جولان حیوان‌خانگی و بخار «کلر» در پارک

از «تریبون محله» بیشتر بدانید
حتما برای شما هم اتفاق افتاده وقتی مشکلاتی در محله‌تان تجربه می‌کنید، با خودتان بگویید «ای‌کاش کسی بود حداقل حرف‌مان را می‌شنید و از آن مهم‌تر، نقد و خواسته‌مان را به گوش مسئولان مربوط می‌رسانـد.» خب! آیتــم «تریبون محــله» که هر پنج شنبه‌ در صفحه حرف‌مردم روزنامه خراسان‌رضوی پیش رویتان قرار می‌گیرد، قرار است همین نقش را ایفا کنــد. خبرنگاران این صفحه، هرهفته و با اعلام قبلی، به یکی از محله‌های مشهد سر می‌زنند و گوش‌شنوای درددل‌های ساکنان آن محــله خواهند بود و با انعکاس حرف‌ و خواسته‌های شما و پرسش‌گری از مسئولان مربوط، سعی می‌کنند گامی برای رفع آن معضلات بردارند.
مهم است با پیامک‌کردن مشکلات محله خود به سامانه 2000999 یا ارسال حرف‌های‌تان به شماره تلگرامی 09393333027 با هشتگ #تریبون_محله برای صفحه حرف‌مردم، ما را در اولویت‌بندی برای سر زدن به محله‌های مشهد راهنمایی کنید و در ادامه، با رصد این صفحه، در جریان روز و زمانی که عکاس و گزارشگر خراسان رضوی قرار است به محله‌تان سر بزنند، قرار بگیرید.

فرامرز، محله‌ای برخوردار  با قدمتی 26ساله
محله «شهید فرامرزعباسی» معروف به بولوار فرامرز، در ناحیه‌ 4 شهرداری منطقه 2 مشهد واقع شده و موقعیت جغرافیایی‌اش از شمال و شرق به بولوار جانباز، از جنوب به بولوار فردوسی و از غرب به بولوار آزادی محدود می‌شود. بولوار فرامرزعباسی از اراضی و املاک «حاج حسین ملک» بوده و پس از انقلاب اسلامی ایران، وقف آستان قدس‌رضوی می‌شود. نزدیکی این اراضی به محله سجاد، باعث می‌شود بخش زیادی از زمین‌های این منطقه، در همان سال‌ها توسط املاک‌داران بولوار سجاد خریداری شده و به شکل منازل ویلایی ساخته ‌شود. این محله که قدمتی26 ساله دارد، قبل از درآمدن به شکل امروزی‌اش، محل تولد و زندگی بسیاری از شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس بوده و شهدایی همچون «شهید نورعلی شوشتری»، «شهید ساجدی»، «شهید موسوی قوچانی» و شهید مدافع حرم «محمدجاودانی» در این محله بالیدند و به درجه رفیع شهادت رسیدند. روحشان شاد و راهشان پررهـــرو باد.
 
 
نوید زنده‌روحیان| این هفته به محله‌ای سر زدیــم که جزو مناطق تقریبا برخوردار مشهد به حساب می‌آید و طبعا، سبک‌زندگی فردی و اجتماعی و دغدغه‌های ساکنانش هم، متناسب با شرایط محل زندگی‌شان است. محله‌ای که از دیرباز، فضای مهیایی برای احـداث واحدها و مجتمع‌های تجـاری به‌حساب می‌آمده و این روزها مراکز تجاری کوچک و بزرگی سرتاسر بولوار را فراگرفته است. در تریبون‌محله این هفته، پای حرف‌های مردم   منطقه شهید «فرامرز عباسی» نشستیم تا ببینیم حال و هوای‌شان مثل شرایط عمومی محله‌، خوب است یا نه؟ محل قرارمان با اهالی فرامرز، طبق اعلام قبلی، پارک «رسالت» بود و بخش مهمی از گفت‌وگوهای این گزارش، در این پارک با مردمی که منتظرمان بودند رقــم خورد.


 
ماجرای عجیب دودکش استخر و تعقیب و گریز با سگِ کنجکاو
«سیدعلی» نوجوان 12ساله‌ای است که ظاهرا همراه با خانواده‌اش تازه به محله فرامرز آمده‌اند و امروز هم برای بازی با همسن و سال‌هایش به زمین چمن پارک رسالت آمده است. علی می‌گوید: «همین که این محـله، پارک‌ و زمین‌های بازی خوبی دارد، من راضی‌ام. ما قبلا در شهرک حجت زندگی می‌کردیم؛ آن محـله هیچ پارک سرسبز و باصفایی نداشت و از زمین فوتبال هم خبری نبود و همیشه در زمین‌خاکی بازی می‌کردیم. به همین خاطر، از امکانات تفریحی این جـا راضی‌ام. منتها در این پارک، همان‌طور که می‌بینید، دودکش استخر قرار دارد که بخارهای استخر از آن خارج و وارد پارک می‌شود. ما بچه‌ها وقتی نفس می‌کشیم، بوی کلر خیلی اذیت‌مان می‌کند. انگار در مواد شوینده و وایتکس نفس می‌کشیم. به‌ ویژه این که این دودکش، در نزدیکی زمین بازی قرار گرفته و حسابی اذیت‌مان می‌کند. اگر امکان دارد، در این‌باره کاری کنید.» سه خانم، کمی جلوتر روی نیمکت نشسته‌اند. خانم «فاطمه گودرزی» که اصالتا کرمانشاهی است و 10سالی می‌شود که ساکن مشهد و محله فرامرز عباسی است، سرِ درددلش باز می‌شود که «ما به پارک می‌آییم تا از آب و هوای سالم استفاده کنیم، اما انواع آلودگی‌ها این جا وجود دارد که یکی از مهم‌ترین‌هایش، گردش بدون قلاده سگ و گربه‌های خانگی است که صاحبان شان برای گردش به این جا می‌آورند. یک‌بار یکی از همین سگ‌ها تا مرا دید، دنبالم کرد و من هم که خیلی ترسیدم فرار ‌کردم و من بدو و سگ بدو، تا این که صاحبش رسید و نجــاتم داد. از آن گذشته، این حیوانات روی میز و نیمکت و وسایل بازی پارک، می‌آیند و می‌روند و وسایل را لیس می‌زنند و همه این‌ها به‌لحاظ شرعی و بهداشتی مشکل‌زاست. کمی جلوتر هم، درست وسط پارک، یک دکل بزرگ مخابراتی علم کرده‌اند؛ دکل‌هایی که درباره عوارض بد آن‌ها بر سلامتی مردم زیاد  شنیده ام.»

تعلل شهرداری در رسیدگی به امور ساده محله
در ادامه، خانمی که روی نیمکت نشسته، وقتی متوجه حضور ما برای ثبت مشکلات محله می‌شود، می‌گوید: «دور تا دور این پارک، مراکزخرید، رفاهی و آموزشیِ بزرگی وجود دارد که هرکدام برای ایجاد ترافیک در یک محله کافی است. یک استخر و مجتمع‌ آموزشی بزرگ، رستوران‌ها و تعمیرگاه‌ها، پارک معروف این محله را محاصره کردند و علاوه بر آلوده کردن هوای سالمی که ساکنان این محله برای استشمام و لذت بردن از آن، به تفریح و پیاده‌روی در پارک آمده‌اند، ترافیکی ایجاد می‌شود که فقط باید باشی و ببینی.» کمی جلوتر، دو نفر در حال صحبت هستند و ما هم با کسب اجازه به آن‌ها می‌پیوندیـم. آقای «مهدی‌زادگان» پیرمرد  بازنشسته‌ای که 12 سال است در محله فرامرز سکونت دارد، گله می‌کند: «پروژه‌های شهرداری در این محله کند پیش می‌رود؛ الان چند ماه است که کوچه ما، فرامرز 27 را برای ترمیم آسفالت تیغ زده‌اند اما هنوز برای آسفالت مجدد اقدام نکرده‌اند. واقعا یک ترمیم آسفالت آن قدر نیاز به زمان دارد؟» فرد دیگری که کنار پیرمرد نشسته و کلاه به سر دارد، ادامه می‌دهد: «خط کشی‌های دورتادور همین خیابان و بوستان را تقریبا شش ماه است که قرار است ترمیم و تجدید کنند اما همچنان تعلل دارند.»
 
تقاطع خطـرناک در محله و الیت ناکارآمد
از پارک خارج و مشغول قدم زدن در بولوار و گپ و گفت با اهالی می‌شویــم. یکی از کسبه که مغازه‌ لوازم خانگی دارد، در پاسخ به سوال ما که جویای مشکلات منطقه می‌شویم، می‌گوید: «طرح‌الیت، در این جا بیشتر مشکل‌ساز بوده تا کار راه‌انداز. تنها اتفاقی که افتاده این است که نه تنها خیابان اصلی شلوغ ماند بلکه خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی هم پرترافیک و پرتردد شد و حتی مقابل منازل و پل‌ها هم خودرو پارک شد. مشکل دیگر، دوربرگردان این جاست که تصادفات بدی در آن رخ می‌دهد.» در ادامه، شاگرد مغازه هم به مورد مهمی اشاره می‌کند: «به خاطر همین شلوغی‌ها، پارک دوبله یا حتی سوبله این جا زیاد دیده می‌شود. برای صاحبان خودرو هم فرقی ندارد روی خط عابر و سرتقاطع و جلوی پل پارک می‌کنند یا جلوی در مغازه و خانه مسکونی. فقط پارک می‌کنند و می‌روند به امان خــدا و هیچ کس هم هیچ فکری برای این موضوع نمی‌کند.» کمی جلوتر، جوان میوه‌فروشی که پنج سالی هست در این منطقه مشغول کــار است، می‌گوید: «چهارراه تقاطع آموزگار را درست کردند اما هنوز چراغ راهنمایی و جدول‌کشی مناسبی ندارد. هیچ تابلوی جدیدی برای راهنمایی رانندگان گذاشته نشده و چندین‌بار با چشم خودم دیدم از سمت ساجدی که گردش به چپ ممنوع شده، خودروهایی که اطلاع ندارند باز گردش به چپ انجام می‌دهند و چون جدول خیلی بد درست شده، مجبورند به سمت پل بروند و هرلحظه امکان تصادف شاخ به شاخ وجود دارد و اگر سرعت خودرویی که از روی پل می‌آید بالا باشد، قطعا خطر تصادفات ناگوار و آسیب مالی و جانی وجود دارد.»
 
ترافیکی که مانع کسب است
در بولوار فرامرزعباسی چیزی که بیش از همه خودنمایی می‌کند، گل‌فروشی‌هایی است که سال‌هاست در این منطقه به کسب و کار مشغولنــد. «حمید ارژنگ» یکی از همین گل‌فروش هاست؛ جوانی خوش‌برخورد که 17سال است در مغازه گل‌فروشی‌اش واقع در محله فرامرز مشغول کار است و درباره مشکلات این محله می‌گوید: «ترافیک، یکی از پررنگ‌ترین مشکلات ماست. بعدازظهرها این جا ترافیک به قدری شدید است که امکان توقف برای هیچ خودرویی وجود ندارد و خیلی‌وقت‌ها به همین دلیل مشتریانم را از دست می‌دهم و گاهی هم مشتریان، مجبورند خودروی خود را خیلی دورتر از این جــا پارک کنند و مسافتی طولانی را پیاده بیایند. علت همه این‌ها هم این است که چهارراه فرامرز، بین میدان‌جانباز و استقلال واقع شده و تمام بار ترافیکی این دو میدان و بولوار فردوسی، به این جا هم منتقل می‌شود.»
 
کاش یک‌بار شهردار با ویلچر از این کوچه‌ها عبور کند
آخرین نفر از اهالی محله فرامرز که مجال صحبت با او دست می‌دهد، پیرمرد معلولی است که از من می‌خواهد کمکش کنم از موانع و آسفالت خراب کوچه عبور کند و می‌گوید: «هر روز، گذر از مسیری که برای افراد معمولی 15دقیقه طول می‌کشد تا به مقصد برسند، برای من تا دو ساعت هم زمان می‌بَرَد. برای چند کوچه این محله، به صورت نمایشی چند محل گذر معلولان گذاشته‌اند ولی درست قبلش، پله وجود دارد و عملا بلااستفاده می‌مانــد و به هیچ‌وجه برای یک معلول، امکان عبور با ویلچر وجود ندارد. آسفالت پیاده‌روها هم به شدت خراب است و عبور از آن بسیار مشکل است. دلم می‌خواهد یک‌بار مسئولان شهرداری روی صندلی چرخ‌دار در کوچه و پیاده‌روهایی که ساخته‌اند، حرکت کنند تا متوجه شوند در این شهر و به‌ ویژه این محله، مناسب‌سازی معابر برای معلولان یعنی کشک، یعنی نمایش و هزینه‌ الکی!»