سال ۹۸ سال فرصت‌ها و گشایش برای ملت ایران خواهد بود

مقام معظم رهبری در اولین روز سال نو در اجتماع پرشور انبوه زائران و مجاوران حرم رضوی، سال ۹۸را «سال فرصت‌ها» خواندند و با تأکید بر اینکه تحقق شعار امسال یعنی «رونق تولید» موجب ایجاد تحول در بخش‌های مختلف، افزایش اشتغال، حل مشکلات معیشتی، اصلاح نظام بانکی، افزایش ارزش پول ملی و توازن بودجه‌ای خواهد شد، سخنان مهم و پرنکته‌ای را درباره «مسائل سال جاری، مواجهه دولت‌های غربی با ایران و اقتصاد و رونق تولید» بیان کردند و در محور چهارم سخنان خود به تبیین وظایف جوانان در تحقق مفاد بیانیه راهبردی گام دوم پرداختند. ایسنا نوشت، ایشان با تبریک میلاد مبارک پیشوای عدالت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به‌عنوان نوروز حقیقی و تبریک حلول سال نو و عید نوروز، ایام اعتکاف را به دل‌های نورانی معتکفین تحیت گفتند و ابراز امیدواری کردند که رحمت و تفضل الهی شامل همه آحاد ملت ایران شود. مقام معظم رهبری، سخنان خود در این مراسم را به چهار موضوعِ «مسائل مربوط به سال ۹۸»، «مسائل جمهوری اسلامی با دولت‌های غربی»، «مساله اقتصاد و شعار رونق تولید» و «سخنی با جوانان عزیز درباره کشور و انقلاب و آینده» اختصاص دادند. مقام معظم رهبری در خصوص موضوع اول گفتند: برخی گویندگان و نویسندگان سال ۹۸ را «سال تهدیدها» خوانده‌اند در حالی که من مطلقاً این برداشت را قبول ندارم و معتقدم سال ۹۸ به توفیق الهی «سال فرصت‌ها» و «سال امکانات و گشایش» برای ملت ایران خواهد بود. ایشان افرادی را که دائماً تهدیدها را به رخ ملت می‌کشند، دانسته یا ندانسته تحت تأثیر رجزخوانی یا جنگ روانی دشمنان ایران خواندند و با برشمردن چند نمونه از رجزخوانی‌های دشمنان درسال۹۷، خاطرنشان کردند: یکی از احمق‌های درجه یک آمریکایی گفته بود اگر از برجام خارج شویم، مردم ایران از خرید نان نیز ناتوان خواهند شد و در خیابان‌های ایران شورش به راه خواهد افتد، همچنین یکی دیگر از آنها گفته بود که ما کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران جشن خواهیم گرفت، که این حرف‌ها یا ناشی از «حماقت» است یا «خباثت و جنگ روانی»، و یا هر دوی آنها. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در تبیین این نکته که سال ۹۸ سال فرصت‌هاست، گفتند: مشکل عمده کشور، «مشکل اقتصادی و مساله معیشت قشرهای ضعیف» است که بخشی از این مشکل ناشی از تحریم‌های اروپا و آمریکا است و بخش دیگرِ آن به نقایص درونی و ضعف‌های مدیریتی بازمی‌گردد. مقام معظم رهبری افزودند: هم تحریم می‌تواند برای کشور به فرصت تبدیل شود و هم مشاهده ضعف‌ها و نقایص، تجربه‌ای گرانبها برای آینده و برای مدیریت سال‌های بعد کشور ایجاد خواهد کرد.
جدیت در عمل و اجرا
مقام معظم رهبری در این ارتباط که «تحریم چگونه می‌تواند به فرصتی برای کشور تبدیل شود»، گفتند: بر اساس تجربه، فشار حاصل از کاهش درآمدهای نفتی برای کشور ما و هر کشور مشابه، انگیزه و تحرک چشمگیری برای اجرای اصلاحات اقتصادی و نجات کشور از وابستگی به نفت ایجاد خواهد کرد، همچنانکه اکنون در سطوح دولتی و تحقیقاتی، مطالعات وسیع و خوبی برای اداره کشور با درآمدهای غیرنفتی آغاز شده است که اگر درآمد نفتی زیادی وجود داشت این فکر و تحرک ایجاد نمی‌شد. ایشان از تجربه دوران دفاع مقدس و خودداری قدرت‌های مادیِ شرق و غرب از دراختیار قرار دادن امکانات و تجهیزات دفاعی به ایران به‌عنوان تجربه‌ای عینی یاد، و خاطرنشان کردند: آن تجربه سخت و محدودیت‌ها موجب شد جوانان با کار و ابتکار، وابستگی نظامی کشور را به بیگانه تغییر دهند، به طوری که امروز امکانات دفاعی ایران از تقریباً همه کشورهای منطقه بهتر و برتر است. مقام معظم رهبری افزودند: البته دشمنان نیز به برتری دفاعی ایران اعتراف، و تلاش دارند آن را وسیله فشار قرار دهند اما این اتفاق نخواهد افتاد و جمهوری اسلامی به کوری چشم آنها تقویت بنیه دفاعی خود را ادامه خواهد داد. مقام معظم رهبری با تأکید بر لزوم بررسی طرح‌های مقابله با تحریم و اجرای آنها، گفتند: نباید از تحریم‌ها بنالیم و از تحریم‌کننده‌ها یعنی آمریکا و اروپا توقع زیادی داشته باشیم، بلکه باید دستگاه‌های دولتی و تحقیقاتی و همه جوانان صاحب فکر و اندیشه با آگاهی از مسائل کشور راه‌های زیادی را که برای مقابله با تحریم و خنثی کردن خباثت دشمنان وجود دارد، بررسی و دنبال کنند. ایشان با اشاره به گزارش مسئولان ارشد دولتی مبنی بر در حال تدوین بودن راهکارهای مقابله با تحریم‌ها، تأکید کردند: مسئولان باید در عمل و اجرا، به صورت جدی‌تر و فوری‌تری وارد بشوند و نباید کارها را با تأخیر انجام داد. مقام معظم رهبری در ادامه تبیین فرصت‌های سال ۱۳۹۸ به لزوم ایجاد بازدارندگی در جنگ اقتصادی با دشمن، اشاره کردند و گفتند: امروز بحمد‌ا... همه مسئولان به این باور رسیده‌اند که دشمن در حال جنگ با ماست و بروز و ظهور آن در مسائل اقتصادی است.
رابطه اشکالی ندارد


مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه شرارت و شیطنت، طبیعت اروپا و آمریکا است، گفتند: البته آمریکا به دلایل مختلف شرورتر از اروپا است که البته این شرارتِ بیشتر مختص رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیست. ایشان افزودند: یک نمونه از شرارت‌های آمریکا این است که کنگره در دو سال گذشته، ۲۲۶ طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بکنیم که مجلس تاکنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت‌های آمریکا ارائه یا تصویب کرده است؟ مقام معظم رهبری از برخی افراد و رسانه‌ها که در داخل، به دنبال بزک کردن غرب و روتوش خباثت‌های غربی‌ها هستند، گفتند: این افراد و رسانه‌ها که نمی‌خواهند افکار عمومی متوجه باطن شرارت آمیز دولت‌های ظاهر الصلاحی همچون انگلیس و فرانسه شوند، در واقع همان تقی‌زاده دوران پهلوی هستند که می‌گفت باید از فرق سر تا نوک پا، غربی شد. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: کسانی که امروز در داخل به‌طور پیوسته به دنبال پمپاژ سبک زندگی غربی، روش‌های غربی و لغات غربی در ادبیات، دانشگاه‌ها و مدارس هستند، در واقع تقی‌زاده‌های جدید هستند، همچنانکه مدافعان و حامیان سند ۲۰۳۰ نیز در واقع ادامه دهنده تفکر تقی‌زاده هستند. مقام معظم رهبری گفتند: البته امروز مردم انقلابی و جوانان مؤمن نخواهند گذاشت حرف تقی‌زاده‌های جدید به کرسی بنشیند. مقام معظم رهبری در ادامه به یک نکته مهم اشاره کردند و افزودند: برخی مغالطه نکنند که سخنان بنده به معنای قطع رابطه با کشورها غربی است و من بارها تأکید کرده‌ام که رابطه اشکالی ندارد و در دولت‌های مختلف تشویق به رابطه با کشورهای مختلف و حتی اروپایی‌ها کرده‌ام اما آنچه اشکال دارد، دنباله روی و اعتماد است. ایشان خاطرنشان کردند: علت بسیاری از مشکلات ما، این است که در مذاکرات، در قراردادها و در تصمیم‌گیری‌های سیاسی به غربی‌ها اعتماد کردیم.
ادامه صفحه6