همگرایی دولت راستگرای لهستان با ترامپ یکی از دلایل انتخاب ورشو برای نشست علیه ایران است

ورشو، گوش به زنگ واشنگتن
همدلی| گروه سیاسی- شاید از خود بپرسیم که چرا لهستان به عنوان محل نشست انتخاب شده و یکی از شرکا و متحدان همیشگی آمریکا در اروپا مانند فرانسه، بریتانیا یا آلمان به عنوان محل چنین همایشی انتخاب نشده‌اند؟ پاسخ آن روشن است، چون دولت پوپولیست لهستان روابط بسیار نزدیکی با ترامپ دارد و این روابط در داخل لهستان نیز با انتقاداتی همراه بوده است. دولت راست‌گرای لهستان متحد سنتی آمریکا نیز هست و روابط این دولت در حال حاضر از همه قدرت‌های کلیدی اروپایی مانند آلمان و فرانسه به ترامپ نزدیک‌تر است. این روابط نیز، چندی پیش با انتقاد و تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی لهستان نیز همراه شد.
لهستان از زمان اجلاس سران «نیس» در سال 2000 که در زمان ریاست دوره‌ای فرانسه برگزار شد، اختلافاتش با اتحادیه اروپا و با کشورهای اصلی آن به دلیل زیاده خواهی‌های ورشو بالا گرفت به خصوص بر سر تعداد نمایندگان آن در پارلمان اروپایی.
تلاش آمریکا برای ایجاد شکاف بین کشورهای شرق و غرب قاره اروپا موضوع جدیدی نیست. این تلاش در دوره ترامپ پررنگ تر و عریان تر شده است. کشورهای بزرگ غرب اروپا با این سیاست واشنگتن همیشه مخالف بوده و زیر بار نرفته‌اند. بدون شک تلاش آمریکا برای ایجاد شکاف بین کشورهای خاورمیانه و دور کردن آنها از ایران و یا نزدیکتر کردن آنها با واشنگتن تاکنون موفق نبوده و بعید است که جواب دهد و این کشورها با این سیاست تشنج‌زای آمریکا همراهی کافی نخواهند کرد. 


در مجموع،‌ به دلیل اینکه برخی مقامات اروپایی اعلام کرده‌اند که در این نشست ضد ایرانی حضور نخواهند یافت، مقامات آمریکایی و لهستان در واکنش به احتمال شرکت نکردن و کنسل شدن این نشست، تصمیم گرفتند تا تغییراتی در اهداف و اصلاحاتی در جزئیات برگزاری این کنفرانس انجام دهند. حال این موضوع را با «علی خرم»، تحلیل‌گر مسائل بین‌المللی و دیپلمات سابق ایران، مورد نقد و بررسی قرار دادیم. او با تاکید بر اینکه حتی اگر ظاهر عنوان این کنفرانس تغییر یابد، گفت: «در هر صورت ایران باید هوشیار باشد و این نشست را جدی بگیرد».
علی خرم: ایران در هرصورت باید این نشست را جدی بگیرد
«علی خرم»، سفیر و نماینده دائم اسبق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، در گفت‌وگو با «همدلی» درباره مناسبات ایران با سه کشور اصلی این اتحادیه و برگزاری نشست لهستان به چند نکته اساسی اشاره کرد و گفت: « ما باید راهی برای به نتیجه نرسیدن آرزوهای ترامپ از برپایی این نشست پیدا کنیم».
او در ادامه افزود: «اکنون اختلاف‌های جدی در خود قاره سبز و اتحادیه اروپا برای همراهی با جمهوری اسلامی ایران و عملیاتی کردن سازوکار ویژه مالی شکل گرفته است. از یک‌ سو کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان، مجارستان و آلبانی به واسطه نگرانی‌های جدی ناشی از فاصله شکل گرفته میان قاره سبز با ایالات متحده آمریکا به دلیل حمایت از برجام و توافق هسته‌ای از جانب اتحادیه اروپا سبب شده تا تلاش‌هایی را برای پر کردن و تعدیل این فاصله و شکاف سیاسی و دیپلماتیک با واشنگتن انجام دهند، چرا که ورشو، بوداپست و به خصوص تیرانا وابستگی بسیار زیاد سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی - نظامی به ایالات متحده آمریکا دارند».
علی خرم در اشاره به ضدیت راستگرایان افراطی و پوپولیست با ایران، گفت:‌ «موج جدیدی از جریان راستگرای افراطی پوپولیستی، سبب شده تا کشورهایی مانند ایتالیا، هلند، دانمارک و اتریش نیز با کشورهای اروپای شرقی در خصوص عدم حمایت از ایران و برجام همراه و همسو شوند، چرا که این جریان راستگرای افراطی به شدت به دنبال فروپاشی اتحادیه اروپا و ایجاد ارتباطات نزدیکتر با ایالات متحده آمریکا است».
او در پایان گفت: « به نظر من ایران باید این نشست را جدی بگیرد حتی اگر عنوان این نشست و جزئیات آن تغییر کند، باید به آن توجه کرد. چون همین نشست نگرانی‌های جدی را می‌تواند برای ما در حوزه اجماع سازی جهانی شکل دهد. در سایه این  میزبانی از سوی لهستان  کشورهای اروپای شرقی و کشورهایی که جریانات راستگرای افراطی در آنها حضور و قدرت پیدا کرده است در همایش ضد ایران حاضر خواهند شد».
اصلاح جزئیات
قرار است روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن شهر «ورشو» لهستان میزبان نشستی باشد که تمرکز اصلی آن مقابله با فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران است.
به گزارش ایسنا، بعد از آنکه وزیر خارجه آمریکا کنفرانس«آینده خاورمیانه» را به نفع خود مصادره به مطلوب کرد و ایران را محور این نشست قرار داد، کشورهای اروپایی ورشو را مورد انتقاد جدی قرار دادند اما به نظر می‌آید این کشور به سرعت در حال اصلاح اهداف و جزییات برگزاری این کنفرانس است.
این در حالی بود که بر اساس اعلام قبلی عنوان این نشست موسوم به «آینده خاورمیانه» بود اما با موضع‌گیری وزیر خارجه آمریکا مشخص شد این نشست با هدف تخریب نقش و نفوذ ایران در منطقه با هدایت آمریکا و به میزبانی ورشو در مرکز اروپا برگزار خواهد شد.
بسیاری از دیپلمات‌های اروپایی بر این باورند، این رویداد بخشی از تحریک ایالات متحده آمریکا برای کارشکنی در حمایت اروپا از توافق هسته‌ای و از بین بردن تلاش اروپا برای حفظ و ادامه اجرای برجام است.
بعد از آنکه ایران نسبت به برگزاری چنین نشستی اعتراض جدی خود را به مقامات لهستانی و اروپایی اعلام کرد، برخی کشورها و مقامات سیاسی اروپایی اعلام کردند که در این نشست شرکت نخواهند کرد.  فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله این مقامات بود که اعلام کرد در این نشست شرکت نخواهد کرد.
تحت تاثیر انتقادهای شدید مقامات اروپایی نسبت به برگزاری چنین نشستی و تهدید به شرکت نکردن در آن مقامات لهستانی و آمریکایی نگران لغو یا برگزاری این نشست در فضای تحریم آن قرار گرفتند از این رو تلاش کردند تا مقامات به نحوی مقامات اروپایی را برای حضور در این نشست راضی کنند.
جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس بعد از گفت‌وگو با مایک پمپئو اعلام کرد به شرطی در این نشست حضور می‌یابد که موازی برگزاری آن، نشستی درباره اوضاع یمن نیز برگزار شود.
اما هنوز وزیران خارجه آلمان و فرانسه سطح شرکت خود در این نشست را تایید نکرده‌اند. هم‌چنین وزیر خارجه بلژیک نیز دیروز در کنفرانس خبری مشترک با همتایان اروپایی خود پس از نشست نمایندگان اتحادیه اروپا اعلام کرد که در این کنفرانس شرکت نمی‌کند ولی نماینده‌ای به آن می‌فرستد.
مقامات آمریکا و لهستان در یک هفته اخیر و به ویژه در آخرین اظهارات روز دوشنبه اعلام کردند که هدف این کنفرانس مشورت‌های عمومی پیرامون خاورمیانه بوده و ایران محور کنفرانس نیست.
یک مقام ارشد آمریکایی نیز روز دوشنبه گفت: هدف از برگزاری این کنفرانس، ایران یا تشکیل ائتلاف علیه ایران نیست.
«حمید بعیدی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن روز دوشنبه در توییتی نوشت: لهستان گفته، قرار شده وزیر خارجه فلسطین را برای بحث چشم‌انداز صلح خاورمیانه به این کنفرانس دعوت کنند که اتفاق جدیدی است و این نشان می‌دهد تمرکز کنفرانس بر روی ایران نیست. هم چنین تاکید شده هدف مشورت است و کنفرانس، بیانیه مورد مذاکره و مصوب نخواهد داشت و این تغییرات حاکی از آن است که لهستان مصمم است موضعش را با اروپا هماهنگ کند.
وی ادامه داد: تصمیم روز دوشنبه دولت‌های اروپایی عضو شورای امنیت در بروکسل به پیشبرد مواضع گروهی مشترک اعضای اتحادیه اروپا در شورای امنیت می‌انجامد و می‌تواند به تقویت و تحکیم مواضع اروپا در مباحث امنیت بین‌المللی از جمله خاورمیانه در برابر آمریکا بینجامد و سرآغاز حرکت جدیدی باشد.