تکذیب استعفای دو وزیر

آرمان- سهیل ثابت: حاشیه و شایعه‌سازی از موضوعاتی جذاب برای افرادی است که همواره درصدد ابهام‌آلود کردن فضا و تخریب دستگاه‌ها هستند. حال برای این جماعت فرقی نمی‌کند که استعفا در کدام قوه یا توسط کدام شخص شکل گیرد. در این راستا پس از شایعه استعفای چندین باره اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و شایعه مضحک استعفای محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه این بار خبر از استعفای سیدعلیرضا آوایی، وزیر دادگستری و سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد برجسته شد. حال با اینکه مشخص نیست که چرا شایعه‌سازان این بار پروژه خود را روی این دو وزیر پیاده کرده‌اند، اما بلافاصله پس از انتشار این اخبار و روابط عمومی وزارت دادگستری و وزارت فرهنگ و ارشاد با تکذیب خبرها استعفای وزرای وزارتخانه خود به این اخبار کذب واکنش نشان دادند. در شرایطی که حجم انتقادات به دولت بسیار بالاست معلوم نیست قربانی بعدی شایعه‌سازان در استعفا از دولت کیست.
شایعه 2 استعفا
شایعه‌سازی رسانه‌ای و سپس انتشار آن در جامعه و رسانه‌ها از حربه‌هایی است که گاه برخی مخالفان یا منتقدان دولت از آن بهره می‌برند که بیش از پیش دولت را درگیر حواشی کنند. حال اینکه در شرایط فعلی که دولت خود درگیر مسائل مختلفی از جمله بهبود وضعیت اقتصادی، معیشتی مردم و پیگیری عمل اروپایی‌ها به تعهدات خود در قالب بر جام و سازوکار مالی SPV هستند چرا عده‌ای درصددند که با شایعه پراکنی به تنش‌ها در دولت دامن بزنند، مشخص نیست. البته آنچه معلوم است این‌که رئیس‌جمهور همان‌طور که بارها در مقاطع مختلف اظهار داشته از روند عملکردی برخی از وزرای خود که به تعبیر ایشان پاشنه‌هایشان را بالا نکشیده‌اند راضی نیست. لذا شاید همین مسائل نیز موجب می‌شود که برخی شایعات پیرامون وزرای دولت تدبیر و امید مطرح شود. گرچه در جهت دیگر هستند برخی وزرایی که به انحای مختلف از عملکرد برخی دستگاه‌های بالادستی در دولت ابراز گلایه و شکایت دارند که برخی با وجود گلایه‌مندی این مسائل را بازگو نمی‌کنند، اما برخی دیگر از وزرا نیز مثل سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر مستعفی بهداشت و درمان اعتراضات خود را نسبت به روند جاری در دولت آشکارا بیان می‌کنند. در این راستا روز گذشته خبری در رسانه‌ها مبنی بر استعفای دو وزیر از دولت منتشر شد که در نوع خود قابل تامل بود. استعفای سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به حدی غیر قابل باور بود که حتی پایگاه خبری و روابط عمومی هر دو وزارتخانه به این استعفاها واکنش نشان دادند. نکته ابهام برانگیز اینجاست که چه کسی از طرح این مساله سود می‌برده که با مطرح کردن این خبر جامعه رسانه‌ای را در بهت فرو برده است. با این همه باید اذعان داشت؛ گرچه نفس این شایعه‌سازی‌ها امری مذموم و ناپسند که نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه موجبات به‌هم ریختگی مسائل و ایجاد حواشی بسیاری پیرامون وزیر مربوطه و وزارتخانه متبوعش می‌شود. لازم به‌ذکر است که دولتمردان نیز باید بدین نکته اشراف کامل داشته باشند که نباید با برخی اظهارات و عملکردها زمینه‌های بروز چنین شایعاتی را فراهم کنند.
در حال انجام وظیفه


صبح دیروز برخی از رسانه‌ها مدعی استعفای سیدعباس صالحی وزیر ارشاد شده بودند که مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد از تکذیب شایعه استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد خبر داد. مهر نوشت، همایون امیرزاده گفت: وزیر ارشاد هم اکنون مشغول انجام وظایف وزارتی خود است و هرگونه ادعایی درباره استعفای ایشان به صورت رسمی تکذیب می‌شود. سنت شایعه‌پراکنی درباره استعفای مقامات در ایران سنت دیرپایی است. به باور برخی از رسانه‌ای‌ها برخی از این اخبار به منظور گمانه‌زنی درباره واکنش‌های احتمالی درباره این اتفاق منتشر می‌شود.
تکذیب یک استعفا
در پی پخش شایعه استعفای سیدعلیرضا آوایی، روابط عمومی وزارت دادگستری خبر استعفای وزیر دادگستری را تکذیب کرد. روز گذشته روابط عمومی وزارت دادگستری در خصوص انتشار خبر نادرست استعفای وزیر دادگستری ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد: خبری در فضای مجازی منتشر و در پی آن در برخی سایت‌های خبری بازنشر شد که ضمن تکذیب اصل خبر، آن را در حد یک شایعه بدون سند و منبع معتبر ارزیابی کرده و از تمامی فعالان عرصه خبر و اطلاع‌رسانی نیز درخواست می‌شود همچون گذشته، ضمن حفظ رسالت حرفه‌ای خود مبنی بر انتشار دقیق و مسئولانه اخبار، از بازنشر شایعات و اخبار کذبی که می‌تواند منتج به تشویش اذهان و افکار مخاطبان درسطح جامعه شود، جداً پرهیز نمایند. گفتنی است روز شنبه بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفته بود که رئیس‌جمهور با استعفای آوایی وزیر دادگستری از سمت خود موافقت کرده است. اللهیار ملکشاهی، نماینده کوهدشت و رئیس فعلی کمیسیون حقوقی قضائی مجلس را گزینه اصلی پیشنهادی اعلام کرده بود.