بنزین بدون سهمیه‌بندی ثروتمندان بدون یارانه

در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه سال آینده نمایندگان مجلس روزگذشته تعدادی دیگر از بندها و تبصره‌های مهم سندمالی 98 را به تصویب رساندند. براساس تصمیم نمایندگان مجلس چند اتفاق مهم رخ داد، ضمن این که آستان قدس و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح مکلف به پرداخت مالیات شدند، دو پیشنهاد جنجالی برخی نمایندگان مجلس یعنی سهمیه بندی بنزین و اعطای یک لیتر بنزین به هر ایرانی و پرداخت یارانه نقدی فقط به افراد تحت پوشش کمیته امداد رأی نیاورد و رد و مقرر شد سه دهک بالای درآمدی از فهرست دریافت کنندگان یارانه حذف شود. هرچند طبق آیین نامه داخلی مجلس، نمایندگان این اختیار را دارند که درخصوص بودجه پیشنهاداتی ارائه کنند، اما درجریان بررسی بودجه 98 به قدری تعداد پیشنهادات بودجه‌ای نمایندگان افزایش یافته است که بهروز نعمتی از سه شیفته شدن مجلس برای اتمام تصویب بودجه در موعد مقرر خبرداده است. به گفته وی 6 هزار پیشنهاد بودجه‌ای از سوی نمایندگان ارائه شده که با این روند، بررسی بودجه در مجلس یک ماه به طول می‌انجامد. در سال‌های گذشته بررسی بودجه حدوداً سه هفته به طول می‌انجامید اما با وجود این پیشنهادات و روند فعلی، بررسی بودجه بیش از یک ماه به طول می‌انجامد. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: روزگذشته تعدادی از نمایندگان پیشنهاد کردند که تعداد شیفت‌های بررسی بودجه را به سه شیفت افزایش دهیم که نمایندگان در رأی‌گیری استمزاجی با آن موافقت کردند و بر این اساس شیفت سوم بعد از نماز مغرب و عشاء تا ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه ادامه خواهد داشت.
نعمتی اضافه کرد: بررسی بودجه در سه شیفت تا پایان رسیدگی به لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور ادامه خواهد یافت، تمام تلاش ما این است که قبل از موعد مقرر بررسی بودجه را به اتمام برسانیم زیرا شورای نگهبان هم برای بررسی این مصوبات ۱۰ روز زمان نیاز دارد البته آنان قول داده‌اند که همزمان با بررسی این لایحه در مجلس، نسبت به رسیدگی آن در شورای نگهبان اقدام کنند. وی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره احتمال بررسی و تصویب بودجه یک دوازدهم گفت: بعید است چنین اتفاقی رخ دهد.
نه سهمیه بندی نه افزایش نرخ بنزین
سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در سال آینده منتفی شد. نمایندگان مجلس با پیشنهادی مخالفت کردند که بر اساس آن قرار بود به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین داده شود.مجلسیان در جلسه علنی نوبت عصر دیروز در بخش درآمدی وارد بررسی تبصره ۱۴ مربوط به یارانه‌ها شدند که در زمان بررسی این بند،احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم،پیشنهادی را مطرح کرد که بر اساس آن در روز به هر ایرانی یک لیتر بنزین داده شود.این پیشنهاد ۵۳ رأی موافق، ۱۴۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس را کسب کرد که این رأی نشان دهنده مخالفت مجلس با این پیشنهاد است.


در توضیح این پیشنهاد، امیرآبادی گفت: اگر به هر ایرانی روزانه یک لیتر سهمیه بنزین داده شود یعنی در روز ۸۰ میلیون لیتر بنزین به قیمت هزار تومان داده می‌شود که تورم زا نخواهد بود و دولت می‌تواند مابه التفاوت ۸۰ تا ۱۰۵ میلیون لیتر تولیدی در روز را به قیمت آزاد یعنی ۳هزارتومان بفروشد.
علی اصغر یوسف‌نژاد نایب رئیس کمیسیون تلفیق به عنوان مخالف این پیشنهاد گفت: این کار یعنی سیاست‌گذاری در سال آینده که درست نیست. چون بودجه برای یک سال است و اگر سال ۹۹ این موضوع تصویب نشود پیامدهایی خواهد داشت.  وی با بیان این‌که دولت اختیار این کار را دارد، گفت: نباید در شب عید چنین مشکلاتی را به مردم تحمیل کنیم کما این‌که این موضوع باعث افزایش قاچاق بنزین خواهد شد. پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه با اعلام مخالفت دولت با این پیشنهاد گفت: دولت موافق افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی است ولی با این توجیه که به بخش تولید داده شود نه این‌که پول آن را به مردم دهیم. در سازمان برنامه و بودجه ۲۰ سناریو درباره قیمت بنزین وجود دارد که این یکی از این سناریوها بود ولی چرا سایر سناریوها مورد توجه قرار نگرفت. همچنین نمایندگان مجلس با افزایش قیمت بنزین در سال آینده نیز مخالفت کردند.
ثروتمندان از فهرست یارانه نقدی حذف  می شوند
مصوبه دیگری که با یارانه‌ها ارتباط داشت، پیشنهاد پرداخت یارانه نقدی تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بود. ولی نمایندگان به آن رأی ندادند.با وجود این نمایندگان دولت را مکلف به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران کردند. در این راستا دولت باید با استفاده از کلیه بانک های اطلاعاتی در اختیار نسبت به حذف سه دهک بالا اقدام کنند. بدین ترتیب نمایندگان مجلس با پیشنهادی مخالفت کردند که بر اساس آن قرار بود یارانه نقدی تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار یا بد سرپرست و فرزندان آنها تعلق گیرد. اما این پیشنهاد تنها 46 رأی موافق داشت و رد شد.در جریان این بررسی، علی مطهری نماینده تهران به عنوان پیشنهاد دهنده گفت: تفکیک برخوردار از غیر برخوردار در اعطای یارانه نقدی کار مشکلی است و عملاً اجرا نمی‌شود. در شرایط فعلی کشور به درآمد زایی نیاز دارد و باید یارانه به درستی پرداخت شود. وی افزود: پیشنهاد بنده آن است که یارانه نقدی صرفاً به خانوار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی و کسانی که در نوبت این نهاد قرار می‌گیرند داده شود. همچنین به زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست خانوار و متقاضی آنها و فرزندان آنها یارانه نقدی تعلق گیرد. همچنین کسانی که مشمول هستند می‌توانند درخواست خود را به سازمان هدفمندی اعلام کند.
زائران اربعین 98 از پرداخت عوارض خروج معاف شدند
نمایندگان مجلس در بودجه سال آینده مصوب کردند که زائران اربعین که از 24 شهریور تا 12 آبان 98 از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند، از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.به موجب مصوبه مجلس، در سال 1398، عوارض خروج از کشور برای زائران عتبات و مرزنشینان برای یکبار در طول سال براساس قانون بودجه سال 1396 کل کشور با اصلاحات و الحاقات بعدی آن أخذ می‌شود.نمایندگان مقرر کردند که افراد مرزنشین به کسانی اطلاق می‌شود که ساکن در روستاها و شهرهای مرزی هستند؛ بررسی و تأیید این موضوع با فرمانداران شهرستان‌های مرزی است. همچنین سازمان تعزیرات حکومتی موظف شد با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به شناسایی اموال، دارایی‌ها و وجوه نقدی و سپرده‌های بانکی محکومان تعزیرات حکومتی که احکام آنها صادر و تا پایان سال 1397 به مرحله اجرا در نیامده و معوق باقی مانده است، اقدام و درآمد حاصله را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.
دولت مجاز به فروش دارایی‌های غیرمنقول خود شد
نمایندگان مجلس در لایحه بودجه 98 دولت را مجاز به فروش دارایی‌های غیرمنقول خود در سال آینده کردند.طبق مصوبه مجلس، دستگاه‌های اجرایی مجاز شدند از محل فروش اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد در اختیار خود به‌استثنای انفال و اموال مشمول واگذاری در قانون اجرای سیاست‌های‌کلی اصل 44 با رعایت قوانین و مقررات مربوطه به فروش رسانند و به درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند.بر اساس مصوبه مجلس، به منظور تکمیل یا احداث مجتمع‌های اداری شهرستان‌ها، استانداران موظف شدند پیشنهاد فروش ساختمان‌های ملکی دستگاه‌های اجرایی مستقر در شهرستان‌های استان را به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه و پس از تصویب، درآمد حاصل را به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند.
کسر کمک هزینه مسکن ساکنین خانه‌های سازمانی
نمایندگان مجلس در بودجه 98 نیروهای مسلح را مکلف به کسر کمک‌هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی از حقوق ماهانه آنها کردند.به موجب مصوبه مجلس، در راستای اجرای ماده 110 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، ‌نیروهای مسلح مکلف شدند کمک‌هزینه مسکن کارکنان ساکن در خانه‌های سازمانی را از حقوق ماهانه آنان کسر و به حساب خزانه‌داری کل‌کشور واریز کنند.
سود دریافتی سپرده‌ دستگاه‌ها، درآمد اختصاصی آنها ‌شد
بر اساس مصوبه مجلس، سود دریافتی سپرده‌های مجوزدار دستگاه‌ها درآمد اختصاصی آنها محسوب خواهد شد.بر این اساس، از ابتدای سال 1398 سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاه های‌ مشمول به‌استثنای بانک ها، بیمه‌ها، سازمان ‌بورس و اوراق‌بهادار و صندوق‌ها به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه وجوه درآمد اختصاصی واریز می‌شود به استثنای مواردی که با اجازات مربوط به مقام معظم رهبری است.
عوارض گمرکی واردات لوازم آرایشی 10 درصد زیاد شد
نمایندگان مجلس بودجه 98 مصوب کردند که در سال آینده به عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی مجموعاً 10 درصد اضافه شود. علاوه بر این طبق مصوبه مجلس، شرکت‌های بیمه‌ای مکلف شدند مبلغ سه هزار میلیارد ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که بر اساس فروش بیمه (پرتفوی) ‌هر یک از شرکت‌ها تعیین و به‌ تصویب شورایعالی بیمه می‌رسد به‌صورت هفتگی به درآمد عمومی خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

برش
آستان قدس و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح موظف به پرداخت مالیات شدند

یکی از مصوبات مهم روزگذشته مجلس مکلف شدن آستان قدس رضوی و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح به پرداخت مالیات بود.بدین ترتیب نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح روزشنبه و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۸، در مصوبه‌ای آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بنگاه‌های اقتصادی نیروهای مسلح را موظف به پرداخت مالیات کردند.
براین اساس در راستای تحقق ماده (۷۸) قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و در جهت اجرای اصل سی‌ام قانون اساسی، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاه های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) به استثنای مواردی که اذن صریح ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات یا نحوه تسویه آن را دارند، موظفند نسبت به واریز مالیات خود به خزانه اقدام کنند.
نمایندگان همچنین مصوبه‌ای دیگر را به تصویب رساندند که براساس آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است 10 ‌درصد بهای بلیت اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) در تهران و کلانشهرها را أخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند. همچنین درآمد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مربوط به خدمات آموزشی و فرهنگی، خدمات مشاوره و درآمدهای حاصل از صدور، تعویض و تمدید گواهینامه‌های مهارت اختصاصی تلقی می‌شود و پس از تخصیص توسط سازمان برنامه و بودجه کشور قابل هزینه است.