مسکو به وعده خروج متقابل از توافق تسلیحاتی با آمریکا عمل کرد

روسیه هم پیمان آی‌ان‌اف را متوقف کرد
همدلی| گروه سیاسی: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه رسماً فرمان توقف تعهد کشورش به پیمان دو جانبه منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را صادر کرد. به این ترتیب، بعد از خروج آمریکا، روسیه نیز از این توافق خارج می‌شود.
به گزارش «دیلی صباح»، کرملین در بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفت این اقدام روسیه، متعاقب «نقض تعهدات تحت این پیمان توسط ایالات متحده» انجام شده است. مسکو و واشنگتن از مدت‌ها قبل یکدیگر را به لغو مفاد این توافق متهم می‌کردند اما این کاخ سفید ترامپ بود که توقف این توافق را کلید زد.
این معاهده، پیمانی مهم با روسیه بود که برخی کارشناسان آن را از عوامل اساسی صلح اروپایی از زمان جنگ سرد می‌دانند. معاهده کنترل تسلیحات که به نام آی‌ان‌اف معروف است، ابتدا در دسامبر ۱۹۸۷ بین ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، منعقد شد و در واشنگتن، توسط رونالد ریگان رئیس‌جمهور آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی و رهبر این کشور، امضا شد. سنای آمریکا در می ۸۸ این معاهده را تصویب کرد و در ژوئن ۸۸ اجرایی شد تا موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد را ممنوع کرد. پس از فروپاشی شوروی که حدود چهارسال بعد در سال ۹۱ اتفاق افتاد، عملاً روسیه به عنوان وارث ارشد شوروی، میراث‌دار این توافق شد.


اما کمتر از یک ماه پیش، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد، کشورش از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود. رئیس‌جمهور ایالات متحده از اوایل پاییز، گفته بود که قصد دارد از این معاهده خارج شود. او دلیل این تصمیم را عدم‌پایبندی روسیه به این معاهده اعلام کرده بود. از آن زمان برخی از کارشناسان آمریکایی و چهره‌های سیاسی کشورهای نزدیک به آمریکا تلاش کرده بودند آمریکا را از این تصمیم منصرف کنند. روسیه نیز اعلام کرده بود حاضر است در این باره با ایالات متحده گفت‌وگو کند اما همزمان هشدار داده بود که در صورت خروج آمریکا مقابله‌به‌مثل خواهد کرد. آمریکا پس از اعلام تصمیمش برای خروج گفته بود به روسیه شش ماه فرصت می‌دهد به عمل به توافق برگردد.
در زمان خروج آمریکا ناتو از تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق حمایت کرده بود و از روسیه خواسته بود پیش از پایان مهلت آمریکا در اواسط تابستان، به «پایبندی کامل و قابل‌بررسی برای حفظ معاهده آی‌ان‌اف بازگردد.» رهبران اروپایی هم با ابراز نگرانی از عواقب پایان عمر این توافق کلیدی امنیتی بین دو قدرت دوران جنگ سرد، از روسیه خواسته بودند پیش از خروج نهایی آمریکا در آگوست به دغدغه‌های ایالات متحده رسیدگی کند.
این معاهده، اگرچه فقط بین آمریکا و روسیه امضا شده بود، اما برای اتحادیه اروپا نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. لغو محدودیت‌های بردی که طبق این توافق بر موشک‌های اعمال‌شده بود اروپا را نیز در محدوده خطر قرار می‌دهد.
از دید بسیاری ناظران، صرف‌نظر از میزان تعهد واقعی دو کشور به مفاد این توافق در زمان برقراری آن، توقف رسمی آن توسط دو کشور، ممکن است منجر به نوعی رقابت تسلیحاتی بین دو کشور شود که سرنوشت بسیاری از کشورهای جهان را در معرض تهدید قرار می‌دهد.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش «همدلی» از حواشی مصوبه‌ای که به داستان تکراری اقتصاد ایران تبدیل شده است افزایش حقوق گوشه رینگ تورم گزارش «همدلی» درباره تشریح اعتراضات صنفی روز گذشته معلمان در گفت‌وگو با دبیر‌کل کانون صنفی معلمان استان تهران سامانه فروش سینمای ایران می‌تواند قدمی مثبت برای شفاف‌سازی آمارهای ضد و نقیض بردارد مسکو به وعده خروج متقابل از توافق تسلیحاتی با آمریکا عمل کرد جشن پنجاه سالگی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی پاسداشت نیم قرن ارتباطات «همدلی» استانی شدن انتخاب نمایندگان در مجلس شورای اسلامی را در گفت‌وگو با دکتر «محسن اورکی» بررسی می‌کند؛ نگاهی گذرا به دستفروشان خیابان‌های تهران دستفروشی، آینه رفاه جامعه ولی‌الله شجاع‌پوریان هفته احسان، تلنگری بر رفتار جمعی تناقض‌ها در قانون اساسی وزیر کار: مشکلات زنجیره ای سرمایه اجتماعی را تضعیف کرد انتشار جزئیاتی از دیدار تیرماه رهبر انقلاب با هیات دولت؛ مردم را نسبت به بسته اروپایی شرطی نکنید به ریاست روحانی؛ جلسه هماهنگی سفر کاروان تدبیر و امید به استان گیلان برگزار شد