نوری المالکی: مجلس عراق می‌تواند نظامیان آمریکایی را اخراج کند

نخست‌وزیر اسبق عراق گفت که مجلس عراق می‌تواند با تصویب قانون، حضور نظامیان آمریکایی در عراق را ممنوع اعلام کند.
نوری المالکی، رئیس ائتلاف" دوله القانون" عراق و نخست‌وزیر اسبق این کشور گفت که او مسئول حضور نظامیان آمریکایی در این کشور نیست.
المالکی در گفت‌وگو تلویزیونی گفت: «جدال شدید در سال 1387، در رابطه با این موضوع [حضور آمریکایی‌ها در عراق] ایجاد شد و ما وارد گفت‌وگو با آمریکایی‌ها شدیم و دو توافق امضا کردیم. اولی خروج نیروهای آمریکا بود که سال 1390 انجام شد و پایان یافت و توافق دوم هم توافق در خصوص چارچوب‌های راهبردی بود».
نوری المالکی گفت تنها یک راه در برابر مجلس عراق وجود دارد و آن اینکه قانونی را به تصویب برساند که توافق حضور نیروهای آمریکایی را لغو کند.


نخست‌وزیر اسبق عراق گفت که در سال 1392 دولت متبوع او از آمریکا خواست که دو هواپیما برای حمله به پایگاه‌های تروریست‌ها در منطقه الجزیره عراق در اختیار بغداد قرار دهد که واشنگتن زیر قول خود زد و به آن عمل نکرد.
وی ادامه داد، دولت آمریکا در زمان «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور قبلی این کشور از تجهیز عراق به سلاح و مهمات سرباز زد و برای حمله به تروریست‌ها در الجزیره هیچ کمکی به عراق نکرد.
به گزارش شفق‌نیوز، رئیس ائتلاف دوله القانون عراق در مورد نحوه حضور نیروهای آمریکایی در عراق گفت: «من با آمریکایی‌ها صحبت کردم و از آن‌ها خواستم توضیح دهند که آیا آن‌ها با درخواست عراق به این کشور آمده‌اند یا نه. آن‌ها در پاسخ گفتند که با درخواست عراق بوده ولی نگفتند چه کسی این درخواست را داشته است».
نوری المالکی گفته این دولت عراق (در زمان نخست‌وزیر حیدرالعبادی) بوده که از آمریکایی‌ها خواستند در عراق حضور نظامی داشته باشند.
حضور نظامیان آمریکایی در عراق که به بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش وارد این کشور شدند، اخیرا تبدیل به یکی از مسائل بحث‌بر‌انگیز در محافل سیاسی عراق شده و برخی از نمایندگان خواهان تصویب قانونی برای خارج کردن این نظامیان از عراق هستند.
مخالفت‌ها در بین افکار عمومی عراق و مجلس این کشور از آنجا شروع شد که «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در جریان تعطیلات سال نو میلادی سر زده و از پیش اعلام نشده وارد پایگاه هوایی «عین الاسد» واقع در استان الانبار (غرب عراق) شد. این اقدام ترامپ موجب اعتراض و خشم عراقی‌ها شد.
ترامپ حدودا بعد از یک ماه از این حادثه، در اظهاراتی عجیب حضور نظامیان آمریکا در عراق را توجیه کرد و گفت که هدف از این حضور «رصد کردن» ایران است. این اظهارات واکنش «برهم صالح»، رئیس جمهوری، «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر و آیت‌الله «سید علی سیستانی»، مرجعیت عالی‌قدر عراق را در پی داشته است.
مقام‌های عراق گفته‌اند اجازه نمی‌دهند کشورشان به پایگاهی برای حمله به کشور یا رصد کردن همسایگان عراق تبدیل شود.
سایر اخبار این روزنامه
زنجیره محصولات پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی تکمیل شد مدیرعامل ایران ایر اعلام کرد: هیچ پرواز اروپایی در تحریم‌ها لغو نشد وزیر امور خارجه: نگوییم مردم 40 سال مقاومت کردند، باز هم می‌کنند؛ پس ما چه کاره‌ایم؟ تلاش واشنگتن برای ایجاد «بسیج آمریکایی» در غرب عراق نوری المالکی: مجلس عراق می‌تواند نظامیان آمریکایی را اخراج کند دکتر ظریف در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پالرمو و CFT: هشدار وزیر امور خارجه در مورد عدم تصویب لوایح پالرمو و سی.اف.تی تظاهرات ضد آمریکایی مردم ونزوئلا در اعتراض به دخالت های آمریکا پایان بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال 98 سقف درآمدهای کشور در سال آینده پنج میلیون و 200 هزار و 83 میلیارد و 652 میلیون ریال تعیین شد در سومین روز از رزمایش ولایت 97 انجام شد؛ شلیک موفق موشک کروز از زیردریایی کلاس غدیر بورس به کانال 166 هزار واحدی صعود کرد فولاد مبارکه بزرگ‌ترین شرکت بورس اوراق بهادار شد حدود 50 تن طلای داعش به دست نیروهای آمریکایی افتاده است هواپیماربایی در بنگلادش 9 نظامی انگلیسی در نجران عربستان کشته شدند پرونده مسکن مهر در دولت تدبیر و امید بسته می‌شود معاون وزیر علوم: وام ضروری دانشجویان به یک میلیون تومان افزایش می‌یابد با حضور فرمانده نیروی هوایی؛ گیربکس ایرانی هواپیمای میگ 29 تست عملیاتی شد گامی در جهت استقرار عدالت