هند: پاکستان پناهگاه تروریست‌هاست

دولت هند حمله انتحاری روز پنجشنبه به کاروان حامل نیروهای امنیتی در بخش تحت کنترل خود در منطقه جامو و کشمیر را به گردن ایادی دولت پاکستان انداخت.
این حمله تروریستی که شمار قربانیان آن 44 نفر برآورد می‌شود روز پنجشنبه در منطقه «پولوامان» نزدیک شهر سرینگر، مرکز کشمیر اشغالی بر اثر کوبیده شدن یک خودروی مملو از مواد منفجره توسط یک عامل انتحاری به کاروانی از 70 دستگاه اتوبوس حامل نیروهای امنیتی شبه‌نظامی هند رخ داد. گفته می‌شود حجم انفجار به حدی بوده که برخی از این 70 اتوبوس به کلی منهدم یا به بخش عمده آنها خسارات فراوان وارد شده است.
در واکنش به فاجعه پولوامان که بزرگ‌ترین حمله تروریستی 3 دهه اخیر علیه نیروهای دولتی در ایالت جامو و کشمیر محسوب می‌شود،  دهلی نو در بیانیه‌ای شدیداللحن که گویا مخاطب اصلی‌اش اسلام‌آباد بوده است، گروه تروریستی موسوم به «جیش محمد» یا «جم» را که مسؤولیت حمله را برعهده گرفته است به اعمال مجازات‌های شدید تهدید کرد.
در ابتدا علاوه بر اینکه دولت هند خواهان آن شد که گروه «جیش محمد» و سرکرده‌اش در فهرست سیاه گروه‌های تروریستی سازمان ملل قرار گیرد، بلکه وزارت خارجه این کشور نیز همسایه غربی خود در شبه‌قاره را به حمایت از تشکیلات تروریستی و ایجاد مامن و پناهگاه برای آنها در خاک خود متهم کرد و خواستار قطع ارتباط پاکستانی‌ها با گروه‌های تروریستی نظیر «جم» شد.


در ادامه دهلی‌نو از این هم فراتر رفت  به طوری که نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند با دراز کردن انگشت اتهام به سمت همسایه‌ای که خاک کشورش را ناامن می‌کند اعلام کرد پاسخی شدید به حمله پولوامان خواهد داد و تروریست‌ها و آنها که حمایت‌شان می‌کنند بهایی سنگین خواهند پرداخت.
مودی گفت: «ما پاسخی قاطع به همسایه‌هایمان خواهیم داد تا دیگر اجازه پیدا نکنند کشورمان را بی‌ثبات کنند».
 یکی از وزرای کابینه مودی نیز خواهان تحریم پاکستان بخاطر حمایت از تروریسم شده است.
همچنین به گزارش تایمز هندوستان، دیروز ویجی گوخال، وزیر امور خارجه این کشور سهیل محمود، سفیر کشور متخاصم همسایه را احضار کرد تا شکواییه خود مبنی بر ارتباط دولت پاکستان با گروه تروریستی جم را به او عرضه کند.