ترامپ سرانجام نسخه‌ای از پیشنهاد دمکرات‌ها را برای عبور از بن‌بست تعطیلی دولت پذیرفت

دولت فعلا باز شد
همدلی| گروه سیاسی- روح‌اله نخعی: بعد از مدت‌ها پافشاری دو طرف بر مواضع خودکه تا حد لغو برنامه‌های یکدیگر پیش رفته بود، سرانجام دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و رهبران دمکرات‌های مجلس نمایندگان توافق کردند که طرحی برای تامین مالی بخش‌های بدون بودجه دولت، به مدت سه‌هفته به تصویب برسد. با تصویب این طرح، روال کار دولت فعلاً از سر گرفته خواهد شد و بخش عمده‌ای از حقوق معوقه کارکنان دولت که در این مدت دو موعد پرداخت حقوق را بدون دریافتی گذرانده بودند، پرداخت خواهد شد. همچنین درخواست‌های انباشته در ۳۵ روز اخیر در سازمان‌ها و سرویس‌های دولتی برای مجوزها و وام‌های مختلف، در این یک ماه فرصت رسیدگی پیدا می‌کنند.
طبق این توافق بناست کاخ سفید و دمکرات‌ها در کنگره این سه هفته را صرف مذاکره برای تعیین تکلیف روند حفاظت از مرز جنوبی آمریکا با مکزیک کنند. از آنجا که با تصویب این طرح، بودجه دولت همچنان به طور کامل تصویب نشده است، همچنان دولت می‌تواند بودجه‌ای که برای دیوار می‌خواهد را در این مذاکرات دنبال کند، اما با تصویب این طرح تامین مالی، این مذاکرات، لااقل در این سه هفته، بدون تعطیلی دولت و فشار و صدمات حاصل از آن دنبال خواهد شد.
طرحی که بر آن توافق شده است، عملاً همان ایده‌ای است که دمکرات‌ها برای عبور از بن‌بست سیاسی فعلی پیشنهاد داده بودند. رهبران دمکرات در مواضع این چندهفته خود، مکرراً تاکید کرده بودند که راه‌حل گذر از بحران تعطیلی به شکلی «مرضی‌الطرفین» این است که بدون اینکه بودجه نهایی که محل اصلی اختلاف است، تصویب شود و در حالی که سرنوشت آن همچنان باز است، با طرحی جداگانه بخش‌های معطل‌مانده دولت به منابع مالی لازم دست پیدا کنند تا روند کار دولت پی گرفته شود و تصویب بودجه به پس از مذاکرات بعدی منتقل شود. این ایده البته همان شیوه‌ای است که معمولاً در موقعیت‌های مشابه برای پرهیز از تعطیلی دولت به کار می‌رود.


رهبران دمکرات، زمانی که رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سخنرانی زنده تلویزیونی‌اش از اتاق بیضی، درباره تعطیلی دولت بابت دیوار با مردم صحبت کرد نیز در پاسخ او، ضمن رد ادعاهایش، این روش را راه حل مشکل خوانده بودند.
فرارسیدن دومین موعد پرداخت حقوق کارکنان دولت در پایان هفته گذشته باعث شده بود فشارهای سیاسی و عمومی بر دولت شدت بیشتری بیابد. گزارش‌ها حاکی از برگزاری تجمعات اعتراضی بیشتر در واشنگتن بود. در یکی از تجعمات، حاضرین به نشانه اعتراض بر عدم پرداخت حقوق کارکنان، با قاشق و بشقاب‌هایی که بالا گرفته بودند، به خیابان آمده بودند.
این توافق در حالی صورت گرفت که ارائه طرح‌های دو طرف در سنا که روز جمعه انجام شد، نشانه‌ای از تزلزل در موضع جمهوری‌خواهان در سنا را با خود داشت. روز جمعه، دو طرح، یکی طبق پیشنهاد ترامپ و یکی طبق پیشنهاد دمکرات‌ها به سنا عرضه شد، در حالی با بی‌نتیجه‌بودن مذاکرات مشخص بود هیچ کدام رای کافی برای تصویب را ندارند؛ با این حال در روز رای‌گیری، شش سناتور جمهوری‌خواه در اقدامی که پیامی برای رئیس‌جمهور و رهبران دولت تلقی شد، به طرح دمکرات‌ها رای دادند: لامار الکساندر از تنسی، سوزان کالینز از مِین، کوری گاردنر از کلرادو، جانی آیزاکسون از جورجیا، لیسا مرکاوسکی از آلاسکا و میت رامنی از یوتا. در طرف مقابل تنها سناتور جو منشن دموکرات از ویرجینای غربی از موضع حزبی عدول کرده و به طرح جمهوری‌خواهان رای داده بود.
این توافق، تضمینی برای پایان مساله نیست. شواهد سیاسی فعلی همچنان مسیر مشخصی برای توافق بین دو طرف نشان نمی‌دهند؛ اما حتی اگر بعد از این سه‌هفته دولت دوباره تعطیل شود، شدت فشار و عواقب این تعطیلی با این سه‌هفته بازبودن دولت به‌شدت کمتر خواهد بود، نسبت به حالتی که تعطیلی ادامه پیدا می‌کرد.
ترامپ در زمان اعلام این توافق بار دیگر تاکید کرد، دیوار مرزی‌اش در مکزیک، «به هر حال باید ساخته شود». ترامپ برای ساخت دیوار خواستار7/5 میلیارد دلار بودجه شده است و تاکید دارد حاضر نیست بودجه امسال را بدون اختصاص این مبلغ امضا کند. در طرف مقابل دمکرات‌ها حاضر به تصویب بودجه‌ای برای امنیت مرزی که به استخدام و تربیت نیروهای بیشتر و استفاده فناوری‌ها و تجهیزات جدید در مرز باشد هستند اما در مقابل تخصیص بودجه مطلوب ترامپ برای دیوار مقاومت می‌کنند.
نظرسنجی‌ها در تمام دوران تعطیلی حاکی از این بود که بیشتر مردم، دولت ترامپ را مستقیم مسئول و مقصر اصلی این تعطیلی می‌دانند. با گذشت زمان، درصد این گروه روندی صعودی هم داشت. ترامپ در طول این مدت پیشنهاد استفاده از بودجه‌های اضطراری و نیروهای نظامی را برای ساخت دیوار مطرح کرد و دو سخنرانی هم برای توجیه موضعش خطاب به مردم داشت اما نظرسنجی‌ها تاثیری از این اقدامات رصد نکردند. برعکس، ایده ترامپ برای استفاده از بودجه‌های اضطراری و نیروهای نظامی، مخالفت مردم را نیز به همراه داشت.
در جریان این تعطیلی، « نانسی پلوسی» رهبر دمکرات‌های مجلس نمایندگان که بعد از کسب اکثریت این مجلس توسط حزبش، رئیس این مجلس شده بود، در دوران تعطیلی برگزاری سخنرانی سالانه رئیس‌جمهور در کنگره را که باید با دعوت رئیس مجلس صورت بگیرد، به بعد از بازگشایی دولت موکول کرده بود.
پلوسی و چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات در سنا، بعد از اعلام این خبر توسط رئیس‌جمهور نشست خبری مشترکی برگزار کردند. شومر در این نشست گفت امیدوار است «رئیس‌جمهور [از این ماجرا] درس گرفته باشد». او گفت مردم آمریکا دوست ندارند کسی به دلیل «اختلافات بی‌ربط سیاسی» «چوب لای چرخ زندگی کارکنان دولت بگذارد». شومر درباره نقش پلوسی که از نگاه بسیاری از رسانه‌ها پیروز اصلی این تقابل بود نیز گفت: «هیچ کس نباید جایگاه رئیس مجلس را دست کم بگیرد».
پلوسی که بسیاری از رسانه‌ها پیروز اصلی این تقابلش خواندند، در این نشست گفت، ترامپ می‌خواسته از تنوعی که در میان دمکرات‌هاست استفاده کند اما «قدرت ما در اتحادمان است و شاید این چیزی بود که رئیس‌جمهور دست کم گرفته بود.