دستاوردهاي سفر به سرزمين چشم‌بادامي‌ها

ديپلماسي‌پارلماني يا كمك به دولت در زمينه فعاليت‌هاي اقتصادي برنامه‌اي محسوب مي‌شود كه به نظر مي‌رسد علي‌لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي ايران در دستوركار خود قرار داده‌است تا در اين روزگاري كه دشمنان براي فروپاشي اقتصادي ايران برنامه‌ دارند، مسئولان اجرايي را همراهي كند. وي دوشنبه هفته گذشته تهران را به مقصد پکن ترک کرد و در اين سفر بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، عبدالناصر همتی ريیس کل بانک مرکزی، غلامرضا تاجگردون ريیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس و فریدون حسنوند ريیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، لاریجانی را در این سفر همراهی می كردند. لاريجاني در اين سفر با ريیس پارلمان خلق چین، ريیس کنگره خلق چین،رييس گروه دوستی مجلس ملی خلق چین و رييس جمهور اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. رییس مجلس شورای اسلامی که به دعوت همتای چینی خود در رأس هیاتی به پکن سفر کرده بود در ديدار با رييس جمهور چين بر تقویت و توسعه روابط دو کشور تاکید کرد. شی جین پینگ در این دیدار گفت: چین به توسعه روابط استراتژیک و راهبردی جامع با ایران تاکید داشت.رییس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور، از چین به عنوان یکی از شرکای قابل اعتماد ایران نام برد و خواستار تقویت این روابط شد.
اميد به روابط مفيد با اژدهاي زرد
حال و بعد از چند روز كه لاريجاني از اين سفر راهبردي بازگشته‌است، با تاکید بر اینکه ایران و چین در زمینه مسائل بین المللی و اقتصادی نگاه مثبت و سازنده‌ای دارند، بيان کرد: در این سفر راهکارهای عملی برای پررنگ تر شدن روابط دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. رييس مجلس شورای اسلامی در تشریح دستاوردهای سفر دو روزه خود و هیات همراه، گفت: در این سفر مذاکرات متعددی در سطوح متفاوت و در بخش های مختلف بین مقامات مسئول ایران و چین انجام شد و دوستانی که از هیات دولت و مجلس شورای اسلامی در این سفر حضور داشتند، هر کدام با همتایان خود بحث های تخصصی در زمینه های مختلف داشتند.وی با بیان اینکه البته فرصت ما در این سفر کوتاه بود، افزود: در همین فرصت اندک بحث های مهمی در بخش های مختلف صورت گرفت و در زمینه توسعه همکاری‌های پارلمانی و همکاری های بیشتر دو دولت، مذاکرات سازنده ای با رييس مجلس خلق چین انجام شد. رييس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: همچنین صبح امروز نیز دیداری با رييس جمهور کشور چین داشتیم که تمامی مسائل مورد بحث که هر یک از مسئولان ایرانی بر حسب وظیفه خود در این سفر پیگیری می کردند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. لاریجانی با بیان اینکه ایران و چین در زمینه های مختلف نگاه مشترک و هم‌راستایی دارند، گفت: میان دو کشور چه در زمینه مسائل منطقه‌ای و چه در زمینه مسائل بین‌المللی و همچنین در موضوع همکاری های اقتصادی در ابعاد مختلف نقطه نظرات مشترکی وجود دارد. وی تصریح کرد: در این سفر راهکارهای عملی بررسی شد که استقبال خوبی از جانب بخش خصوصی و دولتی صورت گرفت که این موارد بايد در دولت بررسی و پیگیری شود.رييس مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار امیدواری کرد که با پیگیری های انجام شده، روابط بین دو کشور پررنگ تر شود.
بازي در خط ميانه


نكته اي كه بايد به آن توجه كرد، قدم گذاشتن محمدبن‌سلمان، وليعهد عربستان سعودي بر جاي پاي مقامات ايران است. او از پاكستان و هند به چين رفت تا هم خود را از انزواي سياسي خارج كند و هم اقدامات مسئولان ما براي دوران جنگ اقتصادي را خنثي كند. درهمين حال خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي ايران در گزارشي نوشت كه یک روز بعد از آنکه علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در رأس یک هیات عالی رتبه، پکن را به مقصد تهران ترک کرد، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی ،پنج‌شنبه وارد پکن شد. ولیعهد سعودی که در سفری دو روزه و بعد از بازدید از پاکستان و هند وارد چین شد، قرار است با رییس جمهور چین ملاقات کند.او در بدو ورود به پکن مورد استقبال «هی لی فونگ» معاون ريیس شورای مشورتی و سیاسی چین، «ترکی الماضی» سفیر عربستان در پکن و «لی هوا شین» سفیر چین در عربستان قرار گرفت. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد سفر بن سلمان به پکن گفت: روابط مشارکتی راهبردی همه جانبه چین و عربستان سعودی رشد مطلوبی دارد و اعتماد متقابل سیاسی بیش از پیش تقویت یافته است. او در جمع خبرنگاران افزود: همچنین همکاری های علمی در زمینه های انرژی، تاسیسات زیربنایی، فضایی و ماهواره ای به نتایج ثمربخشی دست یافته و تبادلات انسانی و فرهنگی نیز تقویت شده است. گنگ شوانگ افزود: انتظار داریم این سفر ضمن تحکیم روابط دو کشور، تقویت پیوند راهبردهای توسعه دو کشور، تعمیق همکاری ها در ساخت مشترک کمربند یک جاده و تبادل نظر درباره مسائل مورد توجه مشترک منطقه‌ای و جهانی، به پیشرفت بزرگ‌تر در روابط دو کشور کمک کند.گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین روز گذشته در مورد اهمیت سفر هیات عالی رتبه ایران به چین به رسانه ها گفته بود همکاری‌های عادی دو کشور در چارچوب قوانین بین المللی و منطقی در جریان است و باید مورد احترام جامعه جهانی قرار گیرد. وی در مورد همکاری های انرژی دو کشور و واردات نفت از ایران نیز گفت: باوجود نگرش ایالات‌متحده آمریکا نسبت به عدم همکاری کشورهای دیگر با ایران، موضع چین در این زمینه واضح است و تغییری نکرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: ما همیشه تاکید کرده ایم و باز تاکید می کنیم که «با تحریم های یک جانبه» و ناعادلانه آمریکا مخالف هستیم. شماری از کارشناسان معتقد هستند سفر همزمان هیات عالی رتبه ایرانی و ولیعهد سعودی به چین، بیانگر اهمیت این دو کشور برای پکن است. شاید در همین راستاست که شی جین پینگ، ريیس‌جمهور چین روز گذشته در دیدار باعلی لاریجانی، ريیس مجلس شورای اسلامی در پکن تاکید کرد که با وجود پیچیدگی شرایط بین‌المللی، روابط استراتژیک با ایران تغییر نخواهد کرد. چین بایدو، تحلیلگر مسائل خاورمیانه می گوید: اینکه چین در حالی که کمتر از 12 ساعت از حضور هیات ایرانی نمی گذشت میزان هیات عربستانی شد، نشان می دهد روابط با تهران و ریاض برای پکن مهم است.وی تصریح کرد: دو کشور ایران و عربستان بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت و انرژی جهان هستند و چین نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی به هر دو کشور نیاز جدی دارد.به گفته وی پکن فارغ از اختلافات سیاسی تهران و ریاض خواهان گسترش و توسعه روابط همه جانبه با هر دو کشور است و نمی خواهد در این اختلافات جانب یکی را بگیرد.با این حال هنوز برنامه ها و نشست های ولیعهد عربستان در چین رسانه ای نشده و خبری از دیدارهای او نیز منتشر نشده است.
گراي ميانجيگري
در همين حال جمیل الذیابی، سردبیر روزنامه سعودی «عکاظ» روزنامه نزدیک به هیات حاکمه و یکی از مهم ترین نشریه های عربستان نوشت: میانجیگری چین برای حل اختلاف میان تهران و ریاض در جریان سفر محمد بن سلمان، ولیعهدی سعودی به پکن دور از انتظار نیست.وي در مصاحبه تلفنی با اسپوتنیک روسیه گفت: همه مسائل در عالم سیاست امکان دارد، دور از انتظار نمی دانم، اگر چین از اراده عربستان و ایران برای حل اختلاف های‌شان اطمینان حاصل کند، درخواست برای میانجیگری دو کشور را که سال 2017 اعلام کرده بود، دوباره تکرار کند.سردبیر عکاظ گفت: چین کشور بزرگی است و گفت و گوی ولیعهد سعودی و مقامات ارشد چینی ، درباره موضوعات مختلف از جمله امنیت منطقه، تقویت ثبات از طریق گفت و گو و رایزنی خواهد بود.الذیابی در پایان افزود که دلیل دیگر مطرح شدن نقش میانجی چین به خاطر آن است که این کشور روابط بسیار خوبی با هر دو کشور ایران و عربستان دارد.روزنامه قدیمی عکاظ از مهم ترین روزنامه های سعودی است که سخنگوی حکومت عربستان به شمار می رود و مدیرمسئول آن با حکم سلطنتی یا با حکم ولیعهد منصوب می شود.