مجلس نمایندگان آمریکا به لغو وضعیت اضطراری ترامپ رای داد

مجلس نمایندگان کنگره آمریکا که اکثریت آن اکنون در دست دموکرات‌هاست، در واکنش به اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرز مکزیک ازسوی دونالد ترامپ، رای‌گیری کرده و با 245 رای موافق در برابر 182 رای مخالف به لغو این فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا رای داده است.
به گزارش ایسنا، اکنون این مصوبه باید در مجلس سنا که اکثریت آن با جمهوری‌خواهان است، به رای گذاشته شود؛ جایی که دموکرات‌ها برای پیروزی به جلب رای چند جمهوری‌خواه نیاز دارند.
با وجود مخالفت چند سناتور جمهوری‌خواه با فرمان دونالد ترامپ، بعید به نظر می‌رسد که مصوبه مجلس نمایندگان بتواند اکثریت قاطعی در مجلس سنا به دست آورد.
ترامپ گفته که چنین مصوبه‌ای را تحمل نخواهد کرد و در صورت لزوم، با استفاده از حق وتوی خود، آن را باطل خواهد کرد.


در این صورت کنگره مجدداً فرصت خواهد داشت که مصوبه خود را دوباره به رای بگذارد و برای شکستن وتوی ترامپ، نیاز به رای موافق دست‌کم دو سوم اعضای دو مجلس نمایندگان و سنا دارد.
با این حال، دموکرات‌ها بر آنند که با برجسته کردن اقدام خود این پیغام را ارسال کنند که آنها برای جلوگیری از فرمان ترامپ همه مراحل قانونی را طی کرده‌اند و همچنین از حق قانونی کنگره برای اختصاص بودجه دولت دفاع کنند.
ترامپ هفته گذشته گفت، با استفاده از اختیارات قانونی خود در سایه اعلام وضعیت فوق‌العاده، حدود هشت میلیارد دلار از بودجه‌های دفاعی و مبارزه با مواد مخدر را صرف احداث دیواری در مرز مکزیک خواهد کرد.
دموکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان می‌گویند این کار دور زدن کنگره است؛ چرا که کنگره پیش‌تر این هشت میلیارد دلار را برای هزینه در ردیف‌های دیگر بودجه اختصاص داده و اکنون ترامپ با استناد به یک وضعیت اضطراری ساختگی قصد دست‌‎درازی به این منابع را دارد.
ساخت این دیوار از شعارهای اصلی کارزار انتخاباتی ترامپ بود که او به هوادارانش وعده داده بود در صورت پیروزی، مکزیک را وادار به پرداخت هزینه‌های آن خواهد کرد.
به گزارش بی‌بی‌سی، 13 نماینده جمهوری‌خواه هم به جمع دموکرات‌ها پیوستند تا طرح لغو وضعیت اضطراری ترامپ با 245 رای در برابر 182 رای مخالف به پیروزی برسد.
سایر اخبار این روزنامه
با تصویب مجلس وام ازدواج برای هر یک از زوجین 30 میلیون تومان تعیین شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ارمنستان: بر خلاف میل آمریکا باید روابط مستحکم و دوستانه داشته باشیم با تصویب مجلس وام ازدواج برای هر یک از زوجین 30 میلیون تومان تعیین شد با حکم رهبر انقلاب؛ نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان را منصوب شد تحلیل سیاسی هفته در حضور دکتر روحانی و نیکول پاشینیان انجام شد؛ امضای 2 سند همکاری مشترک میان ایران و ارمنستان آغاز جنگ هوایی میان هند و پاکستان ضربه وزارت اطلاعات به باند فساد اقتصادی در گمرک آتش‌سوزی در ایستگاه قطار قاهره 30 کشته برجا گذاشت مجلس نمایندگان آمریکا به لغو وضعیت اضطراری ترامپ رای داد معاون اول رئیس جمهور: رفع دغدغه‌های مردم برای روزهای پایانی سال نیازمند کارجهادی است دعوت بشار اسد از دکتر ظریف برای سفر به سوریه پیامدهای استعفای ظریف از 12 تا 14 اسفند در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود نمایشگاه دستاوردهای 40 سال مدیریت جهادی در بخش کشاورزی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: بنگاه‌های اقتصادی از نیروهای مسلح جدا می‌شوند رکورد جابجایی روزانه مسافر در مترو شکست ظریف ماندگار شد