امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با انتقاد از وضعیت نابسامان بازار فعلی در گفت‌وگو با «ابتکار»

یا بایستیم و مقتدرانه عمل کنیم یا رها کنیم و برویم
معصومه معظمی
در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی با ایالات متحده آمریکا و دشمنان خارجی قرار دارد، برخی عاملان داخلی و دلالان و فرصت‌طلبان بنا به تعبیری «امریکای داخلی» نیز سعی دارند از این آب گل آلود به نفع خود ماهی بزرگی صید کنند و یک شبه ره صد ساله را بپیمایند. بنابراین در این شرایط که بیش از هر زمان دیگری نیازمند نظارت و کنترل و مدیریت بازار هستیم، شگفت‌انگیز است که نه وزارت صمت، نه مجلس و نه حتی سازمان‌های ناظر تعزیرات و بازرسی قدمی برای کنترل بازار بر نمی‌دارند و این مردم هستند که زیر بار تورم و افزایش قیمت‌ها و کالاهای بی کیفیت استخوان خرد می‌کنند.
امیر خجسته، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس که ریاست فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و عضویت هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس را بر عهده دارد؛ نابسامانی بازار خودرو و کالاهای اساسی، تورم افسارگسیخته و «صددرصدی»، مدیریت و میدان داری دلالان در همه عرصه‌ها و ... را در گفت‌وگو با «ابتکار» مورد انتقاد قرار داد. این نماینده دور نهم و دهم مجلس پیش از این گفته بود که اگر وزیر صمت این بازار «لجام گسیخته» را به کنترل خود در نیاورد و فشار به مردم بیشتر از این شود، مجلس استیضاح رحمانی را کلید خواهد زد. او همچنین در گفت‌وگو با «ابتکار» بیان کرد که هر سه قوه درقبال شرایط نابسامان پیش آمده مسئول هستند و اگر نظارت و کنترلی بر این وضعیت نداشته باشند، کشور از آمریکای داخلی که همین نابسامانی و کارشکنی‌ها است شکست خواهد خورد. خجسته همچنین اظهار امیدواری کرد که این کارشکنی‌ها ناشی از تسویه حساب سیاسی نباشد چون دودش به چشم مردم و در نهایت به چشم نظام خواهد رفت. آنچه درادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی «ابتکار» با خجسته، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس است.


نظرتان درباره عدم نظارت صحیح دولت و وزارت صمت بر بازار خودرو چیست؟
همانطور که پیش از این گفته‌ام خودروسازان به جای اینکه چرخ اقتصاد کشور را بچرخانند، بر دوش دولت و ملت سوار شده‌اند تا چرخشان بچرخد. بنابراین برای یک بار هم که شده باید مجلس و دولت در مقابل تهدیدهای خودروسازان با شدت عمل بیشتری برخورد کنند وگرنه این قصه سردراز دارد. ولی نکته‌ای که بیش از خودرو اهمیت دارد، معیشت مردم و مدیریت اقتصاد و بازار کشور است. متاسفانه از ابتدای سال 97 این موضوع تدریجی رها شده و آن هم از وضعیت دلار، خودرو، کالاهای اساسی از جمله گوشت و قاچاق دام و ... دام از طرفی وارد کشور می‌شود و از طرف دیگر دام‌های زنده کشور خودمان از کشور به طور قاچاق خارج ‌می‌شوند. این وضعیت یعنی به ریش مردم خندیدن. دستگاه‏های نظارتی، مجلس و دولت باید بدانند که این وضعیت خدمت به مردم نیست. این عملکرد اصلا پاسخ خوب و مناسبی به حضور پرشور مردم در 22 بهمن و حمایت‌ آنها از نظام نیست.
نمونه بارز این سوءمدیریت، قیمت پرایدی است که همه جا به عنوان ارابه مرگ یا تابوت مرگ از آن اسم برده می‌شود ولی با بی‌تدبیری قیمت این خودروی بی‌کیفیت به بیش از 50 میلیون تومان رسیده است و هیچ نظارتی در این باره وجود ندارد. خطاب به آقای رحمانی وزیر صمت می‌گویم:‌ آقای رحمانی شما از جنس مجلس هستید، وقتی در اظهارنظری می‌گویید قیمت خودرو 5 درصد بازار آزاد باشد!، یعنی عملا ابتکار عمل و اختیار را به دلالان می‌دهید تا بازار خودرو را تنظیم و مدیریت کنند. به این وسیله شما عملا اختیار و مدیریت بازار را از خودتان سلب کرده‌اید. متاسفانه مدیریت اجرایی و نظارت مجلس هم درباره این وضعیت سکوت کرده‌اند و این کمر مردم است که زیر بار این وضعیت و شرایط دارد می‌شکند و مسئولان خودشان را با سکوت به نشنیدن می‌زنند. این بی‌حسی مسئولان درباره تورم و نابسامانی بازار ما را کلافه کرده است. آنها یا متوجه نیستند یا نمی‌خواهند به روی خودشان بیاورند که مردم دیگر تحمل این شرایط را ندارند و واقعا بسیاری از آنها دیگر توان خوردن نان خشک را هم ندارند و این انصاف نیست.
به نظرم با توجه به وضعیت بازار خودرو، هرج و مرج و افزایش قیمت کالاهای اساسی و غیراساسی، نابسامانی اقتصادی و آشفتگی بازار باید مسئولان و ناظران از خواب بیدار شوند و فکری برای این شرایط بیندیشند.
همه مسئولان شرایط را می‌بینند ولی کسی برای برخورد با پدیده افسارگسیخته گرانی قدمی برنمی‏دارد. حتی دیده شده اقلام و کالاهای مورد نیاز کشورمان توسط کشورهای همسایه خریداری شده و از مرزها خارج می‌شوند و نظارتی بر این موارد وجود ندارد. نظر شما در این باره چیست؟
بله متاسفانه همینطور است و از کشورعراق مثلا سبزی و میوه‌های ما را با قیمتی ناچیز می‌خرند و می‌برند. حتی دیده شده اگر قیمت این اقلام 100 هزار تومان است 150 هزار تومان می‌پردازند و کالاها را به عراق می‌فرستند. این کارها کاملا از طرف دشمنان برنامه‌ریزی و سازماندهی شده است تا کشور ما با کمبود کالاهای اساسی مواجه شود ولی متاسفانه برخوردی با این اقدامات صورت نمی‌گیرد. شاید ما از تهدیدات مختلف خارجی آسیب نبینیم، ولی از طریق گران فروشی، احتکار، بی‌خیالی و بی‌توجهی مسئولان نسبت به وضعیت کشور که به «آمریکای داخلی» آن را تعبیر می‌کنم قطعا آسیب خواهیم دید. تاکید می‌کنم ما از آمریکای خارجی ترسی نداریم ولی از آمریکای داخلی ضربه می‌خوریم چون همه کارشکنی‌ها و مشکلات مختلف را می‌بینیم ولی سکوت می‌کنیم.
دلیل این سکوت را چه چیزی می‌دانید؟
خداکند بحث تسویه حساب داخلی و سیاسی وسط نباشد چون معیشت مردم را درگیر کرده است. به نظرم حتی اگر تسویه حساب سیاسی هم وسط باشد جای سوال است که چرا معیشت مردم را هدف قرار داده‌اند؟ به آنها می‌گویم با معیشت مردم بازی نکنید، این مردم اگر نفرین کنند قطعا اتفاق بسیار بدی برای ما مسئولان رقم می‌خورد. آنها به اندازه کافی تحت فشارهای مختلف هستند و این دیگر حق آنها نیست. بنابراین معتقدم این فنر به اندازه کافی کشیده شده است و می‌ترسم از روزی که این فنر تحمل مردم رها شود؛ در آن صورت شرایط کشور نگران‌کننده خواهد بود. سوالاتی برایم پیش آمده و اینکه آیا واقعا کسی نیست این وضعیت را مدیریت و ساماندهی کند؟ کسی نیست که حرف دل مردم را به زبان بیاورد و جلوی این هرج و مرج را بگیرد؟ چطور ممکن است بازار نرخ‌گذاری نشود و تثبیت قیمت نداشته باشیم؟ پس سازمان تعزیرات و سازمان بازرسی و ناظرها چه کاری انجام می‌دهند؟
به نظر می‌رسد همه چیز به حال خود رها شده و این نگران کننده است.
دقیقا اینطور است. هر کسی هر شکلی که دلش می‌خواهد قیمت‌گذارای می‌کند و کالاها را با نرخ بالا و کیفیت پایین به فروش می‌رساند و نظارت کننده‌ای هم وجود ندارد و ظاهرا اراده‌ای هم برای کنترل و ساماندهی این وضعیت وجود ندارد. متاسفانه گران‌فروش و محتکر توی سر مردم می‌زنند و کسی نیست که جلوی آنها را بگیرد. بدتر از آن هم این است که کالاهای اساسی کشور به خارج از کشور منتقل می‌شوند و این فاجعه است. مسئولان ذی‌ربط باید در این باره پاسخگو باشند. نگرانم و قبلا هم تذکر داده‌ام.
حالا می خواهم یک کلمه از زبان مردم به همه مسئولان از جمله خودم بگویم؛ یا بایستیم و مقتدرانه شرایط را ساماندهی کنیم یا رها کنیم و برویم و اجازه دهیم مردم کسانی را که انتخاب می‌کنند بیایند و وضعیت را سروسامان دهند. واقعا این فاز بدی است که نه وضعیت را مدیریت کنیم و نه آن را رها کنیم.
به نظر شما آیا مسئولیت وضعیت پیش آمده فقط با دولت و وزیر صمت است؟
نه منظورم همه قوا و نهادها و سازمان‌هایی است که مسئولیتی دارند. اول از همه این مسئولیت متوجه مجلس است چون بعد نظارتی خود را رها کرده است. اگر مجلس نظارت صحیحی بر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها داشته باشد آیا شرایط اینطور خواهد بود؟ قطعا نه. مجلس اگر برای نظارت مقتدر ورود کند چنین مشکلاتی بروز نخواهد کرد. در راس امور بودن مجلس زمانی صحت دارد که بتواند علاوه بر قانون‌گذاری، نظارت صحیحی بر حسن اجرای قانون داشته باشد. قوه قضاییه هم همینطور باید نسبت به برخورد با متخلفان جدی باشد. پس سه قوه مسئولیت دارند و اگر به طور جدی به موضوع ورود کنند، قطعا شرایط تغییر مثبتی خواهد کرد.
مردم دلخور و ناراحتند و منتظرند ببینند قرار است چه اتفاقی بیفتد و با توجه به عملکرد نامناسب ما مسئولان، به همه نظام بی‌اعتماد شده‌اند. تورم طبق اعلام سازمان آمار 50 درصد است در حالی که تورم واقعی در جامعه و بازار صد درصد است. مردم چطور باید با 20 درصد حقوق، زندگی خود و خانواده‌شان را اداره کنند؟ کارمند، معلم یا سایر مشاغل و حتی خبرنگاران با یک میلیون و پانصد تا دو میلیون تومان حقوق چطور باید زندگی خود را اداره کنند؟ بازنشستگان یا افرادی که بیکار هستند و هیچ شغلی ندارند در این شرایط تورم صد درصدی باید چطور امرار معاش کنند؟ آیا با یارانه 45 هزار تومانی می توانند زندگی خود را بچرخانند؟! آیا این طریقه رسیدگی به معیشت مردم صحیح است؟
ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم در حالی که 9 درصد منابع دنیا در کشور ما قرار دارد. ایران پنجمین کشور غنی دنیا است و سرمایه ما برابر با سرمایه کل اروپا است. پس با این وجود حق مردم ایران این نیست که به سختی زندگی کنند و این هم شیوه مملکت‌داری نیست.
فراموش نکنید که وزیر کشاورزی در جواب گرانی قیمت گوشت گفته‌اند «خدا را شکر کنید که این هم هست!»
بله جای تاسف دارد. در شرایطی که قیمت‌ها چندین برابر شده‌اند نه وزیر کشاورزی نه وزیر اقتصاد و نه وزیر صمت هیچ اقدام مثبتی برای کنترل بازار انجام نمی‌دهند. خصوصا از آقای رحمانی، وزیر صمت انتظار نداشتم در اظهارنظرش بگوید «قیمت خودرو 5 درصد قیمت بازار آزاد» باشد و با این اظهارنظر میدان را به دلالان بسپارد.
در این شرایط بازار و مرزها و میادین در انحصار دلالان قرار دارد و آنها هستند که هر چیزی را نرخ‌گذاری می‌کنند. البته باید توجه داشته باشیم که دلالان به خودی خود نمی‌توانند تا این حد آزادی عمل داشته باشند؛ قطعا با یکسری افراد ذی‌نفوذ تبانی کرده‌اند که با این جسارت و آزادی عمل مدیریت بازارهای مختلف را به دست گرفته‌اند.
کی قرار است مسئولان ابتکار عمل را از دلالان بگیرند و کنترل و نظارتی بر این آشفته بازار داشته باشند؟
سه قوه باید هرچه سریع‏تر به این موضوع ورود کنند. دلیل این کرختی و بی‌حسی و عدم ورود مسئولان مربوطه به این مقوله، همانطور که گفتم خداکند تسویه حساب سیاسی نباشد که دودش به چشم مردم برود. در این صورت در نهایت این دود به چشم نظام خواهد رفت پس باید مراقب باشیم و به خودمان بیاییم و امنیت کشور را حفظ کنیم.
سایر اخبار این روزنامه