نمایش در ویتنام رسوایی در امریکا

سرویس بین الملل جوان آنلاین: علاوه بر تصمیم مجلس نمایندگان امریکا بر‌ای لغو فرمان وضعیت اضطراری، افشاگری‌هایی که وکیل سابق ترامپ علیه او انجام داد می‌تواند آینده سیاسی ترامپ را به خطر اندازد و به استیضاح وی بینجامد.
در شرایطی که کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره شمالی بار‌ها گفته است که برنامه خلع سلاح اتمی کشورش را گام به گام و به موازات برداشته شدن تحریم‌های امریکا علیه پیونگ‌یانگ اجرا خواهد کرد، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا همچنان به خلع سلاح اتمی اصرار دارد. سران امریکا و کره‌شمالی که به «هانوی» پایتخت ویتنام سفر کرده‌اند، عصر چهار شنبه برای دومین بار با یکدیگر دیدار کردند. دونالد ترامپ در ابتدای این دیدار به کیم‌جونگ‌اون گفت: «دیدار با شما برای من افتخاری است. فکر می‌کنم [دیدار با کیم]بسیار موفق باشد و رابطه بسیار خوبی داشته باشیم». سران امریکا و کره‌شمالی که طبق برنامه قبلی قرار بود روز چهار شنبه در هانوی دیدار کنند، بعد از دیدار دوجانبه برای چند دقیقه کوتاه در مقابل خبرنگاران حاضر شدند و اظهاراتی درباره مذاکرات دو کشور مطرح کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور امریکا با اشاره به دیدار قبلی آن‌ها در سنگاپور گفت: «دیدار اول ما بسیار موفق بود. بعضی می‌خواهند که سریع‌تر پیش برود، اما شما راضی هستید، من هم راضی‌ام. ما پیشرفت‌های زیادی داشتیم و فکر می‌کنم بزرگ‌ترین پیشرفت در روابط ما حاصل شد. روابط ما واقعاً خوب است». با این حال، ترامپ تأکید کرد که از خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی عقب‌نشینی نخواهد کرد. به گزارش اسکای‌نیوز، ترامپ همچنین ظرفیت اقتصادی کره‌شمالی را ستود و گفت: «همانطور که بار‌ها گفته‌ام و اکنون نیز در حضور رسانه‌ها می‌گویم، به کسانی که دوست دارند بشنوند می‌گویم، به نظر من کشور شما دارای ظرفیت اقتصادی غیرقابل باور و نامحدودی است و فکر می‌کنم آینده بزرگ و باشکوهی با این رهبر بزرگ در انتظار شماست. من چشم‌انتظار این رخداد هستم و برای وقوع آن کمک خواهم کرد». ترامپ در پاسخ به سؤالی درباره اعلام رسمی پایان جنگ کره گفت: «تا ببینیم». رهبر کره‌شمالی هم در اظهاراتی کوتاه با بیان این نکته که آن‌ها موانع زیادی برای برگزاری نشست هانوی پشت سر گذاشته‌اند، ابراز امیدواری کرد که نشست ویتنام مثمرثمر باشد. کیم گفت: «امیدوارم بتوانیم به نتایجی دست پیدا کنیم که مورد قبول همه باشد. من معتقدم که ما توان این مهم را داریم». پس از پایان مذاکرات، ترامپ و اون در یک شام کاری شرکت کردند. دونالد ترامپ بر سر میز شام به شوخی خطاب به خبرنگاران گفت: «هیچ چیز مانند یک شام خصوصی دلچسب نیست». ترامپ همچنین گفت: «عکس‌هایی بگیرید که من و کیم به خوبی دیده شویم. ما ارتباطی بسیار خاص با یکدیگر داریم». قرار است این مذاکرات امروز (پنج‌شنبه) هم ادامه یابد.
اولین نشست سران امریکا و کره‌شمالی در سنگاپور ۲۲ خردادماه برگزار شد و با توافق بر سر یک سند چهاربندی درباره موضوعاتی از قبیل: «خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره» به پایان رسید. رایزنی‌های دو طرف بعد از نشست سنگاپور تشدید شد، اما اختلاف‌ها بر سر تحریم‌های امریکا و تفسیر‌های دو کشور درباره معنای «خلع سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره» سبب شد که پیونگ‌یانگ با انتقاد از مواضع یکجانبه واشنگتن، به امریکا درباره احتمال ازسرگیری برنامه هسته‌ای خود هشدار بدهد. مقامات امریکایی در این مدت اصرار داشتند که کره‌شمالی برای نشان دادن حسن نیت خود به ادامه روند مذاکرات سیاسی، باید همه تسلیحات اتمی خود را نابود کند؛ درخواستی که واکنش تند پیونگ‌یانگ را در پی داشته است و رهبر کره‌شمالی خلع سلاح کامل را به برداشته شدن همه تحریم‌های واشنگتن موکول کرده است. همین تفاسیر متفاوت از برنامه موشکی کره‌شمالی سبب شده مذاکرات دو کشور چندان موفقیت آمیز نباشد. از آن زمان تاکنون با وجود آنکه کره‌شمالی یکی از سایت‌های هسته‌ای خود را نابود و از آزمایش هسته‌ای خودداری کرده، امریکا تنها به توقف رزمایش‌های مشترک با کره‌جنوبی اکتفا کرده است؛ اقدامی که نتوانسته رضایت مقامات پیونگ‌یانگ را جلب کند.
شورش در واشنگتن


دیروز اخبار واشنگتن هم همچون اخبار ویتنام روی ترامپ متمرکز بود، اما در واشنگتن همه چیز علیه رئیس‌جمهور امریکا در جریان بود.
مایکل کوهن، وکیل پیشین دونالد ترامپ که سال‌ها در حلقه نزدیکان وی بوده براساس متن شهادتش که روز چهار شنبه در برابر یک کمیته مجلس نمایندگان ایراد شد، ترامپ را با الفاظ «فریبکار، شیاد و نژادپرست» توصیف کرده و افشاگری‌هایی علیه وی مطرح می‌کند. به گزارش پایگاه هیل، براساس متن صحبت‌های مایکل کوهن، او مستقیماً ترامپ را متهم می‌کند به اینکه از قبل می‌دانسته ویکی‌لیکس ایمیل‌های مخرب علیه کمپین ریاست جمهوری هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی سابقش در اختیار دارد. کوهن پیش‌تر به اتهامش مبنی بر دروغگویی به کنگره درباره این پروژه اعتراف کرده بود. کوهن می‌گوید: «من شرمنده هستم، چون می‌دانم ترامپ چه موجودی است. او نژادپرست، شیاد و فریبکار و متقلب است.»
در جلسه کنگره که دیشب به وقت محلی برگزار شد، اسراری از ارتباط تیم ترامپ با عاملان انتشار ایمیل‌های کلینتون فاش شد. در نامه کوهن که به دست رسانه‌ها رسیده است، همچنین برخی جملات نژادپرستانه ترامپ بازگو شده است و همچنین تأکید شده که نامزد وقت جمهوریخواهان برای مخفی ماندن یکی از روابط غیراخلاقی‌اش، شخصاً باج پرداخته است. کوهن در بخشی از این بیانیه ۲۰ صفحه‌ای می‌آورد ترامپ با واسطه «راجر استون» از مشاوران حزب جمهوریخواه با «جولیان آسانژ» مؤسس وبگاه افشاگر «ویکی لیکس» در ارتباط بوده و می‌دانسته که این سایت قصد دارد به زودی ایمیل‌های کلینتون را منتشر کند. کوهن در بخش دیگری از این بیانیه جنجالی به تشریح نحوه باج‌دهی به «استفانی کلیفورد» (استورمی دنیلز) بازیگر زن فیلم‌های مستهجن پرداخته است. بر اساس گزارش‌ها، دنیلز قصد داشته روایت رابطه‌اش با ترامپ را در یک نشریه منتشر کند، اما ترامپ با واسطه کوهن به او باج داده تا از این کار دست بردارد. کوهن همراه با بیانیه‌اش تصویری از رسید انتقال ۱۳۰ هزار دلار پول از حسابش به حساب کلیفورد به کنگره ارائه کرده و نوشته است که هدف از انتقال این پول این بود که «خانم کلیفورد به سکوت در مورد رابطه‌اش با ترامپ ادامه دهد.». از سوی دیگر، مجلس نمایندگان کنگره امریکا که اکثریت آن اکنون در دست دموکرات‌هاست، در واکنش به اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرز مکزیک از سوی دونالد ترامپ، رأی‌گیری کرد و با ۲۴۵ رأی موافق در برابر ۱۸۲ رأی مخالف به لغو این فرمان رأی داد.