پایان بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال 98 سقف درآمدهای کشور در سال آینده پنج میلیون و 200 هزار و 83 میلیارد و 652 میلیون ریال تعیین شد

بخش خبری:نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز در جلسه علنی بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور را به پایان رساندند و وارد بررسی تبصره‌های هزینه‌ای این لایحه شدند.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس پس از پایان بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه سال 98 کل کشور، گفت: منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی بالغ بر پنج میلیون و 200 هزار و 83 میلیارد و 652 میلیون ریال شامل منابع عمومی چهار میلیون و 485 هزار و 811 میلیارد و 154 میلیون ریال و درآمد اختصاصی وزارت خانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر 714 هزار و 272 میلیارد و 498 میلیون ریال تعیین می‌شود.
نمایندگان با 152 رای موافق، 32 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 227 نماینده حاضر با این رقم موافقت کردند. نمایندگان پس از پایان بررسی بخش درآمدی وارد بررسی بخش هزینه‌ای بودجه 98 شدند.
* مجلس 5/1 میلیارد یورو برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص داد


نمایندگان مصوب کردند که برای تقویت بنیه دفاعی 5/1 میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت شود.
نمایندگان مجلس با تصویب بند الحاقی 2 تبصره 4 لایحه بودجه مقرر کردند به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ 2 میلیارد و 375 میلیون یورو از منابع ورودی سال 98 صندوق توسعه را به‌صورت تسهیلات ارزی با تضمین دولت به‌شرح ذیل برداشت کرده و منابع مذکور را با رعایت شرایط زیر به‌مصرف برساند.ـ طرح‌های آبیاری تحت فشار و نوین تا سقف 150 میلیون یورو،ـ آبخیزداری و آب‌خوان‌داری تا سقف 150 میلیون یورو،ـ مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و تاثیر آن بر شبکه‌های برق تا سقف 100 میلیون یورو،ـ تقویت بنیه دفاعی در اجرای ماده 106 قانون برنامه ششم تا سقف 1.5 میلیارد یورو،ـ تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه‌های وزارت علوم تا سقف 40 میلیون یورو،ـ طرح‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی تا سقف 15 میلیون یورو، طرح‌های نوآورانه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور تا سقف 70 میلیون یورو،ـ سازمان صدا و سیما در اجرای ماده 93 قانون برنامه ششم، کمی و کیفی، برنامه‌های تولیدی، پویانمایی، مستند، فیلم و سریال تا سقف 150 میلیون یورو،ـ طرح‌های آب‌رسانی روستایی و توسعه شبکه‌های آن تا سقف 150 میلیون یورو وـ پایداری و ارتقای کیفی آب شرب شهرهای پرتنش تا سقف 50 میلیون یورو. این بند با 160 رای موافق، 22 رای مخالف و 12 رای ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر به‌تصویب رسید.
پیش از تصویب این رای برخی از نمایندگان قصد ارائه پیشنهاداتی برای تغییر این مبالغ را داشتند که رئیس مجلس گفت: براساس درخواست نمایندگان حدود 15 مورد برداشت از صندوق توسعه را پیشنهاد دادیم که نهایتاً برای 10 مورد مذکور از آنها از مقام رهبری اذن گرفتیم و برای همین نمی‌توانیم این مبالغ را تغییر دهیم.
* 950 میلیارد تومان از اموال مازاد دولت بدون رعایت تشریفات به فروش می‌رسد
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ دیگری در قالب بودجه سال 98 کل کشور مقرر کردند 950 میلیارد تومان از اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولت بدون رعایت تشریفات به فروش برسد.
نمایندگان جزء 1 و 2 بند «و» تبصره 12 لایحه بودجه را تصویب کردند که براساس آن در اجرای بند (پ) ماده (10) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، نسبت به مکان‌محور نمودن اطلاعات اموال غیرمنقول دولتی اقدام کند و نسبت به مولدسازی دارایی‌های دولت تا سقف بیست هزار میلیارد ریال با استفاده از ابزارهای مالی (‌اعم از اجاره بلندمدت، صکوک اجاره، ترهین و توثیق) اموال غیرمنقول مازاد بر نیاز دستگاه‌های اجرایی به استثنای انفال و موارد مندرج در اصل هشتاد و سوم (83) قانون اساسی به صورت کلی یا جزئی (بخشی از ساختمان‌ها، فضاها و اراضی و سایر اموال) بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیات وزیران مندرج در ماده (115) قانون محاسبات عمومی کشور با تشخیص و موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی اقدام و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی 210220 واریز کند.
نمایندگان مجلس همچنین به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه دادند تا سقف 9هزارو500میلیارد ریال از اموال و داراییهای منقول و غیرمنقول مازاد دولت را بدون رعایت تشریفات مربوط به تصویب هیات وزیران مندرج در ماده (115) قانون محاسبات عمومی کشور از طریق مزایده عمومی به فروش رسانده و وجوه حاصل را به ردیف درآمدی 210221 واریز کند.
*قوانین مربوط به خصوصی سازی و مشارکت خارجی برای سال آینده تمدید شد
نمایندگان مجلس همچنین قوانین مربوط به خصوصی سازی و مشارکت خارجی را برای سال آینده تمدید کردند.نمایندگان مقرر کردند: دولت می‌تواند نسبت به ارائه تضامین حاکمیتی برای تامین مالی خارجی، موافقت با ترهین اموال (به استثنای اموال موضوع اصل هشتاد و سوم (83) قانون اساسی) و محل اجرای طرح و همچنین ارائه تضمین خرید محصول اقدام ‌نماید.
نمایندگان مجلس تصویب کردند: دستگاه‌های اجرایی مجازند با رعایت قوانین و مقررات مربوطه پنجاه درصد از درآمدهای اختصاصی خود را تا سقف بیست هزار میلیارد ریال صرف خرید محصول، یارانه سود و یا وجوه اداره‌شده طرح‌های این تبصره نمایند.
نمایندگان در بندی دیگر تصویب کردند که تعهدات دولت برای قراردادهای منعقد شده در سال 1397 در سال‌های آتی نیز لازم‌الاجراء است، همچنین نمایندگان تصویب کردند که درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در قرارداد مشارکت‌های موضوع این تبصره از مشوق‌های مالیاتی جزءهای (1) و (2) بند (ث) ماده (132) قانون مالیات‌های مستقیم موضوع ماده (31) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و اصلاحات بعدی آن از محل ردیف شماره 550000 برخوردار می‌باشد.
نمایندگان مجلس در بندی مقرر کردند: درآمد ناشی از اجرای احکام این تبصره پس از واریز به خزانه‌داری کل کشور، با نظر سازمان برنامه و بودجه کشور و برای تکمیل سایر طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام از محل ردیف 210300 جدول شماره (5) این قانون به همان دستگاه اجرائی اختصاص می‌یابد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط را مجاز کردند: طرح (پروژه)‌های موضوع این تبصره را با رعایت مقررات مذکور در این تبصره و سایر قوانین مرتبط بدون اخذ مصوبه هیات وزیران (موضوع ماده (115) قانون محاسبات عمومی کشور) به فروش برسانند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که مدارس دولتی براساس مواد (7)، (25) و (28) قانون برنامه ششم توسعه از شمول حکم این تبصره مستثنی می‌باشند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بند دیگری مقرر کردند که دولت می‌تواند در احداث، توسعه و بهره‌برداری از حوزه‌های سلامت، آموزش و تحقیقات و فرهنگ موضوع تبصره (2) بند (ج) ماده ‌(3) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ‌(44) قانون اساسی و همچنین در اجرای طرحهای بنگاهها و فعالیت‌های گروه سه ماده (2) قانون اجرای سیاست‌های اصل (44) با استفاده از روش مشارکت عمومی- خصوصی از ظرفیت این تبصره با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) استفاده کند.
* پیشنهاد افزایش قیمت سیگار رای نیاورد
نمایندگان در ادامه جلسه علنی دیروز بند الحاقی 3 تبصره 6 لایحه بودجه سال 98 کل کشور را با 150 رای موافق، 46 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در مجلس حذف کردند.
پیش از این، این بند با رای نمایندگان برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شده بود.
علی لاریجانی رئیس مجلس بعد از حذف این بند گفت: با حذف بند الحاقی 3 تبصره 6 عملا فقط احکام برنامه در موضوع سیگار در سال آینده اجرا می‌شود.
وی اظهار داشت: مجلس می‌خواست با این بند دولت را مکلف کند که علاوه بر احکام برنامه به ازای هر نخ سیگار مبلغ 50 ریال اضافه دریافت شود و منابع آن به درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز گردد.
در بند الحاقی 3 تبصره 6 لایحه آمده است: دولت مکلف است به ازای هر نخ سیگار، مبلغ پنجاه ریال اضافه دریافت و منابع حاصله از آن را به درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. منابع حاصله از محل ردیف هزینه‌ای مربوط به‌صورت یک دوازدهم ماهانه به سازمان بهزیستی و سازمان بسیج مستضعفین به منظور کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در حاشیه شهرها با اولویت پیشگیری و درمان معتادین متجاهر اختصاص می‌یابد.
* 10 درصد درآمد تراکنش‌های الکترونیک بانک مسکن به خزانه واریز می‌شود
نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه بودجه سال 98 مقرر کردند: بانک مسکن 10 درصد درآمد تراکنش‌ها درنظام بانکداری الکترونیک را به حساب خزانه واریز کند.
نمایندگان در بند الحاقی 6 تبصره 16، بانک مسکن را موظف کردند در چهارچوب نظام بانکداری الکترونیک ده‌ درصد درآمد حاصل از دریافتی بابت تراکنش‌ها درنظام بانکداری الکترونیک را به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند.
نمایندگان همچنین پیشنهاد محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز را به منظور الحاق به تبصره 16 لایحه بودجه سال 98 کل کشور تصویب کردند.
نمایندگان در این پیشنهاد الحاقی تصویب کردند: سقف بخشودگی سودتسهیلاتی زیر یک میلیارد ریال مشروط به بازپرداخت اصل تسهیلات و بخشش جریمه‌های متعلقه 73هزار و 200 میلیارد تعیین می‌شود، هر یک از مشمولان بخشودگی سودتسهیلات زیر یک میلیارد ریال می‌توانند از زمان تصویب این قانون صرفا یک فقره از بخشودگی سودتسهیلات موضوع این بند استفاده کنند. نمایندگان در این پیشنهاد الحاقی بانک مرکزی جمهوری اسلامی را موظف کردند بدون رعایت مبلغ حداکثر توسط مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها به تفکیک هر بانک مندرج در جدول ضمیمه تبصره 35 قانون اصلاح بودجه سال 95 کل کشور به اجرای طرح بخشودگی سودتسهیلات زیر یک میلیارد ریال اقدام کند، تسهیلات اتحادیه مرکزی تعاونی‌های عشایری ایران در صورت بازپرداخت اصل آن مشمول بخشودگی سودو جریمه وا ستفاده از مفادآن می‌شود.
* امهال مطالبات بانک‌ها برای طرح‌های بالادستی نفت و گاز تا 1400
نمایندگان مجلس همچنین بند ه تبصره 16 لایحه بودجه سال 98 کل کشور را تصویب کردند که بر این اساس، به دولت اجازه داده می‌شود مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداخت‌شده به شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط وزارت نفت، بابت تامین مالی طرح‌های بالادستی نفت و گاز را تا پایان سال 1400 امهال کند.
نمایندگان در بند و تبصره 16 بخش درآمدی لایحه بودجه نیز تصویب کردند که حسب تهاتر و تسویه بخشی از بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به تضمین دولت به بانکهای صادرات ایران، تجارت و ملت از محل واگذاری دارایی‌های غیرنقدی دولت، بانکهای فوق‌الذکر موظفند در صورتی که اصل و سود تا سررسید قرارداد تسهیلات اولیه توسط گیرنده تسهیلات به صورت یکباره(دفعتاً واحده) تسویه شود، نسبت به فک رهن، آزادسازی وثایق، خروج از فهرست مشتریان بدحساب و اقدام برای رفع ممنوع‌الخروجی ذی‌نفعان هر یک از طرفهای درگیر در استفاده از تسهیلات مزبور اقدام کنند.
نمایندگان مقرر کردند: منابع حاصل‌شده از اجرای این بند در ردیف درآمدی شماره 310602 با عنوان «منابع حاصل از برگشتی از محل تسهیلات اعطایی (وجوه اداره‌شده)» واریز می‌شود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی را مجاز کردند در صورتی که در نتیجه اجرای این بند متحمل زیان شوند، پس از تایید بانک مرکزی، زیان مزبور را به تدریج ظرف مدت پنج سال در صورتهای مالی خود مستهلک نمایند. زیان مزبور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته می‌شود.
*سازمان‌های بیمه گر برای هر نسخه الکترونیکی 100 تومان دریافت می‌کنند
نمایندگان در تبصره 17 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 هم مقررکردند:به ازای هر فقره نسخه الکترونیکی مبلغ هزار ریال از اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه‌دهنده خدمت طرف قرار‌داد دریافت شود.
نمایندگان با تصویب این بند مقرر کردند که سازمان‌های بیمه گر پایه برای هر نسخه الکترونیکی 100 تومان از بیمار دریافت کنند.براساس این مصوبه هزینه خدمات موضوع این حکم (الزام بیمه‌ها به صدور دفترچه‌های الکترونیکی) با تصویب مجمع عمومی سازمان بیمه سلامت ایران بر مبنای تراکنش انجام‌شده تعیین و از مراجعه‌کننده دریافت می‌شود.
در جریان بررسی این بند حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: این بند به دنبال الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه و حذف دفترچه کاغذی است تا نسخه‌های الکترونیکی صادر شود. به ازای این نسخه‌ها 100 تومان از حرف پزشکی و نه بیمار گرفته می‌شود یعنی 100 تومان از پزشک برای هر امضای الکترونیکی گرفته می‌شود.
* اختصاص 1500 میلیارد تومان برای گازرسانی به روستاها در سال 98
نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند 1,500 میلیارد تومان برای گازرسانی روستاها در سال 98 اختصاص یابد.
نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 98 در بخش هزینه‌ای، بند «د» تبصره 1 لایحه بودجه سال 98 را به تصویب رساندند که براساس آن وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط مکلف است از محل سهم چهارده و نیم‌درصد شرکت مذکور تا میزان پانزده هزار میلیاردریال نسبت به گازرسانی به روستاها و اتمام طرح (پروژه)‌های نیمه‌تمام گازرسانی به روستاها، تداوم گازرسانی به شهرها و روستاهای استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، شهرستان‌های خور و بیابانک و خراسان جنوبی، اقدامات لازم را به‌عمل آورد.
به موجب این مصوبه، هزینه‌های مربوط به گازرسانی به مدارس و مساجد روستاهای گازرسانی‌شده از محل این منابع قابل تامین است.
سایر اخبار این روزنامه
زنجیره محصولات پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی تکمیل شد مدیرعامل ایران ایر اعلام کرد: هیچ پرواز اروپایی در تحریم‌ها لغو نشد وزیر امور خارجه: نگوییم مردم 40 سال مقاومت کردند، باز هم می‌کنند؛ پس ما چه کاره‌ایم؟ تلاش واشنگتن برای ایجاد «بسیج آمریکایی» در غرب عراق نوری المالکی: مجلس عراق می‌تواند نظامیان آمریکایی را اخراج کند دکتر ظریف در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پالرمو و CFT: هشدار وزیر امور خارجه در مورد عدم تصویب لوایح پالرمو و سی.اف.تی تظاهرات ضد آمریکایی مردم ونزوئلا در اعتراض به دخالت های آمریکا پایان بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال 98 سقف درآمدهای کشور در سال آینده پنج میلیون و 200 هزار و 83 میلیارد و 652 میلیون ریال تعیین شد در سومین روز از رزمایش ولایت 97 انجام شد؛ شلیک موفق موشک کروز از زیردریایی کلاس غدیر بورس به کانال 166 هزار واحدی صعود کرد فولاد مبارکه بزرگ‌ترین شرکت بورس اوراق بهادار شد حدود 50 تن طلای داعش به دست نیروهای آمریکایی افتاده است هواپیماربایی در بنگلادش 9 نظامی انگلیسی در نجران عربستان کشته شدند پرونده مسکن مهر در دولت تدبیر و امید بسته می‌شود معاون وزیر علوم: وام ضروری دانشجویان به یک میلیون تومان افزایش می‌یابد با حضور فرمانده نیروی هوایی؛ گیربکس ایرانی هواپیمای میگ 29 تست عملیاتی شد گامی در جهت استقرار عدالت