاکره هسته‌ای خارج شد. البته وی هر روز از یک توافق بین المللی خارج می‌شود و یک چیزی در مغز آنان است که به نظر می‌رسد ضایعه‌ای در سطح بین المللی در حال رخ دادن است.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته آنان در شرکت‌های بین المللی نفوذ دارند و با این وجود برخی سهل اندیشی می‌کنند که با آنان مذاکره کنیم که باید گفت مذاکره با این فرد اصلاً معنا ندارد و او ۱۲ عنوان را به عنوان پیش شرط مطرح کرده از جمله اینکه غنی‌سازی و موضوع هسته‌ای را رها کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این اشتباه راهبردی است که کسی تصور کند در شرایط فعلی با این موجود خطرناک که تصمیم گیری هایی را در منطقه اندیشیده باید مذاکره کرد. چرا که باید بفهمند با حریف سختی روبرو هستند. تا زمانی که سرشان به سنگ نخورد ول کن نیستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گاهی تصور آن است که از روزنه‌هایی که می‌توان مسائل سیاسی را حل کرد، استفاده نمی‌شود. این تلقی اشتباهی است. مثلاً در مورد سعودی‌ها نگفتیم که مذاکره نمی‌کنیم. آن‌ها مسیر غلطی می‌روند اما باز هم ما باب مذاکره را نبستیم. لذا وقتی دشمنی می‌کنند نمی‌توان نرمش زیادتر کرد، باید آن‌ها جلوتر آیند. پس نباید در ذهن‌تان این طور باشد که کشور به حل این مشکلات توجهی ندارد.
وی سپس با طرح این پرسش که چرا برخی ساختارها ایجاد شده‌اند، گفت: برخی ساختارها به دلایلی بوجود آمد که بعد از گذشت زمان باید پرسید که دلیل وجود این ساختارها چیست. اگر این اتفاق بیفتد شاهد تغییر شکل ساختارها خواهیم بود.