پایان استعفای 30 ساعته ظریف با مخالفت روحانی و پیام سردار سلیمانی

ماجرای استعفای ظریف با توضیحات سردار سلیمانی درباره ناهماهنگی های صورت گرفته «در نهاد ریاست جمهوری» و نامه مخالفت رئیس جمهور با این استعفا پایان یافت و وزیر امورخارجه با حضور در مراسم استقبال از نخست وزیر ارمنستان به فعالیت خود در این جایگاه ادامه داد.
روحانی: تمامی دستگاه ها باید در هماهنگی کامل با وزارت خارجه باشند
حجت الاسلام دکتر روحانی روزگذشته در نامه ای خطاب به محمدجواد ظریف ضمن مخالفت با استعفای او نوشت: اهتمام جناب عالی به حفظ شأن و اعتبار وزارت امور خارجه و جایگاه شخص وزیر امور خارجه به عنوان بالاترین مقام مسئول در اجرای سیاست خارجی کشور، قابل درک و مورد تایید این جانب است. رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این که این جانب از فشارهای وارد شده به دستگاه دیپلماسی کشور، دولت و حتی رئیس جمهور منتخب مردم به خوبی آگاهم، افزود: همان طور که بارها دستور داده ام تمامی دستگاه ها، اعم از دولتی یا حاکمیتی، باید در هماهنگی کامل با این وزارت، در زمینه روابط خارجی باشند. روحانی تأکید کرد: جناب عالی مورد اعتماد این جانب و مجموعه نظام جمهوری اسلامی و به خصوص مقام معظم رهبری هستید. شما با قوت، شجاعت و درایت به مسیر خود ادامه دهید که خداوند با بندگان صالح خود است.در نامه روحانی هیچ اشاره ای به ناهماهنگی در نهاد ریاست جمهوری نشده است. این درحالی است که برخی رسانه ها نقش دفتر رئیس جمهو در این ناهماهنگی را برجسته کرده بودند.
روز گذشته همچنین سرلشکر قاسم سلیمانی در واکنش به حواشی استعفای وزیر امور خارجه گفت: حتما آقای ظریف مسئول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و طی مدت مسئولیت در وزارت امور خارجه کشورمان همواره مورد حمایت و تایید مقامات عالی رتبه نظام، به ویژه مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بوده و هستند. وی افزود: ایشان برای تامین منافع ملی کشور پیوسته اقدامات ارزشمندی را در سطوح گوناگون انجام داده و در مسیر مبارزه با دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران نیزهمراهی لازم را داشته اند. سرلشکر سلیمانی با اشاره به حضورنیافتن آقای دکتر ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در ملاقات اخیر رئیس جمهور محترم کشور سوریه با رئیس جمهور محترم کشورمان نیز تأکید کرد: در سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات وی با آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم، برخی ناهماهنگی ها در نهاد ریاست جمهوری که مطرح هم شده، به حضورنیافتن وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه مندی ایشان منجر شده است.


ظریف به عنوان وزیر امورخارجه،  مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور است
فرمانده نیروی قدس سپاه تاکید کرد: قرائن نشان می دهد هیچ گونه تعمدی برای حضورنیافتن آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاکید کنم ایشان به عنوان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند. سرلشکر سلیمانی در پایان با اشاره به ذوق زدگی ضد انقلاب و دشمنان ملت ایران از این اتفاق گفت: این ذوق زدگی و سوارشدن بر موج اتفاقی که ناشی از سهل انگاری اداری است، هیچ تاثیری بر اراده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد اهداف و منافع ملی و نیز پیروزی درخشان جبهه مقاومت اسلامی نخواهد گذاشت و ملت با عظمت ما تحت زعامت و هدایت های مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای عزیز(مد ظله العالی) مسیرآینده روشن و تمدن ساز انقلاب و صیانت از امنیت و منافع ملی خود را با وحدت و جدیت دنبال خواهد کرد.
ظریف: هیچ دغدغه ای جز اعتلای سیاست خارجی و اعتبار وزارت خارجه در عرصه بین المللی نداشته ام
پس از مخالفت رئیس جمهور با استعفای ظریف، او در صفحه اینستاگرامش که خبر اولیه استعفا را در آن منتشر کرده بود، ضمن تقدیر از حمایت های مردم از او در 30ساعت گذشته نوشت: عمری است که دل در گرو خدمت به این مرز و بوم و مردم بزرگ دارم و به عنوان خدمت گزاری کوچک هیچ دغدغه‌ای جز اعتلای سیاست خارجی و اعتبار وزارت امور خارجه به عنوان مسئول پیشبرد سیاست خارجی و خط مقدم دفاع از منافع ملی و حقوق مردم شریف ایران در عرصه بین‌المللی نداشته‌ام.
 وزیر امور خارجه افزود: «امیدوارم وزارت امور خارجه با همکاری و همدلی همگان و درایت، هدایت و نظارت مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری بتواند کلیه مسئولیت‌های خود را در چارچوب قانون اساسی، قوانین کشور و سیاست‌های کلی با اقتدار و صلابت به انجام رساند.»
در همین باره، حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل هم به العالم گفت: ظریف بارها در جلسات و پیگیری‌های صورت گرفته از انجام سفر بشار اسد به تهران استقبال می‌کرد.
 
   خبر مرتبط
گفت و گوی تلفنی ظریف و وزیرخارجه سوریه

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران طی تماسی تلفنی با «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه تبادل‌نظر کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه «سانا»، در این تماس تلفنی درباره راه‌های تقویت همکاری‌های راهبردی دو کشور در پی سفر «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به ایران صحبت شد. همچنین پس از گفت‌وگوی دو وزیر خارجه، سفیر سوریه در تهران در تماسی تلفنی با دکتر ظریف، دعوت آقای بشار اسد رئیس جمهور سوریه از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به سوریه را ارائه کرد.