آمریکا دنبال توجیه مداخله در ونزوئلا

آمریکا با هرحربه‌ای تلاش می‌کند دولت «نیکلاس مادورو» را از قدرت برکنار کند. سناتور لیندسی گراهام به پایگاه خبری آکسیوس گفت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نظر او را درباره استفاده از نیروی نظامی در کشوری که آمریکا مایل به تغییر رژیم در آنجاست، جویا شده بود. طبق این گزارش گراهام به رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود: «خب شما باید آهسته پیش بروید چون این می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.» ترامپ هم پاسخ داده است: «خب مایه تعجب من است که شما می‌خواهید به همه حمله کنید.» گراهام در ادامه پاسخ داده است: «من نمی‌خواهم به همه حمله کنم. من تنها می‌خواهم زمانی از ارتش استفاده شود که منافع امنیت ملی ما تهدید می‌شود.»
این سناتور آمریکایی همچنین تاکید کرد، وقتی بحث ونزوئلا در میان باشد ترامپ «واقعاً جنگ‌طلب» است. با این حال آکسیوس گزارش داد، هیچ نشانه‌ای مبنی بر طرح دولت ترامپ برای حمله به این کشور آمریکای جنوبی وجود ندارد. در عوض دولت آمریکا به نظر می‌رسد خواستار اعمال تغییر رژیم در این کشور از طریق فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی است.
روزنامه گاردین دیروز (دوشنبه) در یادداشتی نوشت: آمریکا امید دارد تا واکنش دولت ونزوئلا به اعتراضات، توجیه اخلاقی لازم را برای مداخله نظامی علیه این کشور فراهم کند، مداخله ای که بی تردید مورد تایید سازمان کشورهای آمریکایی قرار خواهد گرفت. بحران در کاراکاس با سقوط قیمت‌های جهانی، رکود در تولید، کاهش ارزش ارز ملی، وابستگی به واردات و انحصار خرده فروشی، ایجاد شد. 
مسئولیت این اوضاع بر دوش دولت و اپوزیسیون راست گرای صنعتی است. اما تصور این که اپوزیسیونی که به دست خوان گوایدو احیا شد، براساس نگرانی واقعی برای فقرا، سیاهپوستان و آمریکایی‌هایی که در سال‌های انقلاب بولیواری قدرت گرفتند عمل می‌کند، احمقانه است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری خودبزرگ بین، دمدمی مزاج و دروغگوی آمریکا در بدو ورود خود به کاخ سفید با انتقاد از مداخلات دولت‌های پیشین واشنگتن که در نفرت از هوگو چاوز رئیس جمهوری سابق ونزوئلا و تلاش‌ها برای بازیابی نفوذ خود در منطقه ثابت قدم بودند، وعده داد که به تمام این حقه بازی‌ها پایان دهد. اما «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه از انتصاب خودخوانده گوایدو به عنوان رئیس جمهوری کاراکاس استقبال کرد. این کار به نوعی دست به دامن دکترین مونرو شدن است که به موجب آن ایالت متحده آمریکا مداخله در کشورهای آمریکای لاتین را مسئولیت خود می‌داند.


ترامپ سریعا گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت و ژائر بولساناروی برزیل، موریسیو ماکری آرژانتین، ایوان دوکه کلمبیا و سباستین پینیه رای شیلی که همگی از رهبران سفیدپوست و اشرافی آمریکای لاتین هستند، در این راه از وی تبعیت کردند. این دروغگویان خود را منجی دمکراسی و انسان دوستی می‌دانند اما در عمل با کمال میل از تحریم‌های بیشتر آمریکا، تعلیم تاکتیک‌های شکنجه که 7 میلیون نفر را در کلمبیا آواره کرد به شبه نظامیان اپوزیسیون ونزوئلا و ادامه مداخلات موسسات حامی آمریکا در امور کشورهای آمریکای لاتین، حمایت خواهند کرد.
گاردین در بخش دیگری از این گزارش نوشت: این اقدامات خریدار نخواهند داشت. واشنگتن نیز از این امر آگاه است. بنابراین ترامپ و دیگران خود را برای اتخاذ رویکردی قدرتمندتر آماده می‌کنند. در بحبوحه نزدیک شدن به انتخابات در زمانی که ترامپ با تحقیقات و تهدید استیضاح روبه رو است،چنین اقدامی به نفع وی تمام خواهد شد. جنگ افکارعمومی را منحرف کرده و پول سازی می‌کند. اما پس از بولیوی، مکزیک، اوروگوئه و کوبا، چین و روسیه که هردو در ونزوئلا منافعی دارند، نمایش گوآیدو را به درستی کودتا نامیده اند. روسیه نشان داده است که به دفاع از متحد خود برخواهد خواست. واشنگتن در حالی که «تمامی گزینه‌ها را روی میز دارد،» نظاره گر تحولات در ونزوئلا است. این بدان معناست که آمریکا امید دارد تا واکنش دولت مادورو به اعتراضات توجیه اخلاقی لازم را برای مداخله نظامی‌ای که بدون تردید از سوی سازمان کشورهای آمریکایی تایید خواهد شد، فراهم کند. 
چانه زنی مهره آمریکا 
با ژنرال‌های ارتش
«خوآن گوآیدو» چهره مورد حمایت واشنگتن برای ساقط کردن مادورو در گفتگو با واشنگتن پست گفت که رئیس جمهوری این کشور «غیرمشروع» است و باید قدرت را ترک کند. وی در ادامه گفت که با ارتش برای روی برگردانی از مادورو و حمایت از دولت موقت در حال گفتگوست و همچنین اقدام صورت گرفته از سوی وابسته نظامی سابق ارتش این کشور در آمریکا را در جدایی از مادورو ستود.
رئیس جمهوری موقت ونزوئلا ادامه داد: ما با مقام‌های مدنی و نظامی در حال گفتگو هستیم. این یک موضوع بسیار حساس است که نیروهای امنیتی کشور در آن حضور دارند. ما با آنها دیدار می‌کنیم اما با احتیاط.
آنتونیو ریورو، یکی از ژنرال‌های ونزوئلایی در تبعید در میامی گفته که با مقام‌های دون پایه، عالی و متوسط ارتش که با مادورو به مشکل برخوردند، صحبت کرده اما آنها هنوز بابت جدایی و روی برگردانی کامل از مادورو می‌ترسند. وی ادامه داد: بسیاری از سربازان ارتش مستاصل هستند. نیروهای مسلح نیز از مادورو روی برگرداندند.
گوآیدو همچنین گفت: اپوزیسیون آماده به چالش کشیدن اختیارات دولت مادورو با وارد کردن کمک‌های غذایی به داخل ونزوئلا هستند؛ کمکی که به واسطه وعده ۲۰ میلیون دلاری از جانب آمریکا و پیشنهادهایی از سوی کلمبیا، برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اتحادیه اروپا قرار است تأمین شود. مادورو در گذشته جلوی دریافت چنین کمک‌هایی را گرفته و مدعی بود که گزارش‌ها درباره قحطی و بیماری در ونزوئلا داستان‌های تخیلی هستند که از سوی دشمنان مطرح شده‌اند. چهره مورد حمایت آمریکا ادامه داد: کمک‌های بشردوستانه محور اصلی سیاست ماست و ما بر روی اقدامات لجستیکی و پشتیبانی کار می‌کنیم.
بر این باوریم که این یک دو راهی جدید برای رژیم و نیروهای مسلح است. آنها باید تصمیم بگیرند که آیا طرف مردم هستند و می‌خواهند کشور را از این ورطه بیرون بکشند یا به آن بی اعتنا باشند. بر این باورم که ما باید به دنبال دستیابی به آن باشیم. آنها اجازه می‌دهند این اتفاق بیفتد.
گوآیدو همچنین ادامه داد، دولت انتقالی به دنبال به دست گرفتن سیتگو، کمپانی نفت آمریکایی تحت کنترل کشور ونزوئلا از طریق سوبسیدهای آمریکایی است. البته این کار زمان بر است. اتباع در تبعید ونزوئلا از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهند تا اقداماتی را در جهت تضمین این مساله انجام دهد که این کمپانی نفتی به عنوان منبع درآمدی برای دولت انتقالی گوآیدو مورد استفاده قرار گیرد.