تلاش واشنگتن برای ایجاد «بسیج آمریکایی» در غرب عراق

واشنگتن می‌کوشد در غرب عراق، چیزی شبیه به بسیج یا گروهی وابسته به خود ایجاد کند تا بتواند همچنان در این کشور باقی بماند و اجازه ندهد حشد الشعبی صحرای غربی عراق را پاکسازی کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق درباره توطئه‌های آمریکا در استان «الانبار» و سایر استانهای غربی این کشور هشدار داد.
این کمیته تاکید کرد که هدف آمریکا از این توطئه‌ها این است که اجازه ندهد سازمان حشد الشعبی صحرای غرب عراق را که در مجاورت سوریه قرار دارد، پاکسازی کند.
"علی الغانمی" عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که آمریکا در تلاش است بار دیگر چیزی شبیه به «بسیج آمریکایی» یا «مزدوران غربی» در استانهای غرب عراق ایجاد کند.


الغانمی بر این باور است که آمریکا از این طریق، نیروهای الحشد الشعبی را از پاکسازی مناطق صحرایی مجاور با سوریه دور و از هر گونه برخورد با این نیروها که مخالف حضور آمریکا در کشور هستند، جلوگیری خواهد کرد.
وی همچنین تاکید کرد که واشنگتن به صورت گسترده‌ای بر طیف‌های سیاسی اعمال فشار می‌کند که پاکسازی بیابان‌های غرب عراق به دست الحشد الشعبی انجام نشود؛ زیرا واشنگتن از عدم ثبات این مناطق، به عنوان بهانه‌ای برای باقی ماندن خود در عراق استفاده می‌کند.
این عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق هدف از ایجاد بسیج آمریکایی در استانهای غربی را به وجود آوردن حامیان حضور آمریکا در خاک عراق و تامین منافع آنان در این کشور عنوان کرد.
الغانمی در پایان خاطر نشان کرد که واشنگتن از باقی ماندن الحشد الشعبی در استانهای غربی واهمه دارد.
در همین ارتباط، «علی جبار» عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق 29 بهمن ماه گذشته گفته بود که نیروهای «آمریکایی حاضر در پایگاه عین الاسد در استان الانبار و سایر استانهای غربی، درحال برنامه‌ریزی برای بیرون راندن نیروهای الحشد الشعبی از این استان‌ها هستند».
جبار تاکید کرد که این نقشه‌ها به خاطر ترس واشنگتن از درگیری با الحشد الشعبی است و اینکه موجب شکل‌گیری افکار عمومی شود که پس از اعمال فشار به دولت، خواستار بیرون راندن نیروهای آمریکایی شود که به صورت غیر قانونی از عراق شود.
کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق نیز چندی پیش خبر اعلام حمایت نیروهای آمریکایی از شیوخ عشایر و فرماندهان برجسته در استانهای غربی عراق را فاش کرد.
در واقع نیروهای آمریکایی با این حمایت در تلاشند که «یک پایگاه نظامی از مزدوران ایجاد کنند تا حمایت مردم را به دست آورند و مدت زمان بقای خود در کشور عراق را افزایش دهند.
سایر اخبار این روزنامه
زنجیره محصولات پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی تکمیل شد مدیرعامل ایران ایر اعلام کرد: هیچ پرواز اروپایی در تحریم‌ها لغو نشد وزیر امور خارجه: نگوییم مردم 40 سال مقاومت کردند، باز هم می‌کنند؛ پس ما چه کاره‌ایم؟ تلاش واشنگتن برای ایجاد «بسیج آمریکایی» در غرب عراق نوری المالکی: مجلس عراق می‌تواند نظامیان آمریکایی را اخراج کند دکتر ظریف در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پالرمو و CFT: هشدار وزیر امور خارجه در مورد عدم تصویب لوایح پالرمو و سی.اف.تی تظاهرات ضد آمریکایی مردم ونزوئلا در اعتراض به دخالت های آمریکا پایان بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه سال 98 سقف درآمدهای کشور در سال آینده پنج میلیون و 200 هزار و 83 میلیارد و 652 میلیون ریال تعیین شد در سومین روز از رزمایش ولایت 97 انجام شد؛ شلیک موفق موشک کروز از زیردریایی کلاس غدیر بورس به کانال 166 هزار واحدی صعود کرد فولاد مبارکه بزرگ‌ترین شرکت بورس اوراق بهادار شد حدود 50 تن طلای داعش به دست نیروهای آمریکایی افتاده است هواپیماربایی در بنگلادش 9 نظامی انگلیسی در نجران عربستان کشته شدند پرونده مسکن مهر در دولت تدبیر و امید بسته می‌شود معاون وزیر علوم: وام ضروری دانشجویان به یک میلیون تومان افزایش می‌یابد با حضور فرمانده نیروی هوایی؛ گیربکس ایرانی هواپیمای میگ 29 تست عملیاتی شد گامی در جهت استقرار عدالت