مقدمه‌چینی اتهامات بزرگ علیه اطرافیان ترامپ

گروه بین‌الملل: «راجر استون»، مشاور سیاسی غیررسمی سابق «دونالد ترامپ» از جانب «رابرت مولر»، بازرس ویژه در پرونده مداخله انتخاباتی روسیه متهم به دروغگویی در شهادت‌هایش، اختلال آفرینی برای عدالت و مداخله در کار شاهدین شده است. استون دیگر فرد مرتبط با ترامپ است که در تحقیقات گسترده مولر متهم می‌شود.
مولر در عین حال استون را متهم کرده به این که تلاش داشته تا در همکاری با کمپین ترامپ اطلاعات مخرب علیه «هیلاری کلینتون» از سوی ویکی‌لیکس به دست آورد. «راجر استون» این اتهام‌ها را با انگیزه سیاسی خوانده و گفته که شهادت وی موقعیت رئیس جمهور آمریکا را به خطر نخواهد انداخت. در این میان ترامپ نیز مدعی شده است که استون در حوالی انتخابات ۲۰۱۶ هیچ فعالیتی برای او انجام نمی‌داده است. استون روز جمعه با وثیقه ۲۵۰ هزار دلاری و با تعهد به عدم شهادت علیه ترامپ آزاد شد.
مهمترین نکته در اعلام جرم بازرس «رابرت مولر» علیه مشاور پیشین ترامپ احتمالا این بوده باشد که یک مقام ارشد در کمپین ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» موظف شد تا در تماس با «راجر استون» اطلاعات سازمانی را دریافت کند که ایمیل‌های مسروقه حزب دموکرات را منتشر می‌کند.
در اعلام جرم ۲۴ ورقی علیه «راجر استون»، متحد سیاسی دیرینه رئیس‌جمهوری آمریکا نامی از «دونالد ترامپ» نیامده است، اما جزئیاتی از تعامل کمپین او و متحدانش با ویکی‌لیکس سوالات جدیدی را ایجاد می‌کند؛ اینکه آیا ترامپ یا خانواده او نقش مستقیمی در تلاش برای ارتباط با این گروه خارجی مخفی که ارتباطی با روسیه دارد، ایفا کرده است یا خیر.


مهمترین بخش اعلام جرم علیه «راجر استون» مرتبط با ایمیل‌های کمیته ملی دموکراتیک است که در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۶ منتشر شد. دادستان‌ها تاکید دارند: یک مقام ارشد کمپین ترامپ موظف شد تا با استون درباره افشاگری‌های بیشتر و سایر اطلاعات مخرب که احتمالاً ویکی‌لیکس قصد انتشار آنها را داشته، تماس بگیرد.
به گفته منابع مطلع، این مقام ارشد احتمالا «پل مانافورت»، مدیر وقت کمپین ترامپ یا معاون او «ریک گیتس» بوده است زیرا در آن زمان مانافورت جزو نزدیکان به استون به شمار می‌رفت. وکلای مانافورت و گیتس که جرایم مالیاتی و همدستی علیه آمریکا در سال ۲۰۱۷ را در کارنامه دارند، هنوز اظهارنظری نکردند.
واکنش ترامپ به دستگیری استون
رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اتهاماتی که سربازرس مولر متوجه استون دانسته است، رسانه‌های جریان اصلی را به غرض ورزی در گزارش‌ها متهم کرد و گفته است که «هیلاری کلینتون» می‌بایست به اتهامات مشابه بازداشت می‌شد.
به گزارش اسپوتنیک، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که در جریان کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ هدف پوشش رسانه‌ای یک طرفه قرار گرفته است.
او در همین ارتباط بعداً موضوع یک پرونده مطرح شده از سوی یک جاسوس بازنشسته سرویس اطلاعات خارجی انگلیس ۶ IMقرار گرفت که مجدداً طبق آن ترامپ متهم به تبانی با روسیه به منظور پیروز شدن در انتخابات شد.
رئیس جمهور آمریکا دشمنان سیاسی‌اش را متهم کرد به این که برای مطرح شدن این پرونده پول پرداخت کرده‌اند.
ترامپ در توئیتی در واکنش به اتهامات مطرح شده علیه استون گفت: «شبکه سی‌بی‌اس گزارش کرده که در کیفرخواست مربوط به «راجر استون» ذکر شده که در جریان انتخابات ۲۰۱۶ اطلاعاتی برای تخریب کلینتون منتشر شده است. اوه واقعاً! پس به اصطلاح پرونده قلابی و بررسی نشده چه می‌شود؟ یک کار کاملاً فریب‌کارانه و حیله‌گرانه که پولش را «هیلاری حقه‌باز» داد تا من و کمپین ترامپ را تخریب کند.»
اشاره ترامپ به پرونده رابطه ترامپ با روسیه است که از جانب یک جاسوس سابق بریتانیایی به نام «کریستوفر استیل» مطرح شد که به آن چه که دسیسه‌چینی میان کمپین ریاست جمهوری دونالد ترامپ و دولت روسیه در قبل و در جریان انتخابات ۲۰۱۶ خوانده، پرداخته است. مسکو و کاخ سفید اتهامات مطرح شده در این زمینه علیه خود را رد کرده و بی پایه و اساس خوانده‌اند.
افشاگری نیویورک تایمز
در این میان روزنامه نیویورک تایمز نیز در تحلیلی نوشته است که  ترامپ و دست‌کم ۱۷ تن از مقامات کمپین انتخاباتی و مشاورانش، پیش از تحلیف ترامپ با شهروندان روس و ویکی‌لیکس یا رابطان آن‌ها ارتباط داشته‌اند.
نیویورک تایمز در این گزارش نوشته است، رئیس جمهور فعلی آمریکا که در آن زمان نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود، پیش از نامزدی خود در ژوئیه ۲۰۱۶ دست‌کم شش بار چنین ارتباطاتی داشته که یکی از آن‌ها امضای نامه‌ای مبنی بر ساخت برج ترامپ در مسکو را شامل می‌شود.
«آراس آگالاروف»، میلیاردر روس که همراه با ترامپ میزبان مراسم «دختر شایسته» در مسکو بوده، بارها پیش از اعلام رسمی نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری با او ارتباط داشته است. همچنین گزارش شده است که «امین آگالاروف»، پسر آراس نیز چندین بار با ترامپ ارتباط داشته است. «آراس آگالاروف» مدت کوتاهی پس از آغاز انتخابات مقدماتی نامه‌ای به ترامپ نوشت و طی آن علاقه فراوان خود را به کمپین او ابراز کرد.
طبق این تحلیلی که در نیویورک تایمز منتشر شده است، ترامپ تکذیب تعاملات خود با روس‌ها را مدت کوتاهی پس از پذیرش نامزدی حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرد.
این تحلیل با جمع‌آوری اطلاعات گزارش‌های منتشر شده در این روزنامه، اسناد ارسال شده به کنگره آمریکا و مدارک دادگاهی مرتبط با «رابرت مولر»، بازرس ویژه رسیدگی به پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا تهیه شده است.
این روزنامه نوشته است، دست‌کم ۱۰ معاون دیگر ترامپ هم از این تعاملات مطلع بوده‌اند اما خودشان ارتباطی با روسی‌ها نداشته‌اند.
«دونالد ترامپ جونیور»، پسر بزرگ رئیس جمهوری آمریکا نیز دست‌کم ۱۷ بار با شهروندان روس و یک واسطه روس ارتباط داشته که از جمله این موارد می‌توان به تنظیم قرار ملاقاتی در ژوئن ۲۰۱۶ درباره پروژه برج ترامپ اشاره کرد.
طبق گزارش نیویورک تایمز، «جارد کوشنر»، داماد دونالد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید نیز دست‌کم شش بار با روس‌ها ارتباط داشته است که از جمله این ارتباطات دیدار با یک سفیر روسیه طی‌گذار ترامپ و حضور در دیداری که درباره برج ترامپ صورت گرفته، هستند.
در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است که، به نظر می‌رسد «راجر استون»، عامل دیرینه حزب جمهوری‌خواه که به عنوان یک مشاور غیررسمی در کمپین ترامپ فعالیت داشت، بیشترین ارتباط را با روس‌ها داشته است. طبق این تحلیل، استون پیش از آغاز به کار ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، دست‌کم ۱۸ بار با شهروندان روسیه و ویکی‌لیکس ارتباط برقرار کرده است.
دیگر متهمان این پرونده مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق ترامپ، جورج پاپا دوپولوس، مشاور او، پل مانافورت، رئیس سابق کمپین او و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ هستند.
طبق گزارش نیویورک تایمز، کوهن دست‌کم ۱۷ بار با روس‌ها ارتباط داشته و حضور قابل توجهی در برنامه‌های برج ترامپ در مسکو و دیدار با یک اولیگارش روس در خصوص مسأله‌ای دیگر داشته است. این تحلیل دریافته است که «پاپا دوپولوس» نیز دست‌کم ۱۲ بار با روس‌ها ارتباط داشته و این در حالی است که گزارش شده مانافورت و فلین به ترتیب شش و پنج بار با روس‌ها ارتباط داشته‌اند. این روزنامه همچنین به چندین ارتباط دوپولوس با عاملان روس که به دنبال تنظیم دیدارهایی با حضور ترامپ یا کمپین او و «ولادیمیر پوتین» یا کارمندان او بوده‌اند نیز اشاره دارد.
مانافورت که گفته شده در دیدار برج ترامپ شرکت داشته، طی دوران حضور در کمپین ترامپ بارها با «کنستانتین کیلیمنیک»، تاجر مرتبط با سرویس اطلاعاتی روسیه ارتباط برقرار کرده است.
نیویورک تایمز گزارش کرده است که به دنبال پیروزی دونالد ترامپ درانتخابات ریاست جمهوری و طی مقدمات تحلیفش، فلین گفت‌وگوهایی با «سرگئی کیسلیاک»، سفیر روسیه درآمریکا داشته است.