موشک مرموز ایرانی

در جریان مرحله پایانی رزمایش بزرگ دریایی ولایت 97، بزرگ ترین دستاورد دریایی در زمینه زیرسطح، شلیک موشک زیرسطح به سطح در برد مدنظر علیه هدف سطحی توسط زیردریایی های کاملا بومی به نمایش درآمد. سخنگوی رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۷ نیروی دریایی ارتش گفت: به علت محدودیت شعاع عملیاتی اژدر‌ها و احتمال کشف مکان زیردریایی در هنگام پرتاب موشک، با ابتکار و تلاش جهادی متخصصان جوان نیروی دریایی ارتش و صنایع وزارت دفاع کشور برای نخستین بار موشک کروز از عمق دریا به سمت هدف پرتاب شد. امیر دریادار حمزه علی کاویانی افزود:در این روش ابداعی بدون این که مکان پرتاب و موقعیت زیردریایی کشف شود یگان‌های دشمن هدف اصابت قرار می‌گیرد. وی گفت: علاوه بر زیردریایی های کلاس غدیر دیگر زیردریایی‌های حاضر در نداجا ازجمله زیردریایی‌های سنگین کلاس طارق و زیردریایی تمام ایرانی فاتح نیز از این قابلیت برخوردار هستند.
جزئیات پروژه جاسک 2
به گفته دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، این موشک از نوع موشک کروز ضدکشتی نصر است که در پروژه جاسک 2 به یک موشک زیر سطح به سطح ارتقا یافته است. براساس گزارش رسانه ها، زیردریایی‌ها در شرایط معمول از پرتابه‌ای به نام اژدر برای انهدام کشتی‌ها استفاده می‌کنند که اژدر‌های موجود در جهان به دلیل مشکلات حرکت و هدف یابی پرتابه‌ها در زیر آب و سرعت کم آن‌ها دارای دقت کم و برد بسیار کوتاه هستند و برای جبران این نقص، شناور زیرسطحی باید تا حد امکان به هدف خود نزدیک شود و همین موضوع احتمال هدف قرار گرفتن آن را بیشتر می‌کند. موشک‌های کروز با توجه به سرعت، دقت و برد چند صدکیلومتری به عنوان یکی از موثرترین سلاح‌ها برای انهدام اهداف سطحی مانند کشتی در جهان کاربرد دارند. به طور قطع قابلیت انهدام شناور‌های سطحی مهاجم از فاصله دور و بدون دیده شدن یکی از ویژگی‌های متمایز کننده یگان‌های زیر سطحی نسبت به دیگر یگان‌هاست. متخصصان سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نداجا با تعریف پروژه‌ای گسترده و حساس با نام «جاسک-۲» با استفاده از توانمندی دانشگاه‌ها و صنایع دفاعی، توانستند موشک کروز ضد کشتی را درون محفظه اژدر از داخل زیردریایی پرتاب کنند و موشک تعبیه شده در داخل اژدر با ذخیره اطلاعات مربوط به محل کشتی دشمن از سطح آب شلیک شود. سازوکار این پروژه به گونه‌ای است که ابتدا هواپیما‌ها و پهپاد‌های گشت و شناسایی که در فاصله ایمن در حال رصد اطلاعات از منطقه نبرد هستند، ناوگان دشمن را کشف، شناسایی، طبقه بندی و رهگیری می‌کنند و اطلاعات دریافت شده از طریق لینک‌های ارتباطی رمزگذاری شده و مطمئن در اختیار زیردریایی‌های خودی که در اعماق دریا مخفی شده اند ارسال می‌شود. در مرحله بعدی زیردریایی حاضر در منطقه نبرد، اطلاعات دریافت شده را پردازش می کند و پس از انتخاب هدف مد نظر خود متناسب با بزرگی کشتی دشمن یک یا چند موشک کروز را می‌تواند شلیک کند. در این مرحله زیردریایی اطلاعات هدف شامل موقعیت، سرعت، جهت حرکت و شرایط محیطی را برای پردازش داده‌ها به سامانه کنترل «جاسک-۲» ارسال می‌کند که این اطلاعات در سامانه پرتاب با سرعت و دقت بالا پردازش و در رایانه موشک، داخل کپسولی که مناسب حرکت در زیر آب است بارگذاری می‌شود. پس از پرتاب اژدر حامل موشک کروز از زیر دریایی، این کپسول مسیر خود را طی می‌کند تا به مکان و زاویه مناسب برای خروج از آب برسد و پس از خروج از سطح آب موشک از داخل کپسول شلیک می شود و بر اساس اطلاعات ذخیره شده در رایانه به سمت هدف خود پرواز می‌کند. از جمله ویژگی‌های این پروژه اصل غافلگیری دشمن است چراکه پرتاب موشک کروز ضدکشتی از اعماق دریا و به دور از تجهیزات شناسایی دشمن صورت می‌گیرد.
ویژگی های زیردریایی غدیر


این موشک زیرسطح به سطح روی زیردریایی کلاس غدیر نصب شده بود. زیردریایی‌های کلاس غدیر در سال 1385 به تولید انبوه رسید و  در تمام ساحل ممتد خلیج فارس، همچنین دریای عمان و سواحل مکران این زیردریایی‌ها به صورت شبانه روزی حضور دارند و فضای زیر آب و سطح آب را به طور ۲۴ ساعته رصد می‌کنند. ناوتیپ زیرسطحی نیروی دریایی ارتش، ده‌ها فروند از زیردریایی‌های غدیر را در اختیار دارد و در مناطق عملیاتی خلیج فارس، دریای عمان و شمال اقیانوس هند از آن استفاده می‌کند.