با فناوری می توان فشارهای دشمن را کم کرد

رئیس جمهوردر جمع مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین با تاکید بر این که هر کشوری که دور خودش دیوار درست کند در داخل خودش نابود می‌شود، تصریح کرد:  بعضی کشورها امروزعلاوه بر این که  به فکر ساخت دیوار فیزیکی هستند، می خواهند برای روادید و علم هم دیوار درست کنند در حالی که  کشورها زمانی به مرز علم و دانش رسیدند که دیوار نداشتند. به گزارش فارس، حجت الاسلام روحانی  روز گذشته در جمع مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین با تاکید براین که علم وفناوری مرز نمی شناسد، گفت:دولت از ابتدای کارش از سال ۹۲ تاکنون یکی از اعتقاداتش بر این بوده است که علم مثل هنر، فناوری، اخلاق و ایمان مرز نمی‌شناسد.وی ادامه داد : علم،  در همه جا علم است ؛ ۲ ضربدر ۲ در ایران می‌شود ۴ تا، در اروپا هم می‌شود ۴ تا. وی با بیان این که  یکی از وظایف دولت ایجاد ارتباط آسان  است، افزود: کمتر فناوری در دنیا وجود دارد که  صفر تا 100 آن متعلق به یک کشور باشد بله این ایده ها با تعامل کشورها با یکدیگر کامل می شود.بعضی از کشورها امروز به فکر دیوار افتاده‌اند و می‌خواهند دیوار فیزیکی بسازند و نمی‌توانند بودجه‌اش را از کنگره بگیرند. آن ها می خواهند برای روادید و علم هم دیوار درست کنند. یک محقق که می‌خواهد به ایران بیاید و در سمیناری شرکت کند، نمی‌گذارند.وی با تاکید بر این که هر کشوری که دور خودش دیوار بکشد از درون نابود می‌شود، خاطرنشان کرد: آن ها نمی‌دانند آن زمانی به مرز علم و دانش رسیدند که دیوار نداشتند.در آمریکا اگر رشد و پیشرفتی هست به دلیل وجود ملیت‌های مختلف از جمله ایرانی ها بوده است.وی افزود:ما هم باید بتوانیم بامحققان و اندیشمندان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در ارتباط باشیم.
پایه اصلی پیشرفت، آزادی است
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود پایه اصلی پیشرفت علم و دانش را آزادی و ایجاد محیط مناسب دانست وافزود: شما اگر استاد و دانشجو را برای  اندیشیدن و اظهار نظر آزاد نگذارید، امکان پیشرفت وجود ندارد. وی ادامه داد: شایدتعجب کنید، به نظر من آن آزادی که در زمان خودمان در ۴۵ سال پیش و نیز در دوران خودمان آن آزادی که در حوزه علمیه قم احساس می‌کردیم، هنوز فکر نمی‌کنم در دانشگاه‌های ما باشد.وی تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم زیرساخت یعنی ساختمان یا وام و پول؛ نه این ها نیست. اولین زیرساخت آزادی است.روحانی با تاکید بر ضرورت ارتباط صنعت ودانشگاه خاطرنشان کرد: یک وقتی به یکی از وزیران توصیه می‌کردیم که این قطعه را از داخل بخرید، می‌گفت اگر این دستگاه‌ خراب شود چه کسی مسئول است. باید این موضوع را بپذیریم، یعنی مسئولان کشور در تمام رده‌ها بپذیریم اگر می‌خواهیم از نوآوری بومی خودمان استفاده کنیم ممکن است یک جاهایی اشکالی پیش بیاید، عیبی ندارد، ۱۰۰ مورد استفاده می‌کنیم، در ۱۰ مورد هم به مشکل بر می‌خوریم. از ۹۰ درصد آن استفاده می‌کنیم.بسیاری از فناوری‌ها با گذشت زمان باید تکمیل شود. ما این ریسک را باید بپذیریم که یکی از کارهایی که دولت باید بر عهده بگیرد، ریسک‌پذیری است و باید آن را قبول کند و بر عهده بگیرد تا شما بتوانید درست فعالیت کنید.روحانی در این باره تاکید کرد که با فناوری می توانیم فشار دشمن را کم کنیم.
تسهیلات مورد نیاز شرکت های دانش بنیان را فراهم می کنیم
وی با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی  شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد: تلاش می کنم تا برخی مشکلاتی را که دوستان درباره مجوزها، حمایت‌ها و خریدهای خاص  مطرح کردند، طی صحبتی که با  اعضای دولت خواهم داشت، برطرف کنم.وی با بیان این که  شرکت‌های دانش‌بنیان شما تنها به زندگی و رفاه مردم کمک نمی‌کنند افزود:  شما به عدالت و مبارزه با فساد هم کمک می‌کنید. اگر بخواهیم بسیاری از رانت‌ها و فسادها را از بین ببریم راهش شفافیت و دولت الکترونیک است و راه دیگری ندارد.