در حالی که ترامپ در هانوی به دنبال تعامل با کره شمالی است، واشنگتن مشغول دردسرسازی برای اوست

قطعنامه‌ای برای اولین وتو
دیدار محض دیدار
شهادت وکیل علیه رئیس
همدلی| گروه سیاسی- روح‌اله نخعی: دونالد ترامپ این روزها در آمریکا نیست اما اتفاقات مهمی در غیاب او در حال رخ‌دادن هستند. رئیس‌جمهور آمریکا در هانوی ویتنام مشغول برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای مستقیم با کیم جانگ اون رهبر کره شمالی است در حالی که امید چندانی به تحولی خاص در روابط بین دو کشور نمی‌رود. در واشنگتن اما دردسرهای دیگری منتظر او هستند که شاید به اندازه یک دشمن هسته‌ای ماهوی نباشند اما ممکن است برای شخص ترامپ، خطرناک‌تر از ماجراجویی‌های کیم از کار در بیایند. در کنگره آمریکا، قطعنامه‌ای در محکومیت و رد حق دولت برای اعلام وضعیت اضطراری و استفاده از منابع آن در آستانه تصویب در سنا و ارسال به کاخ سفید است، تا وتو شود. همزمان وکیل سابق و معروف ترامپ که سالیان سال را در کنار ترامپ گذرانده و از فراز و فرودهای زندگی او اطلاعات بسیاری دارد، بناست در چند جلسه با نمایندگان کنگره به سوالات آن‌ها جواب دهد. او که گفته بود می‌خواهد مردم بین او و ترامپ قضاوت کنند، در صحبت‌های روز چهارشنبه‌اش، رئیس‌جمهور را شیاد، فریبکار و نژادپرست خواند. ادعاهای کوهن و صحبت‌های بعضی نمایندگان چنین می‌نماید که بناست اتفاقات مهمی در این جلسات رخ دهد، هر چند ممکن است عواقب نهایی این جلسات به این زودی‌ها مشخص نشود.


مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت دمکراتش، با ۲۴۵ رای در مقابل ۱۸۲ رای مخالف، وضعیت اضطراری اعلام‌شده توسط رئیس‌جمهوری را لغو اعلام کرد. این طرح برای اجرایی‌شدن دو مرحله دیگر پیش رو دارد که اولی را به احتمال فراوان پشت سر خواهد گذاشت و در دومی هم تقریباً قطعی است که متوقف شود: تصویب در سنا و امضا توسط رئیس‌جمهور.
نکته مهم دیگر درباره قانونی که این طرح بر اساس آن ارائه شده، سنا را موظف می‌کند روی آن رای بدهد و میچ مک‌کانل، رهبر جناح اکثریت نمی‌تواند مثل بسیاری طرح‌های دیگر صرفاً از ارائه آن به صحن خودداری کند.
در سنا، حزب دمکرات ۴۷ سناتور دارد که اگر طبق پیش‌بینی هیچ کس از موضع حزب تخطی نکند، به ۴ سناتور جمهوری‌خواه برای تصویب نیاز خواهد داشت.
تا لحظه تنظیم این گزارش، سه سناتور قصد خود را برای رای موافق به این طرح اعلام کرده‌اند. سوزان کالینز، سناتور معروف به میانه‌روی در مین، تم تیلیس و لیسا مرکاوسکی که او نیز کم و بیش شهرتی مانند کالینز به میانه‌روی دارد، تصمیم قطعی خود به نفع قطعنامه را علنی کرده‌اند.
با این حساب، فقط یک سناتور جمهوری‌خواه دیگر برای تصویب قطعنامه کافی است و تقریباً قطعی است که این یک نفر، یا حتی بیشتر، از جایی خواهد رسید. در زمان تعطیلی دولت شش سناتور جمهوری‌خواه حاضر به همراهی با طرح پیشنهادی دمکرات‌ها برای بازگشایی دولت شده بودند و این بار، نگرانی از سابقه اقدام ترامپ برای روسای جمهور آینده و دغدغه جایگاه کنگره در تخصیص بودجه احتمالاً انگیزه کافی را برای دو سه نفر از جمهوری‌خواهان سنا، خصوصاً در میان مخالفان دولت فراهم می‌کند. کوری گاردنر، مارتا مک‌سالی، جونی ارنست، میت رامنی و مایک لی از نام‌های احتمالی برای پیوستن به این لیست هستند و تخطی احتمالی کسانی مثل جو منشن و داگ جونز از بین دمکرات‌ها را هم می‌توانند جبران کنند.
قطعنامه اما قطعاً توسط ترامپ وتو خواهد شد و از آن‌جا که بعید است تعداد کافی از جمهوری‌خواهان برای اکثریت دوسومی مصون از وتو شورش کنند، احتمالاً همین روزها پایان این ماجرا از راه خواهد رسید. آنچه مهم است این است که هر دو مجلس کنگره آمریکا که یکی‌شان در اختیار حزب رئیس‌جمهور است، مهم‌ترین پروژه رئیس‌جمهور را رد می‌کنند و فاصله خود را با آن اعلام می‌کنند. احتمالاً در این مسیر، چند چهره جمهوری‌خواه هم فرصتی پیدا می‌کنند که فاصله خود را با دولت نشان دهند.
ترامپ ظهر چهارشنبه را در خاک دشمن کمونیست سابق در مذاکره با خصم کمونیست فعلی گذراند. دومین دیدار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جانگ اون رهبر کره شمالی برای مذاکره در ۲۷ فوریه، هشتم اسفند در پایتخت ویتنام و در هتل متروپول انجام شد.
به گزارش یورونیوز فارسی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ابتدای این دیدار نسبت به این گفتگو‌ها ابراز امیدواری کرد و گفت گمان می‌کند نتیجه به اندازه موفقیت نشست دوجانبه اول و حتی بهتر از آن باشد. کیم جونگ اون نیز گفت یقین دارد این بار نتایج بزرگی حاصل خواهد شد که مورد استقبال همگان قرار خواهد گرفت. وی افزود: «تمام سعی‌ام را خواهم کرد تا این امر اتفاق بیفتد.»
مسئله خلع سلاح اتمی کره‌شمالی در ازای لغو تحریم‌ها در راس مذاکرات خواهد بود و انتظار می‌رود موضوع بقایای اجساد سربازان آمریکایی که از زمان جنگ کره در دهه شصت میلادی در کره شمالی بجا مانده‌‌اند نیز مورد بحث قرار گیرد.
بسیاری از کارشناسان اما چشم‌انداز پیشرفت مذاکرات را چندان روشن نمی‌بینند. واشگتن پست در این باره می‌نویسد: «یک چیز قطعی است: کیم بسیار از دوران ترامپ نفع می‌برد... ایمان بی‌حدومرز او [ترامپ] به قدرت اقناعی خودش، راحتی فریب‌دادن
او و اشتیاقش برای رسیدن به چیزی که بتواند آن را پیروزی بخواند همه ممکن است ترکیب شوند تا در نهایت هیچ بیش از قبل به هدف نهایی‌مان نزدیک نباشیم، یعنی به این که کره شمالی دیگر تهدید هسته‌ای علیه ما یا کس دیگر به حساب نیاید.
بزرگترین سوال مثل همیشه این است که ترامپ وقتی با کیم تنهاست چه خواهد کرد.»
وضعیت روابط آمریکا و کره شمالی به شکلی است که اگر نگرانی‌های واشنگتن پست هم عملی نشود و مسیر وقایع به سمتی که نامطلوب آمریکا خواهد بود، پیش نرود، بعید به نظر می‌رسد پیشرفت خاصی هم اتفاق بیفتد و بیشتر ناظران منتظرند تا اتفاقی در حد دیدار قبلی در سنگاپور تکرار شود.
همراه قدیمی و دشمن فعلی ترامپ، این روزها را در کنگره در حال پاسخ‌گویی به سوالات نمایندگان آمریکایی می‌پردازد، در جلسه‌ای که از اولین عواقب پیروزی دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان، در رابطه با پرونده‌های ترامپ است.
مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق ترامپ که در پرونده‌های متعددی شامل پرونده معروف استورمی دنیلز، شاهد یا شریک اتهام ترامپ محسوب می‌شود، در متن صحبت‌هایش ترامپ را «فریبکار، شیاد و نژادپرست» خوانده است. در زمان تنظیم این گزارش، البته هنوز جلسه آغاز نشده بود، اما کوهن طبق شیوه‌ای آشنا، متن صحبت‌هایش را به رسانه‌ها داده‌است.
ایسنا از هیل نقل می‌کند، کوهن در برابر دوربینهای تلویزیونی و در مقابل کمیته اصلاح و نظارت بر دولت مجلس نمایندگان آمریکا مستقیماً ترامپ را متهم می‌کند به این که از قبل می‌دانسته ویکی‌لیکس ایمیل‌های مخرب علیه کمپین ریاست جمهوری هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی سابقش در اختیار دارد. همچنین می‌گوید دونالد ترامپ تلویحاً از او خواسته بود درباره پروژه ساخت برجش در مسکو دروغ بگوید. کوهن پیشتر به اتهامش مبنی بر دروغگویی به کنگره درباره این پروژه اعتراف کرده بود. وی همچنین در این اظهاراتش فاش کرده که راجر استون، مشاور سابق کمپین ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با ویکی لیکس هماهنگ کرده بود تا اقدام به انتشار انبوه ایمیل‌های دموکرات‌ها در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ کنند.
مواضعی که نمایندگان دو حزب در این باره گرفته‌اند نشان می‌دهد که این جلسات پتانسیل اثرگذاری بالایی دارند. در حالی که در میان نمایندگان دمکرات این جلسات تاریخی توصیف شده است، مت گیتز، یکی از حامیان جمهوری‌خواه ترامپ در مجلس، با توییتی کوهن را به آبروریزی درباره دوست‌دخترهایش در مقابل همسر و مادر همسرش تهدید کرد. بعد از اینکه بسیاری این اقدام او را غیرقانونی و تلاش جهت تاثیرگذاری بر شاهد خواندند، گیتز بابت این توییت عذرخواهی کرد.
در پایان این هفته. تکلیف هر سه ماجرا تا حد زیادی مشخص خواهد شد، اما به احتمال فراوان، بلندمدت‌ترین تاثیرگذاری را، نه دیدار کم‌محتوا با حاکم کره و نه وتوی قطعنامه نمادین کنگره که مهماتی خواهد داشت که سرباز سابق ترامپ به لشگر خشمگین دمکرات‌های کنگره و هوادارانشان خواهد داد.