گردشگری نوروزی با هدف ترغیب گردشگران به انتخاب پایتخت آغاز به کار می‌کند تهران، این شهر نفرت‌انگیزِ دوست‌داشتنی

زهرا داستانی
تهران که به خیابان‌های خلوتش در ایام نوروز مشهور است، قرار است نوروز سال 98 را جور دیگری تجربه کند. شعار گردشگری استان تهران با عنوان «نوروز تهران دیدنی است» می‌خواهد پایتخت را به عنوان مقصد گردشگری نوروزی به ایرانیان معرفی کند. اما به راستی آیا تهران مکانی دیدنی است؟ اگر کسی بتواند به این سوال پاسخ دهد، قطعا شهروندان تهران هستند. پس آیا تهران از نظر آنها می‌تواند مقصد سفرهای نوروزی باشد؟
شاید برای عده‌ای از آنهایی که در تهران زندگی می‌کنند تهران شهری خاکستری و شلوغ باشد که کلاف زندگی چنان در پیچ و خم خیابان‌ها، کوچه‌ها و بزرگراه‌هایش تابیده که بازکردن گره از کارش بسیار دشوار است. بی‌راه هم نمی‌گویند؛ زندگی در این شهر بیش از اندازه ماشینی، روزمره و سخت است اما در عین حال بسیار شیرین است به قدری که دل شهروندانش هر کجا که باشند برای این شهر می‌تپد. این شهر دوست‌داشتنی نفرت‌انگیز اما قرار است چهره زیباترش را در نوروز 98 به سایر شهروندان شهرهای دیگر ایران نشان دهد. به گفته دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، شعار «نوروز تهران دیدنی است» با هدف ترغیب هموطنان در انتخاب پایتخت به عنوان مقصد سفرهای نوروزی، برای سال ۹۸ انتخاب شده است. این هدف اما در حالی است که اغلب تهرانی‌ها از نبود مکانی برای گردشگری در تهران گلایه دارند و اغلب دور دور کردن‌ در خیابان‌های تهران را برای گذران اوقات فراغت‌شان در روزهای تعطیل انتخاب می‌کنند. جدای از اینکه گردشگری برای شهروندان کلان‌شهرهایی چون تهرانی‌ معنا و مفهوم دیگری دارد اما انتخاب تهران به عنوان مقصدی برای گردشگری نوروزی امری قابل تامل است. گرچه متولیان گردشگری در تهران پیش از این نیز در نوروزهای گذشته سعی در افزایش شمار گردشگران نوروزی داشته‌اند و با اجرای طرح‌هایی چون اتوبوس نوروزی و برپایی تورهای رایگان گردشگری تلاش کرده‌اند تا تصویر زیباتری از تهران را به شهروندان به نمایش بگذارند اما با این حال موفقیت چندانی نصیب تهران نشده است و مسافران نوروزی باز هم شهرهای شمالی چون مازندران را برای نوروز انتخاب کرده‌اند. با این وجود، بزرگ‌نیا طرح نوروز 98 را با تکیه بر میراث تاریخ معاصر تهران بنا نهاده و گفته است: «بافت تاریخی تهران قدیم به تنهایی موزه‌ای به وسعت یک شهر است. تهران فارغ از بناهای تاریخی که دارد بیشترین تعداد موزه، کاخ موزه، گالری و پارک‌های تفریحی مدرن را در دل خود جا داده است که با این ظرفیت می‌تواند در مقصد سفرهای نوروزی هموطنان دیده شود.» او گفته: «انتظار می‌رود در تعطیلات نوروز ۹۸ باتوجه به تشکیل کمیته تورهای تهرانگردی توسط دفاتر خدمات مسافرتی در بخش خصوصی و تعریف مسیرهای خلاقانه برای تمام سنین و سلیقه‌ها استقبال از تورهای نوروزی رشد بیشتری در مقایسه با سال‌های گذشته داشته باشد.»
گرچه باید منتظر بود و دید که آیا این طرح انتظارات متولیان گردشگری را برآورده می‌‌کند یا خیر، اما شاید پیش از اجرای این طرح بهتر باشد نظر شهروندان تهرانی را درباره این طرح دانست. طرحی که نوروز شلوغ‌تر و پرترافیک‌تری را برای تهران رقم می‌زند. «ابتکار» نظر چند تن از شهروندان تهران را درباره این طرح پرسیده است. گرچه اغلب آنها تهران بی‌ترافیک را ترجیح می‌دهند اما معتقدند که این طرح اگر موفق شود می‌تواند چهره واقعی تهران دوست‌داشتنی‌شان را بهتر به ایرانیان نشان دهد. علیرضا می‌گوید: گردشگری وجوه مختلفی دارد. اگر منظور از گردشگری، بازدید از اماکن تاریخی و سنتی باشد، من هرگز تهران را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری انتخاب نمی‌کنم و ترجیه می‌دهم سراغ شهرهایی بروم که سابقه، قدمت و آثار قدیمی‌تری از تهران را در خود جای داده‌اند. اما در هر صورت برای دیگر وجوه گردشگری ازجمله گردشگری تجاری، درمان، برای دیدن برخی امکانات رفاهی که در تهران وجود دارد، پارک‌های خاص و مال‌هایی که در تهران تاسیس شده و برخی از موزه‌های خاصی که در این شهر هست، می‌توان تهران را به عنوان یک مقصد جدی گردشگری مورد توجه قرار داد. اما اگر صرفا هدف سفر ما بازدید از اماکن گردشگری و تاریخی باشد، در اولویت من قرار نمی‌گیرد.


او می‌گوید: تهران اگرچه سابقه تاریخی 7 هزار ساله دارد اما دارای پدیده‌های معماری که در سایر استان‌های ایران ازجمله خوزستان، کرمان، اصفهان، شیراز، قزوین و ... می‌بینید وجود ندارد یا محدود به یک یا چند اثر است یا اگر وجود دارد بسیار کمرنگ است یا معرفی نشده. به همین خاطر است که با هزینه فایده کردن سفر نوروزی ترجیح می‌دهم که تهران را به عنوان مقصد گردشگری تاریخی انتخاب نکنم. او ادامه می‌دهد: اما اگر گردشگری را به تاریخ معاصر معطوف کنیم، تهران شهری است که حرف بسیاری برای گفتن دارد به خصوص گورستان‌های تهران بعد از قبرستان پرلاشز که از قضا چند چهره ایرانی ازجمله صادق هدایت، غلام‌حسین ساعدی و ... در آن آرمیده‌اند، در جهان بی‌نظیر است. یعنی هیچ کجای دنیا نمی‌توانید گورستانی را پیدا کنید که شخصیت‌های مختلف در آن آرمیده باشند و با سر زدن به یک گورستان مزار چهره‌های برجسته تاریخ را ببینی. به نظر می‌رسد هیچ کجای ایران این ظرفیت را نداشته باشد. او درباره نوروز شلوغ‌تر 98 در تهران می‌گوید: اگر خودخواهانه به این طرح نگاه کنم، ترجیح می‌دهم تهران خلوتی داشته باشم. اما به هر صورت به خاطر خود تهران از این طرح استقبال می‌کنم چرا که تهران یکی از دوست‌داشتنی‌ترین چیزهای زندگی من است. تهران را با همین هیکل هیولایی، جغرافیای بدون چفت و بست و فضای بی‌نظمش دوست دارم. گاهی که هوای تهران بیش از حد آلوده‌ می‌شود دلم بیشتر از شهروندان تهران برای خود این شهر خسته از همه اتفاقات می‌سوزد. این طرح شاید برای شهر ما خوب باشد، شاید با دیدن زیبایی‌های تهران تعریف مردمان ما از این شهر متفاوت‌تر باشد. درست است که تهران کلان‌شهری با ظاهری عبوس، افسرده و خشن است اما اگر این گرد و غبار و چیزهایی که به این شهر افزوده شده را پاک کنی و تهران را به ماهُو‌ تهران ببینی، بسیار مهربان، دوست‌‌داشتنی و عزیز است و برای اینکه تصور نادرست و زشت از تهران برای مردمان ما عوض شود، خوب است که این طرح اجرا شود.
مسعود می‌گوید به عنوان یک شهروند تهرانی این شهر را به عنوان مقصدی برای سفر نوروزی انتخاب نمی‌کند. او می‌گوید شاید به این خاطر که در تهران زندگی می‌کند و این شهر برایش حکم شهری همیشه در دسترس را دارد، از لیست گزینه‌های سفر خط می‌خورد. شاید به همین خاطر هم باشد که می‌گوید: «با اینکه شده نوروز را در تهران بمانم اما تهران را نگشته‌ام.» با این حال او معتقد است که تهران به عنوان پایتخت ایران برای سایر ایرانیانی که زندگی در این شهر شلوغ را تجربه نکرده‌اند جذابیت‌های دارد که خیلی‌ها دوست دارند آن را ببینند. او درباره تهران شلوغ‌تر در ایام نوروز می‌گوید: «برای منی که تهران را در ایام نوروز ترک می‌کند، نوروز شلوغ‌تر تهران اهمیتی ندارد. با این حال اما تهران و تهرانیان به شلوغی عادت دارند، حتی اگر نوروز شلوغ‌تر از سال‌های گذشته باشد تغییری در روند روزانه تهران ایجاد نشده، فقط افرادی از تهران رفته‌اند و عده‌ دیگری پا در تهران گذاشته‌اند تا آن را ببینند.»
سایر اخبار این روزنامه
ظریف در همایش چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها: اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات حل شود پس وظیفه ما چیست؟ علیرضا صدقی اصلاحات و چارچوب تنگ سیاست «ابتکار» واکنش شدید مردم به صحبت‌های بهنوش بختیاری درباره موضوع گوشت را بررسی می‌کند مجادله تولیت آستان قدس با دولت همچنان ادامه دارد مخالفت‌ با دولت به هربهانه «ابتکار» از تلاش‏ها برای بازگرداندن اختیارات قانونی عزل شهردار توسط شورای شهر گزارش می‏دهد راند نهایی جدال قدرت در ونزوئلا نگاهی به لازمه‌های بهسازی و پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های پایتخت تهران، «طهران» می‌شود؟ گردشگری نوروزی با هدف ترغیب گردشگران به انتخاب پایتخت آغاز به کار می‌کند تهران، این شهر نفرت‌انگیزِ دوست‌داشتنی آیا پایتخت کتاب برای شهرهای همسایه‌اش آورده‌ای دارد؟ آخرین سنگر کتاب در بندر کنگان در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شد تاکید بر اجرای کامل بیانیه گام دوم به عنوان نقشه راه پیشرفت و تحکیم انقلاب دادستان کل کشور: چه کسی مسئول رشد جرایم رایانه‌ای است؟