دخالت ايران در تشكيل دولت عراق!

آرمان- یاسمین طالقانی: ظاهرا العبادی هنوز از شکست در انتخابات نخست وزیری عراق گلایه دارد و به اشتباه و شاید با تحریک آمریکا تصور می‌کند ایران در شکست او نقش داشته است. العبادی در آذرماه گفت «ایران در دور شدن من از نخست وزیری نقش داشت و دلیل آن پایبندی من به تحریم‌های آمریکا بود. به نظر من دخالت‌های ایران باعث عدم انتخاب دوباره من به عنوان نخست وزیر شد و دلیل آن اعلام پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه تهران در رابطه با دلار بود. ایرانی‌ها در این رابطه احساس خطر کردند به همین دلیل از عادل عبدالمهدی، نخست وزیر کنونی عراق حمایت کردند». وی اتهام به ایران را ادامه داد و با ادعای اینکه ایران در عراق به دنبال تشکیل دولت‌ها و انتخاب نخبگان حاکم است، افزود: «برخی کشورها در عراق نفوذ دارند». وی تأکید کرد که با عملکرد دستگاه‌‌های آمریکا، ایران و عربستان سعودی برای تاثیر بر روند تشکیل دولت‌ها در عراق مخالف است. رئیس ائتلاف النصر گفت: «دخالت خارجی در زندگی سیاسی عراق نتیجه ضعف و درگیری داخلی و اولویت دادن منافع شخصی بر منافع عمومی است». وی همه را به وحدت ملی فرا خواند که در راستای همکاری و تقویت منافع داخلی باشد نه علیه کشورهای همسایه. العبادی به نیروهای مسلح عراق هشدار داد که نظر یا تصمیم سیاسی به نفع یک گروه سیاسی خاص علیه گروه دیگر اتخاذ نکنند. وی تأکید کرد که این موضوع موجب درگیری این نیروها برای تامین منافع شخصی خود علیه منافع ملی خواهد شد. رئیس ائتلاف النصر در پایان گفت: «هر نوع مسئولیت امنیتی داخل کشور در حوزه مسئولیت‌های قدرت مدنی (نیروهای مسلح و حشدالشعبی) است و اجازه دخالت در عزل و نصب‌های دولتی و وزارتخانه‌ای را ندارند، آنها نباید وارد درگیری‌های سیاسی شوند... این یک تهدید برای کشور است». وی توضیح داد که ما نمی‌خواهیم گروه‌‌های مسلحی که فقط به دنبال منافع سیاسی خود علیه منافع مردم هستند، بر این کشور تسلط یابند.
همصدایی با رژیم صهیونیستی و آمریکا
پیش از این تامیر هیمن گفته بود: «عراق تحت نفوذ روزافزون نیروی قدس و ایران قرار دارد. این امکان وجود دارد که ایرانیان، عراق را یک صحنه مناسب برای استقرار خود ببینند همانند آن‌چه در سوریه انجام دادند و آن را به عنوان یک سکوی بسیج نظامی به کار بگیرد که ممکن است کشور اسرائیل را تهدید کند.» از سوی دیگر در زمان سفر مخفیانه ترامپ به عراق که مورد انتقاد برخی مقامات عراقی قرار گرفت، العبادی سیاست دوگانه‌ای اتخاذ کرد چنان‌که اظهار داشت: ‌«این سفر تناسبی با عرف دیپلماتیک و روابط میان کشورهای دارای حاکمیت ندارد و به روابط عراق و آمریکا ضربه می‌زند. رفتار این چنینی با عراق و حاکمیتش به روابط عراق و آمریکا ضربه می‌زند و کشورهای منطقه و جهان باید بدانند که یک عراق قوی و دارای حاکمیت به نفع صلح و ثبات منطقه و جهان است.» در همین راستا علی اصغر زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح داد: «ایالات متحده علاوه بر استفاده از هیمنه و نفوذ اقتصادی خود در ساختار عراق جدید، با تحرکات امنیتی و نظامی اخیر در سوریه و عراق به خصوص استقرار نیروهای نظامی در اربیل و پایگاه عین‌الاسد به دنبال ایجاد فضای تنفسی خود در خاک عراق برای تحت‌الشعاع قرار دادن سیاست موازنه قوای دولت مرکزی بغداد هستند. لذا باید در ماه‌های آینده شاهد چالش‌های جدی برای پیگیری تداوم مناسبات همزمان عراق با ایران و آمریکا باشم.» زارعی افزود: «بعد از روی کار آمدن برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق و انجام سفرهایی به مقصد برخی از کشورهای منطقه مانند اردن و ایران، شرایط و فضای لازم برای ایجاد مناسبات دیپلماتیک پررنگ‌تر بغداد با این کشور‌ها شکل گرفت. فلذا در این راستا تهران و امان برای پیگیری مناسبات سیاسی و اقتصادی خود با بغداد به فاصله کوتاهی از سفر آقای برهم صالح تصمیم به حضور در عراق گرفتند. البته در این میان نباید فراموش کرد که مواضع دونالد ترامپ برای خروج نیروهای نظامی از سوریه و استقرار آنها در عراق و همچنین سفر مایک پمپئو، وزیر امورخارجه ایالات متحده و حضور کوتاه و غیرمترقبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در عراق هم به عنوان عوامل حساسیت‌زا سبب شد تا تهران به شکل جدی‌تر، اهداف خود را در سفر به عراق پیگیری کند».
مخالفت با درخواست آمریکا


وزیر خارجه عراق بار دیگر تاکید کرد که کشورش در هیچ ائتلافی علیه ایران شرکت نخواهد کرد. به گزارش «تسنیم»، محمدعلی الحکیم وزیر خارجه عراق روز شنبه گفت که عراق مخالف هرگونه درخواست برای انحلال حشدالشعبی است زیرا این نیروها بخشی از نهاد نظامی عراق هستند و بغداد اجازه عملی شدن چنین درخواست‌هایی را نخواهد داد. وی در ارتباط با درخواست‌های دولت آمریکا از عراق برای قطع رابطه با ایران افزود: ما در هیچ ائتلافی علیه ایران شرکت نخواهیم کرد. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و سایر مقامات این کشور بارها تاکید کرده‌اند که بغداد بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نخواهد بود.