بیمه شدگان سلامت در خطر محرومیت

همین هفته قبل بود که در صفحه حرف‌مردم، طی گزارشی تحت‌عنوان «وضعیت اورژانسی بیمه سلامت»، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در گفت‌وگو با خراسان‌رضوی هشدار دادند: «چنانچه سندهای مالی مازاد  برسقف تعیین شده، توسط بیمه سلامت پرداخت نشود،   با هدف مدیریت منابع مالی، مجبورند از این به بعد از بین افراد تحت پوشش بیمه سلامت، فقط اورژانسی‌ها را بپذیرند.» و ظاهرا این هشدار، عملی شده است؛ خبرکوتاه و قابل‌تامل بود: «مسئولان بیمارستان شریعتی مشهد، قصد دارند خدمت‌رسانی به بیماران دیالیزی را محدود کنند و بیماران این بخش را به مراکز خصوصی بفرستند.» شهروندی که خود را هادی 35 ساله معرفی می کند، در تماس تلفنی با روزنامه خراسان رضوی، روز شنبه هفته جاری این موضوع را اعلام کرد و خبر از تجمع تعدادی از بیماران معترض دیالیزی، صبح روز یک شنبه، جلوی در این بیمارستان داد. هادی توضیح می‌دهد: «ما 50 بیمار دیالیزی هستیم که هفته ای سه بار برای دیالیز به این بیمارستان می آییم. حالا به ما اعلام کرده‌اند بیمارستان دیگر حاضر نیست به شما خدمات بدهد و باید برای پیگیری روند درمان تان به مراکز خصوصی دیالیز مراجعه کنید. هر 50 بیمار از روزی که این خبر را شنیده اند به شدت دچار استرس و نگرانی شده اند و حالشان بدتر شده است. سه نفر از دیالیزی ها در آخرین صحبتی که با هم داشتیم گفته اند بی خیال ادامه روند درمان می شوند. یکی از خانم ها از روزی که این خبر را شنیده، یک چشمش اشک شده و یک چشمش خون و می گوید: «نمی دانم وقتی این بیمارستان تجهیزات لازم را دارد، چرا از درمان ما خودداری می‌کند؟» بعضی از کارکنان بیمارستان می گویند ظاهرا از این به بعد قرار است بیمارستان های دولتی، از بین کسانی که تحت پوشش بیمه‌سلامت هستند، فقط اورژانسی‌ها را پذیرش کنند و ما جزو بیماران اورژانسی به حساب نمی‌آییم!» بعد از شنیدن حرف‌های تکان‌دهنده این جوان، با او قرار می گذاریم تا صبح روز بعد سری به بیمارستان فوق‌تخصصی شریعتی مشهد، واقع در ابتدای جاده طرقبه بزنیم و موضوع را بررسی کنیم.
درد بیماری کافی است، استرس آوارگی و سرگردانی به جانمان نیندازید
ساعت هشت صبح یک شنبه 28بهمن، به سمت بیمارستان شریعتی می روم. تعداد زیادی بیمار دیالیزی در حالی که بنری در دست دارند، داخل حیاط بیمارستان ایستاده اند. روی بنر با خط درشت نوشته شده: «ما بیماران دیالیزی بیمارستان شریعتی آرامش می خواهیم. کاش مسئولان از وارد کردن استرس و تعطیلی مرکز جلوگیری کنند.» از میان‌شان با مرد میان سالی که خودش را غفاری و بازنشسته آموزش و پرورش معرفی می‌کند، همکلام می شوم. او که علاوه بر مشکلات کلیوی از بیماری قلبی هم رنج می برد، ضمن گلایه از شرایط موجود می گوید: «چند سال است که برای دیالیز به این بیمارستان می آیم. این جا کیفیت خدمات رسانی و تخصص پرستاران به شدت بالاست و هر مرکز دیالیز دیگری که در روند درمان به مشکل می خورد، بیماران را سریع به این بیمارستان اعزام می‌کند. حالا مسئولان بیمارستان تصمیم گرفته اند دیگر ما را پذیرش نکنند و برای درمان، به بیمارستان های خصوصی بفرستند و می‌ گویند قرار است بخش دیالیز این بیمارستان را تعطیل کنند. به مسئولان بگویید بیایند روی تخت بخوابند و یک ساعت دیالیز شوند تا بفهمند درد دیالیز و در انتظار پیوند ماندن یعنی چه. تا بفهمند الان چه استرسی به ما وارد شده. به آقایان بگویید بگذارند فقط درد بیماری داشته باشیم واین قدر  استرس آوارگی و سرگردانی به جانمان نیندازید!»
وقتی تخت و امکانات دارید، چرا درمان‌مان را ادامه نمی‌دهید؟


در ادامه پیگیری، به همراه تعدادی از بیماران برای شنیدن پاسخ رئیس بیمارستان شریعتی، دکتر «حسینعلی زاده» به اتاق ایشان می‌رویم.  «بافندگان» که یکی از بیماران دیالیزی است و دل پری دارد، شروع به صحبت می‌کند و می گوید: «ما 50 نفریم؛ چطور می خواهید ما را دم عید، یک شبه و با عجله، به مراکز دیگر معرفی و تضمین کنید برای ما که هفته ای سه بار باید دیالیز شویم، مشکلی پیش نمی آید؟ وقتی تخت و کارمند به تعداد کافی دارید، چرا می خواهید ما را از این بیمارستان بیرون کنید؟ من چون خبرهای ناخوشایندی از بعضی مراکز دیالیز شنیده ام، حاضرم این زندگی نصف و نیمه را نداشته باشم اما به برخی بیمارستان‌های خصوصی نروم. از دیشب تا همین الان خواب به چشم من و خانواده ام نیامده. شما با این کار 50 بیمار و خانواده‌هایشان را دچار سرگردانی و نگرانی کرده‌اید.» اتاق پر شده از صدای اعتراض بیماران. زن جوانی ادامه می‌دهد: «بیمارستان ها و مراکز دیالیز خصوصی، شیفت شب ندارند و من به‌واسطه کارم، باید شب دیالیز شوم تا صبح بتوانم سرکار حاضر شوم. اگر مرا از این جا بیرون کنند، کارم را از دست می دهم. من دیشب از اول دیالیز اشک ریختم تا موقعی که دیالیز تمام شد. ظاهرا بیمه سلامت برای ارئه خدمت به بیماران تحت پوشش، تعیین سقف کرده تا هزینه های درمانی در بیمارستان های دولتی مدیریت شود. ولی این که ما را به این دلیل پذیرش نکنند، بی انصافی است.»
ورود استاندار به ماجــرا و توقف طرح تا اطلاع ثانوی
دکتر «حسینعلی زاده» بعد از شنیدن گلایه های بیماران، ضمن تکذیب تعطیلی کامل بخش دیالیز بیمارستان شریعتی مشهد، توضیح می‌دهد: «همان‌طور که شما هم جسته و گریخته شنیده‌اید، چند روز قبل به ما اعلام کردند از این به بعد، از بین بیماران تحت پوشش بیمه‌سلامت، فقط اورژانسی‌ها را بپذیریم.به این دلیل که  بیمارستان شریعتی تا امروز، 78 درصد بالاتر از سقف تعیین شده توسط بیمه سلامت، بیمار پذیرفته تا خدمت رسانی به مردم دچار اخلال نشود ولی حالا بیمه، این مبلغ را به ما نمی دهد و دچار مشکل شده ایم. هم اکنون، سیاست وزارت بهداشت این گونه است که رسیدگی به برخی بیماری‌ها را به بخش خصوصی واگذار و فقط به بیمارانی خدمات رسانی کند که اورژانسی هستند و بخش خصوصی توان ارائه خدمت رسانی به آن‌ها را ندارد. طبیعتا ما هم تابع سیاست‌های وزارتخانه هستیم و وزارتخانه درباره بیماران دیالیزی، اعلام کرده خدمات رسانی به بیماران دیالیزی حاد و خاص را بیمارستان های دولتی پوشش دهند و بیمارانی که شرایط حاد ندارند به بخش خصوصی هدایت شوند. قرار بر این بود که سال قبل این طرح اجرا شود ولی چون بیمه، تعرفه بخش خصوصی را کم کرد، این اتفاق نیفتاد و مراکز خصوصی که بخش دیالیز داشتند اعلام کردند به دلیل این که پذیرش بیمار دیالیزی توجیه اقتصادی ندارد، این بیماران را نمی پذیرند. در نتیجه بیمارستان های دولتی به روند خدمات رسانی ادامه دادند تا این که اوایل امسال تعرفه ها اصلاح و قرار شد بخش خصوصی به این دسته از بیماران خدمات رسانی کند و هم اکنون تعدادی از مراکز بخش خصوصی خالی مانده و آماده خدمت رسانی است و باید بیماران به آن ها مراجعه کنند. اما باید این خبر خوش را به شما بدهم که امروز صبح با خبر شدم استاندار شخصا به موضوع وارد شده و اعلام کرده اند فعلا تمام بیماران را پذیرش کنید تا راهکارهایی برای حل مشکل ارائه شود و هم اکنون، مشکلی با پذیرش شما نداریم. پذیرش بیماران حاد و معرفی بیمارانی که وضع بهتری دارند به مراکز خصوصی، قرار بود در تمامی بخش ها اجرایی شود اما فعلا متوقف شده؛ چرا که مشکل باید به صورت ریشه ای در مجلس و وزارت بهداشت مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.»
تا پایان امسال ، بیماران غیر اورژانسی را می پذیریم اما...
با بیماران دیالیزی که با توضیحات رئیس بیمارستان کمی آرام شده‌اند، خداحافظی می‌کنم اما به‌محض رسیدن به تحریریه، با چندین پیامک از سوی شهروندان با مضمونی مشابه گلایه بیماران بیمارستان شریعتی مواجه می‌شوم که: چرا بیمارستان چشم خاتم‌الانبیا(ص) بنر زده که فقط بیماران اورژانسیِ بیمه سلامت پذیرش می شوند؟ پس تکلیف بقیه بیماران تحت پوشش این بیمه چیست؟ چرا مسئولان بیمه پاسخ گو نیستند؟ ارزش این دفترچه بیمه سلامت چیست؟ ما به کجا پناه ببریم؟» پس در ادامه گزارش، با دکتر «محمدرضا دارابی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس می گیرم. دارابی ضمن تایید این خبر، می گوید: «به دلیل پر شدن سقف بیمه ایِ بیمه سلامت و نپذیرفتن سندهای مالی بیمارستان ها توسط این بیمه، به ناچار چند روز قبل به بیمارستان‌ها اعلام کردیم دیگر به جز بیماران اورژانسیِ تحت پوشش بیمه سلامت، بیماری نپذیرید و موضوع را به استاندار، فرماندار، امام جمعه و مدیرکل اطلاعات و وزیر هم منعکس کردیم. برای رسیدگی به موضوع، جلسه شورای تامین استان تشکیل شد و در این جلسه با وعده استاندار قرار شد از امروز (28 بهمن) دوباره تمامی بیماران پذیرفته شوند و ما هم، به بیمارستان ها نامه «کان لم یکن»ِ دستور قبل را ارسال کردیم و پذیرش تمامی بیماران در دستور کار قرار گرفت. منتها مهم است همان طور که با استاندار و مسئولان صحبت کردیم، تاکید کنم ما با این شرایط، تنها تا آخر امسال قادر به ارائه خدمات به بیماران غیراورژانسی هستیم و چنان چه مشکلات پذیرفتن سندهای مازاد  بر سقف تعیین شده  به شکل جدی حل نشود، به دلیل کمبود منابع مالی مجبوریم در سال 98 دوباره نامه پذیرش نشدن بیمار غیراورژانسی را به بیمارستان‌های دولتی بزنیم. هم اکنون استاندار خراسان رضوی به موضوع ورود و اعلام کرده است مشکلات سندهای مالی مازاد ما را حل می کند و همکاران  ما بر اساس این وعده استاندار به تمام بیمارانی که به بیمارستان های دولتی مراجعه می کنند،تا پایان امسال  خدمات ارائه می دهند.»