بازتاب گسترده رزمایش اقتدار 97 در رسانه‌های عربی

رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش با دستیابی به تمامی اهداف از پیش تعیین شده پایان یافت.
به گزارش روابط عمومی ارتش، در این رزمایش که به مدت دو روز در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد، بیش از ۱۲ هزار نیروی هجومی شرکت کردند و انواع عملیات‌های تازش آفندی، تک هماهنگ شده و پاکسازی را با استفاده از نیروهای واکنش سریع به اجرا درآوردند.بنابراین گزارش: یگان‌های زرهی، توپخانه، واکنش سریع، پیاده مکانیزه، مهندسی رزمی، مخابرات و جنگال، پهپاد، هوانیروز با پشتیبانی جنگنده‌های نیروی هوایی در این رزمایش نقش آفرینی کردند.
در مرحله نخست رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نزاجا پس از شناسایی پهپادها و بالگردهای هوانیروز، تیپ ۵۵ ه‌وابرد و تیپ ۲۵ واکنش سریع با تجهیزات کامل توسط بالگردهای ترابری شنوک و ۲۱۴ با عملیات هلی‌برن وارد منطقه رزمایش شدند و علاوه بر شناسایی، به عملیات پاکسازی و انهدام عناصر، تجهیزات و استحکامات دشمن پرداختند.
در مرحله پایانی رزمایش اقتدار ۹۷ نزاجا، توپخانه‌های ثابت و متحرک نیروی زمینی ارتش با حجم وسیع در کالیبر‌های مختلف مواضع دشمن را از فواصل بین ۱۰ تا ۳۰ کیلومتری با شلیک گلوله‌های هوشمند و نقطه زن مورد اصابت قرار دادند.


همچنین یگان‌های زرهی و پیاده مکانیزه، با انجام عملیات هجومی و تک هماهنگ شده به سمت دشمن، مواضع و تجهیزات آنها را منهدم ساختند.
اجرای عملیات تعاقب و انهدام کامل استحکامات دشمن، از جمله دیگر برنامه‌های مرحله نهایی رزمایش اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش بود.
نمایش قدرت، توان تحرک و جابجایی سریع نیروها و همچنین پشتیبانی هوایی بالگردهای هوانیروز در تمامی مراحل رزمایش از ویژگی‌های مهم رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی بود.
فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان این‌که هماهنگی بین نیروها از دستاوردهای مهم رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، از ارزیابی موفق تغییرات تاکتیکی و ساختاری در این نیرو خبر داد.
به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش (نزاجا) پس از اجرای آخرین مرحله رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ این نیرو گفت: یکی از اهداف این رزمایش ارزیابی تغییر ساختاری و تاکتیکی نیروی زمینی ارتش در عرصه نبرد بود که این ارزیابی به نحو مطلوبی انجام شد.
وی با اشاره به تحقق اهداف رزمایش ۲ روزه اقتدار ۹۷ نیروی زمینی اظهار کرد: نیروی زمینی به لحاظ تحرک، جابجایی سریع نیرو، قدرت تهاجم، توان هلی‌برن و انتقال ادوات سبک، نیمه سنگین و سنگین توانست به حد نصاب مطلوب و مورد نظر دست یابد و نمایش بزرگی از توان رزمی و تهاجمی را از خود به نمایش بگذارد.
فرمانده نیروی زمینی ارتش عملکرد هوانیروز را در پشتیبانی نزدیک از یگان‌های عمل کننده موفقیت آمیز عنوان کرد و توان گردان‌های توپخانه و زرهی را در انهدام سریع و دقیق از نقاط دور از ویژگی‌های این رزمایش دانست و تاکید کرد: از دیگر موفقیت‌های این رزمایش عملکرد سامانه فرماندهی بود که یک عملیات پیچیده تازش هوایی، عملیات هلی برن، تحرکات زرهی، توپخانه را همزمان تحت کنترل و فرماندهی خود قرار داد.
امیر حیدری خاطرنشان کرد: هماهنگی بین نیروها در رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ از دیگر دستاوردهای این رزمایش است. همجنین آن چه را که برابر ساختار جدید نیروی زمینی ترسیم شد، به آن دست یافتیم.
وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد یگان‌های زرهی نیروی زمینی ارتش گفت: تلاش کردیم تا عملکرد تهاجمی یکان‌های زرهی را ارتقا دهیم و به همین خاطر اکثر تیپ‌ها را به تیپ‌های متحرک هجومی تغییر هویت داده و یکان‌های زرهی را به یکان‌های زرهی متحرک و یگانهای پیاده مکانیزه و متحرک زرهی تبدیل کردیم تا بتوانند عملیات توأم با تحرک و تهاجم را علیه دشمن انجام دهند که امروز این قابلیت را در یک فضای شبه جنگی مورد ارزیابی قرار داده و رکوردهای جدیدی را به دست آوردیم. فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار کرد: الحمدلله همانطور که ناظران تا این لحظه از رزمایش عنوان کردند موفقیت نیروی زمینی در اجرای تاکتیک‌های جدید و رویکرد آفندی موفقیت آمیز بوده است و انشالله باید تا جایی که در توان هست قدرت تهاجمی این نیرو را ارتقا دهیم.
امیر حیدری در پایان خاطر نشان کرد: همانطور که نیروی زمینی در دوران دفاع مقدس و پس از آن ثابت کرد می‌تواند به جایگاه بزرگی که می‌خواهد برسد، می‌تواند بازدارندگی را به معنای واقعی کلمه عینیت ببخشد.
از سوی دیگر این رزمایش مورد توجه رسانه‌های عربی قرار گرفت. بخش عربی شبکه RT روسیه در این باره نوشت: رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش ایران روز جمعه آغاز شد که در مرحله نخست این رزمایش نیروهای شرکت کننده پس از عملیات شناسایی پهپادها و بالگردهای هوانیروز تیپ ۵۵ هوابرد و تیپ ۲۵ واکنش سریع با تجهیزات کامل توسط بالگردهای ترابری شنوک و ۲۱۴ با عملیات هلی برن وارد منطقه رزمایش شدند.
پایگاه خبری مصراوی نیز نوشت: رزمایش بزرگ اقتدار روز جمعه در فاصله ۳۴۰ کیلومتری تهران در شهر اصفهان برگزار شد.
این پایگاه خبری ادامه داد که رزمایش اقتدار همزمان با تشدید تنش میان ایران و اسرائیل برگزار شد زیرا ارتش اسرائیل در هفته گذشته مدعی شده بود که برخی پایگاه‌های ایران در سوریه را مورد هدف قرار داده است.
پایگاه امنیت و دفاع عربی (اس دی عربی) نیز در این رابطه نوشت: رزمایش اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش ایران در اصفهان برگزار شد. این پایگاه خبری در ادامه به سخنان امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز در تیتری مشابه نوشت: رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ نیروی زمینی ارتش ایران صبح جمعه در اصفهان برگزار شد.
این خبرگزاری در ادامه با اشاره به اینکه هدف از این رزمایش نمایش استراتژی جدید ارتش جمهوری اسلامی ایران است به سخنان امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران پرداخت.
پایگاه خبری الفجر نیز در این رابطه نوشت: پس از اینکه رژیم اشغالگر قدس اعلام کرد که علیه برخی اهداف ایران در سوریه دست به حمله زده است، ایران رزمایش بزرگی انجام داد که نسبت به وقوع جنگ هشدار می‌دهد.
همچنین بخش عربی یورو نیوز بحث تنش در روابط ایران و آمریکا را پیش کشیده و نوشت که همزمان با افزایش تنش میان ایران و آمریکا، ارتش ایران روز جمعه رزمایش نظامی بزرگی برگزار کرد و رسانه‌های داخلی اعلام کردند که هدف این رزمایش مقابله با هرگونه تجاوز است.
شبکه النور نیز در این باره نوشت که نیروی زمینی ارتش ایران صبح روز جمعه رزمایش اقتدار ۹۷ را در استان اصفهان برگزار کرد که هدف این رزمایش ارزیایی تغییرات جدید ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
پایگاه اسرار الاسبوع نیز با اشاره به اینکه رزمایش اقتدار ۹۷ روز جمعه در اصفهان برگزار شد، نوشت: این رزمایش همزمان با افزایش تنش میان ایران و اسرائیل انجام شد.
پایگاه خبری العهد نیز با تشریح برخی مراحل رزمایش نوشت که ارتش ایران امروز (شنبه) مرحله پایانی رزمایش بزرگ اقتدار را با حضور امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه نصرآباد اصفهان انجام داد.
پایگاه الخلیج ۳۶۵ نیز نوشت: در راستای سیاست‌های راهبردی و نظامی ایران، صبح جمعه رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ در اصفهان برگزار شد که هدف از این رزمایش به نمایش گذاشتن استراتژی نظامی جدید ارتش ایران است.
پایگاه خبری العرب الیوم نیز نوشت که روز جمعه رزمایش نظامی گسترده‌ای با مشارکت ۱۲ هزار نظامی در مرکز ایران برگزار شد.
پایگاه خبری بلد نیوز نیز در این رابطه نوشت که رزمایش بزرگ اقتدار ۹۷ توسط ارتش ایران در اصفهان برگزار شد.
این پایگاه خبری در ادامه با اشاره به اینکه هدف از این رزمایش به نمایش گذاشتن استراتژی جدید ارتش ایران است، سخنان امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران را بازتاب داد.