امید نمایشی ترامپ و اون

نشست «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» رهبران کره شمالی و آمریکا راس ساعت 18:30 دقیقه چهارشنبه شب به وقت محلی در هتل سافیتل هانوی پایتخت ویتنام آغاز شد. به گزارش اسکای نیوز عربی، اون و ترامپ این دیدار دو ساعته را با لبخند و دست دادن به یکدیگر آغاز کردند، ترامپ در آغاز این دیدار گفت که او فکر می‌کند اجلاس سران بسیار موفق خواهد بود.
ترامپ در آغاز این دیدار گفت که دیدار با رهبر کره شمالی برای وی یک افتخار است و امیدوار است که نشست دوم نیز به موفقیت نشست اول باشد.
رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: افتخاری است دیدار با رئیس کیم، افتخاری است که با هم هستیم، افتخار بزرگی است که با شما هستم. ما دیدار موفق و خوبی داشتیم، امیدوارم این دیدار نیز مانند همان دیدار و یا موفق‌تر از آن باشد. ما پیشرفت‌های زیادی داشتیم و فکر می‌کنم بزرگترین پیشرفت در روابط ما حاصل شد. روابط ما واقعا خوب است.
با این حال ترامپ تاکید کرد که از خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی عقب‌نشینی نخواهد کرد. وی همچنین ظرفیت اقتصادی کره شمالی را ستود و گفت: همانطور که بارها گفتم و اکنون نیز در حضور رسانه‌ها می‌گویم، به کسانی که دوست دارند بشنوند می‌گویم، به نظر من کشور شما دارای ظرفیت اقتصادی  غیرقابل باور و نامحدودی است و فکر می‌کنم آینده بزرگ و باشکوهی با این رهبر بزرگ در انتظار شماست. من چشم انتظار این رخداد هستم و برای وقوع آن کمک خواهم کرد.


ترامپ در پاسخ به سوالی درباره اعلام رسمی پایان جنگ کره گفت: تا ببینیم.
رهبر کره شمالی نیز با اظهار این نکته که آنها موانع زیادی برای برگزاری نشست هانوی پشت سر گذاشته‌اند، ابراز امیدواری کرد که نشست ویتنام مثمرثمر باشد.
اون گفت: امیدوارم بتوانیم به نتایجی دست پیدا کنیم که مورد قبول همه باشد. من معتقدم که ما توان این مهم را داریم.
بعد از آیین افتتاحیه این نشست، قرار است سران دو کشور در یک برنامه دو ساعته که شامل دو بخش است در مورد خلع سلاح شبه جزیره، بهبود روابط دو جانبه و صلح پایدار با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند.
بخش نخست این برنامه یک گفت‌و‌گوی دو نفره 20 دقیقه ای میان ترامپ و کیم و بخش دوم هم یک شام کاری به گفته رسانه‌ها «شام اجتماعی» یا social dinner به مدت یک ساعت و 35 دقیقه در هتل سافیتل است.
در مراسم این شام کاری «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و «مایک ملوانی» رییس اجرایی کارکنان، ترامپ را در این نشست همراهی می کنند، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ نیز در هانوی است، اما او در این ضیافت شام حضور ندارد.
اون نیز در این نشست به همراه «کیم یونگ چول» مشاور ارشد و از اعضای حزب کارگران کره شمالی که قبلا در واشنگتن با ترامپ دیدار کرده است در مهمانی شام حاضر شد، همراه دوم اون معرفی نشده است اما گمانه زنی‌ها حاکی از حضور خواهر و یا «کیم یو جونگ» دستیارش در این نشست کوچک است.
نابودی راکتور هسته ای یونگ بیون و ارایه جدول زمانی برنامه خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی از مهمترین خواسته‌های ترامپ است در عوض گفته می‌شود که کره شمالی نیز به دنبال اعلام پایان جنگ 53 - 1950 دو کره، لغو تحریم‌ها و تعلیق رزمایش‌های مشترک نظامی کره جنوبی و آمریکا است.
رهبران دو کشور پیش از این در خرداد سال جاری در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند نتیجه این نشست، توافقی مبهم در زمینه عاری سازی هسته‌ای شبه جزیره کره بود. از آن زمان تاکنون با وجود آنکه کره شمالی یکی از سایت‌های هسته‌ای خود را نابود و از آزمایش هسته‌ای خودداری کرده، آمریکا تنها به توقف رزمایش‌های مشترک با کره جنوبی اکتفا کرده است.