بن‌بست ونز وئلا

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا روز جمعه اعلام کرد که با کمک ارتش این کشور توانسته است با عبور از مرز وارد کلمبیا شود.
رهبر مخالفان دولت ونزوئلا که خود را ريیس جمهور کشورش می‌داند برای شرکت در عملیات ورود کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا به مرز با کلمبیا رفته است. وی در حالی از مرز ونزوئلا وارد کلمبیا شد که بنا به دستوری قضایی اجازه خروج از کشورش را ندارد.مخالفان نیکلاس مادورو، ريیس جمهور ونزوئلا قصد دارند روز شنبه عملیات ورود کمک های بشردوستانه به این کشور را آغاز کنند. دولت ونزوئلا مرزهای این کشور با کلمبیا را بسته است. دِلسی رودریگز، معاون ريیس جمهور ونزوئلا در حساب کاربری خود در تويیتر تهدیدهای غیرقانونی دولت کلمبیا علیه کاراکاس را دلیل اصلی تعطیلی موقت گذرگاه‌های سیمون بولیوار، سانتاندر و یونیون اعلام کرده است. خوان گوایدو روز جمعه در حالی که در کنار روسای جمهور کلمبیا، شیلی و پاراگوئه سخن می گفت، اظهار داشت: «سوال اینجاست که ما چگونه به اینجا آمدیم. در حالی که آن‌ها فضای هوایی را بسته اند، رفت‌وآمد دریایی را ممنوع و جاده‌ها را مسدود کرده اند. ما دقیقا اینجا هستیم زیرا نیروهای نظامی نیز در عملیات [حضورم در اینجا] شرکت داشتند».رهبر مخالفان دولت ونزوئلا همچنین در کنسرتی که برای کمک به مردم ونزوئلا در مرز کلمبیا با این کشور برگزار شده بود ،شرکت کرد.بنا بر آمار سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۵ تاکنون دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی از ونزوئلا گریخته اند.خوان گوایدو تاکنون در مورد زمان و نحوه بازگشت احتمالی اش به ونزوئلا سخنی نگفته است. این در حالی است که نیروهای ارتش ونزوئلا روز جمعه در نزدیکی مرز با برزیل روی گروهی از بومیان منطقه آتش گشودند. بنا به گزارش‌ها دو نفر در جریان تیراندازی سربازان ارتش ونزوئلا کشته شدند.ایالات متحده یکی از حدود ۵۰ کشوری است که خوان گوایدو را به عنوان ريیس جمهور ونزوئلا به رسمیت شناخته است.این اتفاقات در حالی در ونروئلا رخ می دهد که وزیر خارجه آمریکا به آن چه به گفته او خشونت است واکنش نشان داده و گفته است که روزهای قدرت نیکولاس مادورو در ونزوئلا به شماره افتاده است.به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دیروز (یکشنبه) تصریح کرد که روزهای در قدرت ماندن نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به شماره افتاده است.او با محکوم کردن خشونت‌های رخ داده در جریان انتقال کمک‌های بشر دوستانه به ونزوئلا، رئیس جمهوری این کشور را یک «مستبد بیمار» قلمداد کرد.
دیدار با ظریف
همچنین معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا عصر دیروز (یک شنبه) با وزیر خارجه کشورمان دیدار کرد. این سفر که اولین سفر روبن داریو مولینا، معاون وزیر خارجه ونزوئلا به ایران بعد از تحولات یک ماه اخیر در این کشور است با محوریت موضوعات ونزوئلا پیگیری شد. در این دیدار معاون وزیر امور خارجه ونزوئلا ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت سیاسی کشورش از اقدامات ایران در خصوص کمک به بهبود وضعیت سیاسی در ونزوئلا قدردانی کرد.ظریف نیز ضمن رد هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و اعلام حمایت از دولت و ملت ونزوئلا از پیشنهاد ريیس جمهور این کشور برای گفت‌وگوهای سیاسی بین دولت و مخالفان برای حل و فصل اختلافات فی مابین حمایت کرد.طرفین همچنین اقدامات دخالت آمیز دولت آمریکا در امور داخلی ونزوئلا و سایر کشورهای آمریکای لاتین و تهدید به کار گیری زور علیه ونزوئلا را نقض حقوق بین الملل و منشور ملل متحد دانسته و چنین اقداماتی را محکوم به شکست دانستند.
از سویی دیگر و پس از اعلام قطع روابط سیاسی ونزوئلا با کلمبیا توسط دولت مادورو ، دولت کلمبیا طی پیامی اعلام کرد این قطع روابط را به رسمیت نمی شناسد.وزیر خارجه کلمبیا اظهار کرده است که کشورش تصمیم ريیس‌جمهوری ونزوئلا مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد. ريیس آژانس مهاجرت کلمبیا نیز گفته است: بوگوتا تصمیم گرفت که مرز خود را با ونزوئلا به خاطر وقوع درگیری های اخیر به طور موقت تعطیل کند.کارلوس هولمز تروخیو، وزیر خارجه کلمبیا اظهار کرد: کشورش تصمیم ريیس‌جمهوری ونزوئلا مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک با این کشور را به رسمیت نمی‌شناسد.او در توییتر خود نوشت: چون ما دولت مادورو در ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسیم، از این رو تصمیم قطع روابط این کشور با ما را هم ملغی می‌دانیم.کریستین کروگر سارمینتو، ريیس آژانس مهاجرت کلمبیا نیز در پیامی در تويیتر تاکید کرد: به خاطر ناآرامی‌های رخ داده در چندین ایستگاه بازرسی مختلف در مرز با ونزوئلا، ريیس جمهور کلمبیا تصمیم گرفته است که مرز در ۲۴ و ۲۵ فوریه بسته شود.وی اضافه کرد: بستن این مرز برای بررسی میزان خسارت‌های واردشده به زیربناها در ناآرامی‌های روز شنبه انجام گرفته است. پس از رفع این خسارت‌ها، کلمبیا در ۲۶ فوریه این مرز را دوباره بازخواهد کرد.همچنین یک گروه رادیکالی به ایستگاه بازرسی در مرز این کشور با برزیل حمله کرده و خودروی متعلق به گارد ملی ونزوئلا را به آتش کشید. نیروهای این گروه رادیکالی سنگ‌هایی به سوی مسئولان این ایستگاه بازرسی پرتاب کرده و آن‌ها نیز مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شدند.روز شنبه، اپوزیسیون ونزوئلا تحت حمایت آمریکا تلاش کردند تا کامیون‌های کمک رسان را به داخل ونزوئلا ببرند اما نیروهای مخالف، آن‌ها را در مرز کلمبیا به آتش کشیدند.  در پی این ناآرامی‌ها دست‌کم دو نفر کشته شدند.در پی این رخدادها بود که وزیر خارجه کلمبیا اعلام کرد که ایوان دوکو، ريیس جمهوری دستور داده تا مابقی کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به کشور بازگردند.


حمله لفظی وزیر خارجه ونزوئلا به همتای آمریکایی‌اش
وزیر خارجه ونزوئلانیز دیروز همتای آمریکایی‌اش را به سازماندهی به آتش کشیده‌شدن کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در مرز با کلمبیا متهم کرده و گفت که وی به شدت به دنبال دلیلی برای آغاز جنگ علیه کاراکاس است.خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا در پیامی تويیتری نوشت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا فکر می‌کند که می‌تواند با به آتش کشیدن کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه برای ونزوئلا در مرز کلمبیا از سوی عاملان خودش، جهان را گول بزند و فریب دهد. پمپئو و مردانش به شدت به دنبال دلیلی برای آغاز جنگ علیه دولت کاراکاس هستند. امروز، این عملیات شکست خورد. اگر شما می‌خواهید آن‌هایی را که این کامیون‌ها را به آتش کشیدند، بیابید، باید در میان کارمندان خودتان دنبال‌شان باشید.
کمک خواهی از آمریکا
از سویی دیگر اما به نظر می رسد وضعیت هر روز در ونزوئلا آشفته تر از قبل می شود و نتیجه به کمک‌خواهی رییس جمهور خودخوانده از آمریکا رسیده است.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، خوان گوایدو، ريیس جمهور خودخوانده ونزوئلا در پیامی تويیتری نوشت: رخدادهای مرز ونزوئلا مرا مجبور کرد تا تصمیمی را بگیرم و به صورت رسمی به جامعه بین‌الملل پیشنهاد کنم که باید تمامی گزینه‌ها را در تضمین آزادی کشور ونزوئلا بررسی کنند. پس از آنکه سربازان وفادار به ريیس جمهور ونزوئلا کاروان‌های حامل کمک‌های خارجی را از مرز این کشور عقب رانده بو دو معترضان را کشتند، ريیس جمهور خودخوانده ونزوئلا اعلام کرد که مجبور است از واشنگتن بخواهد تمامی گزینه‌ها را برای براندازی مادورو بررسی کند. اپوزیسیون ونزوئلا امیدوار بود که سربازان این کشور اجازه دهند تا کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه وارد کشور شوند اما صفوف گارد ملی ونزوئلا در مرز اقدام به شلیک گاز اشک آور به سوی کاروان‌های کمک رسان کردند.تصاویر تلویزیونی رویترز از منطقه سن آنتونیو نشان می‌دهد که ده‌ها مرد سوار بر موتورسیکلیت و با لباس مشکی و کلاهی که صورت‌های‌شان را پوشانده بود، اقدام به تیراندازی به سوی جمعیت کرده‌اند.
معترضان در شهر اورنا واقع در مرز با کلمبیا خیابان‌ها را با لاستیک‌های در حال سوختن مسدود کرده و یک اتوبوس را به آتش کشیدند و به سوی سربازان سنگ پرتاب کردند و از مادورو خواستند تا اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه وارد کشور شود.ریکاردو روسلو، فرماندار پورتوریکو گفته که به یک کشتی این کشور که حامل کمک‌های بشردوستانه بود، دستور داده تا بازگردد چون یک کشتی نیروی دریایی ونزوئلایی تهدید کرده بود به سوی آن شلیک می‌کند.وی ادامه داد: این غیرقابل قبول و شرم آور است. ما به شرکای‌مان در دولت آمریکا نیز درباره این رویداد جدی اطلاع داده‌ایم.گوآیدو گفت که همچنان از نیکلاس مادورو، ريیس جمهور ونزوئلا می‌خواهد تا اجازه دهد این کمک‌ها وارد کشور شود و در عین حال، راه‌های دیگر را نیز در نظر دارد. نتیجه اخبار اما این است که به نظر می رسد هیچ کدام از طرفین این نزاع سیاسی توان پایان دادن به آن را در خود نمی بینند. گوایدو که فعلا از کشور خارج شده است و به کلمبیا رفته و مشخص نیست چه زمانی به کشور بازخواهد گشت و دولت مادورو نیز که اکنون خود را تنها دولت قانونی می داند حتی اجازه ورود کمک های بشر دوستانه را به کشور نمی دهد. اما حالا مساله ونزوئلا به ماجرایی فراتر از مرزهای کشور تبدیل شده است.
ونزوئلا، موضوع کل آمریکای جنوبی است که می تواند دستخوش تحولات شود
هادی اعلمی فریمان ، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی به این موضوع اشاره داشت که ونزوئلا و روند اتفاقات در آن می تواند روی کل آمریکای جنوبی تاثیر گذار باشد. وی با اشاره به این موضوع همچنین گفت:« هر چند در یک بازی کوتاه زمانی نوعی از نگرش سوسیالیستی موفق در برزیل شکل گرفت که البته به دلیل فسادهای گسترده ساختاری، آن هم با شکست مواجه شد، اما در مجموع نوع سوسیالیسم و کمونیسم بر اساس دیدگاه چپی که در آمریکای لاتین از طریق برادران کاسترو، چگوارا و بعد از آن مورالس، چاوز، مادورو و دیگر شخصیت ها پیگیری شد در حال یک افول جدی است. از این رو امکان دارد که در آینده ای نزدیک آمریکای لاتین شاهد یک پوست اندازی از جنس کشورهای حوزه اسکاندیناوی در اروپا باشد و نهایتا در یک سنتز و تحول فلسفی - سیاسی به یک نوع مدل سوسیال - دموکراسی دست پیدا کنند. البته از آن سو نیز امکان دارد که این نوع نگاهی به نگاه های چپی از جنس سوسیالیسم برنی سندرز حرکت کند؛ سوسیالیسمی و حرکت چپی که آمیخته با اندیشه های لیبرالیسم باشد. پس در مجموع امکان دارد که جوامع آمریکای لاتین به سمتی حرکت کنند که نوعی از نگرش چپ را همراه با آزادی های مدنی، رسانه ای و نیز شفافیت‌های سیاسی و اقتصادی، افزایش رفاه، آرامش و دموکراسی را طلب کنند تا بتوانند از درون آن به بن‌مایه مفهوم عدالت اجتماعی دست پیدا کنند، اما تاکنون این نوع نگرش چپی که در آمریکای لاتین سال‌هاست امور را در دست گرفته نتوانسته در این قبیل مسائل موفق عمل کند و همین ناکارآمدی سبب شکل گیری این تحولات شده است ». با توجه به روند رویدادها در ونزوئلا و اصرار دو رییس‌جمهور به این که هر دو خود را نماینده واقعی مردم می دانند و اتفاقاتی که در ارتش در حال افتادن است حالا باید منتظر ماند و دید که در نهایت کفه ترازو به کدام سمت خواهد رفت. این روزها بحران در ونزوئلا تنها محدود به داخل این مرزها نیست. اگر اعتراضات مردم ونزوئلا را دومینویی بدانیم که مشخص نیست به کدام سمت پیش خواهد رفت باید توجه کرد که دامنه این اعتراضات می تواند کشورهای دیگر در آمریکای جنوبی را نیز در بربگیرد و حالا دیگر بازیگران بازی سیاست در ونزوئلا تنها در داخل مرزها و اپوزيسیون دولت این کشور نیست و به نظر می رسد در روزهای آتی سایر کشورهای همجوار نیز به بازیگران اصلی عرصه سیاست ونزوئلا خواهند پیوست.