کارت زرد مجلس به وزیرجهادکشاورزی

آرمان: مجلس بار دیگر وزیری از دولت را با کارت زرد جریمه کرد. در این راستا این بار نوبت محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی بود که پس از توضیحاتی در پاسخ به سوالات فاطمه ذوالقدر نماینده تهران مبنی بر علت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان، نتوانست نمایندگان را قانع کند و با ۴۳رأی موافق، ۱۴۹رأی مخالف و ۵رأی ممتنع از مجلس کارت زرد گرفت. گرچه پیش از این نیز اظهارات حجتی درباره گرانی فراورده‌های غذایی از جمله گوشت انتقادات فراوانی را نسبت به وی به راه انداخته بود. باید دید با این رویه، مجلس چه رویکردی نسبت به وزیر جهاد نشان خواهد داد.
سوال از وزیر
خانه ملت صبح روز گذشته جدای از کارکرد روزمره خود میزبان محمود حجتی وزیر کشاورزی بود که برای پاسخ به سوالات نمایندگان به بهارستان رفته بود. در این راستا پس از قرائت موارد اعلام وصول شده توسط علیرضا رحیمی نمایندگان سوال کننده از وزیر، پشت تریبون قرار گرفتند. فاطمه ذوالقدر در جریان طرح سوال خود و ۳۹نفر از نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی در مورد ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان، اظهار داشت: صید بی‌رویه انواع گونه‌های ماهی به روش صنعتی و با شناورهای پرال آسیب‌های مختلف زیست محیطی و معیشتی برای صیادان ایجاد کرده است. ایسنا نوشت، وی گفت: کشتی چینی و فانوس‌ماهی چه منفعتی برای کشور دارد. ذخایر فانوس‌ماهی دو میلیون تن تخمین زده می‌شود که در سال ۹۶ با ۹۰شناور فعال ۱۷هزار تن به ارزش ۱۰میلیارد تومان صید شده است، اما در مقابل ۲۸میلیارد تومان یارانه سوخت تخصیص یافته است. همین نشان می‌دهد که صید این ماهی‌ها به تنهایی صرفه مالی ندارد و به گونه‌های دیگر دریایی آسیب زیادی وارد می‌کند. ذوالقدر با اشاره به اینکه صدور ۶۱موافقتنامه اصولی برای این صید استدلال منطقی ندارد، اضافه کرد: این اقدام معیشت صیادان و زندگی آنها را مختل کرده و زیست بوم دریا را مورد هجوم قرار داده است. این حق صیادان ما نیست که در سومالی صیادی کنند و به اسارت گرفته شوند. پس از نماینده تهران اسد‌ا... عباسی نماینده رودسر در توضیح سوال خود از وزیر کشاورزی درباره علت عدم ساماندهی وضعیت بازار مرکبات و ناظران کشاورزی گفت: بخش کشاورزی نقش اساسی در اقتصاد مقاومتی دارد اما شاهد نابودی روزافزون این بخش هستیم. این عضو هیأت رئیسه مجلس افزود: کسانی که قبلا کشاورز بودند امروز مجبور به مهاجرت شدند. این وضعیت به سامان نیاز دارد. عباسی با انتقاد از تعیین قیمت چای تصریح کرد: مگر تورم چهار درصد است که افزایش قیمت چای چهار درصدی دیده شده است؟ از طرف دیگر افزایش واردات هم باعث ناامیدی برنجکاران شده است. ما اگر از وزیر سوال می‌پرسیم می‌خواهیم وضعیت سامان پیدا کند و انتظار سامان وضعیت را در آینده از وزیر داریم.
پاسخ حجتی


وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی مجلس در پاسخ به سوال فاطمه ذوالقدر و جمع دیگری از نمایندگان مبنی بر علت ایجاد اختلال در فعالیت و زندگی صیادان ایرانی در آب‌های دریای عمان به واسطه قرارداد رسمی بلندمدت سازمان شیلات با کشتی‌های چینی برای صید در عمق ۲۰۰ متری دریای عمان، گفت: دریای عمان ظرفیت بسیار زیادی برای صید ماهی دارد عمدتاً از آن ماهی‌ها برای پودر ماهی که خاصیت پروتئینی بسیار زیادی دارد، استفاده می‌شود. از پودر ماهی برای آبخیزداری استفاده می‌شود و حدود ۷۳درصد میزان پروتئین آن است که باید به آن توجه ویژه شود. محمود حجتی با بیان اینکه ما برای پودر ماهی نیاز به واردات داریم و اگر در داخل به اندازه کافی تولیدات صورت نگیرد، ناچار به واردکردن هستیم، اظهارداشت: البته این ماهی مورد نظر برای تهیه پودر ماهی نورگریز است و در عمق۳۰۰ تا ۴۰۰ متری زیر سطح آب به حیاتش ادامه می‌دهد. وی افزود: ذخایر این ماهی در دریای عمان میلیون تنی است و حداقل ظرفیتی که توصیه شده که ما بتوانیم از این ماهی به راحتی صید کنیم، ۳۰۰ هزار تن است. وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید روش‌هایی در نظر گرفته شود که نوع صید این ماهی در تعارض با منافع صیادان بومی و محلی ما نباشد و اگر این دستورالعمل‌ها و نظارت‌ها به خوبی رعایت و کنترل شود، قطعاً مشکلی ایجاد نخواهد شد. حجتی همچنین در پاسخ به سوال اسدا‌... عباسی، نماینده رودسر در خصوص ساماندهی محصولات کشاورزی، بیان کرد: زمانی که کشاورزی از تولید معیشتی به تولید انبوه می‌رود، کشاورزی یا باید به صورت قراردادی انجام شود و یا به صورت زنجیره‌ای باشد. هر دو نوع کشاورزی در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد. منتهی سال‌های متمادی طول می‌کشد که این ساختار به طور کامل در کشور شکل بگیرد. وی در ادامه بیان کرد: امروز در خیلی از حوزه‌ها کشاورزی قراردادی در حال شکل گرفتن است. به عنوان مثال محصول چغندر قند امروز به صورت قراردادی کشت می‌شود؛ یعنی کشاورز با یک کارخانه قرارداد می‌بندد و این کارخانه متعهد می‌شود تا محصول را خریداری کند و در محصولی نظیر زعفران کشاورز با کارخانه قرارداد می‌بندد و کارخانه محصول را تحت ضوابطی خریداری کرده و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کند. وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: نوع دوم، کشاورزی زنجیره‌ای است که بهترین شکل آن تعاونی است. کشورهای توسعه یافته در بخش کشاورزی محصولات خود را به صورت زنجیره‌ای و در چارچوب تعاونی‌ها کشت می‌کند. یعنی کشاورز و تولید کننده خود هسته‌های اقتصادی و مدیریتی را ایجاد می‌کنند و متناسب با بازار روز، کشاورز نهاده‌ها را از خریدار محصول دریافت کرده و خریدار نیز متعهد می‌شود که محصول را در پایان خریداری کند. وزیر جهادکشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اظهار کرد: در خصوص ناظران کشاورزی به خصوص در بخش چای که آمده است پنج ماه بدون حقوق و بیمه هستند، باید این را بگویم که این ناظران در زمان عرضه برگ سبز چای وظیفه نظارت بر کیفیت درجه برگ چای دارد تا اجحافی در حق کشاورزان انجام نشود و در اصل یک برون سپاری در وزارت جهاد کشاورزی انجام شده و آنها با وزارتخانه قرارداد ندارند، بلکه طرف قرارداد آنها یک شرکت است و تنها در دوره خاصی موظف هستند که در سازمان نظام مهندسی نقش نظارتی داشته باشند.
کارت زرد به وزیر
در جلسه علنی مجلس عباسی نماینده رودسر از پاسخ‌های وزیر قانع شد و اظهار کرد: طرح سوال با هدف رفع مشکل و اصلاح امور و نه دادن کارت زرد است و انتظار ما این است که وزیر کشاورزی مشکلات را رفع کند، اما نمایندگان در جریان سوال فاطمه ذوالقدر از وزیر جهاد کشاورزی از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند. ذوالقدر از نمایندگان درخواست کرد که سوال مذکور را به رأی بگذارند که از مجموع ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن، ۴۳رأی موافق، ۱۴۹رأی مخالف و ۵رأی ممتنع به پاسخ‌های وزیر دادند. لذا مجلس به وزیر جهاد کشاورزی کارت زرد داد.