گزارش بانک مرکزی از رشد 91 درصدی قیمت مسکن در دی‌ماه جاری نسبت به سال گذشته خبر داد:

خرید خانه، رویای پوچ
همدلی| گروه اقتصادی: در حالی بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی، قیمت مسکن در دی ماه نسبت به پارسال 91 درصد افزایش یافته که به گفته آگاهان اقتصادی این بازار مرز بحران را رد کرده است. بحرانی‌که دود آن بیشتر از همه چشم دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه را سوزانده و داستان‌های تلخی را در این بازار ثبت می‌کند؛ از کوچ اجباری مستاجران به مناطق حاشیه پایتخت گرفته تا فاصله گرفتن قدرت خرید جوانان و مستاجران از خانه‌دار شدن و دور شدن از زندگی در خانه‌های اجاره‌ای. ماجرای خرید مسکن در ایران با جهش هر ماهه قیمت‌ها هر سال سخت‌تر می‌شود، قیمت‌ها لحظه به لحظه بالاتر می‌رود و ارزش ملک هر چه که باشد، بالاخره در این بازار بی‌قانون، در کنار قیمت خانه‌های لوکس و نوساز رشد می‌کند. روند رو به رشد قیمت‌ها در این بازار همیشه جریان دارد. مخصوصا از زمانی‌که ماجرای افزایش قیمت دلار به گوش مشاوران املاک و مالکان رسیده، دیگر هیچ کالایی به گرد پای افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن نمی‌رسد. این را می‌توان با نگاهی به دیگر بازارها و مقایسه رشد قیمت کالاهای دیگر به خوبی فهمید.
باید پرسید کدامیک از یک از بخش‌های اقتصادی، امسال با بازی دلار، به اندازه 91 درصد رشد کرده‌ است؟ به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران اقتصادی، یکی از علت‌های اصلی رشد بی ضابطه قیمت‌ها در این بازار، از سوی مشاوران املاک القا می‌شود. البته صاحب‌خانه‌ها نیز در این میان نقش مهمی را دارند و با تعیین قیمت‌های سلیقه‌ای، حاشیه‌های بیشتری ایجاد می‌کنند. هر چند در این زمینه بیشتر تحلیلگران اقتصادی معتقد هستند تورمی که در بازار مسکن ایجاد شده ناشی از عدم سیاست‌های مناسب برای پول‌های سرگردان مردم است.
به باور بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی، به دلیل اینکه دولت‌ها از بخش تولید حمایت نکرده‌اند و برنامه بلندمدت یا میان مدتی برای جذب سرمایه‌های سرگردان وجود ندارد، مقصد نهایی پول‌های مردم به جای اینکه کارخانه‌های تولیدی باشد، بازارهایی همچون مسکن ، ارز، طلا و خودرو است. هر چند در این میان به‌نظر می‌رسد مردم به بازار مسکن اعتماد بیشتری دارند، چرا که به لطف دلال‌ها و تشویق مشاوران املاک هر خریداری برنده بازی است و حداقل سود ممکن را با خرید مسکن در کوتاه مدت به‌دست می‌‎آورد. هر چند که بازار مسکن سال‌هاست با افزایش قیمت‌های جهشی زندگی را برای مردمی که از این کالا به عنوان کالای مصرفی و نه سرمایه‌ای استفاده می‌کنند، سخت‌ کرده است، اما امسال خبر بالا رفتن قیمت‌ها در این بازار با رسیدن به مرز 90 درصد رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. بر اساس گزارش‌ها، بالاترین رقم افزایش قیمت مسکن در خرداد ماه سال 91 بود ؛ قیمت‌ها آن‌زمان تا 68 درصد رشد کرد. این در حالی است که امسال در یک ساله منتهی به شهریور قیمت مسکن ۷۳درصد، در مهر ۸۳درصد و در آبان ۹۱درصد افزایش یافته است و حالا در بهمن‌ماه قیمت‌ها دوباره رو به بالا می‌رود تا رکوردها یکی بعد از دیگری از شکسته شوند.


گویی هر چه به پایان سال نزدیکتر می‌شویم، باید منتظر رکوردهای خیره‌کننده‌تر در بازار مسکن باشیم. نگاهی به روند قیمت‌ها در این بازار از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می‌دهد که از روزهای آغازین امسال تاکنون قیمت مسکن هر ماه با رکورد تازه‌ای در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است. حالا حدود 8 ماه از اولین رشد مسکن در سال جاری می‌گذرد و خبرها در این بخش مهم اقتصادی همچنان نگران کننده است.
آن‌طورکه گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت مسکن در بهار امسال نسبت به سال 96، نزدیک به 36 درصد افزایش یافته است. روزهای گرم تابستان نیز این روال ادامه داشت و قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای مسکونی 44 درصد نسبت به پارسال افزایش یافت.
 بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی نیز متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در تهران در آبان ماه امسال به ۹ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱ درصد رشد نشان می‌دهد. حالا با توجه به این موضوع می‌توان گفت که با افزایش 91‌درصدی قیمت مسکن در دی ماه سال جاری این دومین رکورد افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن است که در رسانه‌ها خبرساز شده است. به گفته آگاهان اقتصادی و حتی دست‌اندرکاران این بازار، مسکن دیگر کشش برای رشد قیمت‌ها را ندارد و احتمالا با قیمت‌های کنونی سال جاری را به پایان می‌برد. خلاصه اینکه قیمت مسکن در بازار افزایش می‌یابد و قدرت خرید مردم روز به روز بیشتر تحلیل‌ می‌رود و این قصه همچنان ادامه دارد...
کدام منطقه در دی ماه گرانترین‌ها را رقم زد؟
آن‌طور که گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد، در دی‌ماه، بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به دی ماه سال گذشته به منطقه ۹ با رشد ۱۰۹ درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۱۲ با 6/37درصد تعلق دارد.
بر اساس این گزارش، در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده معادل ۲۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است که ارقام مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب8/106 و 9/69 درصد افزایش داشته است.
در دی ماه امسال واحد‌های مسکونی در دامنه قیمتی پنج تا شش و شش تا هفت میلیون تومان به ازای هر متر مربع هر کدام با سهم یک سال ۱۰ درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده است و دامنه‌های قیمتی چهار تا پنج و هفت تا هشت میلیون تومان نیز با سهم یکسان 3/8‌درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
در این ماه توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که 7/58 درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده است.
همچنین توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیر بنای هر واحد مسکونی در این ماه نشان می‌دهد که بیشترین سهم به واحد‌های مسکونی ۶۰ تا ۷۰ متر مربع با سهم4/14 درصد اختصاص داشته است و واحد‌های دارای زیر بنای ۵۰ تا ۶۰ و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع به ترتیب با سهم‌های1/14 و 6/12 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارد که در مجموع در این نوع واحد‌های مسکونی با سطح زیر بنای کمتر از ۸۰ متر مربع 8/55 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده است.
گزارش تحولات مسکن شهر تهران برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه می‌شود.