«‌ابتکار» تهدید کشورهای اروپایی توسط ترامپ مبنی بر آزاد کردن زندانیان داعشی را بررسی می‌کند

گروکشی آمریکا با داعش
محمدرضا ستاری
هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا طی سخنانی اعلام کرد که به‌زودی شکست کامل داعش را اعلام خواهد کرد. از همان زمان عملیات مشترک نیروهای دموکراتیک سوریه با پیشتیبانی آمریکا در دیرالزور سوریه و اطراف هجین به‌عنوان آخرین سنگر داعش آغاز شد و در حالی که گفته می‌شد قرار است به‌زودی آخرین پایگاه داعش به دست نیروهای دموکراتیک فتح شود، اخباری مبنی بر مقاومت شدید این نیروها و نیز توقف عملیات منتشر شد.
به گفته منابع مطلع روستای باغوز در سوریه، علی‌رغم فشارهای وارد شده، همچنان در تصرف داعش است و وعده 24 ساعته تسخیر آخرین پایگاه این گروه همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. به گفته ناظران، نیروهای داعش‌ صدها غیرنظامی را در اطراف باغوز به گروگان گرفته‌اند که همین امر منجر شده تا نیروهای دموکراتیک سوریه و آمریکا موفق به پاکسازی این مناطق نشوند.


در همین رابطه و در حالی که فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا نیز پس از سخنان ترامپ، داعش را همچنان یک تهدید اعلام کرده و وعده رئیس‌ ایالات متحده آمریکا محقق نشده، دونالد ترامپ در اقدامی تامل‌برانگیز از کشورهای اروپایی خواست تا اسرای غیر عرب داعش را از آمریکا تحویل گرفته و آنها را در کشورهای خودشان محاکمه و نگهداری کنند.
این درخواست در وضعیتی مطرح شده که اکنون در میان کشورهای اروپایی بحث‌های مختلفی در‌خصوص پذیرش یا عدم پذیرش این نیروهای داعشی در جریان است. برخی از مقامات و نهادهای تصمیم‌گیر اروپایی معتقدند که پذیرش این اسرای داعشی در‌واقع به‌مثابه پذیرفتن یک بمب ساعتی در اروپاست‌ چرا که علاوه بر مبانی حقوقی خاص برای زندانی و محاکمه کردن آنها، هر‌آن ممکن است که این نیروها در قالب پوشش، اقدام به عملیات‌های تروریستی در سراسر اروپا کنند.
از سوی دیگر بسیاری از نهادهای حقوق بشری خواستار بازگشت این اسرای داعش به سرزمین‌های خودشان هستند و استدلال آنها این است که شرایط به وجود آمده توسط دولت‌ها و جوامع اروپایی سبب شده تا این جوانان از قلب اروپا به دامن تفکیری‌ها پناه برده و اکنون وظیفه جامعه اروپایی ایجاب می‌کند که برای بازسازی روحی و روانی آنها تلاش شود.
اهرم فشار جدید آمریکا علیه اروپا
در همین رابطه برخی تحلیلگران معتقدند زیر فشار قرار دادن اروپا توسط آمریکایی‌ها برای پذیرش این میزان از اسرای داعش، نوعی گروکشی آمریکا با اروپا محسوب می‌شود‌ چرا که واشنگتن با علم به اینکه اکنون کشورهای اروپایی بر سر پذیرش یا رد این مسئله دچار نوعی تناقض شدید هستند، خواستار آن است که از یک سو ضعف امنیتی اروپا را به رخ کشیده و از سوی دیگر با این اهرم فشار، امتیازهایی را از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قبال منطقه خاورمیانه و سایر موضوعات جهانی کسب کند. به خصوص آنکه ترامپ تهدید کرده در صورت امتناع کشورهای اروپایی از پذیرش 800 اسیر داعشی ناچار است که آنها را آزاد کند.
به همین دلیل به محض مطرح شدن درخواست رئیس‌ ایالات متحده آمریکا و پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای که پیرامون آن صورت گرفت، کشورهای اروپایی واکنش‌های متفاوتی را به این مسئله نشان دادند به طوری که معاون وزیر کشور فرانسه ضمن آنکه اعلام کرده که تدابیر قضایی خاص خود را نسبت به این اشخاص اتخاذ خواهیم کرد، گفت: ما اطمینان داریم که تروریست‌های فرانسوی می‌توانند همچنان در بازداشت نیروهای کرد سوریه باشند.
بلژیکی‌ها هم ضمن پذیرش این موضوع که با احتیاط صورت گرفته، اعلام کرده‌اند که در حال بررسی این مسئله هستند که چطور می‌توان با تبعات امنیتی کمتر با این تروریست‌ها مواجه شد به خصوص اینکه تعدادی زن و کودک نیز در میان آنها هستند. از سوی دیگر دانمارک هم با اعلام اینکه ما در حال پذیرش خطرناک‌ترین انسان‌های جهان هستیم، به صحبت‌های ترامپ واکنش نشان داده و اعلام کرد: اوضاع سوریه همچنان بی‌ثبات است، در نتیجه ما از این تروریست‌ها استقبال نخواهیم کرد.
در این میان در انگلستان نیز بحث‌های زیادی مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش زندانیان داعشی وجود دارد و به گفته منابع خبری، اکثر مقامات امنیتی این کشور مخالف حضور این افراد در کشور هستند. با این حال تنها آلمانی‌ها بودند که طی دو روز گذشته در قبال این مسئله نرمش نشان داده اما آن را با دشواری‌های متعددی توصیف کرده‌اند. در همین راستا، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفته که تشخیص تابعیت این افراد کار دشواری است زیرا بسیاری از آنها تابعیت کشورهای دیگری را دارند که همزمان شهروندان اروپایی نیز محسوب می‌شوند.
بنا‌بر گزارش دویچه وله، وزیر خارجه آلمان در حالی نسبت به محاکمه سریع این افراد سخن گفته که همزمان تاکید کرده است: بدیهی است که کسانی که شهروند آلمان هستند، از حق بازگشت به آلمان برخوردارند، اما چنین چیزی باید از حیث حقوقی روشن شود. از سوی دیگر از آنجا که بررسی این موضوع در سوریه امکان‌پذیر نیست، لازم است تا کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا برای یافتن راه‌حلی برای این معضل با یکدیگر گفت‌و‌گو کنند.
مقامات آلمانی ترامپ را متهم کردند که سعی دارد بار مسئولیت خود را بر دوش دیگران بیندازد، در حالی که برخی دیگر از مسئولان حزبی این کشور معتقدند این افراد اگر آلمانی باشند حق بازگشت به کشور و محاکمه شدن دارند. به همین دلیل کارشناسان معتقدند این موضوع می‌تواند پس از بحران مهاجران و پیامدهای امنیتی آن، بحث تازه‌تری درخصوص واگرایی‌های ایجاد شده در اتحادیه اروپا ایجاد کند.
سایر اخبار این روزنامه
«جشنواره موسیقی فجر» چه دستاوردی برای موسیقی نواحی ایران داشته است؟ جشنواره‌ یا «سکوی تکرار»ها! جلال‌خو ‌ش چهره مصلحت در وضع برزخی؟ «ابتکار» از حضور پرسش‌برانگیز یک «اجراخوانی» در جشنواره تئاتر فجر گزارش می‌دهد دامغانی: این شکل از میزانسن، جسارت می‌طلبد دانشمندان از نفوذ مواد موجود در زباله‌های پلاستیکی در تخم‌ پرندگان دریایی خبر می‌دهند گزارش «ابتکار» از تخصیص هزارمیلیارد تومانی دولت به‌منظور استمهال بدهی پدیده شاندیز «ابتکار» از واکنش مثبت نمایندگان به حضور ظریف در کنفرانس مونیخ گزارش می‌دهد خط و نشان‌های ظریفِ ایران در کنفرانس مونیخ «‌ابتکار» تهدید کشورهای اروپایی توسط ترامپ مبنی بر آزاد کردن زندانیان داعشی را بررسی می‌کند رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مردم استان آذربایجان شرقی: مسئولان مراقب خدعه اروپایی‌ها باشند حسن روحانی در مراسم بهره‌برداری از مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس: نمی‌توانیم مایوس شویم رئیس مجلس شورای اسلامی: کارآفرینان سهم بالایی در اقتصاد دارند رئیس قوه قضائیه: تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران خلاف امنیت ملی و توسعه اقتصادی کشور است