اگر به استقلال و دوام نظام فکر می‌کنیم راهی جز زنده بودن دانشگاه نداریم

 معاون اول رییس جمهور گفت: اشتباه است فکر کنیم سرمایه طبیعی بزرگ ترین سرمایه ما است.
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در جشن نکوداشت صدسالگی تاسیس دانشگاه خوارزمی اظهار کرد:  وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری با مدون کردن تاریخ آموزشی ایران عامه را به این فکر وا می‌دارد که در صد سال گذشته چه اقداماتی در حوزه آموزش عالی کشور صورت گرفته است. این بزرگداشت‌ها باعث می‌شود که آسیب‌ شناسی‌هایی هم در این حوزه صورت بگیرد.
وی ادامه داد: دغدغه و سابقه‌کاری من در حوزه توسعه بوده است. یونسکو اقرار می‌کند اولین دانشگاه دنیا دانشگاه جندی شاپور است، اما در ایران یک فاصله‌ای تا دوره جدید آموزش عالی افتاد و قدری ایران از توسعه عقب ماند.
وی گفت: اشتباه است اگر مثل گذشته فکر کنیم سرمایه طبیعی بزرگ‌ترین سرمایه ما است. قطعا بزرگ ترین و مهم ترین منابع طبیعی را داریم اما مهمترین سرمایه‌ای که این کشور را به توسعه می‌رساند سرمایه نیروی انسانی است.


معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر به استقلال و دوام و قوام نظام فکر می‌کنیم راهی جز زنده بودن دانشگاه نداریم؛ زنده بودن دانشگاه در عرصه‌های مختلف اجتماعی فی نفسه برای جامعه مهم است.
وی تصریح کرد: احترام گذاشتن و فراهم کردن محیط مناسب برای دانشگاه‌ها مهم است. دانشمند و دانشجوی ما باید احساس کند همه چیز برای او مهیا است. باید از روزمرگی فاصله بگیریم. امروز ممکن است کارهایی انجام دهیم که برای آینده کشور مضر باشد؛ برای جلوگیری از چنین شرایطی حتما مرکز آموزش عالی باید بیش از بقیه از روزمرگی فاصله بگیرد.
جهانگیری با اشاره به تلاش دولتمردان آمریکایی جهت وارد کردن فشارهای اقتصادی به کشور گفت:   شرایط کشور خطیر و دشوار است. آمریکایی‌ها با اصرار به دنبال ایجاد فشار علیه مردم بوده و به تعبیر خودشان به دنبال فروپاشی اقتصاد کشور هستند.
وی گفت: با اساتید و دانشجوهای زیادی ملاقات داشتم تا  این پیام را منتقل کنم که راه برون رفت برای این مشکلات را داریم. دست نیاز به سوی صاحب نظران و نخبگان و دانشگاهیان دراز می‌کنیم؛  با همدیگر می‌توانیم از این راه سخت عبور کنیم. اگر این دوران را بگذرانیم مشکلات بزرگ تری را حل خواهیم کرد. از اساتید و دانشگاهیان می‌خواهیم دولت را در این مسیر
 یاری کنند.
وی در پایان گفت: در پایشی که اخیرا صورت گرفته در سراسر کشور، هنوز دانشگاه و‌ مدرسه معتبر ترین نهاد در میان مردم است.