خط‌ونشان واشنگتن برای راه‌اندازی SPV

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که رایزنی‌ها بین آلمان، فرانسه، بریتانیا و اتحادیه اروپا در مورد ساز و کار ویژه مالی ایران و اروپا (SPV) ادامه دارد و این سازوکار به زودی به ثبت می‌رسد.
اسپوتنیک  گزارش داد که ماس در نشستی در بروکسل با حضور نمایندگانی از بریتانیا و فرانسه و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرده است که رایزنی‌ها در مورد اجرای این ساز‌و‌کار بین کشورهای ما انجام می شود؛ این ساز و کار هنوز ثبت نشده است، اما به ثبت خواهد رسید و ما به اجرای طرح‌مان نزدیک هستیم.
در عین حال یک مقام آگاه اروپایی درباره نحوه اعلام راه اندازی ساز و کار ویژه مالی ایران و اروپا (SPV) توضیح داد که این مکانیسم از سوی سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام خواهد شد. این مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با ایرنا افزود که پس از راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا، اتحادیه اروپا با صدور یک بیانیه «جمع‌بندی» از آن حمایت خواهد کرد.
وی با این ‌حال توضیحی درباره نتیجه مذاکرات سه کشور اروپایی و جزئیات جمع‌بندی اتحادیه اروپا ارائه نداد.


برخی گزارش‌ها مبنی بر وجود اختلاف ‌نظر درباره واژگان این جمع ‌بندی از سوی اعضای اتحادیه اروپا منتشر شده است، اما مقام اروپایی غیرمستقیم اشاره داشت که اعلام راه‌اندازی به بیانیه «جمع ‌بندی» اتحادیه اروپا بستگی ندارد. او درباره اختلاف‌ نظرها درباره واژگان این بیانیه و نیز علت آن اظهارنظری نکرد.
هشدار کاخ سفید به بروکسل
روز گذشته در حالی که اروپایی‌ها سازوکار مالی ویژه با ایران موسوم به SPV را بررسی می‌کردند، کاخ سفید اروپایی‌ها را تهدید کرده که در صورت دورزدن تحریم‌های آمریکا، مشمول مجازات‌های شدید خواهند شد و این موضوع برای اروپا انتخابی بین ایران و آمریکاست.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات کاخ سفید می‌گویند که اگر اتحادیه اروپا یک کانال مالی جایگزین برای ادامه تجارت با ایران راه‌اندازی کند که تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را دور بزند، در این صورت کشورهای اروپایی هدف اقدامات تنبیهی سخت و مجازات قرار می‌گیرند.
دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از نزدیک تلاش‌های اروپا برای راه‌اندازی کانال ویژه مالی با ایران را دنبال می‌کند که هدف آن تسهیل تجارت با ایران پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه این کشور است. اکنون کاخ سفید به اروپایی‌ها هشدار داده است که اگر آنها تحریم‌ها علیه ایران را دور بزنند، مجازات خواهند شد، اما اتحادیه اروپا بدون پریشانی در حال دنبال کردن طرح خود است که در صورت راه‌اندازی می‌تواند به روابط فرا آتلانتیک بیش از پیش آسیب بزند.
«مایا کوچیانچیک»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیراً گفت که آماده‌سازی سازوکار ویژه مالی با ایران (SPV) در مرحله پیشرفت قرار دارد و ابراز امیدواری کرد که راه‌اندازی این کانال به زودی اعلام شود.
یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه گفت که واشنگتن به‌طور کامل تحریم‌هایش را اعمال خواهد کرد و افراد و نهادهایی که موجب تضعیف تحریم‌ها شوند را هدف اقدامات تنبیهی قرار خواهد داد.
سناتور «تام کاتن» در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اظهار داشت: مسئله انتخاب میان تجارت با ایران یا تجارت با آمریکا است. امیدوارم که متحدان اروپایی‌مان عاقلانه تصمیم بگیرند.
یک مشاور دولت ترامپ گفت که آمریکا نگرانی‌های زیادی نسبت به کانال مالی ویژه اروپا با ایران دارد. آمریکا هراس دارد که این کانال مالی جایگزین می‌تواند به اندازه‌ای موفقیت‌آمیز عمل کند که با جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی موسوم به سوئیفت رقابت کند. نگرانی اصلی این است که این کانال پرداخت می‌تواند در نهایت جای سوئیفت را به عنوان نهاد جهانی پیشتاز در انجام تراکنش‌های بین‌المللی برای ارائه و دریافت اطلاعات در تراکنش‌های بانکی را بگیرد.
به گفته این مشاور، آمریکا علاوه بر این نگران است که کشورهای دیگر ممکن است در آینده به این کانال بپیوندند و تراکنش‌های خود را از طریق آن انجام دهند تا از تحریم‌های آمریکا پرهیز کنند. همچنین، باوجود اینکه اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند از این سازوکار تنها برای تراکنش‌های مربوط به تجارت کالاهای بشردوستانه استفاده می‌کنند، اما آمریکا نگران است که می‌تواند برای تعاملات دیگر نیز به کار گرفته شود تا تحریم‌های آمریکا را دور بزنند.
سناتور «مارکو روبیو» نیز در این باره گفت: ما باید با تلاش‌ها برای ایجاد کانال‌های مالی خارجی که به ایران اجازه می‌دهد از کمپین فشار حداکثری آمریکا پرهیز کند مقابله کنیم، به‌ویژه اینکه در تحریم‌های آمریکا استثنائاتی برای کالاهای بشردوستانه در نظر گرفته شده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، به‌طور همزمان وزارت امورخارجه آمریکا اوایل ماه جاری (میلادی) به کنگره اعلام کرده که ممکن است برخی تحریم‌ها علیه ایران را باطل کند تا شرکت‌های آمریکایی بتوانند قطعات یدکی به خطوط هوایی مسافربری ایران بفروشند. این اقدام چالشی را برای کنگره ایجاد کرده است، چراکه قانونگذاران در حال بررسی طرحی برای هدف قرار دادن بخش هواپیمایی ایران هستند.
تلاش‌های اروپا برای ایجاد کانال مالی با ایران در حالی به قدم‌های نهایی خود رسیده که آمریکا با ترس از اجرایی شدن این کانال و شکست دوباره خود در تحریم ایران، دست به تهدید اروپا زده است، حال باید دید که اروپایی‌ها در این میان با پایبندی به قوانین بین‌المللی به ایجاد این سازوکار مالی ادامه خواهند داد و آمریکا را منزوی‌تر خواهند کرد یا اینکه در مقابل تهدیدهای آمریکا کوتاه می‌آیند که ضعف اروپا در مقابل آمریکا را بیش از پیش نمایان می‌کند.
SPV در انتظار رفع اختلاف داخلی اروپا
در این میان خبرنگار وال استریت ژورنال نیز در بروکسل از اختلاف داخلی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مسیر تصویب بیانیه آغاز به کار سازوکار ویژه مالی ایران و اروپا (SPV) خبر داده است. به گفته وی چنانچه این اختلاف داخلی رفع شود، اروپا بیانیه آغاز به کار را صادر می‌کند.
به گزارش ایرنا، «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در بروکسل در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به نظر می‌آید که به دلیل اختلاف نظر در مورد بیان نام چهار کشور اروپایی و درگیری میان ایتالیا و اسپانیا، شاید دوشنبه صبح (به وقت محلی) نتوانند به جمع بندی درباره روابط اتحادیه اروپا با ایران و نیز تایید بیانیه مربوط به ساز و کار ویژه مالی با ایران دست یابند.
وی اظهار داشت که تائید SPV به جمع بندی اتحادیه اروپا در مورد ایران بستگی ندارد و برعکس جمع بندی این اتحادیه (در مورد روابط با ایران) به SPV بستگی دارد. اگر ایتالیا و اسپانیا بر سر واژگان گفت‌وگوهای چهار کشور اروپایی با ایران تا ساعت 4 بعد از ظهر (به وقت محلی) به توافق برسند، ممکن است که به هر دو دست یابیم.
خبرنگار وال استریت ژورنال می‌گوید نکته جالب توجه، واژگان بیانیه اروپا در مورد ساز‌وکار ویژه مالی نخواهد بود. وی مدعی اختلاف درباره ادبیات بیانیه اتحادیه اروپا در مورد برنامه موشکی ایران شد.
این خبرنگار آمریکایی مدعی شد: خبر دارم که در این بیانیه اعلام شده، اتحادیه اروپا از اقدامات موشکی (ایران) به شدت نگران است.
خبرنگار وال استریت ژورنال در بروکسل در ادامه پیرامون تفاوت بیانیه مربوط به سازوکار ویژه مالی ایران از سوی اتحادیه اروپا و نیز جمع بندی اتحادیه اروپا در مورد روابط با ایران نوشت: سازوکار ویژه مالی با ایران، پروژه فرانسه، بریتانیا و آلمان است که از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار بوده و فی النفسه متعلق به اتحادیه اروپا نیست. جمع بندی اتحادیه اروپا (مقوله‌ای) کاملا جدا است و تنها به دلیل آنکه تا زمان راه اندازی ساز و کار ویژه مالی از انتشار آن خودداری شده بود، به این موضوع مرتبط شده است.
منابع رسمی غربی و اتحادیه اروپا هنوز این ادعاهای این خبرنگار غربی را تایید نکرده‌اند.
«مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بروکسل به خبرنگاران گفت: آماده سازی سازوکار مالی ویژه پیشرفت هایی داشته و در مرحله‌ای پیشرفته است. امیدواریم بسیار زود آغاز کار آن را اعلام کنیم. تارنمای شبکه اقتصادی بلومبرگ نیز در این زمینه گزارش داد: سه دیپلماتی که درباره زمان اجرای این سازوکار اظهارنظر کردند خواستند نامشان فاش نشود، یکی از آنها با احتیاط گفت، درحالی که روز 28 ژانویه (هشتم بهمن) برای آغاز رسمی آن اعلام شده است، ممکن است ناتمام ماندن برخی موضوعات باعث تاخیر کوتاهی در آن شود. این دیپلمات افزود که اعضای اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که سازوکار مالی ویژه تا اواخر ماه (ژانویه)
 نهایی شود.
طبق گزارش ها، سازوکار مالی ویژه قرار است در فرانسه ثبت شود و رئیس آن یک آلمانی باشد. بریتانیا نیز از سهامداران آن خواهد بود. کوتسیانچیچ گفت: ما با سایر اعضای مسئول، روی آن کار می‌کنیم.