جهانبخش محبی نیا هولوکاست آمریکایی

سرخوردگی و عجز لیبرالیسم در حل گرفتاری‌ها و پیچیدگی جوامع غربی به ویژه آمریکا، نئو‌محافظه‌کاران کاخ سفید را به پیوند پوپولیسم و فاشیسم سوق داده است و سلیقه‌ای از اندیشه سیاسی و رویکرد حکومتی آفریده است که بسیار عجیب می‌نماید. مادولین آلبرایت در مصاحبه‌ای جامع، آسیب‌های جهانی نئو‌فاشیسم را بیان کرد و رفتار ترامپ را نه فاشیستی بلکه غیر‌دموکراتیک خواند. خلاف تحلیل مشارالیه‌ها و با ضریب اطمینان بیشتر، ترامپ نه‌تنها با رفتار فاشیستی هم‌آغوش شده است بلکه بر اسب چموش خشونت و تحکیم بنیان قدرت هم سوار است. وی در خارج از آمریکا با توسل به ناآرامی و زور و ارعاب و در داخل با ایجاد موانع و محدودیت‌های غیر‌دموکراتیک برای مطبوعات، پروژه امتزاج با فاشیسم را مدیریت می‌کند. ناتوانی لیبرالیسم فقط در ایجاد فضای مساعد و مطمئنی برای ظهور فاشیسم و پوپولیسم خلاصه نمی‌شود بلکه برای سرپوش گذاشتن به ناتوانی در شعارهای آزادی و برابری‌، اخلاق و معنا هم‌اکنون نیش ناسیونالیسم افراطی را صیقل می‌دهد. نظریه‌پردازی افرادی چون آنتونی فریدمن در همین راستا خلاصه می‌شود. تلاش‌های موصوف به این خاطر است که پروژه کنترل مهاجرت و بسط و اشاعه ایده‌های نژاد‌پرستی در جامعه آمریکا و اروپا به‌خوبی پیش رود و مرزها و دیوارهای انسانی برای جلوگیری از جابه‌جایی جمعیت ساخته شود.
در‌هم‌آمیختگی فاشیسم، پوپولیسم و ناسیونالیسم افراطی، ترکیب نامیمون و آزاردهنده‌ای است که قصاب نگاه‌های اخلاقی و انسانی و شرافتمندانه است‌. در‌واقع سویه دولت و حکمرانی در مقیاس جهانی در مرحله گذر به فریب خشونت و غفلت مردم است. سرمایه‌داری جهانی که متولی در شیفت سرمایه‌داری رقابتی به نئولیبرالیزم مسلح است، هم اینک گرفتار گردونه‌ای است که بر سر دوراهی متوقف مانده است‌.
از سویی اعتراض مردم آمریکا، فرانسه‌، اسپانیا و کشورهای دیگر اروپایی است که در وال استریت، جنبش فرانسه و اعتراض‌های خروج از برگزیت بریتانیا و استقلال اسکاتلند متبلور است. به عبارتی احساس خستگی در نابرابری‌ها و کج‌اندیشی‌ها و جنگ‌های زنجیره‌ای است و دنبال معیشت و رفاه‌اند و از سویی دیگر برای سرکوب اعتراض‌های زنجیره‌ای ناگزیر از خداحافظی با لیبرالیزم‌اند‌.
مصیبت جهانی وقتی افزون می‌شود که دولت‌های جهان سوم که گرفتار تقلید و اقتباس‌های نمایشی‌اند این معجون را با پدیده شوم دیگری به نام جنگ در هم می‌آمیزند‌.


آدرس غلط آمریکایی‌ها به جهان، بالاخص در جهان عرب و خاورمیانه، باعث شده است کشورهایی چون عربستان و اسرائیل از مدار تعادل بدتر خارج شوند و با کوک کردن بمب ساعتی و آویزان کردن تسلیحات هسته‌ای به ناسیونالیسم کور و افراطی‌، هولوکاستی معکوس و هدفدار در خاورمیانه به سرانجام برسانند‌.
اشکنازیسم و وهابیت به دنبال جارو کردن هویت ایران‌، عربستان، پاکستان، افغانستان و کشورهای دیگر است. و به همین دلیل با استفاده از غفلت و ضعف دولتی مثل پاکستان، به دنبال بهانه‌اند که جنگی بین ایران، پاکستان و دولت‌های دیگر راه اندازند. نا‌امن کردن مرز در ایران و پاکستان که منجر به تاریک شدن 27 ستاره هدایت و عروج قهرمانان وطن شد در همین راستا است.
سایر اخبار این روزنامه
محققان از افزایش غلظت مواد دارویی در آب‌های شیرین خاورمیانه خبر داده‌اند جریان «دارو» در رگ‌های خاورمیانه جهانبخش محبی نیا هولوکاست آمریکایی هفته اول اسفند در ایران به نام «هفته سلامت مردان» نامگذاری شده است سلامت مردان چشم‌انتظار تدوین برنامه استراتژیک شعر چه جایگاهی نزد ایرانیان امروز دارد؟ شعری بخوان که با او رطل گران توان زد «ابتکار» در گفت‌وگو با هنرمندان حاضر در جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر بررسی کرد داوری‌ها باندبازی نیست؛ سلیقه‌ای است! «ابتکار» از روند تصمیم‌گیری درباره مجمع عالی اصلاح‌طلبان گزارش می‌دهد عبور اصلاحات از پارلمان؟ رئیس‌جمهوری در جمع رئیسان و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان: باید همه فرصت‌ها را به نسل جوان بدهیم معاون اول رئیس‌جمهوری: نخبگان کشور کمک کنند بحران را پشت سر بگذاریم محمدجواد ظریف: اینستکس نه تنها عادی‌سازی نیست بلکه درست خلاف آن است وزیر کشور: سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا تا پایان اسفند آماده می‌شود دادستان تهران خبر داد تشکیل اولین پرونده در رابطه با گوشت در شعب ویژه