یار‌کشی در خیابان‌های کاراکاس

گروه بین‌الملل: ده‌ها هزار نفر از مردم ونزوئلا یک بار دیگر به خیابان‌های کاراکاس آمدند. گروهی صف کشیده بودند تا به سخنان «نیکلاس مادورو» گوش کنند و او را تنها رئیس جمهور ونزوئلا معرفی کنند. گروهی دیگر هم برای حمایت از «خوآن گوآیدو» جمع شده بودند. گوآیدو از هوادارانش خواسته تا به تجمع‌های خیابانی ادامه دهند و مادورو اما از توطئه آمریکا بر علیه خود سخن گفت.
رئیس جمهوری ونزوئلا که پس از حمله پهپادی در رژه نظامی اوت ۲۰۱۸ برای نخستین بار در انظار عمومی حضور یافته بود، در جمع حامیانش در کاراکاس از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی سخن گفت. راشاتودی در این خصوص نوشت که این خبر از سوی «نیکولاس مادورو»، رئیس جمهوری ونزوئلا در حالی منتشر شد که هزاران تن از مردم این کشور در خیابان‌های کاراکاس و در حمایت و یا مخالفت با وی دست به راهپیمایی زدند.
مادورو اما معتقد است این پارلمان ونزوئلا است که باید مجدداً مشروع سازی شود. او گفته است که با مجلس مؤسسان قانون اساسی درباره این مساله رایزنی می‌کند. در صورت مواتفقت مجلس مؤسسان از پیشنهاد مادورو این رأی‌گیری در سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. مادورو در این سخنرانی مجمع ملی را محکوم کرد و آن را نماینده نظام سرمایه‌داری دانست.
گوآیدو که حالا به عنوان رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا شناخته می‌شود حمایت‌ آمریکا، کشورهای منطقه‌ای آمریکای لاتین و چند کشور اروپایی را به همراه دارد. گوایدو و حامیانش خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه ریاست جمهوری در ونزوئلا هستند.


گوآیدو پیشتر بر آمادگی خود برای ورود به مذاکرات به شرط قرار گرفتن بحث کناره‌گیری مادورو روی میز مذاکره تاکید کرد. وی در پیامی خطاب به رئیس‌جمهوری مکزیک و اروگوئه گفته بود: مذاکرات مدنظر ماست در صورتیکه هدف از آن تعیین شروط پایان دادن به تصاحب قدرت باشد که در پی آن انتقال قدرت و گذار آغاز شده و به انتخابات آزاد می‌انجامد.
در این میان وزارت امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که این کشور «خوآن گوآیدو» را در صورتی که «نیکولاس مادورو» تا پایان روز گذشته (یکشنبه) یک انتخابات ریاست جمهوری دیگر را اعلام نکند، به عنوان رئیس جمهور این کشور به رسمیت خواهد شناخت.
رویترز در این خصوص نوشته که «ناتالی لویزه»، وزیر امور اروپایی دولت فرانسه در گفت‌وگویی تلویزیونی گفته است که «اگر مادورو، به برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری متعهد نشود، فرانسه گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا را تا زمانی که انتخابات قانونی به وقوع بپیوندد، رئیس جمهور مشروع این کشور خواهد دانست.» او هم‌چنین پیشنهاد مادورو برای یک انتخابات پارلمانی زود هنگام را رد کرد و آن را بیهوده خواند.
از طرف دیگر روز گذشته سفیر ونزوئلا در عراق اعلام کرد که «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان این کشور را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت می‌شناسد. «جاناتان ولاسکو»، سفیر ونزوئلا در عراق و سفیر جدا شده از دولت «نیکولاس مادورو» در یک کلیپ ویدئویی که توسط سایت ناسیونال منتشر شده، تصریح کرد: جای ما تنها در کنار ملت، قانون اساسی و پارلمان ونزوئلا است. مهندس گوایدو از حق و حقوق و وظایف قانونی برای تصدی پست ریاست جمهوری برخوردار است.
به گزارش روسیاالیوم، وی در ادامه افزود: «آقای گوایدو، شما در سمت درستی از تاریخ، مردم و قانون اساسی قرار دارید. مادورو و گروهش غاصب قدرت هستند و از تمامی خطوط قرمز و اجازه داده شده عبور کرده‌اند.»
در همین راستا، «خوزه لوئیس سیلوا»، وابسته نظامی در سفارت ونزوئلا در واشنگتن پیشتر از قطع روابط خود با مادورو خبر داده بود و از نیروهای مسلح این کشور خواست گوایدو را به عنوان رئیس جمهور قانونی به رسمیت بشناسند.
یکی از ژنرال‌های عالیرتبه نیروی هوایی ونزوئلا با انتشار ویدئویی به صف مخالفان مادرو پیوسته، اما رئیس ارتش این کشور با خیانت‌کار خواندن این ژنرال نیروی هوایی گفته او به این علت به مخالفان پیوسته که پدرش به علت فساد مالی تحت محاکمه است.
در این میان «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «خطاب به فرماندهی عالی نظامی ونزوئلا؛ اکنون زمان آن است تا در طرف مردم ونزوئلایی بایستید. این حق و مسؤولیت شماست که از قانون اساسی و دموکراسی برای ونزوئلا دفاع کنید! کارکنان بانک مرکزی و سایر بانک‌های ونزوئلا باید اکنون عفو خوان گوآیدو (رئیس‌جمهوری خودخوانده) را بپذیرند.»
به گزارش اسپوتنیک، مشاور امنیت ملی آمریکا با استناد به گزارش بلومبرگ مدعی شد تنش‌ها درون بانک مرکزی ونزوئلا رو به افزایش است. او همچنین لینک ویدئویی را قرار داد که نشان می‌دهد افسران پلیس ونزوئلا در شهری در شمال غربی این کشور از صحنه اعتراضات ضد دولتی خارج می‌شوند و معترضان را سرکوب نمی‌کنند. ادعای بولتون در حال مطرح شده است که ارتش ونزوئلا از حامیان مادورو است. از سوی دیگر گوآیدو نیز مدعی شده که یک جلسه محرمانه با فرماندهان ارتش داشته تا از آنها بخواهد که به مخالفان مادورو بپیوندند.