ظریف در همایش چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها: اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات حل شود پس وظیفه ما چیست؟

محمد‌جواد ظریف‌ وزیر خارجه کشورمان روز گذشته در همایش «چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها» با اشاره به اینکه یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی، استقلال‌طلبی بوده است و این موضوع در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز پیگیری شده است، اظهار کرد: استقلال به این معناست که درون‌زا باشیم نه اینکه از دنیا منفک باشیم و با دنیا و دیگر کشورها تعامل نداشته باشیم. منظور از استقلال این است که ما برای ادامه حیات و زندگی خود متکی به داخل باشیم. البته در کنار آن مناسبات و تعاملات بین‌المللی را نیز داشته باشیم.
ظریف خاطرنشان کرد: ما ۴۰ سال بدون حمایت آمریکا زندگی کردیم. ۴۰ سال است که علی‌رغم فشارهای آمریکا در حال زندگی کردن هستیم. این سخن من به معنای درگیری و دعوا داشتن و یا جدا شدن از دنیا نیست بلکه به این معناست که ما انتخاب کرده‌ایم و می‌خواهیم که برای ادامه حیات خود وابسته به دیگران نباشیم. البته من یک بار این حرف را زدم. برخی در این ارتباط مطالبی را مطرح کرده‌اند ولی منظور این است که ما انتخاب کرده‌ایم که برای ادامه حیات خود به دیگران وابسته نباشیم و این موضوع مهم است که اصل این خواستن به معنای دعوا و یا دادن بهانه به دیگران نیست که بتواند از آن بهانه علیه ایران استفاده کند و یک چهره امنیتی از ایران در عرصه بین‌المللی ارائه کند.
به گزارش ایسنا، این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی باید همه‌جانبه‌گرایی داشته باشیم، گفت: ما در دنیای پسا‌غربی زندگی می‌کنیم و این موضوعی است که خود غربی‌ها نیز به آن توجه داشته‌اند. دیگر تصمیم‌گیری‌ها در عرصه بین‌الملل در انحصار غرب نیست. در چنین جهانی نگرش صرف به شرق یا غرب معنا ندارد‌ بلکه باید در سیاست خارجی نگرشی همه‌جانبه‌گرایانه داشت. در کشور ما این اجماع وجود دارد که ما به ابزارهای همه‌جانبه‌نگر نیازمندیم ولی سوال این است که اگر تزاحمی در بین این ابزارها و حوزه‌ها ایجاد شود کدام اولویت دارد. این اولویت‌بندی نیاز ما است و ما باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم. ممکن است هر کسی در ذهن خود اولویت‌بندی داشته باشد ولی باید در مورد آن صحبت کنیم.
امنیت یک کالای جهانی است


وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: چالش‌های دنیای کنونی راهکاری جز پاسخ‌های بین‌المللی ندارد. چالش‌ها جهانی شده بنابراین پاسخ‌ها هم باید جهانی شود. نمونه این موضوع را در تفاهم وزیران خارجه روسیه و آمریکا در رابطه با سوریه می‌بینیم که دیدید آنها تفاهم کرده‌اند که آتش‌بس در سوریه شود اما این اتفاق نیفتاد و بعد از آن روسیه با ایران و ترکیه توانست تا حدی آرامش را برای دو سال ایجاد کند. وی گفت: اگر کسی بخواهد امنیت خود را به قیمت ناامنی دیگران حفظ کند تلاشی بیهوده است‌ چرا که امروز امنیت یک کالای جهانی است.
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به حادثه ۱۱ سپتامبر‌ ادامه داد: اگر بعد از این حادثه به آمریکا می‌رفتید، می‌دیدید که بزرگ‌ترین قدرت نظامی دنیا چگونه از زمین و زمان می‌ترسد و مردمش هر جا که یک فردی با ریش می‌بینند هراسان با پلیس تماس می‌گیرند و احتمال یک حمله تروریستی می‌دهند. این در حالی است که آمریکا بیشترین میزان بودجه نظامی در دنیا را دارد. آمریکا حدود ۷۰۰ میلیارد دلار سالانه صرف بودجه نظامی‌اش می‌کند اما ایران ۱۶ میلیارد دلار هزینه می‌کند و کشور چین ۲۲۰ میلیارد و عربستان ۶۷ میلیارد و روسیه کمتر از ۶۰ میلیارد. برخی‌ها می‌ترسند از اینکه ما در این موارد صحبت می‌کنیم اما ما در این موارد حرف داریم. در حالی که اروپایی‌ها در این زمینه حرفی برای گفتن ندارند. آنها منطقه ما را به انبار باروت تبدیل کرده‌اند. سال گذشته فقط ۱۰۰ میلیارد دلار سلاح به شورای همکاری خلیج فارس فروخته‌اند اما آیا این سلاح‌ها توانست برای کسی امنیت بیاورد؟
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آمریکا در سال گذشته چهار بار تلاش کرد اجماع امنیتی علیه ایران که به قول آقایان با برجام نافرجام از بین رفته بود را احیا کند. یک بار خانم هیلی تلاش کرد ما را به خاطر تظاهرات دی ماه ۹۶ به شورای امنیت ببرد اما جلسه به جلسه‌ای ضد‌آمریکایی تبدیل شد و همه از برجام حمایت کردند. البته من از برگزاری این جلسه حمایت نمی‌کنم و خوشحال نیستیم که چنین اتفاقی افتاد اما هر‌کس هم در آن جلسه صحبت کرد از برجام حمایت کرد. بار دیگر به خاطر بحث یمن ما را به شورای امنیت بردند اما دوستان روس ما برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی که حتی در موضوع هسته‌ای هم این اتفاق نیفتاد در بحث یمن قطعنامه آمریکا علیه ایران را وتو کردند و مانع ایجاد اجماع شدند. بار سوم ترامپ خودش در سپتامبر سال گذشته به شورای امنیت رفت و تلاش‌های آنها برای ایجاد مجدد اجماع از دست داده علیه ایران بود اما باز هم شکست خوردند و هر‌کس در آن جلسه صحبت کرد، از اهمیت و ضرورت حفظ برجام گفت. آنها در لهستان با برگزاری کنفرانس ورشو تلاش کردند بار دیگر موضوع ایران را مطرح کنند اما با واکنش بسیاری از کشورها مواجه شد و بعد اسم این کنفرانس را عوض کردند و بعد باز هم دیدند از این جلسه نمی‌توانند حتی یک بیانیه مشترک خارج کنند.
نمی‌توانیم پشت سر مقاومت مردم خود را پنهان کنیم
وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: این نکته را باید در اینجا بگویم، اینکه می‌گوییم ما به مقاومت مردم افتخار می‌کنیم به این معنا نیست که بگوییم این وظیفه مردم است بلکه وظیفه ما است که هم مقاومت مردم را پاس بداریم و هم فشار بر مردم را کم کنیم. نه اینکه بگوییم مردم همیشه مقاومت کردند. ۴۰ سال است مقاومت می‌کنند و باز هم مقاومت خواهند کرد. خیر اینگونه نیست. پس ما اینجا چه‌کاره‌ایم؟ چرا مردم ما را انتخاب کرده‌اند؟ اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات حل شود، پس وظیفه ما چیست؟ همانطور که نمی‌توانیم پشت پرده توطئه‌های امپریالیسم و نظام سلطه پنهان شویم و ناکارآمدی خودمان را گردن آنها بیندازیم همانطور هم نمی‌توانیم پشت سر مقاومت مردم خود را پنهان کنیم. ما وظیفه داریم به عنوان کارگزاران این مردم، فشار را از روی مردم برداریم. ما داریم تلاش‌مان را می‌کنیم، اینکه چقدر موفق شویم قضاوتش با مردم است و مهم‌تر از آن هم خداوند باید قضاوت کند.
به افراط و تفریط عادت کرده‌ایم
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه چند‌جانبه‌گرایی مهم است اما جایگزین قدرت نیست اظهار کرد: ما عادت کردیم به افراط و تفریط. ما در کتاب دیپلماسی - آن وقت که بیکار بودیم و مسئولیتی نداشتیم و در دنیای عزلت بودیم البته چقدر هم دنیای خوبی است که در دانشگاه باشید - گفتیم که دیپلماسی چند‌جانبه قدرت را جایگزین نمی‌کند‌ بلکه تعدیل می‌کند و از این رو است که آمریکا مجبور است به کنفرانس ورشو برود اما عنوان کنفرانس را عوض کند. چرا این کار را می‌کند؟ به خاطر اینکه می‌خواهد بگوید فقط آمریکا نیست که ضد ایران است بلکه ۳۰ کشور دیگر هم ضد ایران هستند. اهمیت چند‌جانبه‌گرایی برای این است که یک معادله‌ای بین قدرت و مشروعیت است، نه اینکه یک جایگزین باشد. بنابراین ما نیاز داریم در حوزه سیاست خارجی انقلاب اسلامی به اصل استقلال، اصل درون‌زایی را به عنوان لازمه استقلال نگاه کنیم نه به عنوان مشکلی که برای ما ایجاد شده است.
سایر اخبار این روزنامه
ظریف در همایش چندجانبه‌گرایی در سیاست خارجی ایران، ظرفیت‌ها و راهبردها: اگر قرار بود مردم مقاومت کنند و همه مشکلات حل شود پس وظیفه ما چیست؟ علیرضا صدقی اصلاحات و چارچوب تنگ سیاست «ابتکار» واکنش شدید مردم به صحبت‌های بهنوش بختیاری درباره موضوع گوشت را بررسی می‌کند مجادله تولیت آستان قدس با دولت همچنان ادامه دارد مخالفت‌ با دولت به هربهانه «ابتکار» از تلاش‏ها برای بازگرداندن اختیارات قانونی عزل شهردار توسط شورای شهر گزارش می‏دهد راند نهایی جدال قدرت در ونزوئلا نگاهی به لازمه‌های بهسازی و پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های پایتخت تهران، «طهران» می‌شود؟ گردشگری نوروزی با هدف ترغیب گردشگران به انتخاب پایتخت آغاز به کار می‌کند تهران، این شهر نفرت‌انگیزِ دوست‌داشتنی آیا پایتخت کتاب برای شهرهای همسایه‌اش آورده‌ای دارد؟ آخرین سنگر کتاب در بندر کنگان در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شد تاکید بر اجرای کامل بیانیه گام دوم به عنوان نقشه راه پیشرفت و تحکیم انقلاب دادستان کل کشور: چه کسی مسئول رشد جرایم رایانه‌ای است؟