۸ آرزوی آیت‌ا... هاشمی برای ایران ۹۸

۱- رونق تولید:
بزرگترین آرزوی آیت‌ا... هاشمی برای ایران ۹۸ قطعا رونق تولید بود، چون زیباترین سمفونی زندگی خود را در لابه‌لای صدای چرخیدن چرخ کارخانه‌های کشور و عزت تولید کنندگان و رونق زندگی مردم جست‌وجو می‌کرد و از همین رو شاید موفق شد بر بستر کشوری جنگ‌زده در دولت سازندگی دو شاخص حیرت انگیز نرخ دو رقمی رشد اقتصادی و نرخ تک رقمی بیکاری را یکجا به یادگار بگذارد. آیت‌ا... هاشمی اما رونق تولید را بدون رونق دیپلماسی همچون مرغی می‌دانست که با یک بال قادر به پریدن نیست و از همین جهت بی‌نظیر‌ترین روابط دیپلماتیک را بالاخص در حوزه کشورهای همسایه برای رونق تولید کشور ایجاد کرد و سال‌ها بعد هم در اوج تباهی اقتصادی دولت احمدی‌نژاد در سال ۹۱ مجددا گفت راهکارم برای نجات ایران همان راهکار سازندگی است.
۲- وحدت ملی:
آیت‌ا... هاشمی میراث ظهور احمدی‌نژاد را علاوه بر تباهی‌های مهم اعتقادی و اقتصادی، دو قطبی ملت-حکومت می‌دانست و تنها راه علاج آن را هم وحدت ملی بر پایه تمکین به نظر اکثریت ملت می‌دانست و آرزو داشت اولا همه دست از حذف محبان ملت بردارند و ثانیا تمام آنها که مشکلات کنونی را به گردن انتخاب مردم می‌اندازند و لجوجانه بر خطاهای گذشته خود اصرار می‌ورزند دست از این بر شاخه نشستن و بن بریدن بکشند و فراموش نکنند اگر همین مردم و انتخاب آنها نبود اصلا امروز انقلابی در کار نبود که آنها مدعی امروز آن باشند!


۳- حفظ امید مردم:
بزرگترین خیانت از نگاه آیت‌ا... هاشمی خیانت به امید مردم بود بالاخص به امید مردمی که به‌رغم تمام دلخوری‌ها، در سه انتخابات سال‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ به طرز حیرت انگیزی پای صندوق‌های انتخاباتی آمدند و با فریادی خاموش به امیدی رای دادند که چون عده‌ای چشم دیدن آن را نداشتند تمام مساعی و تریبون‌های خود را به‌کار گرفتند تا ملتی امیدوار شده را دوباره به بی‌فردایی بکشانند و به قول مجری «دور هم ‌نشین» افراطی‌ها، از امید خفه کنند! بی‌آنکه به این نکته فکر کنند در پس بی‌امیدی یک ملت، چه سیل مهیب و «دورهمی بری» نهفته است.
۴-صیانت از برجام:
برجام برای آیت‌ا... هاشمی فراتر از برداشتن تحریم‌ها، سند صلح طلبی و حق گویی ایران در دنیا بود درست همانند قطعنامه ۵۹۸ که به‌جای پافشاری بر خسارت‌گیری از عراق، بر اثبات بین‌المللی معرفی متجاوز و مشروعیت دفاع مقدس ملت صلح طلب ایران متمرکز شد. آیت‌ا... هاشمی خوب می‌دانست برجام معجزه‌ای دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی ایران -همانند قطعنامه ۵۹۸- بود که شاید تا سال‌های سال دیگر امکان تحقق آن برای هیچ کشوری مهیا نشود و از همین رو قطعا آرزوی صیانت آن را برای ایران ۹۸ هم -برخلاف ترامپ و نتانیاهو و...- داشت.
۵- اتحاد کشورهای اسلامی:
یکی از مهم‌ترین آرزوهای ناکام آیت‌ا... هاشمی که قلبش را غرق خون و اندوه می‌ساخت، عدم اتحاد کشورهای اسلامی بود که از کشورهای عضو پیمان اکو و عربی را تا قلب خاورمیانه و شاخ آفریقا شامل می‌شد اتحادی که در دوره کوتاه شکل‌گیری آن در دولت سازندگی با اتفاقات کم نظیری در حوزه رونق دیپلماسی متحد اسلامی رو‌به‌رو شد که متاسفانه بعدها به دلایل مختلف با تداوم مناسبی رو‌به‌رو نشد و زمینه سوءاستفاده‌های گسترده صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را از میدان تفرقه کشورهای اسلامی فراهم کرد.
۶- عزت روزافزون نظامیان:
آیت‌ا... هاشمی هیچ آرزویی بالاتر از سربلندی و عزت روزافزون نظامیان کشور نداشت چون خودش سال‌ها رشادت‌ها و سلحشوری‌های بی‌نظیر آنان را در دوره دفاع مقدس از نزدیک به چشم خود دیده و مظلومیت بی‌پایان شهدا و آزادگان را هم با گوشت و پوست و استخوان خود تجربه کرده بود، از همین رو مطمئنا یکی از آرزوهای آیت‌ا... هاشمی در سال ۹۸، سرباز ماندن و به تبع آن محبوبیت نظامیان نزد مردم ایران خواهد بود، درست شبیه روش سردار قاسم سلیمانی که بارها گفته است می‌خواهم همیشه سرباز نظام باقی بمانم.
۷- رعایت حق الناس در انتخابات:
آیت‌ا... هاشمی سربلندی جمهوری اسلامی را در آینه انتخابات و رعایت کامل حق الناس را مایه شفافیت تام و تمام آن می‌دانست و از همین رو از سال ۵۸ -در جایگاه سرپرست وزارت کشور- تا زمان رحلت خود در سال ۹۵ -در مقام رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام- همواره در تمام خطبه‌های نمازجمعه، مصاحبه‌ها و دیدارهای خود به اشکال مختلف بر حفظ حداکثری حقوق مردم در تعیین سرنوشت خود تاکید داشت و درباره عواقب هر نوع قیمومیت و تنگ نظری در این زمینه تا آخرین روزهای حیات خود هشدار داده بود، از همین منظر قطعا یکی از آرزوهای آیت‌ا... هاشمی برای ایران ۹۸، برگزاری انتخاباتی مردم پسند و حق الناس محور برای تحقق حماسه سیاسی دیگری در گام دوم انقلاب خواهد بود.
۸-سلامتی و طول عمر رهبری:
این آرزو را باید درصدر آرزوهای آیت‌ا... هاشمی برای سال ۹۸ نوشت که همواره تا روز آخر حیاتش هم تاکید داشت بهتر از آیت‌ا... خامنه‌ای برای رهبری بعد از امام سراغ نداشته و نخواهم داشت و از همین رو طول عمر و سلامتی رهبر معظم انقلاب را علاوه بر یک آرزوی قلبی و عاطفی عمیق و صمیمانه برای خود، نعمتی بی‌بدیل هم برای آینده نظام اسلامی می‌دانست که ان‌شاءا... به لطف لایزال الهی، همینگونه خواهد شد.
* دبیر پایگاه اطلاع رسانی آیت‌ا... هاشمی