الان وقت سنجيدگي در مديريت است

آرمان- حمید شجاعی: گرچه کشور در ساحت‌های مختلف با مشکلات و مسائلی روبه‌روست، اما وقوع برخی اتفاقات ناخواسته موجب می‌شود که مسائل دیگری پیش روی جامعه قرار گیرد و مسائل اصلی در حاشیه قرار گیرد. مثل داستان پیوستن ایران به FATF و اختلاف نظرات میان برخی اعضای مجمع تشخیص با نمایندگان مجلس که چندی است بحث ایجاد مجلس دوم را مطرح ساخته یا پیش کشیدن زود هنگام بحث انتخابات 98 و طرح فتنه 98 که از سوی برخی بیان شده است. اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهور در امورهماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده در این ارتباط معتقد است: «دغدغه اصلی کشور در شرایط فعلی این است که با مدیریت صحیح، سنجیدگی و هشیاری توطئه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خنثی کنیم. اینکه در چنین شرایطی عده‌ای موضوع شکل‌گیری مجلس دوم را که به معنای اصلاح قانون اساسی است مطرح می‌کنند به هیچ وجه موضوعیت ندارد و امروز زمان آن نیست.»
اولویت مشکلات اساسی جامعه
شرایط و مقتضیات جامعه ایجاب می‌کند تا در شرایط فعلی با رصد آنچه که در حال رخ دادن است با برنامه‌ریزی مدون و هدفمند به سمت‌وسوی حل و فصل معضلات و مشکلات پیش آمده حرکت کنیم. مسلما در این میان مسائلی همچون رسیدگی به اقتصاد و معیشت مردم بر پایه یک مدل اقتصادی موثر و مشخص بسیار بیشتر از طرح مسائل ثانویه یا شاید دسته چندم دیگر اولویت دارد. اینکه در شرایط حساس و خطیر فعلی که از سویی جامعه با مشکلات متفاوت داخلی رو‌به‌روست و از طرف دیگر مساله برجام، پذیرش یا عدم پذیرش لوایح 4گانه گروه ویژه اقدام مالی و سایر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در میان است پیش کشیدن مباحثی از جنس انتخابات مجلس بعد و ایجاد برخی حواشی پیرامون آن تحت عنوان فتنه98 نه تنها گره‌ای از مشکلات باز نکرده، بلکه بر حواشی و ایجاد بحرانی جدید در کشور کمک می‌کند. از این جهت در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب برخی جریانات باید به جای ایجاد اختلاف و سیاه‌نمایی؛ القای ناکارآمدی و پاشیدن بذر یاس و نا‌امیدی در جامعه به وحدت و انسجام ملی تاکید کنند و این مساله را سرلوحه کار خود قرار دهند که امروز هیچ یک از قوا و ارکان نظام همچون دولت و مجلس از بدنه حاکمیتی جدا نیستند. لذا اگر شاکله حاکمیت را به مثابه اندام واره‌ای در نظر بگیریم آسیب به هر عضوی از این اندام‌واره به کلیت آن صدمه می‌زند. لذا بر اساس این تعبیر تخریب یا القای ناکارآمدی برخی ارکان حاکمیت می‌تواند کلیت نظام را مورد هدف قرار دهد. آن هم در شرایطی که دشمنان از قبل اعلام کرده‌اند که برای 40سالگی انقلاب اسلامی برنامه دارند؛ لذا خروج از شرایط بحرانی فعلی فقط با رمز وحدت انجام و همکاری ملی میسر است.
موضوع اصلی کشور


مشاور عالی رئیس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده درباره پیشنهادهای مطرح شده مبنی بر شکل‌گیری مجلس دوم اظهار داشت: اینکه ما در مقطع زمانی کنونی و با این سطح از گرفتاری‌ها پیشنهاد تشکیل مجلس دوم که نیازمند اصلاح قانون اساسی است را مطرح کنیم به هیچ وجه قابل قبول نیست. خبر آنلاین نوشت؛ اکبر ترکان گفت: دغدغه اصلی کشور در شرایط فعلی این است که با مدیریت صحیح، سنجیدگی و هشیاری توطئه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خنثی کنیم، اینکه در چنین شرایطی عده‌ای موضوع شکل‌گیری مجلس دوم را که به معنای اصلاح قانون اساسی است مطرح می‌کنند به هیچ وجه موضوعیت ندارد و امروز زمان آن نیست. وی با یادآوری تحریم‌های آمریکا علیه ایران، افزود: واقع امر این است که با وقوع تحریم‌ها صادرات نفت کشور با مشکل مواجه شده و درآمدهای ارزی کشور کاهش خواهد یافت، بنابراین جابه‌جایی ارز محدود شده و خرید و تامین نیازهای کشور نیز با مشکلاتی رو‌به‌رو خواهد شد که باید راهکاری برای عبور از این شرایط اندیشید. دبیر سابق شورای عالی مناطق آزاد با تاکید بر ضرورت درنظر گرفتن راهکارهایی برای بالا بردن مقاومت کشور برای مقابله با فشارها، اظهار کرد: باید سیاستگذاری‌ها به گونه‌ای باشد که تحریم‌ها کمترین صدمه را به کشور وارد کند؛ این به معنای آن است که باید ارزش دلارهای موجود خود را دانسته و ارز کشور را مفت هزینه نکنیم؛ در این زمینه اگر امکان تولید محصولی در داخل وجود دارد مشابه آن را از خارج وارد نکنیم و با مدارا کوشش کنیم تا مصرف ارزی کشور پایین بیاید. وزیر سابق دفاع یکی از راه‌های صرفه‌جویی ارزی را کنترل مصرف سوخت به ویژه بنزین توصیف کرد و اذعان داشت: متاسفانه شاهدیم که از ابتدای کار دولت مصرف بنزین از ۶۲میلیون به 100میلیون لیتر در روز رسیده که این به معنای هدررفت منابع ارزی است. عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه قیمت هر لیتر سوخت جهانی رقمی معادل ۲دلار است، ادامه داد: این در حالی است که هر لیتر بنزین در ایران ۱۰۰۰ تومان معادل ۱۰سنت عرضه می‌شود که رقم بسیار ناچیزی است. عرضه بنزین با این رقم به باد دادن ثروت ملی وضعیف کردن کشور در مقابل تهدیدات تحریم ایالات متحده است.
دلیل طرح فتنه 98
عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به ادعاهای مطرح شده درباره وقوع فتنه۹۸، با طرح این سوال که آیا کسی قرار است در سال آینده فتنه کند؟ ابراز داشت: نکند عده‌ای نگران شکست خودشان هستند به این معنی که تا شکست خوردند بگویند دیدید فتنه شد! وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم سال آینده فتنه‌ای داشته باشیم، تصریح کرد: اگر منظور از فتنه تحریم‌های ایالات متحده است که همین حالا هم وجود دارد. اکبر ترکان تصریح کرد: البته شاید قرار است عده‌ای در یک رقابت سیاسی ببازند، بنابراین تلاش دارند با طرح چنین موضوعاتی زمینه‌ای فراهم کنند تا به محض باخت بگویند این همان فتنه‌ای است که ما می‌گفتیم.