امارات پیام همکاری و رفع سوء تفاهم می دهد

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور از ارسال پیام‌های همکاری و رفع سوء تفاهم از سوی امارات متحده عربی به ایران خبر داده است. این خبر در کنار برخی واقعیت‌های دیگر منطقه، نشان از آن دارد که تلاش مستمر امریکا برای ایجاد ائتلاف منطقه‌ای با هدف کاستن از نفوذ و نقش منطقه‌ای ایران و در مقابل فقدان وحدت نظر میان کشورهای عربی نسبت به این هدف، آینده سیاست‌های امریکا  در خاورمیانه و نسبت به ایران را در ‌هاله‌ای از ابهام قرار داده است.  تعارض اجتناب ناپذیر منافع کشورهای خاورمیانه، اختلاف نظرهای ایدئولوژیک و مداخله کشورهای قدرتمند خارج از منطقه بویژه امریکا که همواره منافع خود را به واسطه  فراهم آمدن زمینه رقابت‌های تسلیحاتی و بهره بردن از دلارهای نفتی در تقویت اختلافات و تنش‌های این منطقه یافته است، فراهم کننده مقدماتی بود که بالاگرفتن تنش میان ایران و کشورهای منطقه را امکانپذیر می‌ساخت.
اگرچه حضور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا و انتخاب ریاض به عنوان نخستین مقصد سفرش این پیام مثبت را به شرکای منطقه‌ای ارسال می‌کرد که نگاه ویژه امریکا به خاورمیانه را به رأس سیاست‌های خارجی واشنگتن بازگردانده است اما به نظر می‌رسد که کاخ سفید با پاسخ منفی شمار قابل ملاحظه‌ای از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ائتلاف سازی و برتری‌جویی عربستان سعودی، در پیگیری سیاست علیه جمهوری اسلامی ناکام مانده است. در واقع ایران این روزها در حالی تحت فشار امریکا و شرکای منطقه‌ای‌اش از جمله ریاض به از دست دادن روابط ممتازش با کشورهای منطقه تهدید می‌شود که اتفاقاً در موضوع تمایل به حفظ روابطش با ایران در میان کشورهای عربی منطقه تنها نیست.آنچه از روند تلاش‌های ضد ایرانی‌ای که از سوی امریکا و اصلی‌ترین شریک منطقه‌ای این کشور برمی‌آید، دست‌کم عمان، کویت و قطر تمایلی به پیروی بی چون و چرا از مواضع امریکا علیه ایران ندارند. موضعی که حالا به نظر می‌رسد مصر و  امارات هم به آن پیوسته‌اند و همین، شکاف و دو نیم شدن کشورهای منطقه‌ای بر سر رابطه و همکاری با ایران را به امری جدی و غیرقابل انکار تبدیل کرده است.
بنابراین اقدامات امریکا که در فقدان متحدان اروپایی قدرتمند سعی در تقویت ارتباطات منطقه‌ای‌اش دارد، گامی فراتر از رجزخوانی و رایزنی‌های بی حاصل نرفته است. اقداماتی که بیش از هر چیز میزان شکیبایی ایران را در بوته آزمون می‌گذارد تا شاید با ترغیب آن به واکنش، بهانه را برای تبدیل تنش‌های منطقه‌ای و جنگ‌های نیابتی به درگیری رودر رو فراهم آورند.
این سیاست ایران تاکنون نه تنها از تبدیل مجادله‌های کلامی به درگیری‌های بیشتر جلوگیری کرده بلکه با ایجاد صف‌بندی پیدا و پنهان در میان اعراب خواه ناخواه سیاست منطقه‌ای امریکا را از معنا تهی و در تحقق اهداف غایی‌اش ناکام گذاشته است.


در چنین فضایی است که دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگویی از پیام‌های مثبت کشورهای دور و نزدیک منطقه به جمهوری اسلامی سخن می‌گوید. علی شمخانی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم گفته است که  کشورهای منطقه با سیاست امریکا مبنی بر ائتلاف علیه ایران موضع واحد و همسویی ندارند...
شمخانی درگفت و گو با تسنیم  درباره تلاش امریکا برای ائتلاف سازی علیه ملت ایران گفت: «درست است که نیت امریکا ائتلاف‌سازی علیه ملت ایران است ولی، کشورهای منطقه موضع واحد و همسویی با مقامات کاخ سفید در این زمینه ندارند.» او با بیان اینکه بسیاری از کشورهای عربی حتی در حاشیه جنوبی خلیج فارس روابط دوستانه‌ای با ایران دارند و لزومی برای ایجاد ائتلاف نظامی یا امنیتی در برابر ایران نمی‌بینند، افزود: «برعکس کشورهایی مانند عمان، قطر و کویت به دنبال جلوگیری از تنش آفرینی‌های کاذب هستند و تلاش‌های خوبی هم در دستور کار دارند. حتی امارات هم مواضع کاملاً منطبقی با عربستان ندارد و در داخل امارات متحده حاکمانی هستند که پیام همکاری و رفع سوء تفاهم می‌دهند. در مورد عربستان ما بارها حاکمان این کشور را به توجه به منافع ملی و عربی خود دعوت کرده‌ایم. این، برای عربستان یک شکست است که از مهم‌ترین مسأله جهان اسلام، یعنی مسأله فلسطین عبور کند یا بخواهد با رژیم نامشروع صهیونیستی ارتباط داشته باشد و همپیمان شود.»

قطع صادرات نفت الزاماً مساوی با مسدود شدن تنگه هرمز نیست
دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران گفت که راه‌های زیادی برای قطع صادرات نفت دیگر کشورها از سوی ایران وجود دارد. شمخانی به تهدیدات ایران برای قطع صادرات نفت از طریق بستن تنگه هرمز و واکنش امریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: «قطع صادرات نفت الزاماً مساوی با مسدود شدن تنگه هرمز نیست و روش‌های متعددی برای محقق کردن آن وجود دارد که امیدواریم مجبور به استفاده از آن نشویم.» شمخانی در زمینه تلاش‌های امریکا برای کاهش و قطع صادرات نفت ایران نیزگفت: «ایران ابتکاراتی را طراحی و عملیاتی کرده است که تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه صادرات نفت ایران را خنثی می‌کند.»