دونالد ترامپ و کیم جونگ اون برای دومین بار با یکدیگر دیدار کردند رویای یک صلح اتمی

دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی روز گذشته برای دومین بار در طول یک سال گذشته در ویتنام با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند. این دیدار که در هتل متروپل هانوی صورت گرفت، در شامگاه دیروز نیز با صرف یک شام کاری ادامه داشت. در این میان ترامپ با ابراز امیدواری از موفقیت‌آمیز بودن این نشست، دیدار با کیم‌ جونگ ‌اون را افتخاری بزرگ دانسته و اظهار کرد: امیدوارم این دیدار نیز مانند همان دیدار و یا موفق‌تر از آن باشد. ما پیشرفت‌های زیادی داشتیم و فکر می‌کنم بزرگ‌ترین پیشرفت در روابط ما حاصل شد. روابط ما واقعا خوب است.
ترامپ همچنین تاکید کرد که از خلع‌سلاح هسته‌ای کره شمالی عقب‌نشینی نخواهد کرد. وی در ادامه ظرفیت اقتصادی کره شمالی را ستود و گفت: همانطور که بارها گفتم و اکنون نیز در حضور رسانه‌ها می‌گویم، به کسانی که دوست دارند بشنوند می‌گویم، به نظر من کشور شما دارای ظرفیت اقتصادی غیرقابل باور و نامحدودی است و فکر می‌کنم آینده بزرگ و باشکوهی با این رهبر بزرگ در انتظار شماست. من چشم انتظار این رخداد هستم و برای وقوع آن کمک خواهم کرد.
با این حال باتوجه به گمانه‌زنی‌های صورت گرفته مبنی بر اعلام پایان رسمی جنگ دو کره در این دیدار، ترامپ در پاسخ به این سوال تنها گفت: تا ببینیم چه پیش خواهد آمد!
از سوی مقابل کیم‌ جونگ ‌اون که پس از یک دوره تنش قابل ملاحظه در شبه‌جزیره کره و درگیری همه روزه لفظی با آمریکا به یکباره چرخش موضع داده و حاضر به مذاکره با ایالات متحده شده است، در نخستین دیدار روز گذشته با بیان اینکه موانع زیادی را برای حضور در این نشست پشت سر گذاشته‌ایم، ابراز امیدواری کرد که از این ملاقات خروجی‌های مثبتی حاصل شود. وی گفت: امیدوارم بتوانیم به نتایجی دست پیدا کنیم که مورد قبول همه باشد. من معتقدم که ما توان این مهم را داریم.


راستی‌آزمایی خلع‌سلاح اتمی کره
بحث تنش‌زدایی در شبه جزیره کره‌ و مذاکرات پیونگ‌یانگ با واشنگتن در حالی به عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع سیاسی جهان پوشش داده می‌شود که همچنان کارشناسان و نهادهای اطلاعاتی آمریکا از موضوع خلع‌سلاح اتمی کره ‌شمالی ابراز تردید می‌کنند. سال گذشته کیم جونگ اون با نشان دادن چراغ سبز گفته بود که حاضر است پروسه صلح و خلع‌سلاح اتمی کشورش را در ازای دریافت امتیازاتی به مرحله اجرا برساند. با این حال چندی قبل سازمان ملل در گزارشی از مراکز مخفی اتمی و کارخانه‌های غنی‌سازی کره ‌شمالی پرده برداشت و اعلام کرد که باتوجه به مشخص نبودن روند فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، راستی‌‌آزمایی در خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در همین راستا، پس از نخستین دیدار ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور، بسیاری از کارشناسان آمریکایی معتقد بودند که بعید به نظر می‌رسد که رهبر کره‌ شمالی تنها دستاورد و اهرم قدرت خود در نظام جهانی را به بهانه وعده‌های ترامپ از دست بدهد به همین دلیل آنها معتقد بودند که ترامپ به یک حرکت نمادین و تبلیغاتی نیاز داشت و رهبر کره ‌شمالی هم مشروعیتی را از وی گرفت که سایر روسای جمهوری آمریکا هرگز حاضر به اعطای آن به پیونگ‌ یانگ نبودند.
در همین رابطه چندی قبل آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته بود: موفقیت مذاکرات ترامپ و اون بیش از هر چیزی به موضوع خلع‌سلاح اتمی کره‌ شمالی باز می‌گردد. در این میان راستی‌آزمایی برای پیونگ‌ یانگ قرار دادن اطلاعات هسته‌ای کشورش و اجازه بازرسی از آنها است، در حالی که تا به اینجای کار، رهبر کره‌ شمالی از این کار امتناع کرده و بارها به صورت تلویحی گفته که با این اقدام زمینه‌های حمله نظامی آمریکا به کشورش را فراهم می‌سازد.
در همین راستا ترامپ در حالی در دومین دیدار خود با اون بر روی مسئله خلع‌سلاح اتمی تاکید کرده که به گفته کارشناسان، کره‌شمالی شمار زیادی از زرادخانه‌های اتمی را در اختیار دارد و انفجار مرکز هسته‌ای این کشور در بهار امسال که با حضور خبرنگاران خارجی صورت گرفته، تنها نمونه‌ای از مراکز اتمی شناخته شده کره‌ شمالی است. همین کارشناسان تخمین زده‌اند که پیونگ ‌یانگ چیزی در حدود 70 الی 80 بمب هسته‌ای در اختیار دارد که از میان آنها بمب هیدروژنی نیز جزئی از دستاوردهای اتمی این کشور محسوب می‌شود. با این حال به دلیل عدم اطلاعات کافی از میزان ذخایر پلوتونیوم و اورانیوم و نیز تعداد دانشمندان هسته‌ای این کشور باعث شده تا هرگونه مسئله خلع‌سلاح کامل با تردیدهایی مواجه شود.
کره‌ شمالی به راحتی به کار خود ادامه می‌دهد
در همین رابطه چند هفته قبل سازمان ملل متحد در گزارشی محرمانه از ناکارآمدی تحریم‌ها بر علیه کره‌شمالی خبر داد و اعلام کرد که پیونگ یانگ همچنان به توسعه برنامه‌های موشکی خود ادامه می‌شد. در بخشی از این گزارشی محرمانه که کارشناسان ویژه سازمان ملل متحد به تازگی آن را تهیه کرده و در اختیار شورای امنیت قرار داده‌اند. تصریح شده که پیونگ یانگ از فرودگاه‌ها و ساختمان‌های دولتی برای پیشبرد برنامه‌های موشکی خود استفاده می‌کند تا در صورت حملات احتمالی از تاسیسات مخفی و حساس خود به خوبی حفاظت کند. در گزارش کارشناسان مامور سازمان ملل متحد برای نظارت بر تحریم‌ها و مجازات‌های اعمال شده بر پیونگ یانگ به صراحت آمده است که برنامه موشکی بالیستیک و هسته‌ای کره‌ شمالی دست نخورده باقی مانده است. در این گزارش همچنین تاکید شده است که کره‌ شمالی با استفاده از راه‌های دریایی اقدام به بارگیری محموله‌های مختلف و دریافت سوخت می‌کند و همچنان به صادرات زغال سنگ و نقض تحریم تسلیحاتی اعمال شده بر این کشور ادامه می‌دهد. بنا بر گزارش یورونیوز، کارشناسان سازمان ملل در جریان تحقیقات خود دریافته‌اند که کره شمالی از تاسیسات غیرنظامی به خصوص فرودگاه‌ها برای جمع‌آوری و مونتاژ قطعات و نیز تست موشک‌های بالستیک استفاده می‌کند. در گزارش ناظران سازمان ملل متحد تحریم‌های اقتصادی اعمال شده در سال ۲۰۱۷ میلادی بر ضد پیونگ یانگ به صراحت ناکارآمد توصیف و تاکید شده است که دولت کره شمالی با دور زدن این تحریم‌ها سهم بیشتری از آنچه برایش تعیین شده نفت وارد می‌کند. بخش دیگری از این گزارش به نقض تحریم‌های تسلیحاتی کره شمالی اشاره دارد. بر این اساس کارشناسان سازمان ملل متحد معتقدند که کره‌ شمالی با نادیده گرفتن این تحریم‌ها بارها اقدام به ارسال سلاح‌های سبک به سوریه، یمن، لیبی و سودان کرده است. این درحالی است که کارشناسان سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود درخصوص نحوه پیشرفت تحریم‌های اعمال شده بر ضد پیونگ‌ یانگ دقیقا به همان جمع‌بندی رسیده‌اند که در سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا پیش از این بر آن صحه گذاشته بودند. در گزارش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره کره ‌شمالی آمده بود که تهدید‌های کره‌ شمالی علیه ایالات متحده همچنان پابرجا است و پیونگ ‌یانگ هرگز مهیای پایان دادن قطعی به برنامه تسلیحاتی خود نیست.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس‌جمهوری با استعفای وزیر امور خارجه مخالفت کرد،ظریف به سر کار خود برگشت استعفای ظریفانه ، بازگشت حکیمانه فاطمه ذوالقدر ماه‌های اخیر روزگار اقتصادی و معیشتی مردم دربرابر هزینه‌های گران نوروزی چه می‌کنند؟ جیب‌های خالی در بازار شب عید رشد ناگهانی فروش یک حراج هنری، چه پیامدهایی برای بازار هنر خواهد داشت؟ هنر، بازار مطمئن در شرایط مبهم آیا مهاجرت بهایی است که مردم شهر بادگیرها آن را پرداخت‌ خواهند کرد؟ یزد در جدال با بحران خاموش خشکسالی جنگ هوایی میان هند و پاکستان شدیدترین درگیری 50 سال گذشته را در کشمیر رقم زد شبه‌قاره در التهاب جنگ دونالد ترامپ و کیم جونگ اون برای دومین بار با یکدیگر دیدار کردند رویای یک صلح اتمی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار نخست وزیر ارمنستان: بر خلاف میل آمریکا باید روابط مستحکم و دوستانه داشته باشیم عابر بانک فوتبالی متهم دادگاه اخلال در نظام اقتصادی کشور: کارگر، بچه مسلمان و بچه جنگ هستم! گران‌فروشی با استقبال مردم افزایش می‌یابد رئیس‌جمهوری در نشست مشترک هیئت‌های عالی ارمنستان: ایران همواره خواهان توسعه روابط و همکاری ها با ارمنستان است معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: دادگستری بدون وکیل مستقل کارکرد درستی نخواهد داشت