با تصویب مجلس وام ازدواج برای هر یک از زوجین 30 میلیون تومان تعیین شد

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 98،پرداخت یارانه نقدی وغیرنقدی خانوارها از مصارف هدفمندی را برای سال آینده 411 هزار میلیارد ریال تعیین کردند که بر این اساس یارانه نقدی سال آینده نسبت به سال 97 تغییری نمی‌کند.
همچنین با تصویب مجلس، کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف از طریق افزایش پرداخت به خانوارهایی که درآمد آنها کمتر از خط حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور است و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست از مصارف هدفمندی 000, 84 میلیارد ریال در سال آینده خواهد بود.
با تصویب مجلس، ماده(46) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) موضوع کاهش هزینه‌های مستقیم سلامت مردم، ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی و درمانی، کمک به تامین هزینه‌های تحمل‌ناپذیر درمان، پوشش دارو، درمان بیماران خاص و صعب‌العلاج که از طریق بند (د) ماده (28) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) اعمال می‌شود. از مصارف هدفمندی را 49.000 میلیارد ریال تعیین شد.
مجلس همچنین اجرای سایر اهداف مندرج در ماده (39) قانون برنامه پنجساله ششم، بند (الف) تبصره (18) و ماده (8) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، حق بیمه سهم دولت اقشار خاص ازجمله رانندگان حمل ونقل درون و برون شهری،تامین 20‌درصد کمک به رزمندگان معسروکسری هزینه درمان تکمیلی جانبازان و ایثارگران، پوشش بیمه اقشار خاص(قالیبافان، زنان سرپرست خانوار)و افزایش سرمایه ومنابع صندوق کارآفرینی امید و اجرای قانون جامع حمایت از معلولین از مصارف هدفمندی را 21165 میلیارد ریال تعیین کرد.


نمایندگان همچنین عوارض و مالیات بر ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی از حیث پرداختی‌ها 96.375 میلیارد ریال تعیین شد، همچنین عوارض توسعه، نگهداشت و نوسازی شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی، تاسیسات و انبارهای فرآورده‌های نفتی (با نرخ محاسباتی مالیات صفر) از حیث پرداختی‌ها 15 هزار میلیارد ریال تعیین شد.
نمایندگان هزینه حمل و نقل، توزیع و فروش(از جمله کارمزد جایگاهها) فرآورده‌های نفتی را حیث پرداخت‌ها 110613 میلیارد ریال تعیین شد.
همچنین بازپرداخت تعهدات ارزی و ریالی طرحهای بهینه‌سازی مصرف انرژی، گازرسانی، جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل (موضوع ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور)از حیث پرداخت‌ها 41.000 میلیارد ریال تعیین شد.
با تصویب مجلس سهم 14 و نیم‌درصد شرکت ملی نفت ایران از محل فروش فرآورده‌های نفتی از پرداختی‌ها 109.207 میلیارد ریال و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده گاز طبیعی از حیث پرداخت‌ها 15.240 میلیارد ریال تعیین شد.
نمایندگان همچنین عوارض گازرسانی موضوع ماده(65) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) از حیث پرداخت‌ها 17.044 میلیارد ریال و کارمزد جایگاهها و اجرای ایمن‌سازی و هوشمندسازی جایگاههای سی ان جی را از حیث پرداخت‌ها 11.040 میلیارد ریال تعیین کردند.
مجلس شورای اسلامی هزینه‌های تولید، انتقال، توزیع و فروش گاز طبیعی از حیث پرداخت‌ها 94.050 میلیارد ریال و پرداختی به آموزش و پرورش بابت کمک به هزینه گاز مصرفی مدارس از حیث پرداخت‌ها 600 میلیارد ریال تعیین کردند.
عوارض و مالیات بر ارزش افزوده برق از حیث پرداخت‌ها 18.090 میلیارد ریال و پرداختی به آموزش و پرورش بابت کمک به هزینه برق مدارس از حیث پرداخت‌ها 300 میلیارد ریال و مالیات و عوارض قانونی بهای سوخت نیروگاه‌ها از حیث پرداخت‌ها 2.810 میلیارد ریال تعیین شد.
نمایندگان مجلس بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت نیروگاههای سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی)از حیث پرداخت‌ها 15.000 میلیارد ریال و هزینه، تولید، انتقال و توزیع، فروش و خرید برق از نیروگاههای بخش خصوصی و واردات برق از حیث پرداخت‌ها 201.000 میلیارد ریال تعیین کردند.
نمایندگان مجلس همچنین هزینه تولید، انتقال، توزیع و فروش آب را از حیث پرداخت‌ها 33.320 میلیارد ریال و پرداختی به آموزش و پرورش بابت کمک به هزینه آب مدارس را از حیث پرداخت 100 میلیارد ریال تعیین کردند.
نمایندگان دولت را موظف کردند با استفاده از کلیه بانکهای اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام کند.
نمایندگان مجلس همچنین مقرر کردند 300 میلیارد تومان از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده به بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست اختصاص یابد.
نمایندگان در مصوبه دیگری مقرر کردند که عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل فروش درآمدهای نفتی موضوع ماده 38 قانون ماده مالیات ارزش افزوده پس از وصول، ظرف مدت یک ماه به حساب وزارت کشور وارزیر شود.
* 7 هزار میلیارد ریال به تجهیزات امداد هوایی اختصاص یافت
نمایندگان مجلس در ادامه مقررکردند:معادل 7 هزارمیلیارد ریال درسال آینده به تجهیز امدادهوایی، بازسازی و نوسازی پایگاه‌های امداد و نجات و انبارهای اضطراری و خودروهای امداد و نجات اختصاص یابد.
براساس این مصوبه، در اجرای بند (م) ماده (28) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)‌، معادل هفت هزار میلیارد ریال از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب1380.11.27 با اصلاحات و الحاقات بعدی و از محل منابع ماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور برای خرید و تامین حداقل سه فروند بالگرد و تجهیزات امداد هوایی نوسازی، بازسازی، خرید و احداث پایگاههای امداد و نجات و انبارهای اضطراری، خودروهای امداد و نجات و سایر تکالیف مندرج در قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن به منظور پیشگیری و آمادگی و مقابله با حوادث، سوانح و بحران‌ها در اختیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد تا مطابق اساسنامه خود به مصرف برساند.
نمایندگان در بند ج تبصره 13 بخش هزینه‌ای لایحه بودجه مقرر کردند: در اجرای جزء (1) بند (ب) ماده (32) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، مبلغ 15 هزارمیلیارد ریال جهت پرداخت سهم دولت و تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور اختصاص می‌یابد. مبلغ مذکور 100‌درصد تخصیص می‌یابد.
همچنین مجلس در بند د تبصره 13 بخش هزینه‌ای لایحه بودجه 98 تصویب کردند: معادل یک‌هزار میلیارد ریال از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و منابع ماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور برای پیشگیری و مهار(کنترل) بیماری‌های واگیر دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، مایه‌کوبی (واکسیناسیون) دامها و بهداشت فرآورده‌های دامی در اختیار سازمان دامپزشکی کشور قرار می‌گیرد.
* هزینه‌های بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر تامین می‌شود
نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران را مکلف کردند منابع تعیین ‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را بابت هزینه‌های بهره‌برداری به نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کند.
نمایندگان در جریان بررسی بند الف تبصره 15 بخش هزینه‌ای لایحه بودجه، شرکت‌های تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکت‌های برق منطقه‌ای را مکلف کردند منابع تعیین‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را پس از گردش خزانه به ترتیب به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر بابت رد دیون و یا سرمایه‌گذاری (احداث) در توسعه نیروگاه‌های حرارتی و توسعه شبکه انتقال کشور پرداخت کنند.
نمایندگان همچنین در جریان بررسی بند ب این تبصره شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران را مکلف کردند منابع تعیین‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را بابت هزینه‌های بهره‌برداری به شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کند.
نمایندگان به منظور حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در احداث نیروگاه‌های حرارتی که منشا تامین منابع مالی آنها به صورت کامل از خارج از کشور تامین،و به تایید سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران نیز رسیده است، دولت را مکلف کردند نسبت به صدور مجوز صادرات پنجاه ‌درصد محصول تولیدی آنها به خارج از کشور اقدام کند.
* وام ازدواج برای هر یک از زوجین 30 میلیون تومان تعیین شد
نمایندگان مجلس وام ازدواج برای هر یک از زوجین را در سال آینده، 30 میلیون تومان تعیین کردند.
نمایندگان بمنظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را موظف کردند از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از 1/1/1396 می‌باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت ننموده‌اند، با اولویت نخست پرداخت کند.
براساس این بند، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوجین در سال 1398 سیصد میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته ارائه خواهد شد، این درحالی است که بانک مرکزی می‌تواند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرد.
همچنین نمایندگان بانک مرکزی را مکلف کردند از طریق بانک‌های عامل مبلغ پنجاه هزار میلیارد ریال مانده سپرده‌های قرض‌الحسنه بانکی و رشد مبلغ مزبور را به تفکیک 35‌هزار میلیارد ریال به کمیته امداد امام خمینی(ره) و پانزده هزار میلیارد ریال به سازمان بهزیستی کشور با معرفی دستگاه‌های ذی‌ربط به مددجویان و کارفرمایان طرح‌های اشتغال مددجویی با اولویت زنان سرپرست خانوار به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کند، در صورتی که هر یک از دستگاه‌های مذکور نتوانند به هر میزان سهمیه تسهیلات خود را تا پایان آذرماه سال 1398 استفاده کنند، سهمیه مذکور به دستگاه دیگر تعلق می‌گیرد.
مجلس شورای اسلامی همچنین تصویب کرد: مبلغ دوهزار میلیارد ریال از منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها، در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه قرار می‌گیرد تا به زندانیان نیازمند با اولویت زندانیان زن و زندانیان بدهکار مهریه، پرداخت شود.
نمایندگان در بند الحاقی2 تبصره 16 بخش هزینه ای، بانک مرکزی را مکلف کردند در جهت بهبود معیشت کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران، از طریق بانکهای عامل و با هماهنگی فرماندهی کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نسبت به اختصاص دوازده هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه جهیزیه، دویست میلیون ریال، ازدواج، پنجاه میلیون ریال به کارکنان و بازنشستگان و فرزندان آنها و ودیعه مسکن و سیصد میلیون ریال به هریک از کارکنان و بازنشستگان ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید. همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با تخصیص هشت هزار میلیارد ریال از محل منابع عادی بانکها که مابه‌التفاوت سود تا سقف نرخ مصوبه شورای پول و اعتبار توسط فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران از محل منابع بنیاد تعاون ارتش جمهوری اسلامی ایران (آجا) تامین می‌شود، نسبت به پرداخت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن برای هرفرد تا سقف یک‌میلیارد ریال با بازپرداخت حداکثر بیست‌ساله اقدام کند.
نمایندگان در بندالحاقی 3 تبصره 16 بخش هزینه‌ای مقرر کردند: به منظور افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی، مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی، بانک مرکزی مجاز است ظرف مدت یک ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون حسابهای بانکی اشخاص حقیقی فاقد شماره ملی و افراد حقوقی فاقد شناسه ملی را مسدود نماید.
نمایندگان همچنین مقرر کردند که بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظفند براساس درخواست سازمان امور مالیاتی فهرست حسابهای بانکی و اطلاعات مربوط به کلیه تراکنش‌های بانکی(درون بانکی و بین بانکی) مودیان را به صورت ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

* تمامی اقشار تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند
نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری مقرر کردند که تمامی اقشار جامعه تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند.
نمایندگان تصویب کردند: به منظور رعایت عدالت در سلامت و پایداری منابع، در سال 1398 ارائه بسته خدمات بیمه پایه تعریف‌شده برای کلیه اقشار که براساس آزمون وسع به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار می‌گیرند، از طریق نظام ارجاع، پزشک خانواده و در مراکز دانشگاهی خواهد بود.
نمایندگان همچنین تصویب کردند: ایثارگرانی که در سنوات گذشته از تسهیلات ارزان‌قیمت تا سقف دویست میلیون ریال بهره‌مند شده و تا پایان سال 1395 تسویه نموده‌اند، به شرط خرید یا ساخت مسکن جدید از تسهیلات مسکن ارزان‌‌قیمت ایثارگری قانون بودجه سال 1398 بهره‌مند می‌شوند.
نمایندگان همچنین، وزارت راه و شهرسازی را موظف کردند نسبت به واگذاری زمین به ایثارگران فاقد زمین و مسکن که تاکنون زمین دولتی دریافت نکرده‌اند، به صورت تجمیعی اقدام کند.
نمایندگان همچنین در بند الحاقی تبصره 17 این لایحه مقرر کردند: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (سازمان غذا و دارو) مکلف است مجوز لازم جهت واردات دارو، تجهیزات و لوازم پزشکی مورد نیاز کشوربا کیفیت مورد نظر و از طریق فرآیند رقابتی به واردکنندگانی که با کمترین قیمت تامین می‌کنند را صادر کند.
* راهکار مجلس برای پرداخت بدهی شرکت‌های دارویی مشخص شد
نمایندگان مجلس راهکارهای پرداخت بدهی شرکت‌های دارویی برای لایحه بودجه سال 98 کل کشور را نیز مشخص کردند.
در پیشنهاد یکی از نمایندگان که به تصویب رسید آمده است: دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های دارای ردیف بودجه مستقل موظفند گردش مالی حاصل از خرید و فروش دارو، لوازم تجهیزات مصرفی پزشکی را منحصرا جهت بازپرداخت هزینه‌های تامین و تدارک دارو و تجهیزات پزشکی به داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش تامین‌کننده پرداخت کنند و تخطی این امر تصرف در اموال عمومی تلقی می‌شود.
سروش نماینده تهران درباره این پیشنهاد اظهار داشت: ما در این باره قوانینی داریم ولی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها آن را اجرا نمی‌کنند که باعث می‌شود پولی که باید به داروسازان و صنعت داروسازی بدهند با 11 تا 12 ماه تاخیر بدهند.
وی گفت: با این قانون نمی‌توانند از این بودجه اختصاصی برای موارد دیگر استفاده کنند.
* اعتراض نمایندگان مازندران به انتقال آب از دریای خزر
نمایندگان استان مازندران در مجلس در هنگام بررسی لایحه بودجه سال 98 کل کشور خواهان ممنوعیت انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی شدند که این درخواست با حواشی نمایندگان روبرو شد.
علی ادیانی نماینده قائم شهردر جلسه علنی دیروز در جریان بررسی بندهای الحاقی به تبصره 15 بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1398 پیشنهادی در خصوص ممنوعیت انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی مطرح کرد.
علی مطهری نایب رئیس مجلس که ریاست ساعاتی از جلسه را بر عهده داشت، اجازه طرح پیشنهاد را به وی نداد و گفت: پیشنهاد شما ماهیت بودجه‌ای ندارد.
در این زمان نمایندگان استان مازندران در جایگاه هیات رئیسه تجمع و به این سخنان مطهری اعتراض کردند.
مطهری رئیس جلسه از آنان خواست به صندلی‌های خود بازگردند ولی آنان همچنان معترض بودند و به صندلی‌های خود بازنگشتند و در نهایت مطهری اعلام کرد: پیشنهاد آقای ادیانی نوعی قانون‌گذاری دائمی است، پیشنهاد بودجه‌ای نباید اینگونه باشد.
وی افزود: به عنوان مثال نماینده قائم شهر می‌توانست بگوید ردیف‌های انتقال آب خزر به فلات مرکزی صرف محل‌هایی دیگر شود، اما اینگونه که وی مطرح کرد که انتقال آب ممنوع است، تصمیمی است که شورای عالی آب می‌گیرد و اصلا ماهیت بودجه‌ای ندارند.
در ادامه نمایندگان استان مازندران جایگاه هیات رئیسه را ترک کردند و به طرف درب صحن رفتند تا از جلسه خارج شوند که در این هنگام چند عضو هیات رئیسه تلاش کردند تا جلوی آنها را بگیرند، سپس با رایزنی چند تن از اعضای هیات رئیسه مجلس، نمایندگان به جایگاه خود بازگشتند.
هنگامی که نمایندگان اطراف مطهری جمع شدند، وی دامادی نماینده ساری را به عقب هل داد اما بعدازمدتی اعلام کرد: در جنجالی که دوستان شمالی ایجاد کردند، ممکن است اساعه ادبی به آقای دامادی نماینده ساری شده باشد که من عذرخواهی می‌کنم ولی شما نیز گاهی مانند دیوار دور ما را می‌گیرید، ازسوی دیگر حذف تبصره‌های انتقال آب خزر در ردیف‌های بودجه قابل طرح است.
در ادامه نمایندگان استان مازندران در جلوی درب خروجی تجمع کردند و خواهان خروج از جلسه علنی بودند.
که مطهری خطاب به آنها گفت: علت بی‌نظمی شما چیست؟ همان طوری که گفتم شما این پیشنهاد را می‌توانید پس از پایان بررسی تبصره‌ها مطرح کنید ولی پیشنهاد آقای ادیانی قابل طرح نیست.
نمایندگان مازندران تا پایان جلسه علنی صبح دیروز خواهان خروج از جلسه بودند که مطهری اجازه خروج به آنان نداد.
* شورای عالی امنیت ملی از کریمی قدوسی شکایت کرده است
سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: شورای عالی امنیت ملی شکایتی از جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد به این هیات ارائه کرده است.
محمد جواد جمالی با اشاره به جلسه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، گفت: کریمی قدوسی در قم صحبت‌هایی را درباره آقای روحانی و آقای لاریجانی مطرح کرده که در پی آن دادستانی کل کشور علیه وی شکایت کرد، در این راستا بنا شد که کریمی قدوسی در هیات نظارت حضور پیدا کرده و توضیح دهد.
وی ادامه داد: همچنین شکایتی از یک نهاد رسمی(شورای عالی امنیت ملی) از کریمی قدوسی درباره فیلم منتشر شده از آقای دری اصفهانی در مجلس به هیات رسیده است که در این باره هم کریمی قدوسی در هیات توضیح می‌دهد.
جمالی درباره اظهارات کریمی قدوسی درباره‌ام‌ای سیکس، گفت: سپاه تنها بیانیه و جوابیه‌ای را منتشر کرده است که تکذیبیه بوده، شکایتی از وی به هیات نرسیده است.
وی اظهار داشت:شکایتی از مجتبی ذوالنور درباره صحبت‌هایش از رئیس جمهوری شده است که ذوالنور صحبت‌هایی درباره عدم حضور رئیس جمهوری در زمستان گذشته در محل کارش را مطرح کرد که قرار شد در اولین جلسه برای ارائه توضیحات در هیات حضور پیدا کند.
وی گفت: دفتر امام جمعه کرج از علی مطهری نماینده تهران شکایتی داشته است، آقای مطهری صحبت‌هایی درباره همایشی که قرار بود در کرج برگزار شود و سخنرانی ایشان در آن لغو شده بود، مطرح کرد که هیات آن را خارج از وظایف نمایندگی ندانست.
سایر اخبار این روزنامه
با تصویب مجلس وام ازدواج برای هر یک از زوجین 30 میلیون تومان تعیین شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست‌وزیر ارمنستان: بر خلاف میل آمریکا باید روابط مستحکم و دوستانه داشته باشیم با تصویب مجلس وام ازدواج برای هر یک از زوجین 30 میلیون تومان تعیین شد با حکم رهبر انقلاب؛ نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان را منصوب شد تحلیل سیاسی هفته در حضور دکتر روحانی و نیکول پاشینیان انجام شد؛ امضای 2 سند همکاری مشترک میان ایران و ارمنستان آغاز جنگ هوایی میان هند و پاکستان ضربه وزارت اطلاعات به باند فساد اقتصادی در گمرک آتش‌سوزی در ایستگاه قطار قاهره 30 کشته برجا گذاشت مجلس نمایندگان آمریکا به لغو وضعیت اضطراری ترامپ رای داد معاون اول رئیس جمهور: رفع دغدغه‌های مردم برای روزهای پایانی سال نیازمند کارجهادی است دعوت بشار اسد از دکتر ظریف برای سفر به سوریه پیامدهای استعفای ظریف از 12 تا 14 اسفند در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود نمایشگاه دستاوردهای 40 سال مدیریت جهادی در بخش کشاورزی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: بنگاه‌های اقتصادی از نیروهای مسلح جدا می‌شوند رکورد جابجایی روزانه مسافر در مترو شکست ظریف ماندگار شد